Tipsin ankkahaudonta 2011

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kiitos Pirjo läpivalaisuvinkistä, läpivalaisun (2 kertaa eri päivinä) ja vesitestin perusteella totesin Ainon kuolleeksi.. ja aukaisin munan. Oli kuollut ilmeisesti joskus 3:nen viikon jälkeen, sillä ei ollut täysikokoinen. Olisi tullut värillinen tipu. Hm.. oon mä kuiteskin varmaan hassu, lahjoitan Ainokaisen ruumiin etanoliin säilöttynä kollegalleni opetusnäytteeksi. Ehkäpä tämä tästä..

Perjantaina on kuitenkin nyt lopun 7 munan laskettu aika. Liikettä näkyi ainakin yhden nmunan sisällä, kun yhtä läpivalaisin ja vertailin Ainon munaan. Nyt peukut uudelleen pystyyn että menisi paremmin :smt023 :smt023
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi Aino reppana :smt010
Peukkuja lopuille!
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ainakin 4 munaa heiluu, ehkä viideskin! (siis seitsemästä)! Voivoi, toivottavasti kaikki menee loppuun asti hyvin [-o< Perjantaihin on niiiiin piiitkää aika!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
chiking

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja chiking »

Toivotaan että kaikki menee hyvin :smt041 Ite näen painajaisia munista jossa pikkureikä ja piipitys kuuluu ja sitten ei enään kuuluukkaan jne :smt022 Kait se kuuluu tähän ensimmäiseen haudontaan :smt003 Laitahan tilannepäivityksiä useasti :smt007 Mukava seurata :smt050
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ekassa munassa on reikä! :smt041 :smt041 :smt041 Tosin on väärässä päässä tietty! (tekeeköhän ne reiät yleensä ensimmäisten joukossa, koska viimeksikin oli niin..). Onneksi on kunnon reikä että luulen että saa happea.

Aamulla jo hätäilin kun koneen lämpö oli noussut, ilmeisesti tipuset lämmittävät ilmaa sen verran. Ja mikään muna ei liikkunut! No, yhden läpivalaisin, kun muutenkin halusin tietää ilmakuplan suuruuden, ja siellähän sohittiin ilmakuplaan päin vaikka kuinka! Hm.. pitäskö mun alkaa jo nostaa kosteutta kunnolla, se on nyt joku 65% mutta eikös 70% paremmalal puolella pitäisi loppuvaihe olla?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jotenkin on huono olo kun niin jännittää! Yön aikana ei ollut tullut reikiä lisää, mutta tuossa äsken piipitettiin niin vaativasti että.. :smt050 Toivottavasti kaikki menee hyvin, kauhea huolestututs kun reikiä ei ole tullut muihin..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Eilisestä asti kuudessa munasta seitsemästä on ollut särö! :smt050 Väärästä päästä tulevan säröä olen hieman laajentanut, näytti että paljaana oleva kalvo kuivuu. Ilmeisesti siis tänään olisi vauvoja odotettavissa :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

tipsi kirjoitti:Eilisestä asti kuudessa munasta seitsemästä on ollut särö! :smt050 Väärästä päästä tulevan säröä olen hieman laajentanut, näytti että paljaana oleva kalvo kuivuu. Ilmeisesti siis tänään olisi vauvoja odotettavissa :smt003
Mullakin oli vaikeuksia sen munan kanssa jota piti auttaa; ensin piti varmistaa että saa ilmaa kun on väärässä päässä ja sit kun autto niin joutui availemaan konetta ja kalvo kuivui. Kastelin kalvoa vedellä; hetken auttoi ja taas piti lisätä kosteutta koneeseen jne. Se oli yks pirunmoinen kierre -lisäksi pelotti että nyt oon tappanu sen tipun. Mutta hyvin se menee, Stemppiä synnytykseen :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Nyt on kaikissa 7:ssä vähintään särö :smt041 Takaperoista vaavia auttelin taasen lisää; Pirjo, tuo on aivan totta, kalvot kuivuvat supernopeata!En uskalla avata kerralla kuin pikkasen, ettei vuoda kuiviin koska pikkasen tulee verta. Hirmuisesti se väärästä päästä tuleva tipu juttelee! (se on tumma, näkee sen verran aukosta). AIkoinaan Kirjo-Kippuralta jäi jalka kalvoon kiinni ja se oli ekan vrk väärin päin, räpylä ylösalaisin. Siitä siis nimi. Haluan ennaltaehkäistä moista ja auttelen nyt hyvissä ajoin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kaksi on pihalla! :smt060 Molemmat ovat tummia. Toinen tosin on aika lailla keisarinleikattu, kun se väärinpäin mennyt olikin päättänyt yrittä kääntyä oikeinpäin ja oli ihan solmussa siellä kärkien välissä. Siis nokka. Useaan otteeseen rikoin kuorta ja kalvoa, ja jouduin kevyesti ravistelemaan sitä kuorsta irti sen verran että se n. puolen tunnin levon jälkeen osasi itse ponkaista itsensä irti. Oli kyllä harvinaisen naatin oloinen operaation jälkeen, mutta nyt se on kuitenkin aukonut silmiä ja ryömiskelly hieman koneessa. Toivottavasti siitä tulee tomera tipi :smt003

Ei tästä etätyöstä tänään taida mitään tulla :smt017 Noo, pitää merkata alemmat tunnit omaan työaikakirjanpitoon (onneksi on reilusti plussalla).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

7 ankkatipua putkahti eilen maailmaan :smt060 :smt057 :smt049 Voivoi, mä olen niin onnellinen! Kaikki ovat värillisiä: 2 vaaleaa, 1 laikullinen, 3 tosi tummaa (tulee varmaan tumma villi-väri, veikkaisin), ja yksi jotain siltä väliltä. Tupsupäitä ei tullut, ellei sitten tupsu ala kasvamaan hiukka myöhemmin.

Grr.. ärsyttää vain oma "tyhmyys", jätin kolme poikasta yöksi koneeseen, ja laitoin talouspaperia niiden alle ettei räpylät luisu ja tule levähtäneitä jalkoja (spradled legs), mutta ilm. talouspaperikin on liian liukasta ja yhdellä poikasella on jalat ainakin osittain levähtäneet. Vähän on tosin palautunut. Seurailen sitä vielä aamun, ja sidon jalat rautalangalla oikeaan asentoon toisiinsa yhteen jos sille näyttää; sen pitäisi parantaa jalat normikuntoon.

Autetulla poikasella on vino pyrstö, en tiedä onko se epämuodostunut vai onko munan sisällä ollut hiukka vaikeuksia asetella pyrstö hyvin. No, katsellaan. Muuten ko. tipu voi hyvin.

Kuvia tulee myöhemmin, jahka mieheni saa purettua ne kamerasta (itse en oiken tuota kuvan ottamisen jaloa taitoa hallitse).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tässä on nyt kuvia:

Munat (vielä 8kpl, yksi meni sittemmin kesken) & kone:
Kuva

Kuoriutuneita:
Kuva

Ekat poikaset (alhaalla oikealla autettu tipu, jolla vino pyrstö):
Kuva

1 vrk ikäiset:
Kuva

Tuossa alimmassa kuvassa näkyy nyt sitten yhden jalassa vihreä rautalanka, jalat siis on sidottu sillä normaaliasentoon koska muuten levähtävät. Pitäisi auttaaa kunha on muutaman päivän jalassa. Pitää olla tarkkana jos tipi kasvaa, ettei lanka ala kuristamaan jalkoja. Ja ettei tipu sotkeudu muihin sen kanssa. Kahdella muullakin viimeisellä koneeseen jätetyllä oli jalat vähän levähtäneet, mutta ne näyttäisivät alkavan toimimaan normaalimmalla tavalla koko ajan enemmän ja enmmän joten en niitä ainakaan vielä sitonut.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pirjo

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Voi Jeeee! ihania tipusia :smt060
Onnea uutukaisista Tipsi :smt055
Rusina

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Upean värisiä vauveleita :smt007 . Onnea perheenlisäyksestä!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tipsin ankkahaudonta 2011

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tipuonnittelut tipsille, nättejä ovat :smt050
Vastaa Viestiin