Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Monnilainen , ISO KIITOS! :D Tosi hyödyllistä ja tosi mielenkiintoista, täytyykin napata tiedot talteen itselle. :D
Pikaisia paranemisia pojallesi!

Meillä ei käytetä edes keittiössä soijaa, niin en haluaisi antaa sitä kanoille. Pitänee kehitellä joku konsti ohittaa moinen erinomainen proteiinilähde. Kaipa kala-liha-herne-kaikkimahdollinen toimii jatkossakin.
Soija tuodaan kaukaa ulkomailta. Sen viljely tuhoaa sademetsiä ja aiheuttaa ympäristöhaittoja mm torjunta-ainejääminä. Siksi siis en halua käyttää soijaa.
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Kovasti kiitos tästä koulutuspäivästä!
Selvisi itse aika vähällä vaivalla.

Ohraa, vehnää tai ruista en ole antanut jyvinä, näkyy jokaisessa olevankin jotain negatiivista ominaisuutta.

Kuivattua sämpylää kovasti kylläkin (liotettuna), jossa vehnä taitaa olla se päävilja, ja makarooni on ollut yksi ruoan lisukkeista talvella.

Kalaa olen antanut erittäin kohtuudella, soijaa ainoastaan viime syksynä, kun alkoivat toisiaan nyppiä.

Täytyy tässä suunnitella ruokavaliota vähän uusiksi. Kauraa on kyllä jyvinä aina tarjolla, mutta se muu osuus. Ilmeisesti kauraa puurona sekoitettyna muuhun pöperöön täytyy lisätä.

Aitan vintillä on 75 vadelmakerppua odottomassa talvea ja muutama nokkoskerppukin. Tai ei sitä talvea enää tarvitse odottaa, lunta on maassa jo 10cm!
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Apua, lunta! meillä oli ipanat eilen sortsit jalassa kun tulin kotiin, tosin annoin kyllä kuulua...
Aiemmin oli kuoritusta viljasta tekstiä, kanoille tärkeitä juttuja on just kuoressa, erityisesti kaurassa.Joten jyvät siis kokonaisina. Unohtui tosta edellisestä listasta.
Meillä teen semmoisen valmiin viljasekoituksen jota on aina automaatissa ja sitten saavat ruokajätettä ja kaikkea mitä löytyy ja hyvin on pärjätty. Edellisen listan jälkeen kannattaa ehkä lisätä: Maalaisjärki kunniaan!
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos Monnilaiselle, tuli paljon tärkeää tietoa kanojen ruokinnasta! :roll:
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Maalaisjärjestä ruokinnassa: kukapa haluaiskaan sitä kamalaa munavuorta, joka tuppaa kertymään nurkkiin jos elikoita viimesen päälle ruokkii ja valottaa..ja jos oot päivän pari poissa ja kanat sattuu muniin samaan pesään..niin johan siellä joku :roll: valopää :roll: istuu munakasaa hautomassa.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Eikös ole niin että noille "oikeille" tuotantokanoille ei saa antaa lihaa sisältäviä rehuja, joten se proteiini on saatava jostain esim soijasta. Kotikanalassa kun voi antaa kanoilleen lihaa niin sillä pystyy korvaamaan paljonkin siitä proteiinista minkä tuotantokanat saavat täysrehuista ym. Meilläkään ei soijaa osteta (samoja syitä kuin pootsilla, mutta myös se, että kotimaastakin saa ihan hyviä valkuaisrehuja esim rypsi niin miksi tukea älytöntä rehuntuontia jostain kaukomaista). Rypsiä olen lampailla käyttänyt, mutta kanoilla en sitä halua käyttää juuri tuon pahan maun takia, joka siis siirtyy muniin. Kalaakaan en ole antanut, kun meillä oli ankkoja niin annoin niille aina välillä kalaa, mutta mielestäni sekin maistui munissa pahalta.

Tuo vehnäjuttu oli ihan uutta, olen antanut pääasiassa vehnää ja kauraa sekaisin, senkin takia että niitä tulee ihan omasta takaa.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Kiitos tiedoista :D Noistahan vois kans koota oman otsikon alle jutun esim. kanojen ruoka-aineet tms..?Olis helppo tarkistaa sitten siitä mitä kannattaa antaa ja mitä ei..Maalaisjärjellä ajateltuna kanoille vois antaa kaurajauhoa piimään sekoitettuna, kun siinä jauhetaan koko jyvä kuorineen päivineen (oma mylly). Mikä teillä on ohran ja kauran suhde? Mulla on ollut tähän asti 50/50 mutta ilmeisesti edellisiin tietoihin nojaten ohran osuutta pitäis pienentää.. Mites olis ohraa 30 ja kauraa 70%?Vai 40 ja 60?
Justiina

Viesti Kirjoittaja Justiina »

Kauhia sentään, olen ottamassa kanoja ja tutkiskelin tässä näitä ruokinta juttuja, kuulostaapas vaikealta :wink: , mutta kysynpä kuitenkin; Pärjäävätkö kanat; kauralla, puurolla, kalkilla ja hiekalla ja pitääkö lisäksi syöttää jotakin täys-/tiivisterehua :?:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kaura, kalkki, sora ja vesi on kanan perusruokaa, siihen lisäksi tarvitaan valkuaista, kivennäisiä ja vitamiineja. Kaupparuoka käy, taikka sitten kotimössö. Jälkimmäisen koostumusta kannattaa vaihdella, siihen käy liha, kala, viljatuotteet, hapanmaitotuotteet, marjat, vihannekset, jne. Lisäksi vois viskellä pehkuille vaikkapa juureksia, hedelmiä ja leipää.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mun on pakko sanoo tuosta soijasta, jota itse käytän keittiössä paljon koska meillä ei syödä lihaa - kanoille en kyllä ole tarjoillut (paitsi joskus ruuantähteissä, sikälimikäli niitä jää, oon niin loistokokki vaikka itse kehunkin että tähteitä ei juuri jää ;) ) mutta ehkä voisin niillekin antaa kun käyn noille tiineille tammoille hakemassa rehusoijasäkin. Niin että kun sitä yleisesti syötetään varsin oivallisen koostumuksensa takia lihakarjalle, niin on vähän plus miinus nolla jättää soijat kaupan hyllylle ja noukkia sieltä paketillinen sellaisen eläimen lihaa joka on kasvatettu syöttämällä soijaa :roll: osti sitten itselle tai kanoilleen evästä.
Mutta se että ostaa soijan sijasta rypsirouhetta tai (myös kotimaista) härkäpapua, se on ekoteko! :D
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mää saan ihan hirveen astmakohtauksen, jos käsittelen soijaa..herneen kanssakin saan olla tosi varovainen..yleensä aivastelen puoltuntia, jos sitä oikein pöllytän...lihana on aika paljon tota omatuotannon jäämään..ja joskus sikanautaa..siis tinteille. Rypsirouhetta en oo onnistunut löytään..täytyypä kyselllä perään..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Lehmien Suvi-tiiviste on käytännössä rypsiä, noin 13euroa per säkki. Se sisältää rypsirouhetta 61%, rypsipuristetta 22%, melassileikettä 8%, mäskijauhoa 4%, seosmelassia 4% ja esiseoksia. Raakavalkuaista siinä on 31% ja rasvaa 6%. Liotettaessa pelletit hajoaa kanalle sopivaksi möhnäksi. Tietty ihan selvä rypsi olis parempi, mutta en ole itsekään onnistunut löytämään mistään sopivankokoisina määrinä.

Eikös pellavarouheessa ole myös paljon kanalle sopivaa proteiinia?
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tuota, jäin pohtimaan Pootsin mainitsemaa nautarehua.
Se raakavalkuaismäärä.
Pitipä oikein uppoutua lähinnä tuon Otto Kallelan ruokintatutkimuksiin.
Se kun on niin, että näistä nykypäivän ruokintaohjeista näin pienkanalaan ei ole apua, me kun käytämme pääasiassa jyväruokintaa, vihanneksia, talousjätettä, kuten leipää, perunaa, salaatinloppuja jne.
Ja kyllähän nuo Kallelan opit kertoivat munintakanan raakavalkuaistarpeeksi tuommoiset korkeintaan 12-16%, sulavaa valkuaista.
Jyväannoksetkin, kaura/ohra/maissi, vaihtelivat tuommoiset 30-40g/kana/päivä, juurikasveja annettiin vapaasti ja kulutus oli n 100g/kana/päivä, lisäksi piimää, 50g/kana/päivä,idätettyjä jyviä, kaalia ja apetta vapaasti saatavilla.
Kuitenkin sulavan valkuaisen määrä pysyi kyllä alle 20%.
Liika valkuainenhan tunnetusti lihottaa niin kanaa kuin hoitajaakin. Kanan lihominen muuten on hengenvaarallista.
Pidän noita Kallelan oppeja aivan nykypäiväisinä, sillä tuotantokanan rehustushan tähtää vain ja ainoastaan tuotannon maksimointiin ja kanan hyvinvoinnilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä ellei se sitten vaikuta tuotantoon. Munintakanan elinkaari kun on tunnetusti lyhyt.
Mutta mepä kasvatammekin omatarvekanoja.
Muusa

Re: kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Moilanen kirjoitti:TKanan lihominen muuten on hengenvaarallista.
Joo, pulska siivekäs joutuu pataan, laihansitkeä saa pitää henkensä :wink:

...oli ihan pakko :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo siis missään nimessä kanalle ei pidä syöttää vaikkapa yksinomaan tota mainitsemaani nautarehua. Eikös se niin mene, että mitä tujumpaa rehua, sitä vähemmän sitä annetaan. Itse olen laittanut noita rypsipellettejä kotipöperön sekaan muutaman kourallisen, rypsi ei taida edes olla sopiva ainoaksi valkuaislähteeksi. Myöskään lihaa, kalaa, soijaa, hernettä, tms. ruokaa ei pidä antaa liikaa.

Nuo Kallelan opit kuulostaa tosi hyviltä. Noilla ohjeilla kana on takuulla terve, pitkäikäinen ja munii herkullisia munia. :D
Vastaa Viestiin