Mahtavaa rilla!
Kun iltalukemisina selailin Munista (mitäs muutakaan!) tabletilla sängyn pohjalta ja kerroin miehelle, että "siellä olis sit tarjolla lisätilaa kun omat tilat loppuvat" niin oli tämäkin heti "messissä"!
Eli kun päästään tässä hommassa alkuun ja niitä tipuja rupeaa tulemaan enemmänkin niin ootappas vaan kun oon pian siellä sun oves takana kolkuttelemassa kera Maranssieni
Ja kaakatin, mielenkiinnolla odotetaan täälä, että minkälaisia ihanuuksia nuista sun Maruista kasvaa! Lupaathan laittaa kuvaa sitten kun ovat tuosta vähän kasvaneet
Värithän niillä vielä ehtii muuttua kun tuosta varttuvat ja ootappas vaan kun saat ne ekat omat suklaamunat niin kyllä on mammonaa!
Meillä kun tuo meitin eka Marans kana Hilda oli ekan munansa pyöräyttäny niin ryntäsin kuin päätön kana konsanaan muna kädessä miehen luo sitä innoissani esittelemään, siinä kohdin olin jo aivan myyty tälle rodulle hah.
Mies sentäs otti asian hieman hillitymmin kun on kuulemma "niin paljo aikuisempi kuin minä"
Heips esa!
Kyllähän nämä Maranssit ovat senverran ihunia, että ihme minusta jossei moni muukin kanaharrastaja näihin hurahtaisi.
Vielä näitä, siis verrattaen moneen muuhun rotuun, taitaa olla aika vähän loppujen lopuksi Suomessa. Tosin kanta on toki hurjasti kasvamaan päin kun yhä useampi kanailija on "löytänyt" tämän rodun.
Muutaman vuoden kuluttua on näitä varmasti jo moninkertainen määrä Suomessa nykypäivään verrattuna, näin minä ainakin jaksan uskoa.
Maranssit alkavat oman käsitykseni mukaan munimaan keskimäärin siinä 6kk molemmin puolin.
Jotkut ovat esim tuola ranskalaisilla ja englantilaisilla nettisivuilla "valittaneet", että kun vasta 8 kk iässä ovat kanat ruvenneet munimaan ja jotkut taasen kehuskelivat, että kun jo 4 kk ikäiset kanat munivat.
Meillä meitin nuorin Marans kana muni ensimmäisen munansa siinä 5kk iässä ja siitä etiäppäin melki jopa jok ikinen päivä.
Munat on heti ollu aika hyvän kokoisia ja jo muutaman munan jäkeen koko on ollu normaalin Marans munan tasoa.
Ekat munat oli sellaisia mukavan ruskeita joissa oli "suklaarakeita" eli tummempia pilkkuja täynnä. Nyttemmin munien väritys on tasaantunut ja on upeasti tasaisen suklaisia.
Munitusruokaa syödessäänhän nämä yleensä tietenkin rupeavat munimaan aikaisemmin ja jos kanalan valoilla "pelailee" niin sekin vaikuttaa tietenkin.
Tosin melki parempi jos ei nyt ihan liian aikaisinkaan niitä munia rupea laittamaan, ettei tule mitään munimisongelmia. Parempi kun antaa asian tapahtua omalla painollaan
Jos nuita Maransseja meinaa hautoa niin kandee valita ainoastaan ne tummimmat munat (yhden kanan munien sävyt voivat välillä vaihdella suht paljonkin) tuohon tarkoitukseen koska sillä on paljonkin merkitystä tulevan kanan munien tummuusasteeseen, että kuinka tummasta munasta on itse kuoriutunut. Ja mitä tummempi niin sitä parempi.
Olen aivan kuumeisena (= lukekaa hullunlailla) tuota informaatiota näistä itseeni imenyt vaikka ja mistä (Suomenkielellähän näistä ei mitään oikein löydä esim netistä vaan silloin on hyvä englanninkielen ja ranskankielen taito osoittautunut hyvinkin tarpeelliseksi).
Mieskin sanoi, että jos tutkisin samalla antaumuksella vaikka hänen osakesijoituksiansa niin oltais jo miljonäärejä