Hellanlettas hautoo ja hautoo
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Hellan lettas
Re: Hellanlettas hautoo,TOINEN ERÄ KUORIUTUU
Laara.En tiedä tuosta roikotuksesta kummemmin.Lukenu sen verran ,että kurkusta roikotetaan ja tipun koivet menee kukolla ja kanalla eri tavalla siinä.Mun mielestä ihan huuuuu haaaa innasen juttuja.Kai sitä nyt menee jalat vaikka miten kun kurkusta pidetään.En luottais tollaseen ollenkaan,kylläpä sen näkee kumpiako ovat ennemmin tai myöhemmin. 
-
Laara
Aaa...se oli tommonen juttu.Aattelin Et se ois joku miellyttävämpi ja selkeempi...
Kaikkia kikkoja kiva tietää mistä tunnistaa sukupuolet. 
-
ninanni
ja roikotus vain untuvikkona!
ei se muuten Anna mitään tulosta. Enkä minäkään siihen luota kunhan vain uskalsin kokeilla. Tuntui jotenkin pahalta roikotuttaa kurkusta! 
-
Hellan lettas
Sepä se,kun me ihmiset ollaa niin kärsimättömiä
Jo hautoma vaiheessa kurkitaan sinne munaskuun,että mitä ,kuka ja koska,,ite ainakin oon semmonen ja sitte tuo sukupuoli.,Sama juttu,joka päivä vahtaan kukko vai kana,ja joka päivä ne nyt on muuttanu sukupuoltaankin.
Siis mun mielestä.Mut pitää nyt vaan malttaa odsottaa,vaikka näitä temppuja ja erilaisia vinkkejä ja vihjeitä on niin mukava seurata ja mun mielestä se jopa KUULUU tähän harrastukseen osana,eiks jeh?

-
Laara
Mun mielest o mukava istuskella tipulassa ja ihmetellä mitä kukin on...
Ja muutenkin seurata miten sulkia ilmestyy yhessä yössäkin monta...ja ja...kaikkee niien touhuja...
Joten mun mielest se kuuluu tähän harrastukseen.
Joten mun mielest se kuuluu tähän harrastukseen.
-
Hellan lettas

SAma juttu.Mulla on kanalan nurkassa "pökkä"ja siellä naulassa sellainen lapsien pyllyn alle tarkoitettu pieni alusta joka on "ampiainen",se siihen pökälle ja sitte istutaan kattelemaan tipujen touhuja. Tämmöset harjan alut on tullu siis ainakin 2 tipulle.Huomaa mun hieno kartakäyttö hansikkaani.
-
Laara
Mitäs tipuja sulla nyt sit on kaikenkaikkiaan ja kui monta siivekästä sulla on?
Mul on nyt noi tiput mitä siirsin lauantaina kanalaan tipujen osastoon...ni siel on
kääpiö kotseja silkkejä ja kaks kaupan luomua.
Mikä tipu toi on tuos kuvassa?
Mul on nyt noi tiput mitä siirsin lauantaina kanalaan tipujen osastoon...ni siel on
kääpiö kotseja silkkejä ja kaks kaupan luomua.
Mikä tipu toi on tuos kuvassa?
-
Laara
niii...Mä otan ain ämpärin mukaan tai sen on jo tipulassa valmiina...kökötän siin ja juttelen tipusille mukavia,sylittelen kutaki vuorollaan...lapset joko mukana tai ihan yksin laatuaikaa tipujen kanssa!
Aikaa menee hetkessä tunti.
Voi sitä onnea ja tohinaa jos on viemistä tipuille....alkaa semmoenn tohina että...
Kohta kuoriutuu lisää...parin vkon päästä jos nekin sit siirtäs tipujen joukkoon. 
-
Hellan lettas
Kuvassa on tehotipu.*Mulla on siis ilmis pariskunta ,jota ajatus oli lisätä luonnonmukaisesti,eli saa hautoa sittenkuin haudotuttaa,mutta suunnitelmissa on pitää tehoja munimassa,koska maatiaiset ovat kovia hautojia ja sitten on sitä munimatonta aikaa niiden maatiaisten kanssa.Tuo Dekalp rotu on tosi kiltti ja suloinen,mutta ei kovin kestävä,mitä nyt oon asiasta jutellu kasvattajan kanssa.Mä sain omia tehoja siis 4kanaa ja kukon,,nämä uudet 5kpl menee muualle,kunhan vahvistuvat vielä ja sukupuolet kunnolla näkyvissä.Omia jäis siis 12 asumaan meille+ sitten tulevia Ilmiksiä miten ite lisääntyvät jne. Tehoja saa lisättyä koneella,jos tarvetta ja mietiskelen sitten mikä se rotu voisi olla jatkossa ja onko noi mun omat hautomat kestävämpiä,kun saavat kuitenkin luonnonmukaisen elämän alusta saakka,eikä mitään pakkomunitus valo*ohjelmoitua munitusta.Joskus on silkit käyny mielessä tai jotain mukavaa karva jalkaa,mut mä oon ihan tyytyväinen noihin maatiaisiinkin ja muutamaan tehikseenki,katotaa mihin tää homma tästä alkaa mennä tulevaisuudessa.Olen ollu huomaavinani jopa sellaista että isoa erillistä kanalaaki on isäntä mielessään suunnitellu ÄÄNEEN,mut se on tulevaisuudessa tapahtuva juttu sitten,nyt tuo laajennus ensin ja pienimuotoista harrastelua,,tämä on eka talvi ,kun ny katotaan miten se menee jne....
-
ninanni
haloo täältä taas
pitkästä aikaa kirjoitan vähän enemmän (ehkä)
eli tänne kuuluu ihan hyvää. 12tipusta 5 on nyt lähtenyt sitten toiseen kotiin. Tuttava kävi katsomassa ja mukaanhan niitä lähti
eli 7on kotona
nuorikko rauha hoitaa ja opastaa hienosti pieniä miten toimitaan. Kotiin jäi tietysti se yksi ainut luomu mikä on kana! Pikku hiljaa alan uskoa sen todeksi että ainut luomu joka kuoriutui on kana! Harja ei kasva! Jep
ilmat ei onneksi vielä pakkasen puolella että pienimmät pärjää jo ilman lämpöä. Onhan niillä nyt jo ikääkin
oikein säikähdin kun katselin kalenteria että apua nyt jo 5vko on nuorinkin! Kyllä aika menee
sitten asia. En ole vieläkään aikaiseksi saanut haettua turvetta lisää! Ei vieläkään pehkua kunnolla
on siis vähän seassa mut ei lainkaan niin paljon kuin pitäis että alkais palaa. Muuten on kaikki mahdollinen jo sekaisin ym. Kiitos pikku tipujen jotka sekoittaa onnellisina kanalan alustaa sekaisin
yksi aamu avasin oven ja sain syliini kasan "pehkua"
vaikka kynnys on 30cm korkea niin tiput oli päättäneet tehdä yllätyksen
rauha munii hienosti nyt päivittäin ja kylläkin väärään paikkaan. Muuten oleileekin sitten muninta pesässä aina välillä mut ei voi sinne munia
pyh!
sitten asia. En ole vieläkään aikaiseksi saanut haettua turvetta lisää! Ei vieläkään pehkua kunnolla
rauha munii hienosti nyt päivittäin ja kylläkin väärään paikkaan. Muuten oleileekin sitten muninta pesässä aina välillä mut ei voi sinne munia
-
Laara
Ahaa.
Nuo lajikkeet on mulle outoja.
Mä haluisin kans tehomunijoita pikku parven tai parempia munijoitaja ei hautojia.Kotsit ja silkit ku hautomakoneena tunnetaan.
Mulla on sit rokki pariskunta...ja pari kaupan luomua (jotka vois olla kanoja) jotka kasvatan sitten rokkikukolle kanoiksi.Ne menis siinä porukassa toivottavasti.
Viime yönä kuoriutui 4 tipua...tänään siis tapahtuu!!
Tää on viimenen satsi haudontoja tältä erää...Onhan noita jo.
Mutta ihania jokaikinen. 
Mä haluisin kans tehomunijoita pikku parven tai parempia munijoitaja ei hautojia.Kotsit ja silkit ku hautomakoneena tunnetaan.
Mulla on sit rokki pariskunta...ja pari kaupan luomua (jotka vois olla kanoja) jotka kasvatan sitten rokkikukolle kanoiksi.Ne menis siinä porukassa toivottavasti.
Viime yönä kuoriutui 4 tipua...tänään siis tapahtuu!!
-
ninanni
onnea sinne paljon paljon Tipuista! Tuntuu että itseltä puuttuu jotain elämästä. Nyt tiedän mitä. Se haudonta! Koneella! Se seuraaminen ja jännittävä odotus. Ja kuoriutuminen! Voi että. Silti mieleni maltan. Tiedä vaikka ensi keväänä muutama tai enemmä hautois mulle pieniä ettei tarttis konetta ollenkaan vaikka se on niin super jännittävää. Vaikka omalla tavalla myös kanan alla haudonta on niin huippua
ja tuo sukupuolen arvuuttelu! Joka päivä muuttuva mielipide! Ihan mahtavaa touhua ja kyllä kuuluu tähän hurahtaneeseen harrastukseen.
Nimimerkillä hulluna kanoihin!
Nimimerkillä hulluna kanoihin!
-
Hellan lettas
Laaralla oliki aikamoinen läjä niitä munia haudottavana! Montako niitä olikaan nyt elossa ja kanalassa?
Täällä on ilmat alannu ny viilentyä jo ,että kanatki pääsi vasta aika myöhään ulkoilemaan tänään.Katoin just ,että saapi mennä laittaan jo pian kanalan oven kiinni,ku ilma käy taas jo kohtuu koleaksi. Ompahan puuhapalikka ratusteltu orrelta narulla heilumaan,kun ovet ei enää aukene,jospa siitä sais vähä tekemistä,ettei tarvi toisiaan alakaa höyhentää
ninannillakaukokaipuu haudonnoille
Onko sulla kanan alta vielä tullu tipuja? Sepä' onki taas ISO UUSI ASIA ja varmaan ihan hysterian paikka,kun se päivä koittaa,että meillä haudotaan kanalassa

Täällä on ilmat alannu ny viilentyä jo ,että kanatki pääsi vasta aika myöhään ulkoilemaan tänään.Katoin just ,että saapi mennä laittaan jo pian kanalan oven kiinni,ku ilma käy taas jo kohtuu koleaksi. Ompahan puuhapalikka ratusteltu orrelta narulla heilumaan,kun ovet ei enää aukene,jospa siitä sais vähä tekemistä,ettei tarvi toisiaan alakaa höyhentää
ninannillakaukokaipuu haudonnoille
-
ninanni
kyllä tänä kesänä ritva hautoi yli 20 munaa kuukausi sen jälkeen kun oli konehaudotut kuoriutunut ja ajattelin että apua. Tyhmiä oltii ja otettiin muut pois paitsi kolme jätettiin ettei nyt mitään hirveää tipu laumaa kuoriudu. Ja yksi kuoriutui ja jäi henkiin. Ja sekin tuurilla sit kukko
no alkaa pian olla sen
aika
harmittaa vain että ei sit enempää jätetty alle kun niin upeasti hoiti ensikertaa tipun
ensi keväänä sit onkin jo enemmän munivia.
Kuulin tuossa kun kesän puoles välis / lopussa meiltä lähti keväällä maaliskuus kuoriutuneet konetiput uuteen kotiin että kun lisää tipuja nyt viime vko loppuma haki että niillä yks maatiainen joka meiltä lähti niin hautoo! On hautonut 2vkoa jo mut jätti leikin keske viime hetkillä. Niin täytyy sanoa että hui. Niin nuorena alkaa näköjää jo jotku maatiaiset hautoa.
Kuulin tuossa kun kesän puoles välis / lopussa meiltä lähti keväällä maaliskuus kuoriutuneet konetiput uuteen kotiin että kun lisää tipuja nyt viime vko loppuma haki että niillä yks maatiainen joka meiltä lähti niin hautoo! On hautonut 2vkoa jo mut jätti leikin keske viime hetkillä. Niin täytyy sanoa että hui. Niin nuorena alkaa näköjää jo jotku maatiaiset hautoa.
-
Laara
Kiitos.
Juu...Mä oon tänä syksynä hautonu 10 viiriäistä.
Ihan kokeeks ekaks,mut nyt oon ihastunu niihin...on ne kauniita!Niien väritykset tms.
Pari päivää nyt joku on jo kiroillut ja tiedän yksilön...mutta mites muut...
Saas nähä.
Sukupuolista en oo varma vaikka kui pattia etsin...en saa selkoo...mut katotaan rupeeko munia ilmestyy...näillä näppäimillä se pitäs tapahtua. 
Kanatipuja on nyt kolmesta haudonnasta yhteensä 33 kappaletta ja vielä on 6 munaa koneessa.KAtsotaan vieläkö popula lisääntyy tipulassa.
Kanalassa tipulan puolella on 16 tipua ja nuorikoiden osastolla on 3 oma haudottua ja 4 ostettua nuorikkoa.
OOnkohan mä pysyny laskuissa...
Sisällä on siis nyt 14 tipua parin päivän sisällä kuoriutuneita.
Ymmärtääköhän kukaan....sekavasti selitän.
Kanalassa siis 16 kolmen vkon ikäsiä+3 6vkon ikäsiä.
Sisällä ne 14 tähän mennes kuoriutuneita. Mä taidan oikeesti nyt lopettaa kirjottamisen...sen verta sekavasti tää nyt tuli...
Tää viimenen haudonta on kimppahaudonta joten mulle jää vain puolet tipuista sitte loppuviimein itelleni.
Yks tästä satsista tähän mennes kuoriutuneista varmasti joudutaan päästää pois...ei saa jalkoja alleen!
Muuten niin virkeän oloinen ja syökin.
Mutta eihän sille mitään voi...tää on tää ikävä puoli tätä harrastusta!
Mutta tosiaan vielä on 6 munaa kuoriutumatta...katsotaan...Saavat olla koneessa ihan rauhassa ainakin huomis iltaan asti....
Loppu saldo meillä talvelle on(sit ku viimesen haudonnan puolikas on kotiutettu omaan kotiin) on 35 päätä yhteensä kaikki kanat/kukot mukaan laskien.
Keväällä myyn sit ylimmääräsiä kukkoja ja muita..kahtotaan mitä noista kasvaa vielä.
Mutta kyll mulla aika paljon tuohon kanalaan mahtuu.
Mutta kun oikeen aattelee...vois mahtua enempiki et saisin kaikki haluamani rodut... 
Muoks pikku selvennys tuonne väliin....
Juu...Mä oon tänä syksynä hautonu 10 viiriäistä.
Pari päivää nyt joku on jo kiroillut ja tiedän yksilön...mutta mites muut...
Kanatipuja on nyt kolmesta haudonnasta yhteensä 33 kappaletta ja vielä on 6 munaa koneessa.KAtsotaan vieläkö popula lisääntyy tipulassa.
Kanalassa tipulan puolella on 16 tipua ja nuorikoiden osastolla on 3 oma haudottua ja 4 ostettua nuorikkoa.
Sisällä on siis nyt 14 tipua parin päivän sisällä kuoriutuneita.
Kanalassa siis 16 kolmen vkon ikäsiä+3 6vkon ikäsiä.
Sisällä ne 14 tähän mennes kuoriutuneita. Mä taidan oikeesti nyt lopettaa kirjottamisen...sen verta sekavasti tää nyt tuli...
Tää viimenen haudonta on kimppahaudonta joten mulle jää vain puolet tipuista sitte loppuviimein itelleni.
Mutta tosiaan vielä on 6 munaa kuoriutumatta...katsotaan...Saavat olla koneessa ihan rauhassa ainakin huomis iltaan asti....
Loppu saldo meillä talvelle on(sit ku viimesen haudonnan puolikas on kotiutettu omaan kotiin) on 35 päätä yhteensä kaikki kanat/kukot mukaan laskien.
Keväällä myyn sit ylimmääräsiä kukkoja ja muita..kahtotaan mitä noista kasvaa vielä.
Muoks pikku selvennys tuonne väliin....