hanhien tunnistusta ja iänmääritystä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Mitäs hanhia maunu-muorilla on jotkut hanhet näet tarvitsevat uimapaikan lisääntyäkseen näet kuivalla maalla uros vain kävelee naaraasta yli ja makailee vieressä. Meillä joskus aikoinaan ennen kun oli vesilinnuilla uimapaikka meidän tavis hanhet eivät saaneet mitään aikaan :smt011 mutta lammen tultua rupesi olemaan munat hedelmöittynyt :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Elä penteles.. pitääkö se lampi nyt kuitenkin kaivaa...Tavis valkoinen on toi hannes ja harmaankirjava heta.. taitaa olla se niimekevään poikanen kanssa naaras...no on mulla kyllä iso uima-allas niille, jossa mahtuvat yhteiskylpyyn, mut en kyllä vielä viitti sitä laittaa.. meillä nää linnut on nääs päivät ulkosalla...kamala huuto heti aamulla :"OVI AUKI JA ÄKKIÄ" (suom...)

Kyll näitten pitäis pystyä teoriassa paritteleen kuivallakin.. tuskin tossa isolla isolla hanhitilalla on mitään uima-allasviritelmiä...mut hannes on vasta nyt osottanut ees jonkinlaista yritystä.. 5 v luultavasti.. ehkä niitten hanhi-koiraitten kehittyminen on VÄHÄN hitaanpuoleista...
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Oon kanssa kuullu ja lukenu että vettä pitää olla hedelmöittymiseen ja että kuivalla voi onnistua vain satunnaisesti.

Pronssari, sun kirjotuksesta sai sen käsityksen että kaikki hanhet ei tarviiskaan vettä? Eli mitkä hanhet onnistuu kuivallakin ja mille vesi on tärkeintä? Muutenkin olis kiva tietää lisää erilaisista hanhista ja varsinkin niitten eroista. :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No ainakin lihahanhet .. en tiiä ihan varmaan onko ne Tolouse-vai mikä se nimi on.. mut tossa vajaan 30 km päässsä niitä on riittävästi...ja ovat viime vuosina sisällä paritelleen ja munat olleet hedelmöittyneitä.. mut uskon että se koiraan ikä varmaan ratkasee aika paljon, viime keväänä toi Hannes ei ees yrittänyt kunnolla, nyt yritystä on, mut osumatarkkuudessa on vielä toivomisen varaa :smt005
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

No omia kokemuksia mitä on niin tavis hanhien parittelusta ei kyllä tullut kuivalla maalla mitään mutta kyllä skånet ja joutsenhanhet ovat saaneet jälki kasvua kuivalla maalla mutta selvästi huonommin kun uima mahdollisuuden ollessa eli kyllä smarilla voi poikasia tulla vaikka ei allasta olisi jos nyt ovat eri sukupuolta mutta maunu-muorin hanhille voisi olla uimapaikka tarpeen sillä jos uros on jo 5:v niin suku kypsyys ikä on ohitettu jo 4 vuotta sitten. :smt045 Itteäkin pännii kun ei ole kun yksi tavis kukko jälellä kun viime kevään haudonnat meni ihan perseelleen kettujen ja ilvesten takia ja vaikka nyt hanhi kanat munisivatkin niin kukko hanhi vaan liukuu akkojen selässä puolelta toiselle :smt011
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Tarviiko muuten ankkakin uimapaikan paritellakseen? siis rouen ankka
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

No mitä minulla ankkoja on ollut niin lisääntyvät vähän turhankin hyvin vaikka sitten kuivalla maalla jos naaraat vaan jaksavat hautoa mutta kyllähän kaikki räpylä jalat vedestä nauttivat eli kannattaa uima paikka järjestää jos on mahdollista. :smt045 Tosin oli meiläkin joskus kun meikäläinen oli aivan pieni pojan kloppi hanhia ja ankkoja joilla ei ollut uima paikkaa mutta hanhet kekselijäänä oppivat käymään eräällä metsälammella jossa meillä oli uima ranta siellä ne päivät vietti ja tallustelivat illalla 1km metsätietä takaisin navetalle. :smt005
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mun mielestä ninnun hanhista se jossa on enemmän valkoista on kukko ja smarin hanhet on molemmat kukkoja, mut enhän mä mitään tiedä, arvailen vain.. :smt003

Kuva
Tuossa on pyrstö kameraan päin mun Masa, jota siis epäilen kukoksi

Kuva
Ja tuossa näkyy taustalla Inkun pussukkaa jalkojen välissä
että voikin seurallisten hanhien kuvaaminen olla vaikeaa. nämä oli parhaat kuvat lähes 50kappaleesta, lopuissa oli vain heilahtaneita hanhia. :smt002
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Jep, mun hanhet ovat pariskunta, se on ollut selvillä alusta asti :smt001 Tuo rotu ja ikä olikin kysymysmerkkejä :smt017

Harald on niin äijä ja Tyyne niin neiti jo käytökseltäänkin:smt008
pyrstö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Mulla on ihan samanlainen tytteli kun kun ensimmäisessä kuvassa se vaalea. Kaksi oli ennen ja molemmilla komiat pussihousut. Muniakin tuli molemmilta.
Lueskelin yhdestä hanhikirjasta että pussihousut on myös rotukohtainen juttu ja että sellaisilla roduilla joilla ei varsinaisesti ne kuulu, voi silti olla jos on "läski" eli hyvin syönyt. :smt003
Ääni pitäisi myös olla uroksella erillainen.
(Siis smarin hanhista oli kysymys)
Avatar
MattiH
tipu
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:15
Paikkakunta: Helsinki

Sexing

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Olemus ja käytös auttaa aika paljon sukupuolen määrittämisessä, mutta varminta on katsoa kloakista:

Aikuinen hanhi tukevasti selälleen ja kahdella kädellä aukaisee kloakin näkyville ja samalla painaa. Uroksen kierremäinen siitin ponnahtaa selkeästi näkyville. Naarasta joutuu usein katsomaan hiukan tarkemmin, että varmistuu.

www.fao.org/docrep/005/y4359e/y4359e07.htm

(tuollaisen googlasin, kirjoissa on hyvin kuvattu, mutta suomeksi ei ole vuosikymmeniin julkaistu kesyhanhikirjallisuutta)
Avatar
MattiH
tipu
Viestit: 34
Liittynyt: 01 Helmi 2009, 20:15
Paikkakunta: Helsinki

unohtui

Viesti Kirjoittaja MattiH »

Pienikin lätäkkö auttaa hedelmöittymisessä. Raskailla roduilla vettä pitää olla, jotta kloakit saadaan vastatusten. Kömpelön uroksen on muuten vaikea kavuta.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meidän poikahanhet muni! :wav:

Menin vaihtamaan vettä ja ämpäri oli saatu nurin ja heitettu karsinan nurkkaan. Ihmettelin että onpas sitä nyt hulluksi tultu kun toinen kävi nokalla kiinni mun persuuksiin, enkä meinannu irti saada, pyörittiin vaan ympyrää hanhen roikkuessa kiinni. :smt005 Siinä sitten kun katsoin vihdoin jalkoihin niin olinkin melkeen munien päällä. Ne oli peittäny niitä oljilla. Hanhiparka puolusti vaan lapsiaan, tai no, melkein kuin lapsiaan.

Noilla on siis selvästi ne kaksi pussia molemmilla. Ja klooakkia on ronkittu jo ennenkuin täällä kyselin noita sukupuolia, mutta en mä sieltä mitää ulos saanu. En tiä että enkö osannut tai onko ne nyt sitten molemmat naaraita kaksine pusseineen :smt003

Just kun eilen illalla Jampan galleriassa kirjotin niistä kauheeta valitusvirttä, niin nyt ne järjesti mulle näin iloisen yllätyksen. :smt041
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hienoa! Nyt se on sitten "nähty" sekin, että kukotkin munii :smt005 Voi kun ois ollu joku kameran kanssa ikuistamassa smarin takalistossa roikkuvaa hanhea!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Onneks ei ollu ketään kuvaamassa. :smt005 Ja mulla oli kolmet housut ja niitten päällä paksu talvihaalari, että eipä ollu läskit siellä nokan välissä, niin hyvähän siinä oli pyöriä. :smt005

Mun mies on ollu koko viikon sairaalassa ja ekan kerran siellä sekin kuullosti iloiselta, kun tietysti mun heti piti sinnekkin soittaa hanhenmunista. :smt033
Vastaa Viestiin