Pikkumyyn ensimmäiset haudontaprojektit
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
pikkumyy--
Re: Pikkumyyn ensimmäiset haudontaprojektit
Piti vaihtaa tuo nimi kun on tosiaan hautomakoneestakin tulossa tipusia :D Niiden laskettu aika on tuossa viikon päästä viikonloppuna, kun taas luomuna tulevien la on muutaman päivän jälkeenpäin.. Eli läpivalaisujen perusteella koneesta tulossa 3-5 tipua ja kanan hautomana 4 tipiä
Koneeseen pistin alunperin 8 munaa, mutta ainakin 3 näyttäisi olevan tyhjiä.. Mutta saas nähä
Ei malttaisi millään odottaa että ensimmäiset kuoriutuu
-
vardenji
Todella hyvä että alkaa valoa näkyä tunnelin päässä!
Toivottavasti kaikki menee hyvin 
Joudun kai puheeni perumaan aamuiselta. Meillä alkoi Rei-rouva hautoa. Omia muniaan en anna sen hautoa, kun kuolevat kuitenkin niiden tiput. Taidan pyydellä ostettavia siitosmunia tuolla ostetaan/otetaan osiossa. Nyt alla on tehotyttöjen munia.
Oli yön pesässä, mutta kun muut kanat munivat pesään, menee munat rikki. Yritin kanaa siirtää, jolloin se otti nokkiinsa, lähti puoleks tunniks ulos ja palasi alkuperäiseen pesää, jonne tehotytöistä oli yksi taas muninut
. Ekan munan se jätti uuteen pesään. Onneksi mulla on paljon vaihtoehtoja tähän ongelmaan.
Noutotiput laitan haudontahäkkiin vielä ainakin pariksi viikkoa, mutta t-munia haudotaan ainakin neljä viikkoa. Viikon päästä viimeistään on saatava siitosmunia, jos enää silloin niitä otan... Pari päivää annan tyttöjen munia alle ja siirrän sekä pesän että Rein. 
Joudun kai puheeni perumaan aamuiselta. Meillä alkoi Rei-rouva hautoa. Omia muniaan en anna sen hautoa, kun kuolevat kuitenkin niiden tiput. Taidan pyydellä ostettavia siitosmunia tuolla ostetaan/otetaan osiossa. Nyt alla on tehotyttöjen munia.
Oli yön pesässä, mutta kun muut kanat munivat pesään, menee munat rikki. Yritin kanaa siirtää, jolloin se otti nokkiinsa, lähti puoleks tunniks ulos ja palasi alkuperäiseen pesää, jonne tehotytöistä oli yksi taas muninut
-
pikkumyy--
Jepjep on se hyvä et alkaa nyt onnistuuu
Vaikka vähän ilkee olin Riitalle..
Voi että, hienoa että sieläkin alettiin hautomaan!
Se on kyll' ongelmallista yrittää ssiirtää kanasta toiseen paikkaan.. Tosiaan pitäis voida siirtää sit koko pesä mukana, meillä se ei tosin onnistunut kun oli kaks pesässä
Mutta onnea sinne haudontaan!
Voi että, hienoa että sieläkin alettiin hautomaan!
Mutta onnea sinne haudontaan!
-
vardenji
Rei ratkaisi ongelman itse ja siirtyi rauhallisempaan pesään.
Mulla on pesinä vanha keittiölaatikosto, jossa leikkuulauta on ylemmän pesän kattona ja alas mathtui vielä toinen laatikko. Alempaan ei ole vielä koskaan munittu, kun se on ahdas valkoisille kanoille, mutta Rei meni sinne.
Laatikon saa kontrollia ja/tai puhdistusta varten vedettyä kivasti pois paikoiltaan. Laatikot on muovia, joten puutarhaletkulla tai sadevedellä on helppo putsata.
-
pikkumyy--
Noniiin sehän kävi kätevästi kun itse tajus pesää vaihtaa
Kätevä tuollainen pesäratkaisu.. Hyötykäyttöön vanhoja huonekaluja!
Toivottavasti Rei nyt jatkaa haudontaansa ansiokkaasti.
Meillä tänään kun päästin Riitan pois eristyksestä, olikin se lopettanut haudonnan :D Toisaalta ihan hyvä niin ei ole enää ongelmaa siitä että tunkisi Ruusan pesään hautomaan.
Tehtiin tänään Ruusalle oma häkki.. Ei tuumannut mitään vaikka pesä siirrettiin muualle 
Meillä tänään kun päästin Riitan pois eristyksestä, olikin se lopettanut haudonnan :D Toisaalta ihan hyvä niin ei ole enää ongelmaa siitä että tunkisi Ruusan pesään hautomaan.
-
vardenji
On kaiketi siis Ruusa-rouva tosissaan vauvoja hankkimassa!
Onnea, eiköhän niitä vielä tule! Annan Rein ottaa vielä huomisen leghornin munan ja sitten saa tyytyä niihin, että tipuset edes vähän samaan aikaan kuoriutuisivat. Huomenna saa alleen neljännen. Jos kaikki kuoriutuu, tulee parvivaje talveksi korjattua. Keksin näin väsyneenä juuri keinon läpivalaista nuo isot munat! Ihminen on luovimmillaan valvottuaan 15 tuntia putkeen
Milloin munissa taas näkyi kehitystä selvimmin? 
-
pikkumyy--
Ois kyllä hienoa jos Ruusalle tipuja tulis, niin ahkerasti se on pesässä jaksanut pönöttää :D Noh, kerrohan tämä tapa miten keksit ne isot munat läpivalaista?
Voisin sitten tulevaisuudessa käyttää hyväksi..
Hmmm mitähän siis tarkoitat tuolla viimeisellä kysymyksellä?
-
vardenji
Ajattelin tuossa väsyneenä leikata kahdesta tyhjästä vessapaperirullasta sivun auki ja laittaa ne sisäkkäin niin etteivät leikkauskohdat osu samaan kohtaan. Saa vähän isommankin munan pimeään putkeen.
Mietin tosiaan, kuinka varhain alkaa munassa läpivalaistessa näkyä jotakin tipun kehittyessä ja mitä? Olen vain kerran läpivalaissut lähes loppuun haudotun kylmenneen munan, mutten ole varma siitäkään mitä sen sisällä näkyi. Muistelen jossakin topiikissa lukeneeni että verisuonia ilmestyisi aika varhain...
Hämeessä on hallayö tulossa tällä viikolla, vielä saavat ostovauvat jäädä mun makkariin häiriköimään mun unia
Mietin tosiaan, kuinka varhain alkaa munassa läpivalaistessa näkyä jotakin tipun kehittyessä ja mitä? Olen vain kerran läpivalaissut lähes loppuun haudotun kylmenneen munan, mutten ole varma siitäkään mitä sen sisällä näkyi. Muistelen jossakin topiikissa lukeneeni että verisuonia ilmestyisi aika varhain...
Hämeessä on hallayö tulossa tällä viikolla, vielä saavat ostovauvat jäädä mun makkariin häiriköimään mun unia
-
pikkumyy--
Hahaa tuohan kuulostaa kerrassaan hyvältä
Väsyneenä sitä vaan tulee ihmeen hyviä ideoita mieleen 
Öö no siis itehän oon täys noviisi näissä jutuissa, mutta kyllä mä siinä oisko ollu 4vrk jälkeen huomasin siellä sen mustan pallukan ja vähän verisuonia! Että kai se läpivalaisu ei sitten olekaan niin vaikeaa :D Se on kyllä ollut nyt vikalla kolmanneksella kiva ku kattellu munia niin näkyy selvästi että siellä on elämää ja vilkkaita tipusia
Se on jotain niin uskomatonta
Kovastiko ne tipuset häiritsevät? :D Herättävät varmaan aamulla ajoissa..
Öö no siis itehän oon täys noviisi näissä jutuissa, mutta kyllä mä siinä oisko ollu 4vrk jälkeen huomasin siellä sen mustan pallukan ja vähän verisuonia! Että kai se läpivalaisu ei sitten olekaan niin vaikeaa :D Se on kyllä ollut nyt vikalla kolmanneksella kiva ku kattellu munia niin näkyy selvästi että siellä on elämää ja vilkkaita tipusia
Kovastiko ne tipuset häiritsevät? :D Herättävät varmaan aamulla ajoissa..
-
vardenji
Tänä aamuna seittämältä alkoi juttelu. Kun huomaavat mun olevan hereillä, alkaa parku. Ovat kasvaneet viikossa niin paljon ettei laatikko enää piisaa. Musiikki tuntuu saavan ne rauhalliseks. Nyt kuuntelen Viikatteen kappaletta Terva viina ja hauta, ja tiput on aivan hiljaa. Rapistelevat laatikossa hieman, mutta piipitystä ei kuulu. Kappaleen loppuessa alkaa piitys... Myös Leevi and the leavings käy pikkusille
Kunhan se hallayö on mennyt, siirrän veitikat kanalaan vauvaosastolle. Jos sit vaikka sais nukkua
Mukaviahan ne muuten tossa seurana on. Miesystävä ei ihan ymmärrä mun eläintarhaa, mutta ei se pahakseenkaan pistä 
Kunhan se hallayö on mennyt, siirrän veitikat kanalaan vauvaosastolle. Jos sit vaikka sais nukkua
-
pikkumyy--
Noh nehän herättävät sitten hyvissä ajois :D Ehtii ainakin päivän aikana tehdä kaikenlaista. Aika jännä et musiikki vaikuttaa niihin tuollalailla.. :D Taitaa usein olla että nuo miehekkeet ei oikein ymmärrä tätä kanahössötystä :D Omakin pitää mua välillä ihan pöpinä kun juttelen munille :D
Enään nelisen päivää laskettuun aikaan!
Olen tässä vähän jo viritellyt laatikkoa konehaudotuille tipusille.. Tosiaan toi on niiden la silloin lauantaina.. Ruusan tipuilla vasta ens viikon alussa. 
Enään nelisen päivää laskettuun aikaan!
-
vardenji
Miesten tehtävähän tuntuis välillä olevan naisten eläinlauman kasvun hillintä.
Jännät paikathan siellä sit alkaa olla! Toivottavasti tulee terveitä vaaveja
Jännät paikathan siellä sit alkaa olla! Toivottavasti tulee terveitä vaaveja
-
pikkumyy--
No kyllä juu näyttäis olevan :D Me kun ei oikeen tunnuta osata rajoittavan kaikenmaailman söpöläisten hankintaa
Juuu alkaa oleen jännät paikat.. Huiii.
Saas nähdä tuleeko koneesta kaikki 5 kuoriutumaan 
Juuu alkaa oleen jännät paikat.. Huiii.
-
vardenji
On niillä miehillä rankka tehtävä! Me tuodaan kaikenlaisia söpöjä otuksia niiden eteen ja niiden on masennettava meidät sanalla EI
Onneks tiedetään että meidän parastahan ne ajattelee

-
pikkumyy--
Haha näin on, tosin musta tuntuu et ne ei aina oo ihan oikeessa
Kivahan se on kun on paljon söpöläisiä nurkissa
Tänään ois 21vrk konehaudontaa mennyt... Jännittää kyllä niin hirmuisesti mitä sieltä tulloo vai tuleeko mitään
APUA
Tänään ois 21vrk konehaudontaa mennyt... Jännittää kyllä niin hirmuisesti mitä sieltä tulloo vai tuleeko mitään