Viiriäisten kuvia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
siimis
Re: Viiriäisten kuvia
No on kyllä jännän värisiä?! Mulla on kanelit paljon tummempia, sellaisesta maitosuklaan värisestä - maitokahvin väriseen vaaleimmat. Mutta noi näyttää kyllä vielä paljon vaaleammilta? Ja minä olen kyllä kanelit erottanut jo selvästi untuvikkoina, niillä ei ole mustaa laisinkaan, vaan ovat selvästi ruskean sävyisiä.
Olisko noilla joku muu geeni, mikä aiheuttaa vaalenemisen..
Tuosta valkoisesta - se on minusta kuvio, ei väri. Tuplana aikaansaa melkein kokovalkean linnun, jolla kuitenkin yleensä aina enemmän tai vähemmän suklaata päässä tai selässä. Vrt. esim. koirien valkokirjavuus, vaikkapa dogo argentino. Yksinkertaisena tuloksena on justiinsa tuxedo, eli yksivärisen suklaan ja "koko"valkoisen yhdistelmä tuottaa 100% tuxedoja.
Se on jännä, että minä en ainakaan ole koskaan nähnyt valkokirjavaa villiväristä, eli ilmeisesti villiväri dominoi valkoista niin ettei kuvio pääse esiin? Sen sijaan kaneli voi olla valkokirjava ja olenkin ajatellut, että kaneli on itseasiassa haalistunut suklaa.
Olisko noilla joku muu geeni, mikä aiheuttaa vaalenemisen..
Tuosta valkoisesta - se on minusta kuvio, ei väri. Tuplana aikaansaa melkein kokovalkean linnun, jolla kuitenkin yleensä aina enemmän tai vähemmän suklaata päässä tai selässä. Vrt. esim. koirien valkokirjavuus, vaikkapa dogo argentino. Yksinkertaisena tuloksena on justiinsa tuxedo, eli yksivärisen suklaan ja "koko"valkoisen yhdistelmä tuottaa 100% tuxedoja.
Se on jännä, että minä en ainakaan ole koskaan nähnyt valkokirjavaa villiväristä, eli ilmeisesti villiväri dominoi valkoista niin ettei kuvio pääse esiin? Sen sijaan kaneli voi olla valkokirjava ja olenkin ajatellut, että kaneli on itseasiassa haalistunut suklaa.
-
max3
siimis, miten mä oon ollut siinä kuvitelmassa, et sun kuvailema väri olis creme? Ja kaneli on sit just tuo vaalean harmaa?
Ja mua harmittaa, ettei tullut yhtään cremen väristä (ellei sit tuo toinen kuva olis), vaikka kukko olikin sellainen, kanat on suklaa ja kulta.
-
Rusina
Siimis, hyvä kun selvitit tuota valkoista - tuxedoa. Noin mäkin olen sen ajatellut, tulipa vahingossa tehtyä testiparituskin
.
Mulla on yksi viiriäinen, joka on kullankeltainen valkoisilla "tehosteilla". Olen pitänyt sitä creme-värinä. Ihmettelen vain mistä se tulla tupsahti. Se oli tipuna saman värinen kuin kultainen, mutta jotenkin vaaleammilla ja utuisemmilla merkeillä.
Jos kaneli on vaalennettu suklaa, niin mikäs on se samansävyinen harmahtava villivärisen raidoilla? Olen pitänyt sitäkin kanelina.
Mulla on yksi viiriäinen, joka on kullankeltainen valkoisilla "tehosteilla". Olen pitänyt sitä creme-värinä. Ihmettelen vain mistä se tulla tupsahti. Se oli tipuna saman värinen kuin kultainen, mutta jotenkin vaaleammilla ja utuisemmilla merkeillä.
Jos kaneli on vaalennettu suklaa, niin mikäs on se samansävyinen harmahtava villivärisen raidoilla? Olen pitänyt sitäkin kanelina.
-
max3
Mulla ei taas ole mitään hajua, mut oon tosiaan kuvitellut sen cremen vaalennetuksi suklaaksi ja kanelin jonkin näköiseksi vaalennetuksi kullaksi? Tuo mun vaalean harmaa (1.kuva) oli untuvikkona harmaa keltaisilla raidoilla, kun kultaiset oli keltaisia mustilla raidoilla. 2.kuvan tipu oli sit vain sellainen utuisen "suklaa" untuvikkona ja se utopinen harmaa (3.kuva) oli hyvin tumman ruskea. (niinkuin jo mainitsin, niin mä menen vain enemmän sekaisin, kun yritän ymmärtää näitä)
Tuossa kuva isä-kukosta (jonka olen tosiaan tuolta lukien http://muumi.info/viiriaiset.htm kuvitellut cremeksi) ja kanojenkin värit näkyy taustalla.

Tuossa kuva isä-kukosta (jonka olen tosiaan tuolta lukien http://muumi.info/viiriaiset.htm kuvitellut cremeksi) ja kanojenkin värit näkyy taustalla.

-
viiriäinen
Tarkoittiko siimis tälläistä villiväristä valkoista vai? Mulla on myös semmoisia villivärisiä, joilla siivessä reunimmaiset sulat valkoiset, täytyis varmaan ottaa kuvaa siipi levitettynä....

Tässä siis täysin koko valkoinen lintu ilman ainuttakaan täplää.

Ja jos joku tietää oikean värinimityksen tuolle max3:sen tummalle cremelle, niin olis kiva tietää. Mä olen kuullut tai lukenut jostain, että cremeä on paljon eri sävyjä siis tuollaista tummaa ja lähes valkoista...

Tässä siis täysin koko valkoinen lintu ilman ainuttakaan täplää.

Ja jos joku tietää oikean värinimityksen tuolle max3:sen tummalle cremelle, niin olis kiva tietää. Mä olen kuullut tai lukenut jostain, että cremeä on paljon eri sävyjä siis tuollaista tummaa ja lähes valkoista...
-
siimis
No mä en tuosta cremestä tiedä yhtään mitään, mutta mitä olen ulkomaisista linkeistä lukenut, niin tuollainen max3:n kuvan mukainen väritys on nimenomaan cinnamon, eli kaneli. Miettikääs nyt; kaneli on käsittääkseni tummempaa, kuin kerma (=creme).
Tuo harmaa vois tietty olla vaalennos villiväristä? Pitäis tehdä testiparitus ja laittaa tuollainen vaalea ja kaneli yhteen ja katsoa mitä tulee. Tai miltä näyttäis kultainen kaneligeenillä..?
Noissa valkoisissa on tosiaan paljon variaatiota sen ruskean määrässä. Tuxedoilla on mullakin joillain ollut valkeita siipisulkia. Mulla on myös yksi valkoinen kukko, joka on ihan kokovalkoinen. Koirillahan tuohon äärimmäiseen valkokirjavuuteen liitetään monesti kuuroutta, näillä tuskin kukaan on tutkinut kuinka hyvin nuo valkoiset kuulee... Ainakin minusta mun valkoiset ääntelee mielestäni normaalisti.
Tuo harmaa vois tietty olla vaalennos villiväristä? Pitäis tehdä testiparitus ja laittaa tuollainen vaalea ja kaneli yhteen ja katsoa mitä tulee. Tai miltä näyttäis kultainen kaneligeenillä..?
Noissa valkoisissa on tosiaan paljon variaatiota sen ruskean määrässä. Tuxedoilla on mullakin joillain ollut valkeita siipisulkia. Mulla on myös yksi valkoinen kukko, joka on ihan kokovalkoinen. Koirillahan tuohon äärimmäiseen valkokirjavuuteen liitetään monesti kuuroutta, näillä tuskin kukaan on tutkinut kuinka hyvin nuo valkoiset kuulee... Ainakin minusta mun valkoiset ääntelee mielestäni normaalisti.
-
PieniHopea
Kissoilla sama, täysin valkoisilla esiintyy kuuroutta. Muistaakseni eniten sinisilmäisillä.
-
max3
Ooke, eli tuo suomenkielinen linki on tuolta osin potaskaa?
Siirryin siis huonolla enkulla selaamaan ulkolaisia sivuja ja löysin kaikkea kivaa.
testi, jos tää vaikka toimis
hemskutin pitkä linkki
Tuolla voi muutella noita yhdistelmiä ja se muuttaa kuvia niiden mukaan...
Ilmeisesti siis kaneli on se tummempi, kuten siimis sanoi ja mitään kermaa en edes löytänyt tuolta (se ei tietenkään vielä todista mitään), vaan sit mun tipu kuvissa olis hopeaa (x3 eri muunnosta?) ja kukko olis se kaneli (rusty).
testi, jos tää vaikka toimis
hemskutin pitkä linkki
Tuolla voi muutella noita yhdistelmiä ja se muuttaa kuvia niiden mukaan...
Ilmeisesti siis kaneli on se tummempi, kuten siimis sanoi ja mitään kermaa en edes löytänyt tuolta (se ei tietenkään vielä todista mitään), vaan sit mun tipu kuvissa olis hopeaa (x3 eri muunnosta?) ja kukko olis se kaneli (rusty).
-
siimis
No mä en itse asiassa ole edes katsonut sitä suomalaista linkkiä
Mutta toi sun laittama kalkulaattori on aika mielenkiintoinen (samanlainen on muuten kanojen väreille!). Siinähän näkee ensinnäkin sen, että noille väreille on eri lähteissä erilaiset nimet. Tuolla näyttäis suklaa olevan nimeltään tenebrosus, sellaista en ole ennen kuullutkaan! Sitten siellä näyttäis olevan resessiivinen valkoinen, jota en ole koskaan itse ainakaan "livenä" nähnyt tai sellaisesta edes kuullut. Tää meidän "suomalainen" valkoinenhan on tuo pied. Ja sitten - kun täälläkin on ollut puhetta tuosta kulta-geenin letaaliudesta - tuossa kalkulaattorissa on selkeästi esitetty homotsygootti ja heterotsygootti kulta, vieläpä eri näköisinä. Eikös joku täällä aiemmin kysellyt, miksi osa kultaisista on vaaleampia ja runsaammalla pääkuvioinnilla..? Tuon linkin mukaan ne olis homotsygootteja kulta-geenin suhteen! Aika intresanttia, etten sanois
Niin ja se kerma vois olla ehkä tuo diluutio..? Siitähän ei ollut tuolla kalkulaattorissa kuvaa, niin ei voi tietää miltä se näyttää.
Mutta toi sun laittama kalkulaattori on aika mielenkiintoinen (samanlainen on muuten kanojen väreille!). Siinähän näkee ensinnäkin sen, että noille väreille on eri lähteissä erilaiset nimet. Tuolla näyttäis suklaa olevan nimeltään tenebrosus, sellaista en ole ennen kuullutkaan! Sitten siellä näyttäis olevan resessiivinen valkoinen, jota en ole koskaan itse ainakaan "livenä" nähnyt tai sellaisesta edes kuullut. Tää meidän "suomalainen" valkoinenhan on tuo pied. Ja sitten - kun täälläkin on ollut puhetta tuosta kulta-geenin letaaliudesta - tuossa kalkulaattorissa on selkeästi esitetty homotsygootti ja heterotsygootti kulta, vieläpä eri näköisinä. Eikös joku täällä aiemmin kysellyt, miksi osa kultaisista on vaaleampia ja runsaammalla pääkuvioinnilla..? Tuon linkin mukaan ne olis homotsygootteja kulta-geenin suhteen! Aika intresanttia, etten sanois
Niin ja se kerma vois olla ehkä tuo diluutio..? Siitähän ei ollut tuolla kalkulaattorissa kuvaa, niin ei voi tietää miltä se näyttää.
-
Rusina
KIITOS MAX!!!!
Tuollaista sivua oon kaivannutkin.
Eipä tartte miettiä missä ens yön kulutan...
Eipä tartte miettiä missä ens yön kulutan...
-
viiriäinen
Miten tuota englanninkielistä juttua käytetään? Pitäisi muka tietää vanhemmilta seitsemän eri väriin vaikuttavaa geeniparia? 
-
siimis
Seitsemän on aika pieni määrä
Tarkoitushan kai on, että tekee parhaan arvauksen ja voi tietenkin kokeilla myös eri vaihtoehtoja. Koeparitus elävillä linnuilla kertoo tietenkin vanhempien värigeeneistä, onko niillä piileviä resessiviisiä geenejä vai ei. Tuolla laskurilla kun kokeilee, millaisia jälkeläisiä eri vaihtoehdoista tulee, niin voi päätellä omien lintujensa genomia.
-
Rusina
Mä kokeilin just tota siimiksen ideaa, että jälkeläisten perusteella selviää osa emolintujen geeneistä. Ja jos vielä tietää näiden emolintujen vanhemmat, niin voi saada selville jo paljon. Mä keksin jo monta mielenkiintoista koeparitusparia omista linnuistani!
Ilmeisesti ne hailakat villiväriset, joita oon pitänyt kaneleina, ovatkin villivärin diluutioita ja osa hopeita
.
Ilmeisesti ne hailakat villiväriset, joita oon pitänyt kaneleina, ovatkin villivärin diluutioita ja osa hopeita