Hellanlettas hautoo ja hautoo

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Hellan lettas

Re: Hellanlettas hautoo,TOINEN ERÄ KUORIUTUU

Viesti Kirjoittaja Hellan lettas »

On se pakko tästä oikasta jo .Sain kaikki mukavasti nukkumaan,jospa ne kuoriutuu,kun talo hiljenee.Kovasti ne piipittelee ja nokka pilkistää paljon ulkona,,kielellä maistellaan ilmaa,mutta ei vaan tapahdu muutosta :smt015 3 vanhempaa tipua on jo kovasti keltuaisen kimpussa,ei niillä hirvee nälkä ole,mutta on se tosiaan mielenkiintoista.
joo tuo väri kertoo näistä paljon.Tuossa on yksi ihan selvä kana ja kukko.Tuo tokana kuoriutunu on hiukan epävarma.Silläkin on kyllä aika paljon ruskeeta niskassa,mut on toisaalta vaaleetaki.Enemmä kukkoa muistuttaa kuitenkin. :smt045 Kun nyt ei loput olis kukkoja niinku ensin manailin 4 kukosta... :smt005 Sitten pitää jo uusia koteja alkaa pikkuhiljaa ettimään. :smt005
Meillä isot tiput oli jo ihan katon rajassa orrella.Ihan helposti kiipesi ja pomppi etten päin,kun satuin olla paikalla.Isot antoi olla vaikka mietin,että mitenköhän vaan tuossa käy,kun mennään isompien reviirille.Mulla nuo maatiaiset on kans hiukan äksympiä,muttei mitenkään "liikaa"kun ovat itsekkin alemmalla tasolla arvoasteikossa,niin eipä niillä nyt niin hirveesti ole nokan koputtamista noihin tipuihin.Onhan niillä 2 keinoemoa puolustelemassa.On hyvä että tiputkin on orrella,niin saa ne emotki nukkua kunnon yöunet siellä myös. :smt015 :smt015 Niin ja piti lisätä,että sillä yhdellä "emolla"on rinta ihan paljas,,eikä mielestäni uutta sulkaa ole näkyvissä.Mikä sillä ny oikee on? Muuten se on nyt ollu taas normaali,ulkoillu eikä nyhjääkkää missää,en osaa sanoa,onko se muniva vai ei,mutta paljas on.,ei näin suoraa kattoen vaan kun pörhistää,niin ihan on vaaleenpunanen koko akka sieltä kuvun alta vattaan päin. :smt009 Mitään kirppuja tai näkyviä elukoita en oo bongannu missään.
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

juurikin näin. Kunpa täälläkin nuo pienet oppis uskaltautua orrel. Mutta ei ihan vielä. Pää asia että saavat syödä ja juoda jne. Ja itse tietysti muutaman kerran päivässä katson melkein kädestä pitäen että saavat juoda ja syödä! :)
Hellan lettas

huh!Olipas taas pitkä prosessi tuo kuoriutuminen. [-o< ,,viimeisin kuoriutui tänä aamuna kl 8.Kuoriutumiset tulivat siis haudontapäivinä 20- ja melkein 22.Viimeisin näyttäis olevan kana.2 varmaan kanaa ja 1 varma kukko.2 epävarmaa.Laitan kuvan tehoviisikosta kunhan viimeisinkin kuivuu kunnolla.Jätin sen koneeseen,,putsasin vaan kuoret ja muut törkyt sieltä pois..oli jotenkin niin väsynyt,ja muut pomppi sen päällä,niin saa huilata rauhassa ponnistelujen jälkeen.Nyt on sitten syksyn viimeiset haudonnat tehty,tällä näkymällä siis 10 tipua siis saatettu maailmaan :smt055
vanahapoika tuolta hetkestä matkaa lupaili tulla auttelemaan,jospa vaikka saisinkin sitä laajennusta alulle,,tekisi ne rungot niin voisin vauvan päiväunien välissä käydä villottelemassa ja ehkä levyttämässä,katotaan,jos kävis niin onnellisesti.Mahtuvat toki tuohon vanhaankin,mutta ei lisätila pahaa tee :smt023
Nyt talveä päin ,haudonnat on haudottu ja Hellan lettas hiljenee talviunille..... :smt006 :smt006 :smt006
Hellan lettas

Tipuset kasvaa vauhdilla,siipisulat jo pilkottaa,,nyt odotan niitä pyrstön saapumisia,niin näkee varmaksi ,kuka on kana ja kuka kukko!
Kamerassa on kuvia,mutta tuo piuha jolla ne ladataan koneelle on sisäisesti poikki ,enkä oo uutta ny saanu haettua,,lataan sitten kuvan kun korjaan tuon tahi haen uuden . :smt001
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Onnittelut sinullekkin, meillä alkoi Elviira eilen hautomaan..
Toivottavasti menee yhtä hyvin kuin sinulla tuo projekti :smt003
Hellan lettas

Kiitos paljon! Tuntuu,että on menny vähän liiankin hyvin,että tulee vielä joku kaaaaaauhea takapakki,kun oikeen on onnistunut. :smt004
Hellan lettas

Pakkohan mun on käydä hehkuttamassa,miten hienosti nuo pikuiset uudetkin tiput osaa juomanipat! Niillä on nippasysteemin lisäksi myös se tavallinen juoma*automaatti,mutta tuohon nippa härdelliin niillä on hirveä kiinnostus! Ja tuo utelijaisuus,mikä saa ne oppimaan mitä vaan.Mä nyt aamupäivän oon nippaillu niiden kanssa ja nehän on niin innoissaan ,että! Mä tuunasin vanhaan mansikkahillo purkkiin uusille tipuille nippa automaatin,harmi kun ei kuvaa saa! :smt005
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

Hehheh :smt005
Sellasia ne on :smt107
Hellan lettas

Nyt pikaseen teippailin kameran piuhan johtoa yhteen ja sainki noi kuvat konelle! Muutama tunti ollaa oltu pihalla,aivan mahtava ilma,aamun satelusta huolimatta! Meidän kanoilla on muuten nyt sulkasato! Sen huomaa ja munia tulee kokonaista 1 päivässä.jA perun puheeni,sukupuolen tietämyksestä värin perusteella tehotipuilussa.Se ihan varma kukko onalannu kasvattaa jo pyrstöä ,kuten 3 muutakin tipua :smt017 KANOILLE pyrstö tuli ensin,eli lähtöpisteessä ollaa,kunnes harja alkaa pilkistää,siihen saakka voi vain arvailla.. :smt002

TÄSSÄ KUORIUTUU ENSIMMÄINEN UUDESTA SATSISTA

Kuva

OPETTELUA JUOMANIPPOJEN KANSSA,ON HAUSKAA! :smt005

Kuva

TEHO VIISIKKO :smt049 :smt049 :smt049

Kuva

EILEN ILLALLA OLI ISO TIPU LÖYTÄNY TIENSÄ MUNIMAKOPPIIN
:)

Kuva

PÄIVITETTIIN KÄPYLEHMÄT 2000-LUVULLE

Kuva
:smt006 :smt006
ninanni

tiput on kyllä ihan huippuja. Kaikki uusi ja kiiltävä on niin kivaa! Kaikkea täytyy kokeilla. Tietysti :) meillä on viel nuorimmat sisällä kun pelkään et jos lamppu sanoo yöllä poks tai jotain muuta sattuu! :( oon mä mamo! Mut sit on pakko hehkuttaa! Mun elämäni ensimmäinen tipu joka kuoriutui maaliskuussa on siis kana! Ja eilen se pieni pyöräytti elämänsä ensi munan ja suoraan pesään pääsi sen viel pudottaan! Mä oon niin ylpeä äiti nyt :) ne minne tämän tipun sisarukset meni on muninut jo muutaman kerran ja oon odottanut että koska tämä meidän. Eli rauha on nyt sit virallisesti kana munittuaan eilen sen munan :) ei ainakaan kukoksi muutu enään ;)
ninanni

ihania kuvia :smt049
Hellan lettas

Wau! *onnea siis äidille! Miten vanha Rauha on? Mun "Piekanani" Se musta,on kuoriutunu 13.6 ja sillä on alannu pikkusen harja punestua,,alkaakohan seki pian munia? Se saman ikäinen velipoika,kiekuu ja yrittipä polkasta hybridi rouvaa,mutta sai selkäänsä siltä :smt005 :smt005 Eli ainaki poikapuolinen olis vedossa jo,mut flaksi ei käy.... :smt017
ninanni

no tuolla hölmöl punotti kuukauden ainaki ennen tätä ilon hetkeä! Että kyllä se siitä. En vain tie koska tehot alkaa munia? Mut täällä nyt sit seur odotetaan :) toivotaan että nuo pienet pienet nyt olis suurin osa kanoja kun kuitenkin siitä menee tutulle sit muutama kun olen luvannut. Että sit kotiinkin jäisi ettei tartte uutta satsia ladata koneeseen.
Hellan lettas

Tuo Piekana on maatiainen :smt045 ,sillä on ihan pikkinen harja,mut punottaa se,kun tihrustaa. :smt005
ninanni

rauhalla on oikein tulipunainen harja! Se alkoi kuukaus ennen (suunnilleen) punoittaa kuin mikäkin. Että oikein ajattelin itsekseni et joko toi mamma on ihan tules tai sitten tulee pian muna. Mut kyllähä se siitä se muna sit tuli. Ja oli hauskaa miehen kanssa kun ei muistettu ollenkaan kuinka pieni se ensi muna voi ollakkaan. Se on viiriäisen munan kokoinen. Hah ja muiden munii verratessa niin niin niin ihana ja pieni.
Vastaa Viestiin