Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
omena

Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja omena »

Mik tuleeks sulle vielä kalkunmunia? Mä voisin ostaa niiden kukkeleiden mukaan muutaman siitosmunan :-"
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Ei tuu munia, ku kaikki kolme akkaa hautoo.
omena

Ai sulla se kolmaskin hautoo :smt003 Eiks sulla oo nyt konehaudottuja siellä, niitä pieniä? Onnistuukohan sellasten siirto vai pystyykö ne siirtää vasta isompina? (ja myytkö ees niitä pieniä :smt002 )
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

mulla on nyt 4 konehaudottua. Ja en uskalla nyt myydä, koska lupas taas kovat pakkaset. Mulla ei ole mitään keinoa kuljettaa, en saa pysymään lämpösenä.

Kuis kaukana rauma on teistä? Jos mä 3 vkon kukuttua ajelen raumalle? 2 noista voin myydä ja lisää pitäis kuoriutuu 13, 17 ja 2 pvä. Tjsp.
omena

No ei se nyt mahdottoman kaukana ole. Keskustelen siipan kanssa ja palaan astialle ;)
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Täs sit muutama kuva kalkunpoikasista:

Kuva

Kuva

Kuva
vardenji

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Ne ei näytä yhtään kalkkunalta, mutta eittäin suloselta :smt007 Pieniä untuvapalleroita :smt054
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Onnea pikku kalkateista! :smt023 :smt007 Meillä ei nyt näytä tilanne ihan yhtä valoisalle. Ainakin puolet munista näyttäisi menneen kesken mutta onhan siellä vielä 10 miltä voi vielä jotain toivoa :smt003
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

ja kukaan ei kyl tajuu, mitä äsken kävi. Sain omenalta eilen tyrniksien siitosmunia. Kävin äsken laittamassa ne koneeseen, ja kone tietenkin työhuoneessa kalkkutipilän vieressä. Just ku olin latonut munat koneeseen ja käännyin ottamaan kannen, niin 7,9 kg kollikattia hyppäs siihen munien päälle, säikähti aiheuttamaansa sekasortoa, suoraan päin tipilää joka kellahti ja luukku auki ja yks kalkunpoikanen ulos tipilästä ja kolli nappas se välittömästi. Ja se oli just se kalkku, jota paijasin sylissä eniten.

Eli nyt vaan 3 poikasta. Vkl pitäis kalkkujen alta kuoriutuu. Ja lupas mehevät pakkaset. Joten teen semmosen ratkasun, et siirrän viiriäisiltä lämmittimen kalkkulaan. Noilla pakkasilla pääsee ulkorakennus pari-kolme astetta pakkaselle. Viirut saa pärjätä, vien niille sit useemman kerran lämmintä vettä päivässä.

Kalkkulan pidän plussalla, ku pelottaa, et nää ensikertalaiset ei osaa olla riittävän huolellisia pikkusten kanssa.
omena

Voi harmi :smt009 Mä oon kaks kertaa onnistunu pelastaan kissan suusta tipulapsen, nopeita ne on. Toisella kerralla avasin hautomakoneen kannen niin saman tien suu kävi. Onneks olin itekin nopee eikä tipulle sit tapahtunu mitään.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

joo, en kyl ehtinyt siihen tilanteeseen ollenkaan. Ja sun munista särky vaan yks. Toi kissa on semmonen, et se tunkee kanalaanki ja sen saa komentamalla ulos. Eikä se korvaansa lotkauta noist tipuista, ku ovat häkissä. Mut näköjään, ku tipu sinkoo suoraan suun eteen ja räpiköi, niin sit unohtuu, et ne on mamman tipuja.

Ja siiis munavarkaisiin toi kissa oli tulossa...
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

nyt ois kuoriutumisaika käsillä kalkkulassa. Ja ihan ku oisin aamulla kuullut pientä piipitystä rouvien luota. En mennyt sorkkiin sinne, otin vaan vesiämpärin mukaani ja täytin ruokakepot.
Nyt lähden turkuun katsomaan läytyiskö jostain edullinen sähkölämmitin talliin, en raaskinut ottaa lämmitystä viiruilta veke. Kalkkulassa -2 astetta.

Jännittää, jännittää. Toivottavasti ainakin muutama kalkku kuoriutuu!
omena

Peukkuja!

Meillä kyllä kissat armotta kyttää tipuja, häkit on pakko olla "kissankestäviä". Vasta kun kasvavat tarpeeksi isoksi ettei oo ihan suupalan kokosia niin kiinnostus laantuu.
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

hmm. Ukko kalkkuna meni rouvien eteen ku kävin äsken kalkkulassa. Eikä väistnyt, ku menin siihen viereen. Eli mä epäilen, et siellä on tilanne päällä.

Hitto, ku sais noi leivarin pellit kiinni, et pääsis lähteen. Ja löytyis joku lämmitin.
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

No miten kävi tuliko tipuja? :smt003
Vastaa Viestiin