Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Hakalan emäntä

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

maunu_muori kirjoitti:
Kana86 kirjoitti:^No niin hyvä. :) On siis ryhdyttävä siipikirjatilalliseksi, vaikka suurimman osan vuodesta olen täysin kanaton. Ja kirjanpitokaan ei ole vaikeaa, kun katselen kesäisin samojen Orvokin, Klaaran, Henrietan ja Tuomaan naamoja vuodesta toiseen. :) Ihmettelen vain, että miten kukaan hyötyy noiden kolmen prutkun ja niiden isännän rekisteröinnistä. :D
Kuinkahan moni munislainen on POSSU -tilallinen :smt006 pentele täällä hangessa mitään possuja nyt oo, mut jos joskus taas hulluus.. siis HULLUUS iskee, niin on tunnukset valmiina, ja viimoiset tiedotteet :)..porsasrokko ja mitä niitä olikaan :smt017
Mä olen muori possutilallinen, ei se ollut kuin yksi kaavakkeen täyttö ja siinähän on minipossut joita meillä on kaksi erikseen laitettu. Varsinaiseen rekisteriin niitä ei tarvii kuulemma viedä kun eivät ole tekemisissä tuotantopossujen kanssa ja minulla ei ole kasvatustoimintaa. Meillä on siis kastroitu Einari ja vanhapiika Roosa, näin sanoi meidän kunnan maataloussihteeri noista kahdesta possusta, mutta kaikista possuista siis tarvii tehdä ilmoitus kuntaan ja rekisteröityä eläintenpitäjäksi.
Siivekkäät myös ilmoitin ja olihan siinä muutama kohta mitä sai pikkasen miettii, mutta selvisin :smt002
Kunnan maatalousihteerillä on myös minusta aika suuri rooli, rekisterit pelittää jos he hoitavat asiansa. Mutta ei tämä siipikarjarekisteri ole ollenkaan sieltä vaikeimmasta päästä, kun tosiaan ei vaadi muuta tällähetkellä kuin nuo ilmoitukset kuntaan ja oman kirjanpidon täällä kotona. Tänään tarvii varmaan mennä tuonne kanalaan kynän ja vihkon kanssa laskemaan montakos noita kanasia oikeesti onkaan.
Rekisterit ja ilmoitusvelvollisuudet on myös siksi että tautitapausten puhjetessa pystytään tarkasti jäljittämään mistä eläimet on lähtöisin ja näin saadaan esim.mahdollinen tautiepidemia kuriin ja hoidettua.
flai

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja flai »

Minäkin kävin eilen viemässä lappuset. Asiallisesti sihteeri auttoi minua ne täyttämään, vaikka antoi myös ymmärtää mielipiteensä ko. laista ja asetuksesta. :smt002 Sanoi, että aikaisintaan 14.4 he voivat alkaa syöttää tietoja rekisteriin, tunnukset tulee sitten joskus sen jälkeen.

Kysyin samalla myös siitä, kun varmasti on paljon kanallisia ihmisiä kenelle tätä ei tietoon saada ja niitä, ketkä ei silti aio rekisteröityä, niin hän sanoi että älä ainakaan hänelle kerro keitä ne on. :D Sitäkin kysyin, että teenkö jonkin rikoksen jos myyn kanoja sellaiselle joka ei aio rekisteröityä, niin siihen oli vastaus että en todellakaan. Jos sanon ostajalle että pitäisi rekisteröityä, olen velvollisuuteni tehnyt, rekisteröityi hän sitten tai ei. Siispä en aio jatkossakaan vaatia ostajilta tätä, vaikka sen takia periaattessa rekkauduin itse että voin jatkossakin ostaa ja myydä kanoja, jos se nyt jollekin on kynnyskysymys. Tuntuu että täällä muniksessakin on monella tiukempi kanta tähän asiaan kuin virastoissa... Vähän sama kuin ulkonapitokieltoasioissa... Minusta jokaisen oma asia.
Han

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Han »

Minä kävin tänään kanssa kaupungintalolla lappuset täyttämässä ja meillä sihteerin kanta oli aika sama mitä flai tuossa omasta käynnistään kertoi.
Mutta nyt on ainakin omalta kohdalta taas tämäkin asia kunnossa :smt001 Saas nähdä sitten milloin tunnukset tulee.
Gisli

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Gisli »

flai kirjoitti:Tuntuu että täällä muniksessakin on monella tiukempi kanta tähän asiaan kuin virastoissa... Vähän sama kuin ulkonapitokieltoasioissa... Minusta jokaisen oma asia.
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Jossakin toisessa keskustelussa siitä jo puhuttiinkin, että on olemassa tietyt säännöt noudatettaviksi, mutta se on meidän käsissä, kuinka tarkkaan sitä pilkkua halutaan viilata, ja orjallisesti noudattaa jokaista sanaa. Tämmöisistä jutuista voi kasvaa ihan kohtuuttoman iso häly.
Chick
chabo
Viestit: 195
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä sain tänään postia että minut on nyt rekisteröity eläintenpitäjäksi. Mitäs mä nyt tolla asiakasnumerolla ja pitopaikkatunnuksella teen...? :smt017
Wyandotteja, Plymouth rockeja
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Niitä tarvitaan siihen kotona pidettävään eläinluetteloon, johon merkitään osto- ja myyntipaikat noiden tunnusten avulla. Tosin sitä luetteloa ei ole vieläkään saatavilla...niin ei ole täyttä varmuutta minkälainen se tulee olemaan.

Eli pidät ne numerosarjat nyt vaan tallessa ja jatkossa:
- jos myyt, annat tarvittavat numerot ostajalle
- jos ostat, niin pyydät tarvittavat numerot myyjältä
ja kirjaat tapahtumat omaan luetteloosi, jota ei tarvitse lähettää/viedä minnekään. Se on vaan kotona siltä varalta, että sattuu joku tautiepidemia ja viranomaisten tarvitsee päästä selvittämään ja katkaisemaan taudin kulku.
minnimanni

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja minnimanni »

Se on siis se asiakastunnus/ tilatunnus mikä annetaan osto/myynti tilanteessa kauppakumppanille. Pitopaikkatunnus on henk koht ja sitä ei tarvita kuin joskus Eviran kanssa asioidessa. Pitopaikkatunnus kertoo sen missä sinun kanasi/vuohesi/lampaasi/possusi ovat, pitopaikkoja voi olla useampi samalla henkilöllä. Esim jos minä haluaisin antaa jollekkin kesäkanoja mitkä sitten palautuisi minulle syksyllä, pitäisi minun tehdä heidän kodistaan/tilastaa itselleni pitopaikka ja ilmoittaa sitten eviran rekisteriin siirto sinne pitopaikkaan vaikka 4 kanaa ja 1 kukko. Silloin kesäkanojen ottajan ei tarvitse rekisteröityä siipikarjan pitäjiksi.

Tämä vinkkinä niille jotka haluaa ottaa kesäkanoja tai antaa omiaan kesäkanoiksi :smt006
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Pitopaikkatunnus tuli tosi äkkiä, sain sen kotiin vain n. viikon päästä siitä kun lähetin lappuset :smt001 Mutta ää.. siis mikä, asiakastunnus, pitäiskö sellainenkin siis olla jossain? Pitääkin tutkia paperia tarkemmin.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
sisu65

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

tipsi kirjoitti:Pitopaikkatunnus tuli tosi äkkiä, sain sen kotiin vain n. viikon päästä siitä kun lähetin lappuset :smt001 Mutta ää.. siis mikä, asiakastunnus, pitäiskö sellainenkin siis olla jossain? Pitääkin tutkia paperia tarkemmin.

Minulla näkyy tilatunnus nimellä.
harrastaja

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Nyt on munkin kanat rekisterissä oli kai aika helppo homma kun oli kaikki tunnukset lapussa.Mieheni vei ne eilen ja olivat kunnassa sanoneet ai se nyt rupee kanoja pitää vaikk on ne siel tuki papereissa ja kaikessa muussa ritkuneet jo aikoja
chiking

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja chiking »

:smt017 mihinköhän minun lupalappuset on jääny vaikka ekana ne tornioon vein :smt017 eräs toinen oli jo saanut ne :smt017 täytyypä soittaa huomenna
HIPSU

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HIPSU »

mä en osaa täyttää tuota tilatunnuspaperia. Viikon jo lojuneet pöydällä. 2 ja 3 sivu ammottaa tyhjillään, onko siis tarkoitus täyttää vain yksi kohta noista pitopaikoista? Ei tää voi olla näin vaikeeta.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Joo, jos sulla on elikot vain yhdessä paikassa, niin täytä kakkossivulta 4.-kohta.
Kohdat 5. - 9. jätät tyhjiksi ja 10.-kohtaan allekirjoitus.
vanttu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Hyvää pääsiäistä!

Havahduin tuohon rekisteröintiin! Täytyykö minun ilmoittaa kanani kunnan maataloustomistoon, siis rekisteriin, vai meneekö tieto muuta kautta viranomaisille, kun kuuluvat alkuperäisrotu tuki säilytysohjelmaan?
Vastaa Viestiin