Kananpitopaikan valaistus

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Gisli

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Mulla on kyllä nyt sitten lämpölamppu ongelma kanalassa!
Tuo mun lämpölamppu kun ei ole sellainen mistä tulee punaista valoa, vaan ihan normaalia keltaista, tai sellaista... Kanala on erillinen hirsirakennus, sisältä n. 8neliöä iso ja kokonaan kanojen käytössä. Siellä ei muuta lämmitystä ole kuin lämpölamppu, ja sillä on pysynyt koko ajan +15c vaikka ilma ulkona vaihdellut. Kanalan seinät ovat vaaleaksi maalatut sisältä.
No, nyt talven tullen on lämpölamppu luonnollisesti aina päällä, ja näköjään siis valotkin... Eli, lamppu on niin hyvä, että se riittää, valkeiden seinien avustamana, valaisemaan koko kanalan. Yötä päivää.
Mitä ihmettä sille sitten tekis? Olen ymmärtänyt että tuo yö olisi kuitenkin aika tärkeä kanan saada pitää? Mutta enhän voi lämmitystäkään yöksi sammuttaa.. :smt009

-kohta stressaantuneita kanoja omistava Gisli
tinttuli

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

Voisit ostaa toisen lämpölampun ja siihen punaisen polttimon, sekä kaksi vuorokausiajastinta. Itselläni palaa normaali lämpölamppu päivisin ja ajastin sammuttaa sen punaisen lampun sytyttyä. Aamulla päivälamppu kytkeytyy päälle ja punainen yövalo sammuu. Lämpölamppuun saa siis maatalouskaupoista punaisia ja valkoisia polttimoita eri wattimäärillä, sekä keramisia polttimoita, jotka eivät tosin sovellu kaikkiin lämpölamppukalusteisiin.
harrastaja

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Osta lämpömaalia ja maalaa lamppu punaiseksi.Täällä ei viime syksynä ollut muuta kuin valkeita lamppuja niin mies maalasi lampun punaiseksi spreimaalilla ja pysyi kevääseen , hilseilemään rupesi mut hajosi joten en tiedä oisko pitäny rapsia entiset pois ja maalata uudelleen :smt019
Gisli

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Gisli »

Kiitos paljon vinkeistä!
Taidankin heti lähteä toisen lämpölampun ostoon, ja punaisen tällä kertaa...
harrastaja kirjoitti:Osta lämpömaalia ja maalaa lamppu punaiseksi.Täällä ei viime syksynä ollut muuta kuin valkeita lamppuja niin mies maalasi lampun punaiseksi spreimaalilla ja pysyi kevääseen , hilseilemään rupesi mut hajosi joten en tiedä oisko pitäny rapsia entiset pois ja maalata uudelleen :smt019
Mistä tuollaista lämpömaalia saa? Voisin ostaa joskus, jos saan päivän ajaksi jonkin toisen lämmityskeinon... muuten kanalassa olisi punaista myös päivällä.
harrastaja

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Täällä ainakin hon kong ja robinhood oiskoha sitte vaikka muut halpakaupat niissä olen nähnyt spreimaalia ja purkinkyljessä lukee color lämpömaali punainen korkki ja ja 400 ml purkissa (saattaa olla et saa maalikaupastakin) Itse ostin hon kongista--.
Nuki

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Mullahan alkaa kanalan valmistuminen olla jo aikas lähellä (rahdataan valmis vaja pihaan ja ammattimies viimeistelee sen paikan päällä, ei onnistu rakentaminen tämmöiseltä peukalo-keskellä-kämmentä -tapaukselta...), ja nyt kiinnostaiskin mikä valaistus olisi kanoille mieleen, loisteputkethan kai vilkkuvat niiden silmään? Tässä ketjussa moni näkyy käyttävän lämpölamppuja, sellaiset kai olisi hyviä? Kanalasta tulee hyvin eristetty ja lisälämmittimeksi on hankittu säteilijä, mut olishan lämpölamputkin hyvä lisälämmönlähde.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mullakin on valaistus & lämmitys nyt mietinnän alla. Mietin valaisimeksi päivänvalolamppua (energiansäästötyyppinen) ja lämmitykseen ehkä pakkasvahtia jos kestää roiskeita. Nuki, millaisen lämpösäteilijän hankit ja mistä? Mua jotenkin häiritsee ajatus lämpölampusta, kun ei ole kivaa jos ankat ovat aina valossa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

laita se lämpölamppu sillain mahdollisimman alas ja lähelle vesiastiaa... sillon jää hämysiä paikkoja vaakkulaan eikä ankat häiriinny. Ankat ei pikkupakkasta säiky, kunhan on sulaa vettä ja kuiva alusta missä ottaa nokoset... heh.. meidän hurjat(siis ne entiset) huus kurkku putkella aina talvella, että ovi auki, tullaan ulos .. vaikka oli pakkasta ulkona.. hirvee homma oli pitää ne sisässä kun oli kiree pakkanen= korvatulpat...
pst.. eihän nytkään oo pimeetä missään :) niin että ei se lämpölampun valo sillain oo mahottoman kirkas ;) kun käyttää sitä asianmukaista valasinta, jossa on se varjostin joka suuntaa säteet alaspäin..
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Muoriska: joo-o, onhan siellä nytkin ihan valoista mutta kun se tarkoittaa sitä että ankat munivat, ja mä haluaisin että ne olisivat välillä taolla! Rebekka on muninut nyt ilmeisesti ties kuinka kauan, kuten joka vuosi, ja se on ihan resuinen. Siis sulat todella kuluneet (kuten aina, taitaa olla resu-Rebekka tämä meidän leidi). Kun vaakut ovat kuitenkin mun lemmikkejä, niin saisivat mieluummin elää pitkään kun nnäännyttää itsensä munimalla. Taidan päätyä 300-w matalalämpöpaneliin lämmitysratkaisuna.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
maunu_muori

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

heh.. mitenkähän meidän ainut aikuinen.. epäilen että munii, mutta minne :shock: tässä lähellä pesi varis ja nyt niitä pörrää pihassa kymmenkunta, ja luulen että munat menee parempiin suihin, ainakin keittiöstä hakevat kattilasta keitetyt :smt013 , kun ovi on auki
Nuki

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Tipsi, ostin sen käytettynä mun tutulta, mut kysäisen kun seuraavaks ollaan yhteyksissä mistä se on hankittu ja tsekkaan merkin + mallin sulle. Hinta uutena oli muistaakseni parisataa, ehkä vähän päälle.
Muoks. Ulkonäöltään on semmoinen tiivis litteä levy, noin puol metriä x metri, sen saa katosta roikkumaan ketjuilla tai sitten voi vaan laittaa nojalleen seinää vasten. On kuulemma pölysuojattu, tuttu osti sen tallikäyttöön mut eihän se eristämättömässä pihatossa jaksanut oikeen lämmittää.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Nuki, olisiko kyseessä matalalämpöpaneeli? Tällaista kyselin ko. firmalta kun jostakin muniksen kätköistä löysin linkin. S. 12, matalalämpöpaneeli sopisi kuulemma pieneen eläintilaan:
http://www.infraheat.com/tiedostot/Infraheat_fin.pdf
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Pikkukana

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Pikkukana »

Me laitettiin kanalaan halpahallista ostettu työmaavalaisin. Teholtaan 200kW (50hz), mutta suunnattiin valo seinään päin ja lamppu asennettiin munintapesien alle ruokailutilaan. Minun silmään ei vaikuta liian kirkkaalta, vaan ihan miellyttävältä kun tulee seinän kautta. Veikkaan, että kun pölyä kertyy lamppuun ja uuteen seinälaudoitukseen, niin himmenee entisestään. Lamppu on halogeenilamppu. Kanojen käytöksessä en huomannut mitään muutosta, eli ilmeisesti on ihan hyvä ratkaisu? Minä en noista Herzeistä ym. ymmärrä, joten valistakaa kokeneemmat, jos tässä ratkaisussa on jotain mitä en ole ottanut huomioon.
Nuki

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja Nuki »

Oho, nyt vasta huomasin Tipsin kysymyksen. Ja kyllä, se näyttäis olevan tuommoinen kattolämmitin.
suikku

Re: Kananpitopaikan valaistus

Viesti Kirjoittaja suikku »

Oliskohan Pikkukana 200 Wattia? Se kW kuulostaa hiukka suurelta. Toimii siis 200 Watin lämmittimenä .. tuottaa toki valoakin.
Vastaa Viestiin