Lintujen lopettamisesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
milkkis]

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Paltsia ja caddyä kompaten toimitaan meilläkin. Pienet kääpiö kukot isäntä saa hengiltä yksin mutta esim ankan ja jättikukkojen kanssa mä pidän jaloista ukko päästä ja nätisti katkeaa kaula eikä lintu pääse pyristelemään mihinkään kun mä pidän jaloista.
Olis tosiaan ajatuksena kiva jos sais tainnutettua ensin mutta mutta....
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Tuo kanan teurastaminen on äärettömän yksinkertainen ja siisti homma.
Kana kainaloon, pää etusormen ja peukalon väliin, taivutetaan päätä n 45 astetta taaksepäin ja reilu nykäisy. Senjälkeen puukko kanan nokan alle ja suunnataan taaksepäin, survaisu, tietenkin pään takana lauta/vastaava ja kana jaloistaan roikkumaan; veri vuotaa ulos.
omena

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja omena »

^Mulle on myös kerrottu tuollainen lopetustapa; tuttumme oli jostain isosta paikasta hakenut kukon laumaansa ja siellä oli sitten lopetettu iso määrä kanoja kerralla ja heille oli tuo näytetty samalla. Kävi kuulemma näppärästi.
Tarmokas

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Meillä toi isännyys ottaa linnun kainaloon, jalat yhteen käteen ja kopauttaa kunnolla pään tukin reunaan, semmoiseen jossa pilkotaan puita. Taju lähtee heti eivätkä ehdi ihmetellä mitä tapahtuu. Sitten vesurilla pää poikki. pitää edelleen ja antaa suurimman veren valua. Ei ole siistiä hommaa, kun lintu sätkii, mutta minusta käy linnun kannalta aika tuskattomasti. Jos noin voi sanoa.
Eli tiedän näkemäni perusteella miten se tapahtuu, näin varmaan toimisin itsekin, jos sen joutuisin tekemään. Yök.
Suwitsu

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Äsken juuri neljä kukkoa lopettaneena vinkkinä.. Kun kukon kaula on katkaistu kannattaa kaula ja siitä suihkuava veri suunnata jätesäkkiin. Tai paremminkin laittaa lähestulkoon koko kukko sinne säkkiin. Ja tietty samalla kunnon ote kukosta. Tällöin verta ei ole joka paikassa, omasta mielestäni tuolla tavalla teurastus on suht siistiä hommaa. Meillä jätesäkki on heti alusta alkaen siinä kukon alla siten että pää putoaa sinne kun vesuri heilahtaa.
Paltsi

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kallen tapa pitää testata noille joilta otan niskanahan talteen perhoja varten. Viimeksi kopautin lyijyputkella kalloon niin että piti olla kuollut ja avasin mattoveitsellä kitalaen suonet että veret valui ulos mutta hitto kun tuntuu että se ei ole hengetön ennenkuin pää on irti :smt009 Tässä tapauksessa varmasti oli mutta se tunne, se tunne...
SaMaTa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Minulla on kokemusta vain kahden lopettamisesta; ensimmäisen tainnutin ja vasta sitten vesurilla kaula poikki. Enää en tee niin, vaan suoraan kirveellä pää poikki; toinen pitää kanaa/kukkoa sylissä hetken pää alaspäin (rauhoittuu) ja sitten laittaa pölkylle ja toinen napauttaa pään pois. Paljon nopeampi ja varmempi tapa minun mielestä. Yksin en saisi hommaa kyllä tehtyä. Kaiken a ja o kyllä terävä kirves ja tarkka käsi.

Tuskailin ensimmäistä lopetusta ja jutun sattui kuulemaan Bruneista kotoisin oleva käly, pieni vieno-kaino-unelma,jonka ajattelin pyörtyvän jo ajatuksestakin. Mutta ei, tämäpä kertoi että hän (ja mummonsa) aina tappoivat kanat niin, että torilta hakemisen jälkeen kana viedään takapihalle, laitetaan maahan "kyljelleen" ja laitetaan toinen jalka kanan siipien päälle. Sitten puukolla kurkku auki, veret astiaan, höyhenet ja suolet pois ja kana pataan. Kuumissa oloissa taatusti tuore paisti...
Ilona

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Vieno-kaino-unelman tapa on kyllä Suomessa laiton ja erittäin julma. Siipien päällä seisominen aiheuttaa luiden murtumista ja kovaa kipua ja kurkkua ei saa avata tainnuttamattomalta kanalta. Tainnuttamisen saa siis jättää väliin vain, jos pää lyödään poikki kertaiskulla.

Mä olen tässä taas teurastellut noita meidän keväisiä kukkoja. Pää pölkylle ja kaula katki -metodilla homma hoituu silmänräpäyksessä kivuttomasti. Mä myös suosittelen unohtamaan ne tainnutuskalikat.

Olen lopettanut vammaiset untuvikotkin samalla pölkky ja vesuri -metodilla, vaikka mies hiukan naureskelee aseistuksen järeyttä suhteessa untuvikon kokoon.
SaMaTa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Tiedän kyllä tuon sikäläisen tavan olevan sekä laiton että julma. Sinnehän voi itse kukin lähteä opettamaan eläinsuojelulainsäädäntöä.
SaMaTa

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja SaMaTa »

Eikä se Aasialainen ruokatorikaan mikään eläinsuojelun mekka ole :smt021
kite

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä edelleen kuvittelen että tää ei osu kohdalle... Ja sitten KUN se osuu niin mä varmaan pökerryn kauhusta... :shock:
Tarmokas

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Minäkin luulen, että jos aika tuosta ukosta jättää ennenkuin minusta ja kanoista, meillä elellään luonnolliseen poistumaan asti :smt045
kite

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kite »

Onko kenelläkään tietoa, kun tuossa jossain MMM:n tai minkälie pykälässä mainittiin tuo sähkö, että mistä saisi mahdollisesti hankittua laitteen, jolla linnun voi tainnuttaa sähköllä??

Se kuulosti noista edellä mainituista kaikista inhimillisemmältä -sekä kanaa/kukkoa/mitävaanlintua/tmv ja minua kohtaan :smt017
mik

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja mik »

^Mäki haluisin tietää, googlettelin niin sain vain laittomia aseita ison pinon :smt003
kite

Re: Lintujen lopettamisesta

Viesti Kirjoittaja kite »

mik: löysin semmotteen tuolta laista, että kaikki tainuttavat ja lopettavat sähkölaitteet on Suomessa kielletty.. Miksi ihmeessä ei tehdä laitetta, jota voisi esim. hätätilassa turvallisesti käyttää??

Ja kun sitten samaisessa laissa sanotaan, että eläintä ei saa mitenkään "sitoa" raajoista (olikos se nyt että raajojen liikkumisen estäminen) ennen kuin se on lopetettu, niin mitenkäs sitten saa kanan/kukon tmv:n jaloista pitää kiinni???

Tää on vaikeaa. :smt012

Pitänee mennä jonnekin lopetus kurssille tai jotain.. :shock:
Vastaa Viestiin