Haukka kanatarhassa

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Kotkottaja

Re: Haukka kanatarhassa

Viesti Kirjoittaja Kotkottaja »

Varoituksen sana täältäkin :smt013 Olin tänään klo.12.15 eli keskellä kirkasta päivää ulkona terassilla (katto valokatetta, ei seiniä), kanat terassin juurella pari metrin päässä minusta ja koira muutaman metrin päässä kanojen toisella puolella. Onneksi satuin katsomaan kanoihin päin kun näen haukan tulevan kynnet edellä valkoista kanaa kohti. Huusin vaistomaisesti niiiin paljon kuin kurkusta lähti -POIS :smt027 Ja se ryökäle kaarsi onneksi pois. Ja se ei ollut tosiaan kuin metrin päässä kanasta :smt013 Huh huh että säikähdin. Kanat tulivat vasta sitten terassin suojaan piiloon. Ennen hyökkäystä yksi kana pitikin levotonta potpotusta ja kukko vastaili siihen eivätkä ottaneet tuomaani puuroa. Vähän ihmettelinkin, mutta mitään tälläistä en osannut odottaa. Eli jotain ne varmaan vaistosivat mutta eivät menneet kuitenkaan piiloon. Ei siis nähtävästi auta vaikka on vieressä, ja koirakin ja keskellä kirkasta päivää :smt010 Olen tietysti ottanut tietoisen riskin kun kanat saavat olla pihassa vapaana, mutta kun olen aiemmin luottanut jossain määrin siihen että kun kanat ovat vapaana silloin kun itse ollaan pihalla ja koira niin ei varmaan mikään peto uskalla tulla ja hämärän tullessa ovat jo sisällä. Olisiko nämä nuoret kanahaukka yksilöt sitten vielä röyhkeämpiä / eivät ymmärrä pelätä? Sillä värityksen perusteella (en nähnyt kuin vatsapuolen ja se oli kerma-ruskea) se oli nuori.
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Eivät nämä nuoret kuljeksivat kanahaukat mitenkään röyhkeitä liene. Ovatpahan vaan nälkäisiä kun saalistustaito on sitä sun tätä.
Tämä on meillä jokasyksyinen ongelma kanojen ja kyyhkyjen kanssa mutta jotenkin tuntuu siltä, että meidän alhot ovat melko valppaita haukkojen suhteen varsinkin meidän kolme kukkoamme.
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Oltiin pari tuntia pois kotoa, niin johan oli haukka käynyt vierailulla: Linda oli raadeltuna ja Lyylillä reikä selässä. :smt010 Nyt ei kanat pääse enää ulos meilläkään. :smt012 Mites, syökö haukka yleensä saaliinsa paikanpäällä vai viekö mennessään? Saas nähdä selviääkö Lyyli, kököttelee vaan orrella, ressukka. :smt022 Haavaan/reikään ollaan suihkutettu haavasprayta.

Muutes, laitoin miehen apteekkiin ostamaan sitä sinistä haavasprayta, niin hälle sanottiin et sitä saa vaan lääkärin määräyksestä??? :smt017 Sitten hälle myytiin 30ml:n eläimille tarkoitettu yrttejä sisältävä suihke, joka maksoi melkein 18 e! :shock: Olishan meillä nyt ollut ihan tavallista, ihmisille tarkoitettua haavanpuhdistusainettakin.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Osanotot haukkavahingoista :smt056
Tupu: sinistä haavaspraytä löytyy maatalouskaupoista ja hevostarvikeosastoilta, ilman reseptiä siis. Se apteekissa myytävä on mennyt jo vuosia sitten reseptille. Myytiinkö miehellesi Cothivetia? Hyvä tuote sekin on, vaikka sininen olisi nokkimisen ehkäisyyn toki parempi. Tätäkin löytyy mm. heppaosastolta huomattavasti edullisemmin kuin apteekista...mä ostin 100ml:n pullon melkein samalla hinnalla.
Iloisten Munatalo

Viesti Kirjoittaja Iloisten Munatalo »

Voi Tupu! :smt056 Toivotaan että kanasi parantuu pian ... haukat on upeita mutta niin SYVÄLTÄ :smt019
Tupu

Viesti Kirjoittaja Tupu »

Kiitos teille! :smt049
Iloisten Munatalo kirjoitti:haukat on upeita mutta niin SYVÄLTÄ :smt019
Nii, kun olis edes vienyt Lindan, mut jättää raadeltuna lojumaan tarhaan :smt013 Kehittymässä oleva munakin näkyi maassa... :smt010
HiltaHelikopteri kirjoitti:sinistä haavaspraytä löytyy maatalouskaupoista ja hevostarvikeosastoilta, ilman reseptiä siis.
Aijaa, taas sitä oppi uutta! :smt023 Ei mulle tullu mieleenkään mikään maatalouskauppa. :smt047 Minkähän takia sitä saa apteekista vaan reseptillä? Juu, Cothivet oli se tuote mitä meillä nyt on. Olis sekin sit ollut huomattavasti halvempaa maatalouskaupassa. Se Lyylin reikä on niin sulkien alla piilossa, ettei se sinistä sprayta olis tarvinnutkaan. Sattumoisin sen löysinkin, kun yksi sulka oli törröllään ja Lyyli onnettoman oloinen, rupesin tutkimaan ja huomasin vaurion. Lisäksi siltä puuttuu harjasta yksi "väkänen". Reikä on jo paremman näköinen mutta Lyyli kököttää vaan orrella, en tiedä onko ollenkaan käynyt syömässä. :smt022
Iloisten Munatalo

Lievässä shokissa varmaankin vielä tapahtuneesta. :smt009
Kalle
bankiva

Viesti Kirjoittaja Kalle »

No, eipä se haukka hyökännyt kanalaan vaan iski Tupun selkään ihan iltapäivälaiduntamisen aikaan. Hienoin asia oli, että Moilanen ja Loviheltta häätivät haukan pois pistein 6-0.
Tupulle jäi ainoastaan irronneita höyhentöyhtöjä, muutama pistohaava selkään ja takaperään. Desintania ja parin viikon päästä vammat ovat ohi.
Sama haukka hyökkäsi kyyhkyjen perään neljä kertaa saman iltapäivän aikana.
Aika kookas naarasvarpushaukka.
[IMG=http://img696.imageshack.us/img696/8413/tupu001.th.jpg][/IMG]

Uploaded with ImageShack.us
Eipä pahoja ulkoisia vammoja.
Ylpeä olen kukoistani; toisaalta, mainittakoon, että pikku Kukkeli kyllä juoksi kanalaan turvaan.
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

Nuki kirjoitti:Mikä ihme on käpyhaukka??? :smt005
Lintuharrastajat sanoo vääriä havaintoja kävyiksi, ja varis on käpyhaukka. Esimerkkilause: "Hei, tuolla menee iso peto... eiku käpyhaukkahan se oliki."
Iloisten Munatalo

Jaaha! Minua on siis kutsuttu kiertäen VARIKSEKSI :smt005
Vastaa Viestiin