Kananmunateollisuus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Olen täysin samaa mieltä Muusan kanssa kaikesta :smt001

Tohon broilerintuotantoon lisätäkseni, ettei se ole edes ympäristöystävällistä Suomessa, jossa valkuaisrehu joudutaan tuomaan ulkoa ja hallit lämmittämään talvella. Rehuhyötysuhde kertoo vain pienen osan tuotannon koko kestävyydestä ja näitä lukuja tosiaan lasketaan FAO:n toimesta siten, että haetaan Intian ja Indonesian tyyppisiin maihin soveltuvia ravinnontuotantomuotoja eli tapoja saada tropiikissa hyvällä rehuhyötysuhteella paikallisia rehukasveja hyödyntäen halpaa eläinvalkuaista väestölle. Kehitysmaissa kyllä pitäisi panostaa tasapainoiseen aluekehitykseen ja siihen, että köyhimmät ihmiset pystyisivät enemmän hyödyntämään pienkarjaa kotitarvetuotannossa eikä tähän eurooppalaiseen malliin, että sullotaan ihmiset miljoonakaupunkeihin ja sitten broileritehtaissa tuotetaan heille halpaa lihaa. Kana onkin muuten mainio joululahja! http://www.toisenlainenlahja.fi/index.p ... uct_id=711

Sitten jos vielä ajatellaan energiankulutuksen lisäksi tuotannon vaikutusta luontotyyppien ja maatalousympäristön lajiston säilymiseen, maaseutumaisemaan ja tuotannon työllisyys- ja aluekehitysvaikutuksia niin kyllä Suomen oloissa laidunkarja hakkaa broilerit mennen tullen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Muusan kirjoitusta komppaan mäkin. Suomalaista hevosta kannattaisi syödä, siitä on paljon etua hevosille. Ja riistan ja kalan lisäksi pidän hyvänä vaihtoehtona lammasta ja poroa.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuota suomalaista hevosta vaan taitaa olla aika vaikeeta saada mistään? Pitäs ostaa ite joku parin sadan lämppäri ja laittaa se itse lihoiksi takapihalla :smt017
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

:smt009 Voi kamala, nyt sitten tuli telkkarista sitä mitä kerkesin just eilen toivoa. Kakkoselta tuli kuvaa kahteen satunnaiseen sikalaan tehdyistä käynneistä, en ole varma, mutta ne saattoivat olla niitä viime syksynä tarkastettuja sikaloita. Siellä oli sellaista kuin laki sallii, ahdasta ja paskaista, possut pureskelivat toistensa häntiä, kyljissä oli haavoja tappelemisesta ja ahtaissa karsinoissa liikkumisesta. :smt010 :smt013

Tuo oli oikeasti tosi tehokasta, toimittajan asenne tosin oli ärsyttävä ja täysin tarpeeton. Mä en halua syödä sikaa, isännyskin näyttää vaikealta. Taidetaan käydä viikonloppuna läheisellä teurastamolla tsekkaamassa hevosenlihatilanne, Muusan viesti innosti. :smt001
Taitaa olla tarvis ruveta tosissaan pohtimaan, että mites tässä nyt vois itse tehdä sitä lihaa merkittävissä määrin.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Hevostalli.netistä eilen luin että joku oli k-kaupasta löytänyt hevosenlihaa. Joku varmaan tietää?Toivottavasti kotimaista, en tiedä tarkemmin. Ulkolaistahan siis ei kannata ostaa jos hevosia haluaa auttaa. Hevosia teurastetaan niin harvassa teurastamossa että niistähän ei moni pysty hakemaan. Kauppahalleissa ainakin usein taitaa olla. Kirjotelkaa muitakin ostopaikkoja jos tiedätte.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tuommosta ei sais olla mutta silti vaan on. Esim. häntäpurtu possu ei kelpaa välitykseen, eli ei se ole sikatuotannossa hyväksyttävää että näitä on. Sanktiot pitäis olla näissä tapauksissa tiukemmat.
Pakko muuten mainostaa että meillä ei töissä koskaan oo ollu hännänpuremia eikä emakot oo syöneet ikinä porsaita. Hyvin pienilläkin parannuksilla näitä voidaan estää, jos halua on.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Voi vain kuvitella kilohintaa...
Taidan pitäytyä -50% vakuumeissa ja pavuissa ja soijassa...
Kalaa saan ätiltä niin paljon ku haluan. Se on villiä itse kalastettua, mutta norjasta raahattua...
Pootsi

Hevosten puolesta -sivuilla on listattuna lihatuotteiden ostopaikkoja. Pieniltä tilateurastamoilta kannattaa myös kysellä.
Ei hevonen ole mun käsitykseni mukaan lehmää kalliimpaa. Fiinit erikoistuotteet, kuten kaupoissa joskus näkyvä kylmäsavuliha, on tietty luku erikseen.

Joskus tuli telkkarista ohjelma siitä kuinka jonkun maanviljelijän pelloilla kurjet pilasivat hehtaaritolkulla satoa. Sillä viljelijällä oli myös sikala, jota kuivitettiin valtavalla määrällä olkea, siellä näkyi kasvavan onnellisia possuja. Jos oikein muistan, se viljelijä ei pitänyt työmäärää tai kustannuksia yhtään suurempina kuin mitä vastaavankokoinen liejusikala tarvitsisi.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ilona kirjoitti:Olen täysin samaa mieltä Muusan kanssa kaikesta :smt001
Kiitos! Mua alkoi jo epäilyttää oman ulosantini ymmärrettävyys kun voin tunnustaa että nämä tuotantoeläimet aikaasaa mussa vähän liian suuria tunteita rationaaliseen keskusteluun. Ilmeisesti en kuitenkaan ihan sekapäisenä höyryä :smt003
Ushva kirjoitti:Pitäs ostaa ite joku parin sadan lämppäri ja laittaa se itse lihoiksi takapihalla :smt017
Ei se oikeasti huono idea ole! Näin kai jotkut tekeekin. Siinähän hevosen laittaa lihoiksi kuin hirvenkin ja yhdestä hevosesta riittää jaettavaksi isommallekin porukalle.

Noista kasvisvaihtoehdoista lihalle (siis ei sillä että lihaa tarvitsisi ruokavaliossa jotenkin "korvata", mutta proteiinia pitää ihmisen saada - ja kasvikset ovat hyvä vaihtoehto ennemmin kuin korvike) täytyy sanoa että asiat on sikäli huonosti että se tuontisoija ja muut pavut muodostavat ikävän suuren osan kasvissyöjän ruokavaliosta. Härkäpapu kai menestyisi erinomaisesti Suomessakin (ja sitä jonkin verran viljelläänkin, taitaa vaan olla aika marginaalista) ja siitä ymmärtääkseni saisi prosessoitua ihan samanlaisia herkkuja kuin soijastakin. Mutta uskomattominta on se ettei suomalaista seitania (vehnää josta on prosessoitu tärkkelys pois, jäljellä on proteiini rakenteeltaan jokseenkin soijasuikaleitten tapaan lihaa muistuttavassa muodossa) tuoteta lainkaan! Mikä järki edes on syöttää vehnä naudalle ja syödä nauta kun vastaavanlaista "pihviä" voi saada siitä vehnästä vain vaivaamalla sitä vuoroin kylmässä ja kuumassa vedessä...?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kävin katteleen nuita muita häkkikanala vidoita. On se surkian näköistä.
Taidan levittää linkkiä kavereillekki. Kyllä nuo pitäisi lailla kieltää. Pakko kait tässä on uskoa, että tuollaisista persuksista ne munat tulee...
Pootsi

Voi vitsi, mä haluan syödä seitania, mistä sitä saa? :headbang: :smt003

Muoks, eiku nyt mä löysin ohjeen. Siis vettä ja vehnäjauhoja, tuohan on kaikenlisäksi tosi halpaa! Pahus sentään, joko sitä nyt on ruvettava pykäämään tuommostakin tököttiä. :smt005 Olis kyllä hieno juttu, jos löytyis joku meillekin sopiva keinoliha, olis aivan tarpeen vähentää lihankäyttöä. Soijasta en ole koskaan saanut aikaiseksi mitään hyvänmakuista, tofu on minusta aivan käsittämätön juttu, tätä vois nyt vuorostaan kokeilla. :smt001
Viimeksi muokannut Pootsi, 29 Loka 2008, 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
teerikalkkuna

Viesti Kirjoittaja teerikalkkuna »

Kiitos teille, hyvät munislaiset! Palautitte uskoni siihen, että fiksujakin ihmisiä on vielä olemassa. Jotenkin kohdalle on viime aikoina sattunut lähinnä niitä "eläintenystäviä", jotka eivät syö riistaa, saati hevosta - mutta lihaa muuten kyllä. Kanaa jopa mielellään, koska "se on kyllin tyhmä elukka syötäväksi" :smt009 .
Munislaisten pitäisi perustaa ruokapiiri, joka mainostaisi itseään hevostalli.netin puolella: älä laita raihnaista hepostasi kiertoon, vaan anna meidän täyttää sillä pakastimemme! Oikeasti monelle hevosenomistajalle rakas humma voi olla lopulta suorastaan ongelmajätettä... ja kamalinta on, jos se joutuu tekemään viimeisen matkansa ulkomaille.
Vaan ei tämä ekologinen kuluttaminen helppoakaan aina ole. Kuvittelin ostavani onnellisen elämän pampalla viettäneiden sonnien taljat lattialleni vaan kissan viikset: paljastui kauhea totuus, että näiden eteläameriikan nautapolojen laidunten tieltä sademetsää kaatuu ja lopulta elukat nostellaan elävinä koivistaan rahtilaivoihin ja kuljetetaan teurastettavaksi ties mihin. :smt010
Mitä itse teen: ammattimaisen luomuviljelyn jätin mutta omat kasvikset kasvavat kompostin ja viherlannoituksen voimalla edelleen. Puuta paljon, sähköä vähän. Harrastan perinteistä pystykorvametsästystä - tänä vuonna tosin vain kameralla ihan siitä syystä, että on pakkasessa jo 40kg linnunlihaa (but, but...). Vuosiin ei ostettu lihaa, kun entinen ukko oli lisäksi hirviporukassa. Nyt kun ei pariin vuoteen ole hirvenlihaa tullut, piti keksiä muuta (metsäkanalintuja 1-2 syksyssään, se ei ihan riitä). Siitä alkoi tämä siipikarjaharrastus. Edesmenneet killit tulevat sentään haudatuiksi karvoineen kaikkineen, vaikka toki niistäkin voisi vielä tehdä rukkaset... rajansa kaikella!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi :smt003 mä oon seitania ostanut Tampereelta siitä Punnitse ja säästä -kaupasta millä on nykyään joku toinen nimi... sitä on siellä tölkitettynä, mock duckin nimelläkin myydään. Eli jostain ekokaupoista tms. saa... Jos haluaa kokeilla tehdä itse (mä en ole viitsinyt) niin tässä resepti :smt001
Pootsi

Kiitos, mun tarvii oikeasto kokeilla tuota, tiedä vaikka olis hyvääkin. :smt003
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Muusa kirjoitti:Noista kasvisvaihtoehdoista lihalle (siis ei sillä että lihaa tarvitsisi ruokavaliossa jotenkin "korvata", mutta proteiinia pitää ihmisen saada - ja kasvikset ovat hyvä vaihtoehto ennemmin kuin korvike) täytyy sanoa että asiat on sikäli huonosti että se tuontisoija ja muut pavut muodostavat ikävän suuren osan kasvissyöjän ruokavaliosta. Härkäpapu kai menestyisi erinomaisesti Suomessakin (ja sitä jonkin verran viljelläänkin, taitaa vaan olla aika marginaalista) ja siitä ymmärtääkseni saisi prosessoitua ihan samanlaisia herkkuja kuin soijastakin.
Moni vinoilee kasvissyöjille tosta ulkolaisen soijan syönnistä. Mutta kyllä vegetaristille lohdutukseksi voi kuitenkin sanoa, että jos se soija olisi kierrätetty vaikka kotimaisenkin kotieläimen läpi, sitä menisi paaaljon enemmän. Suomeen tuotavasta soijasta niin marginaalinen osa päätyy suoraan ihmisravinnoksi, ettei siitä kannata huonoa omaatuntoa kantaa, vaikka se härkäpapu kieltämättä olisikin puhdasoppisempi ratkaisu. :smt002

Maa-artisokka on muuten herkullinen ja aivan loistava kasviproteiinin lähde ja vielä riivatun helppo viljellä (=mahdoton hävittää). Harmi vaan, että se tämmöselle nätisti sanoen herkkämahaiselle aiheuttaa semmosta kaasunmuodostusta, että alkaa sosiaaliset suhteet kärsiä. :smt005 Mutta hyvää se on vaikka sosekeittona, ai että! Ja mitäs muuta saa omasta puutarhasta keväällä?
Vastaa Viestiin