Kestopehku...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
tinttu

Re: Kestopehku...

Viesti Kirjoittaja tinttu »

No nyt eip tuoksahtanut enää, jännää!!
tinttu

Mitä pierua, nyt illalla kun kävin antaas sapuskat ja laitoin luukut kiinni ni taas hais ammoniakki! Jo se nyt on piru, eikös ton pitäis vaikuttaa ihan just päin vastoin kun ilma vaihtuu kunnolla? Aamulla oli ihan puhtaan olonen ilma kun ne avasin :smt009 Nyt alkaa palaa käämit ja lentää pian koko pehku pihalle!!!
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Mä kävin tänään ostamassa sitä olkipellettiä, ja pussin kyljessä mainostettiin et auttaa ammoniakkihajuihin! Sitoo paljon nestettä ja luvattiin maatuvan lannoituskelposeks 2-3 kk. Valmistetaan ainakin hevosten kuivikkeeks.
20 kg säkki oli reilu 11e. Otin kaks ja vin äsken laskiämpäriin upotettuna muutaman litran ja hautasin kanalan pehkuun. Siel oli kuumin paikka pehkun alla mittarin mukaan n. 15 cm syvyydessä reilut +50 astetta. Kanalan sisälämpötila orren korkeudella 1,7 kun puhallin päällä päivän... Mut kaikki kanat on siirtynee ylemmäs orsille pehkun sytyttyä. Ei kelpaa enää pehkun yllä oleva alempi orsi. Taitaa olla liian lämmin paikka. Alempi orsi polvenkorkeudella, ylempi 152 cm korkeen hoitajansa rinnankorkeudella.
Puput huomasin aivan ihanaks pehkuntäytetuottajiks. Niiden wc tuottaa viikossa yli 30l pissapuru-heinäsilppua, joka nyt sai ton pehkun syttymään. Tänään otin sielt taas ja hautasin kanalaan vielä viileisiin kohtiin. Huomenna vuorossa yläkerran kissanlaatikko ja sisäpupun laatikko ja häkin kuivikkeet.
tinttu

Jaa, tarskoos tota olkipellettiä oikein testiä...Haitko agrista vai rautiasta? Mulle neuvottiin jättään noot räppänät yöks auki, koitan nyt sitäkin. En oo arvannut jättää ettei tuu liian kylmää sisälle.
vardenji

Agrista hain. Kerroin tarkoituksen, joten siel voi tulla enemmän vastauksia kun mulle :smt002 sielt tarjottiin eka sellast 500kg säkkiä, mut etti äkkiä ton pienemmän kun sanoin et henkilöautolla ollaan liikenteessä. Ja pussissa tosiaan mainittiin ammoniakin hajusta. Mulla ei oo vielä tullu...
Sais vaan tuottaa enempi lämpöö.
vilhelmiina

Viesti Kirjoittaja vilhelmiina »

Meillä on toiminut pehku tänä talvena aivan upeesti :smt020 Tein sen aika lailla samalla tavalla kun viime vuonna (turvetta + syksynlehdet+ olkea), mutta ero viime vuoteen (jolloin pehku ei palanut) on että kanoja on nyt samassa tilassa puolet enemmän. Eli nyt 25 kanaa 15 neliön kanalassa pitää pehkun käynnissä ihan itestään. Toki tää talvi on ollu niin lauha, että ei oikein voi verrata viime talveen, mutta luulen kyllä että mulla homma toimii nyt just siksi että lintuja on nyt sopivasti tuohon tilaan. Ilmastointi on ollu koko ajan auki (semmonen 20cm halkasijan putki, jossa vain kanaverkko suojana). Ilma on pysynyt raikkaana ja lämpö tasaisesti +5-+10, vähän tuulesta ja ulkolämmöstä riippuen. Nyt on ulkona -15 ja kanalassa oli +4 kun laitoin valot pois, eli talven kylmin yö tulossa kanoilla. Uskon kyllä että lukemat on plussalla aamullakin...
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Mulla on kanssa räppänä auki koko ajan, tosin hieman tulee ammoniakkia ajoittain pehkusta, varsinkin jos olen sitä möyhinyt, mutta lämpö pysyy koko ajan 10 ○C huikkeilla kun pehku palaa hiljalleen ja patteri on alle puolella teholla reilusti. Ja minäpä olen sitten hukannut lämpömittarin jonnekin pehkuun :smt017 että en osaa sanoa nyt tarkkaan sen lämpötilaa millä palaa mutta tuntuu käden lämpöiselle kumminkin koko ajan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ihmeellisiä nuo kanaset. Minulla on yksi kana ollut viikon karkuteillä pihalla. Mun pitää siis aina varoa, kun kaikki yrittää ulos karkuun.
Se on yöpyny jossain piilossa ja aina aamulla koikkelehtii tyytyväisenä pihalla.
Täällä on ollu se -8-12 pakkasta kokoajan. Kana ei ole millään.
Onneksi tänään sain ajettua kanalaan, kun pakkanen nousi -17!!

Että ainakaan maatiaisen omistajilla ei ole kauhee pelko jos kanala laskee välillä lähelle 0. Näyttää kana ihmeesti pärjäävän.
Ei ole heltat paleltunu, ei mikään???
vardenji

Pehkun sisällä lämpö näyttää +60, kanalassa ilman puhallinta laskee nollan alle :smt009 Orsien päällä on lämpösempi, mut muuten aika viilee. Olen yrittäny soitella kuivaa purua eristeeks seinän sisälle, mut kaikki oli juur tyhjentänee purusäiliöt(siis kaikki forssa-tammela alueella olevat puusepänverstaat ja koulut) tarpeena olis n. 10 kuutioo ja saatavana MAHDOLLISESTI 2 kuutioo... Lopen rakennuspuu ei pysty tuottamaan yhtään ylimäärästä vakioasiakkaiden lisäks. Kaukjärven puutuote oli juur tyhjentäny säiliön KAKS PÄIVÄÄ AIKASEMMIN, FAI'lla on puruimurissa häiriö eikä puru oo kuivaa.
tinttu

Kuivikekutteri 12,50e740kg, Y-maatalous, Forssassa...Sain just kaverilta viestinä et oli Forssan Lehessä lukenut kun itekki ain purua etiskelen, halvalla... Jos ny mittän apuja ois tosta, Vari
vardenji

Tosta riittäis mahtavasti, luulisin, seinien sisään ja kuivikkeeks! Millähän mä saisin sen kotiin... Kait se selvii joteski. Soitan tonne huomenna kun on vapaapäivä ja juttelen isoveljen kans. Taas sain huomata et niille kannattaa aina jutella :smt023 Ihanaa kun on kolme isoveljee joilta kysyä neuvoja ja apua tarvittaessa...
sannikki

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Mie kyllästyin turpeen pöllyyn ja ammoniakin hajuun vaikken kestopehkua edes yrittän niin helposti haisee ammoniakki näköjään... Turve+puru sekoitus pääsi kompostiin ja tilalla pelkkä puru, kanalassa +15 lämmintä ja ulkona-15 :smt043 oli tarkoitus pitää kanalassa sellanen +10 mut vähän on karannu...
tinttu

Siis EI 740 vaan 40KG!!!Herraisä, mitä mää oon kirjottanu!! :shock:
vardenji

Harmi, noilla määrillä olisin ostanu heti :smt003
vardenji

Olkipelletti toimii pehkussa. Pelkkä puru, turve ja lanta ei riittäny lainkaan. Kanien pissapurut herätti pehkun ja nyt kylmään kohtaan kaivoin pehkuihin laskiämpärillisen vanhaa kahvia johon kauhoin olkipellettejä niin paljon kun sopi. Siinä on nyt vesiämpäri päällä. -4 astetta kanalassa siinä kun ulkona -15 ja vesiämpärissä ei oo edes riitettä. Ammoniakki ei haise. Lämmittimen laitoin päälle jotta saan nollan paremmalle puolen.
Tosin tuol on ilmanvaihto vähän turhankin hyvää... Ja jos satun onnettomasti talikolla nostamaan väärästä kohtaa niin huh, sitä hajua :smt005 Peittelemällä se pysyy kuitenkin aisoissa :smt001 Voisin alkaa toisessa kissanhiekkalaatikossa käyttää olkipellettiä puupelletin sijaan tai sitten sekotan molempiin 50/50.
Vastaa Viestiin