Tyrnäväläinen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Aivan ihania kyllä... maatiaiskuume vaan yltyy kun katselee noita kuvia :twisted:
Tuo vaalea kukkohan on oikea hurmuri! :shock: vaikka komea on tuo vaaleanruskeakin... ja tuo valkoinen kana on mun silmään kyllä erikoinen mun silmään (toivottavasti se munii mulle monta siitosmunaa ;) ), en maatiaiseks ihan heti uskois jos en tietäis. Harmaakin on sievä ja nuo mustat... ja kaikki kyllä hauskasti erivärisiä :D
(edit. kuulostipa tyhmälle mun jutut, haluun maatiaisia mutta sit oon ihastunu muka ei-maatiaisen näköiseen ja haluun semmosia, ihan ku en tietäis mitä haluun :roll: )
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Onpas kyllä tosi komeat ja keskenään eriväriset kanat. Ja ainakin 3 kukkoa sieltä bongasin. Ihme, miten keskenään noinkin pienessä parvessa pärjäävät. Onkos niistä joku kunkku, joka hoitaa hommat, vai käykös se kaikilta?
Kyllä se niin on, että täälläkin laitetaan koneeseen maatiaisen munia tuossa vapun korvilla. Laittakaa vaan ainakin alhon kasvattajat (toki jokin muukin kanta käy) korvan taakse, että palailen asiaan keväämmällä!
Elojalaka

Viesti Kirjoittaja Elojalaka »

Parvessa on kukkoja neljä. Yksi niistä vanhempi ("aapiskukko",jolla pitkät kannukset) ja kolme nuorempaa samanikäistä veljestä. Kyllä ne kaikki astuvat...ja kiekuvat.
Viime kesänä oli kanavajausta laumassa, kukkoja suhteessa kanamäärään liikaa. Kanoja kupsahteli muutama lyhyen ajan sisällä. Loppukesästä annoin sitten yhden kanan hautoa ja yhdeksästä munasta vain kaksi oli kukkoja, loput kanoja. Kukot poistettiin heti kun sukupuolesta oltiin varmoja. Nyt on laumassa tasapaino ja kanojen selät pysyneet hyvin höyhentyneinä.
Pientä nahistelua kukkojen välillä joskus, mutta kaikenkaikkiaan elo sopuisaa. :D
Kieku

Viesti Kirjoittaja Kieku »

Wilhelmina kirjoitti:Olipas komeita kanoja Elojalalla!!!!!

Ja mun piti ottaa vain yhtä maatiaiskantaa.... no, onhan mulla kaksi navettaakin, niin kumpaankin oma maatiaiskanta.
Wilhelminan tavoin minäkin ensin ajattelin hankkia paria kantaa, joilla on pieni levinneisyys, pitäisin kannat erillään toisistaan sekä sisällä että ulkona.

Mutta nykyisin olen sittenkin sen yhden kannan puolella, sillä MTT edellyttää, että mikäli tilalla on useita kanakantoja, pelkkä silmämääräinen tunnistaminen ei riitä, vaan untuvikot on siipimerkittävä heti syntymän jälkeen.

Ja tuosta siipeen laitettavasti ylimääräisestä jutusta en tykkää.

Onko teillä kokemusta siipimerkinnästä?

Tyrnäväläinen kanta näyttää tosi hienolta ja jos sillä on muninta/hautomahalujakin, niin sitä kannattaisi tosiaan levittää.

Muita yhtä pieniä kantoja ovat luumäkeläinen, Lindellin kanta ja kihniöläinen.

Pitkään olen kuvitellut ottavani piikkiöläisiä, mutta sen kannan säilyttäjiä on jo melko monta. Tyrnäväläiset ovat nyt minulle ykkösiä.
Kunhan sen maapaikan ja kanalan onnistun hankkimaan.
raakku

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja raakku »

Minne on kadonnut keskustelu tyrneistä? Ainakin Muusa, Etna ja Xaus ovat päätyneet näihin - kertokaa kokemuksia. Mimmi lähetti eteenpäin kysymyksen piikkiöläisten ja tyrnäväläisten yhdistämisestä - tuliko siihen koskaan vastausta? Galleriassa on hienoja kuvia - kiinnostava rotu. Olisi mukava lukea lisää :smt002
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mulla on hurja 8 viikon kokemus tyrniksistä. Palaan asiaan sitten myöhemmin... :smt042
Minnimanni

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mulla on kahden kanan ja yhden kukon siitos porukka Tyrniksiä. Uuttaverta kaivattais pikana ja mieluummin tipujen muodossa mutta munatkin kelpais. Nykyinen porukka on Muusalta kotoisin ja hautumassa on Muusan hiukan eri sukuista porukkaa, joskin mun kone on aika epäluotettava, tokko sieltä montaakaan tipua tulee. Kuiteskin niin munat kuin tiputkin kelpais eri sukuhaaraa kuin Muusan, niin voisin sitten harkita tuota säilyttäjäksi ryhtymistä. Kahdella kanalla ja kukolla tuo ei kannata ja varsinkin kun nuo omat tuppaa jättään jälkeensä vain sulkajalkoja ja nekin on yleensä kaikki kukkoja :smt012
Muusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

raakku kirjoitti:Mimmi lähetti eteenpäin kysymyksen piikkiöläisten ja tyrnäväläisten yhdistämisestä - tuliko siihen koskaan vastausta?
Tuli, löysin sen toisesta topicista:
Mimmi kirjoitti:laitoin kysymyksiä MTT:n Tiina Tuoviselle ja sain tällaisia vastauksia (sinisellä):

- Onko säilytysohjelman tarkoitus jatkossakin säilyttää kaikki säilytettävät kannat erillään?

V: Tämä on kaksitasoinen kysymys. Ensinnäkin, jos aiomme säilyttää monimuotoisuutta, täytyy meidän pitää kannat erillään, jolloin erilaisissa ympäristöolosuhteissa luonnonvalinnan seurauksena syntyy hiukan toisistaan poikkeavia kanapopulaatioita. Tämä johtuu siitä, että geneettisessä ajautuminessa tapahtuu erilaisten kelpoisuuden kannalta neutraalien mutaatioiden valikoitumista ja se nopeuttaa eriytyneiden populaatioiden välisten erojen syntyä.

Toisaalta, jos tämä alkupopulaatio on hyvin pieni, voimistuu geneettinen ajautuminen, joka populaation ollessa pysyvästi pieni aiheuttaa sen, että valinta ei kykene uusimaan alleeleja (saman geenin vaihtoehtoisia muotoja) riittävän nopeasti. Tällöin todennäköisyys sille, että populaation yksilöiden geeneihin ilmaantuu myös haitallisia alleeleja, kasvaa.

- Onko mahdollista, että geeni- ym. tutkimuksen avulla virallisesti
yhdistettäisiin tietyt kanakannat (esim. pienet kannat liitettäisin suurempaan, josta pieni kanta on lähtöisin) terveen geenipohjan
lisäämiseksi?

V: Maatiaiskanojen alkuperää selvitti Heli Koskivainio 1990-luvun alussa. Tutkimuksen alussa näytti siltä, että erillisiä kantoja oli useita, mutta kun mentiin riittävän kauaksi taaksepäin ajassa havaittiin, että puolet silloin tutkituista kanakannoista voitiin jäljittää kahteen taloon. Tarja Niemelä jatkoi linjojen määrittelyä edelleen ja uusiakin kantoja ilmaantui hänen tutkimuksensa aikana (mm. Jan Hoogesterin Iittiläinen). Kaksi yhdistämistä on tapahtunut; jämijärveläinen kanakanta on yhdistetty Jussilan kantaan ja rantsilalainen kiuruvetiseen.

MTT:llä oli vv. 1998-2000 käynnissä AVIANDIV-projekti, jolla pyrittiin selvittämään Eurooppalaisten kanarotujen perinnöllistä monimuotoisuutta. Tavoitteena oli tuoda esiin harvinaisten kanakantojen perinnöllisistä ominaisuuksista esiin ne, joita voitaisiin tulevaisuudessa hyödyntää jalostuksessa; so. sopeutuminen ilmastoon, tautienkestävyys ja ravinnon hyväksikäyttö. DNA-tutkimusten avulla todettiin, että maatiaiskanakannat ovat perinnöllisesti monimuotoisempia ja lähempänä villikanaa kuin pitkälle jalostetut kaupalliset rodut. Suomea edusti 'suomalainen maatiaiskana' yleensä, ei mikään erityinen linja.

Vaikka DNA-tutkimukset käyttäen PCR-menetelmää ovatkin nykyään rutiinia ja siksi edullisia, täytyy niillekin löytää maksaja. DNA-näyte voidaan nykyään ottaa vaikka höyhenestä. Kokonaan toinen asia sitten on, saadaanko kaikki säilyttäjät motivoiduiksi lähettämään höyhennäytteitä meille. Jostakin täytyy löytää rahaa näytteenottajan palkkaankin.

Hanke, johon tämä selvitys sopisi on 'Suomen kansallisen kotieläingeenivaraohjelman toimeenpano'; johtavana tutkijana FT Juha Kantanen MTT:ltä. Projekti jatkuu vuoden 2010 loppuun saakka.


- Esimerkiksi kysymys koskee Tyrnävän kantaa (vrt. Piikkiöläinen) sekä ehkäpä Alho ja Savitaipale (ns. Seiskarin kanta)..

V: Tyrnäväläisellä kannalla on tätä nykyä vain yksi säilyttäjä, jolla kuitenkin on useampi kukko, joten tätä kantaa ei kannata sen
pienuuden vuoksi ainakaan sulauttaa. Vrt. vastaus yllä. Alhon ja savitaipaleen kannan suhteen ei ole mitään järkeä ryhtyä tälläiseen toimenpiteeseen; Alhon kanta on säilyttänyt asemansa, ja vaikka Savitaipaleen kanan suosio on laskenut, ei se kuitenkaan ole vielä kriittisesti uhanalainen


-Jos tällaista tutkimusta ja virallista ohjeistusta ei ole tulossa, on olemassa vaara, että kanaharrastajat itse kannan terveyden ja geenipohjan laajuuden nimissä risteyttävät maatiaiskantoja ilman sen suurempaa tietotaitoa..

V: Täytyypä kirjoittaa asiasta seuraavaan tiedotteeseen.
...onkohan missä tiedotteessa sitten ollut asiasta kirjoitus, mä en ainakaan muista nähneeni? :smt017 Jos joku osais sen linkittää niin kiva :smt001

Nykyäänhän tyrnäväläisen kannan tilanne on aika hyvä! Joku jolla on tuore säilyttäjälista osannee kertoa paljonko meitä säilyttäjiä tällä hetkellä on rekisteröitynä?
Minähän oon ihan hautomahullu ja valtaosa populaatiosta onkin meiltä lähtöisin. Vähän itseäkin harmittaa että kukonvaihtoa ei ole tullut vilkkaammin harjoitettua niin suurella osalla on sukutaulussaan meidän toinen kantakukkomme, Elojalakalta pikkutipuna haettu harmaa Helmeri ja/tai tälläkin hetkellä meillä kanoja potrasti polkeva Jyrikalta siitosmunana haettu valkokirjava Anttila. On meillä muitakin kukkoja toki ollut mutta tämä kaksikko on kyllä ihan mainittavasti päässyt vaikuttamaan kantaan ja vaikuttaa edelleenkin (Helmeri on kai nuttulla siitoskukkona?). Kovin pitkiä eri sukuhaarojahan ei vielä ole kun tosiaan kaksi vuotta sitten tilanne vielä oli se että tyrniksiä oli vain yhdellä säilyttäjällä.
Kokemuksia - no ne on lähinnä hyviä, minä ainakin olen tosi tyytyväinen että päädyin juuri tähän kantaan. Tyrnikset on juuri sitä mitä toivoin eli hyviä munimaan, ei liian innokkaita hautomaan vaikka hautomavaistoa toki löytyykin, kauniinvärikkäitä ja viihtyvät erinomaisesti meidän talvisin hyvinkin viileässä tallissa ja ovat pääsääntöisesti sopuisia vaikka vilkkaita ovatkin. Muuta valittamista ei ole kuin että satunnaisesti laajentavat reviiriään naapurin tontin puolelle (naapurilla tosin onneksi ei siitä ole valittamista) ja nuo epärotutyypillisen näköiset kiusalliset sulkajalkaiset tiput joita tuppaa kuoriutumaan. Nekin sentään karsinnalla tuntuvat vähenevän. Erikoisen hauskaa näissä on nuo värit kun edelleen vaan tuntuu melkein joka tipueessa tulevan joku ihan uudenlainen väri/kuviointi :smt003 vaikken värin perusteella (tietenkään) varsinaista valintaa harrastakaan, sen verran vaan että itsellä tietysti pidän mahdollisimman monenkirjavan värivalikoiman.
Tyrniksiä voin kyllä suositella eikä olisi lainkaan haitaksi jos saisi vielä lisää säilyttäjiä :smt002
Ehtoo-onni

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kaivoin tämän topicin esille, kun haluan herätellä keskustelua tyrniksistä. Onko kenelläkään tuoretta tietoa säilyttäjien nykyisestä määrästä? Entä pystyisikö tähän laittamaan jonkinlaisen sukutaulun kunkin kanoista? :smt001 Edes ylimalkaisen... Silloin tietäisi paremmin mistä kysellä uutta verta parveensa.
Minun kanat ja kukko ovat Muusalta peräisin (siitosmunina hankittu 2009). Parven isänä on Anttila ja emoina Ruska, Kultakutri ja muutama muu kana, joiden nimeä en tähän hätään muista. Täytyy tarkistaa.
Muusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Kanojen sukutauluja! Ihan parasta :smt080

Meillä on tällä hetkellä:
siitoskukko:
Tauno Palo 09, punainen, Elojalakalta eli Leenalta Kurikasta 09 saadusta siitosmunasta haudottu
tuleva siitoskukko:
Valio 10, valkoinen punaisellakirjottu, emo Sini, ei: Anttila/Arvi, kummatkin 08 Jyrikalta eli Katjalta Kalajoelta haetuista siitosmunista haudottu, eei: Kaaleppi/Helmeri, kummatkin 07 Leenalta Kurikasta

kanat:
Kultakutri 08, vaaleanruskea, isä Helmeri/Kaaleppi, emo joku Leenalta Kurikasta 07 haettu kana
Ruska 08, musta valkoisellakirjottu, isä Helmeri/Kaaleppi, emo joku Leenalta Kurikasta 07 haettu kana
Alma 09, musta ruskeallakirjottu, Leenalta Kurikasta saadusta siitosmunasta 09 haudottu
Helmi 09, harmaa valkoisellakirjottu, isä Anttila, emo Sirkku II, ei: Helmeri/Kaaleppi, ee: Leenalta Kurikasta 07 haettu kana
Aino 09, musta valkoisellakirjottu, isä Suosikki joka on 08 Katjalta Kalajoelta haetusta siitosmunasta haudottu, ei: Helmeri
Kultu Kimallus 09, valkoinen ruskeallakirjottu, isä Anttila, emo Kultakutri
Hulda 09, musta valkoisella kauluksella, Miniltä Mäntsälästä saadusta siitosmunasta haudottu isä Iivari, ii: Anttila, emo Klaara joka on Leenalta Kurikasta saadusta siitosmunasta 09 haudottu
Tipsu 10, harmaa, isä Marmaduke/Valko, ii: Marmori, iii: Helmeri, ie: Pilkku joka on Leenalta Kurikasta 07 haettu, emo joko Sirkku II, tai sen tytär Silvia jonka isä on Anttila tai Arvi, tai Ruska, tai Lumikki jonka isä on Anttila/Arvi

Mä koitan vaihdella kukkoa kohtalaisin väliajoin ja myös kanoja, vähän niinkuin tavoitteena on että parvessa joka kanalla olisi eri isä. Niin kun mahdollisuutta ei kuitenkaan ole pitää kuin yhtä parvea ja yleensä vain yhtä polkevaa siitoskukkoa niin jälkeläisten geneettinen variaatio olisi mahdollisimman suuri kun emot olisivat mahdollisimman erisukuisia, tai ainakin niin että vaikka sukutauluissa samoja nimiä olisikin (kuten nuo Anttila ja Helmeri) että ne tulisivat mahdollisimman eri kautta.
Ja tietysti että parven värikirjokin olisi mahdollisimman iso, nyt meillä on aika monta väritykseltään mustapohjaista kanaa mutta nekin ovat kaikki eri tavoin kirjottuja. Kaikilla vaan on vähän poikkeava sukutaulu niin olen sukua katsonut enemmän kuin väriä.

hellullahan on ainut oikeasti erisukuinen tyrnis, kukko Onni, joka ei toisin kuin muut tyrnikset ole alunperin lähtöisin Leenan parvesta Kurikasta. Onnilla on nyt kolme morsionta, meidän Ainon täyssisar ja kaksi Kultakutrin ja Anttilan tytärtä, jotka alkavat kohta munimaan, jos eivät ole alkaneet jo.

Mullakaan ei ole tuoretta säilyttäjälistaa eikä tyrnäväläisten säilyttäjien määrästä mitään muuta tietoa kuin että kasvussa on :smt001
Ehtoo-onni

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Muusa, sinähän teit hienon sukutaululistan!
Tarkistin kanojeni emojen nimet: Sirkku II, Lempi, Kultakutri ja Ruska.
Tällä hetkellä minulla on:
- siitoskukkona harmaa Först-Kot
kanat:
- harmaa Keväthalla, lähes valkoinen Poutapilvi, tumma kulta (ruskea) Aurinkotuuli, kulta Kuunkehrä, mustanruskea Aamurusko ja mustavalkoinen Kastehelmi.

Aurinkotuulella on kolme tipua, joista vain yksi näyttäisi olevan kana. Kuunkehrä hautoo parhaillaan ja odotettavissa on vain kaksi tipua. Sen alla oli 10 munaa ja Aurinkotuulellakin oli 7. Hedelmöitysprosentti on kovin alhainen. Onko kukko liian nuori vai muuten vain huonosti hommaansa hoitava?
Nyt Poutapilvikin on aloittanut hautomisen! Kannattaisiko minun tilata siitosmunia jostakin sen alle?
iiwi

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Meillä on kukko ja kolme kanaa muusan Anttilalta ja joltain porukalta kanoja, kaksi on Mielosen Leenalta saaduista munista Muusan hautomia. Yksi on omaa tuotantoa tällä hetkellä.
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Meillä on aikas tuore säilyttäjälista. Siinä näyttäisi olevan 14 tyrnäväläisten säilyttäjää.

Muusalta haettu porukka :smt055 :

Kukko:
Jalo 10, valkokirjava, i: Marmaduke/Valko ii:Marmori

Kanat:
Sini 09, valkokirjava, i: Anttila/Arvi
Silvia 09, harmaa, i:Anttila/Arvi, e: Sirkku II
Inkeri 09, ruskea, i:Anttila, e: Kultakutri
Hanna 09, musta ruskealla kauluksella, i:Anttila, e:Lempi
Lempi 10, ruskeankirjava, i:Tauno Palo, e:Mieloselta tullut Armi

Muusa, saa korjata jos meni vikaan.. :smt045
Viimeksi muokannut salosusa, 29 Maalis 2010, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Tänään tuli säilyttäjäsopimus. Nyt ollaan sitten ylpeitä tyrnäväläisen kannan säilyttäjiä :smt001.
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Onnittelut, tervetuloa joukkoon! :wav:
Vastaa Viestiin