Varvashöyhenet?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
monnilainen

Re: Varvashöyhenet?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ja hups heijaa, en edes tiedä mitä kanoja kanamummolla on. Olen hyvin vähän kiinnostunut muiden linnuista ja siitosmunien myynnistä. Kiinnostun, jos itse olen tarpeessa ja etsin sitten tarvitsemani. En useinkaan lue kuin ne topicit joissa on jokin kiinnostuksen herättävä otsikko, joten, enpä edes tiennyt sinun ilmajokisistasi, on niillä karvat jaloissa tai ei.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ainiin, Tiina lupasi perehtyä tähän topiciin ja vastata :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie lupaan ja vannon että oon se yrmeliini.. sitten jos elän yhtä pitkään kun isovanhempani, et tuotan sen paikalliseen keskisuomalaiseen maisemaan sopeutuneen pikkaisella ristetyttämisellä parannellun kanan :smt025 .. pistäkääs ny yläkertaan anomus ettei muori-raasu jaksa tässä kaaoksessa niin pitkään :smt005 taatusti en elvyttele yhtään henkiin.. siis poikasii... pitäisköhän ottaa sen hämeen mustan lisäks jotain muuta tähän sotkuun :smt048 .. et täyttäs siniset jalat.. paitti sen saa kyllä aikaseks vaikka silkillä...ai mistäkö tiiän :smt025
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Tarvii vissiin munkin osallistua tähän topikkiin. Aion liittyä säilytysohjelmaan alhoineni. Paperit on täyttämistä vailla pöydällä.
Tuolla säilytyskeskustelussa näyin ( :smt003 eikö ole ihana ilmaus! :smt003 )vilahtaneeni minäkin. Totta on, et mulla on Ilonalta Ruustinna-kana. Sillä on tupsujalat ja se on muitten samanlaisten alhonnäköisten kanssa, ei siis puhtaitten alhojen joukossa. Noita alhonnäköisiä on monta, jollain on sulkajalat ja jollain ruusuharja, joku on jopa täysin alhon näköinen, harmaita jalkoja myöten. Mut olen varma, ettei se ole puhdas alho, koska on meillä vihreästä munasta kuoriutunut. Näiden omien alhonnäköisten isä on puhdas alho-kukko, emokana on oma vanha sekulikana, joka munii vihreitä munia.
Vähän aikaa sitten kuollut Lellis-kanakin oli muuten alhon näköinen, mutta silläkin oli sulkajalat. Se on haettu eräältä kotieläintilalta yli 12 vuotta sitten.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Ei silkkiä Muori, tulee karvakintut! Ja naamakin voi mustua. Lurauta maransia, saat kivoja väriylläreitä muniin.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Lupasin aiemmin Hiltalle kuvia karvajalkaisista ilmajokistipuista.
Tässä on nyt muutama. Tiput ovat kuvissa muutaman päivän ikäisiä.
Missä menee raja, mikä on sileäjalkainen? Jos ei osaisi etsiä karvakinttuja, niin kahta viimeistä ei taitaisi luonnossa huomata sulkajalkaiseksi...

Tämä on pahin sulkajalka. Varmasti on aikuisenakin karvakinttu.
Kuva

Tällä on vähän hahtuvaa sääressä ja varpaissa. Ehkä jää aikuisena joku untuva sääreen? Tai sitten ei...
Kuva

Kun tarkasti tiirailee niin tälläkin on valkoista karvaa varpaan välissä, toisessa jalassa, toinen on sileä. Ei muuten huomaa ilman suurennusta! Oli jo pariviikkoisena ihan sileäjalkainen.
Kuva

Muorille vielä, tutulla on silkkisekoitus, ei ole karvajalkoja, mutta kylläkin eri väriset jalat, toinen sininen, toinen vaalea. On veikeä otus :smt003.
Muusa

Rusina kirjoitti: Missä menee raja, mikä on sileäjalkainen?
Mun mielestä siinä että sileäjalkainen on sileäjalkainen. Jos on edes tipuna edes yksi höyhen varpaassa niin ei silloin ole sileäjalkainen. Vaikka aikuistuessaan muuttuisikin silosääreksi niin ei se poista sitä tosiseikkaa että tipuna on ollut tupsujalka ja siten ilmentää sulkajalkageeniä (vähän niinkuin hevosmaailmassa törmää usein, puhutaan että "se syntyi harmaana ja muuttui sitten mustaksi" tai "se oli varsana ruunikko ja sitten siitä tuli kimo" - ei ne värit mihinkään muutu, genotyyppi on aina sama mutta ulkoasu voi hämätä).
Hienoja kuvia, Rusina! :smt001 Ja taidan minäkin alkaa nyt entistä tarkemmin seuraamaan varpaanvälejäkin vaikka vannoinkin ja voin edelleenkin vannoa että jos tyrnäväläinen on lievästi sulkajalkainen on se ainut untuva puolisääressä.
Ihan vastakuoriutuneilta on minusta muuten sitä mahdollista sulkajalkaisuutta vaikea havaita. Silloin tipuilla on usein jaloissaan hilseentapaista mitä monesti ensivilkaisulta erehdyn luulemaan vielä märiksi minikokoisiksi untuviksi.
Rusina kirjoitti: tutulla on silkkisekoitus, ei ole karvajalkoja, mutta kylläkin eri väriset jalat, toinen sininen, toinen vaalea. On veikeä otus :smt003.
Mahtoi olla hauska ilmestys :smt082
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Muusa kirjoitti: Jos on edes tipuna edes yksi höyhen varpaassa niin ei silloin ole sileäjalkainen. Vaikka aikuistuessaan muuttuisikin silosääreksi niin ei se poista sitä tosiseikkaa että tipuna on ollut tupsujalka ja siten ilmentää sulkajalkageeniä.
Näin mäkin ajattelen. Suurennuslasi on tarpeen :smt003 .
Muusa kirjoitti:jos tyrnäväläinen on lievästi sulkajalkainen on se ainut untuva puolisääressä.
Ilmajokisella näyttää ensimmäisenä olevan höytyvää tuossa varpaanvälissä, mutta ne näyttävät tosiaan katoavan. Jos aikuisella on untuva, niin se voi olla sääressä missä kohti vain.
Muusa

Rusina kirjoitti:Suurennuslasi on tarpeen :smt003 .
Mun on kyllä nyt ihan pakko investoida suurennuslasiin. Ihan vain varmuuden vuoksi :smt003 Sä oot Rusina niin ihana kun oot niin mää... kirjoitellaan siitosmunien kylkiin sukutauluja ja sihdataan tipuja suurennuslaseilla :smt080
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos Rusinalle kuvista! Viimeisestä kuvasta en (ainakaan minä) näin netitse nää sulkia, mutta uskotaan niitä olevan, kun on kerran ihan suurennuslasilla katsottu :smt045
Hilta nostaa hattua kaikille tarkkasilmäisille koipikarvojen tiiraajille!
Ja samalla myöskin kanamummolle, joka on lähetellyt siitosmunia omilla kustannuksillaan mm. minulle! Mokoma mummo, kun ei huolinut ees postikuluja :smt003

Mutta gallian viestiä en osannut tulkita, joten kysyn, että onhan sulla ihan oikeita, aitoja, alkuperäisiä jne. ne alhot, joilla aiot liittyä säilytykseen? Ts. ethän noilla kertomillasi yksilöillä ole liittymässä?
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Hilta, ollos huoleti! Kyllä mulla SE alhoparvi on ihan säilytysohjelmaan kuuluvilta hankituista kanoista ja munista haudotetuista koostuva. Siis puhdasta alhon kantaa.
Tahdoin vaan kertoa, et mikäli ymmärsin oikein tuolla säilytys-topikissa olleen jutun, tuo Ruustinna on ainoa hengissä oleva, alhoksi kuvien perusteella hyväksytty??? Saa korjata, jos olen väärässä. Ja Ruustinna EI asusta samassa kanalassa noitten ohjelmaan liittyvien alhojen kanssa.
Mulla on kaksi kanalaa, toisessa puhtaat alhot ja toisessa muut. Eivät mitenkään pääse sekaantumaan, vaikka muissa onkin 5 aikalailla alhojen näköistä kanaa.

Aika selkeetä tekstiä tuntuu tulevan, kun kovalla kiireellä näpyttelee ja välillä vähän vielä selventelee ja lisäilee! :oops:
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiito selvennyksestä gallia! T: Kysyvä ei tieltä eksy :smt002
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

maunu_muori kirjoitti: jossain paikassa olis ollu leghorneja suljetussa satsissa 50 vuotta, niin tekiskö se siitä maatiaisen. Kyllä jos kriteeri olis se hengissäpysyminen sisäsiitoksessa, ja suht vapaana alkeellisissa oloissa.
Pakko on nyt puuttua tähän keskusteluun tämän maunu_muorin lainauksen verran...
Juurikin näin!!!! Ihan täysin tota mieltä mä olen maatiaisista..

Ja voihan olla, että sulkajalat lisääntyy juurikin tuosta syystä. Eli sukusiitos alkaa tulemaan siihen pisteeseen, että alkuperäiset rodut alkaa puskemaan läpi..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Maatiasten puhtaudessa pitäisi kiinittää huomioita muihinkin seikkoihin kuin jalkakarvoihin. Välillä näkee isoharjaisia, jopa niin että harjat roikkuu sivulla kuin leghornilla. Isot korvalliset näyttää myös ihan eriltä kuin vanhat kuvaukset maatiaisesta. Ja mm vahvasti ala-asentoiset siivet pistää joskus silmään ja erikoiset pyrstömuodot. Ja tämä siis mun mielipide, eikä osoitettu kenellekkään erikseen eikä erityisesti mihinkään kantaan. Nuo vaan on seikkoja jotka itse heti huomaan. Ja vaikka maatiaisen on vamaankin tarkoitus on olla melko vapaasti vaihteleva ulkonäöltään, niin nuo vaan ei sovi niihin kuvauksiin mitä siitä on. Ja joo, tiedän että nipotan, koittakaa kestää.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta jos sellaisia on niin mitäpä se haittaa kun ei anna jatkaa sukua.
Oletammeko me , että kanan kasvattajat on tyhmempiä kuin muut kasvattajat vai tehdäänkö tätä?
Tuskin luppakorvainen pystykorva pääsee haaremin johtajaksi.
Pääseekö muka luppaharjainen Alho-kukko...
Epäilen.
Jotenkin luotan kuitenkin, että se joka säilyttää tekee hommansa parhaan kykynsä mukaan.

Minä en alkanut säilytykseen, kun en raskinu luopua sekarotuisistani ja sattumoisin Alhon ja sekarotuisen risteyksistä tuli isoja ja lihaisia kanoja ruokapöytääni. Joten nää "hybridit" on ny mun lemppareita.

Siksihän sulkajalkoja laumoissa näkyy, kun kukaan ei raski ketään pataan laittaa. Mutta jospa niittren munia ei siitokseen kuiteskaan panna.

Vai pitäisikö säilyttäjiltä vaatia teurastuskortti?? Että onnistuis se kirvesterapia tarpeen tullen :smt002
Vastaa Viestiin