tipuja tulossa

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Re: tipuja tulossa

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mulla olis kalkkunan muna koneessa missä on itu :smt003
Vaan et taida olla näiltä kulmilta...
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Missäs vaiheessa sitten pitää ottaa "lusikka kauniiseen käteen" ja väkipakolla yrittää saada tuo kananen lopettamaan hautomisen? Konstilla jos toisella..

Tää on varmaan luonnon kosto siitä, että suunnittelin tipujen pois viemistä emänsä viereltä :shock:

No. Oppia ikä kaikki... Ehkä sitten ensi kerralla saadaan tipukin aikaiseksi... :O
Siis jos tuon nyt saa lopettamaan jollain konstilla.

Toinen oli käynyt urakalla munimassa alla olleille munille kavereita. Eilen siellä oli 10 munaa.
Ja neljä vein. :O

Suvianne: minoon samoilta nurkilta kun smari...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Liian kaukaa.

Jos et halua sen hautovan, niin ei auta kuin viedä toiseen tilaan tai eristää se hautomakoppi ja kun se lätköttää sitten sen kopin vieressä, niin sitkeesti heittelet sen pois aina kun kanalassa käyt.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Onkos Kite missään vaiheessä läpivalaissut niitä munia? Voihan se olla, et näistä myöhemmin munituista vielä kuoriutuu jotain. :smt023
kite

max3: No tuota minä tässä varmaan varronkin... Yhtään en uskaltanut ottaa pois..

Ja "läpivalaisin" minä niitä, mutta lamppu ei ole priima :O :oops:

Mutta katsotaan jos tämä päivä toisi jotain ratkaisuja ;)
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

Meillä on enää vajaa viikko laskettuun aikaan :smt003 Pitäisi munista alkaa piikkiöläis tipuja kuoriutumaan :smt007 Läpivalaisussa näin seitsämässä munassa jotain elämää joten hyvällä tuurilla voi tulla ihan kunnon porukka :smt003
kite

MÄ taidan lähetä surffaamaan läpivalaisulamppua ;)
kite

Ei vieläkään tipuja :smt010

Nyt olen ottanut jo "uudet" munat pois ja varmaan saa kohta hakea ne vanhatkin... :smt012

Alkaa olla jo päiviä niiiiiin monta mennyt, että kanaparka alkaa kärsimään itse jo..

:smt022
fasunen

Voi voi kun ei kiteä onnista :smt056 Meillä vielä jännitetään kun alku viikosta pitäisi tipuja tulla :smt001
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Toivottavasti tulee tipuja... :smt023
fasunen

Onkohan meillä nyt vika oikeasti kosteudessa vai mittarissa kun covatutto 16:sta kaikki vesikourut on täynnä ja siellä on vielä viini lasikin mutta mittari näyttää vain 60% :smt017
Bean

Mä laitoin molemmat astiat täyteen ja kosteudeksi tuli n.55%. Kone on huoneessa, jossa noin 22-24 astetta. Tosin kosteusmittari on sellainen 10€ maksanut terraarioon laitettava halppismittari, mutta sillä mennään. :)
fasunen

Meillä ei riittänyt ne molemmat kaukalot täynnä kuoriutumisee vaan on ollu alusta asti niin jotta on kosteus ollu kunnossa toki ei oo ollu ku 50% mu näillä halpis mittareilla kun mitataan niin ei sitä ikinä tiiä mitä se oikeest on :smt003 mu viimeks ku tein koneen mukana tulleiden ohjeiden mukaan nii kaks tipuu kuoriutu ja kokonaine lauma jäi muniin ku oli väärä kosteus :smt013 ja olisinkohan voinnu vielä vähän epäselvemmin ton kaiken selittää
Bean

Juu kyl täällä ainakin ymmärrettiin mitä tarkoitit. Laitoin vaan äsken koneen uudelleen käyntiin ja testasin kosteutta täyttämällä molemmat astiat. Loppuvaiheessa täytyykin sitten lisätä jotain rättejä reunoille kuvun ja pohjan väliin... Koneen lämmön säätö vaan alkaa pikkaisen harmittamaan, kun tuntuu, että joskus on liikaa ja kun säätää, niin sitten on liian vähän. Miten olet lämpöä mitannut ja millä? Oletko luottanut koneen omaan mittariin vai miten?
fasunen

Minulla on se koneen omamittari ja semmonen huimat 2€ maksanu lelu mittari :smt005 Molemmat ovat kuitenkin näyttäneet ihan järkeviä lukemia mutta en sitten tiedä onko niihin siltikään luottamista :smt005 No mutta katson nyt tämän haudonnan ja jos tulee hyvä tulos niin teen seuraavatkin kerrat näin mutta jos menee taas pieleen (jota pelkään koska olen tehnyt monia asioita niin että ne on ehkä oikein) niin haudotan taas parannelluilla säädöillä ja jatkan tätä niin kauan että menee hyvin koska keväällä täytyy olla homma hanskassa fasaanien munia varten :smt001 Onneks on sentään noi kanat ettei tarvii monen koneen kanssa pähkäillä. Kanoissa on semmoset kätevät automaatti säädöt niin ei tarvii miettii :smt005
Vastaa Viestiin