Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Lady Liinamaa

Maatiaiset

Viesti Kirjoittaja Lady Liinamaa »

Heippa kaikille!

Täällä uutena foorumilaisena olen kovasti innolla seurannut mm. näitä maatiais-keskusteluja.

Itselläni on ensi keväänä nyt vihdoinkin aika hankkia se oma "kotitarvekanala", ja maatiaisen haluan ehdottomasti roduksi.
Säilyttäjä-ohjelmaankin liittyminen kiinnostaisi...
Kantaa en ole vielä päättänyt, näin etelä-pohjalaisena tietenkin tuo Ilmajokinen kiinnostaisi, mutta toisaalta jos tyrnäväläisellä ei ole kuin yksi säilyttäjä, niin olisiko sittenkin syytä valita kannaksi se?

Mulla on ollut mukulana kanoja, ja olivat sen verran veikeitä otuksia, että nyt kun oma pientila löytyy ja mahdollisuus kanoja pitää, niin niitä on saatava! :smt001

Mulla ei ole hinkua harrastaa kanarotuja kummemmin.
Oikeastaan voisi olla ihan sama, minkä rotuisia otan, mutta maatiaiseen olen päätynyt siksi, että voin samalla kantaa korteni kekoon niiden säilyttämiseksi, kun kanoja kerran ilokseni otan.

Eli antakaas nyt perehtyneemmät vinkkejä, mihin kantaan olisi fiksuinta päätyä!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mulla on yks kana jonka nimi on Lady Kota alias Pirkko Liinamaa...! :smt003
Siirrän puheenvuoron tietäväisemmille. Halusin vain toivottaa: TERVETULOA MUKAAN! :smt001
Lady Liinamaa

Jipii, mulla on siis kaima kanamaailmassa! :smt005
(Nimimerkki tulee meidän tilan nimestä)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tietysti harvinaisinta kantaa kannattaa säilyttää mutta minusta voi ihan omien mieltymysten mukaan valita sen kannan, kivahan se on jos on joku paikallinen kanta jota voi säilyttää ja kasvattaa :smt001
Pääasia Lady Liinamaa että otat aitoja maatiaisia säilyttäjältä ja pidät kanakantasi puhtaana :smt002
Tyrnäväläisillä on jo muutamia säilyttäjiä joten eivät ole ihan uhanalaisimpia kantoja mutta voin kyllä lämpimästi tyrniksiä suositella :smt001
Lady Liinamaa

Juu, pointtina nimenomaan saada ihan "oikeita" maatiaisia säilyttäjältä, ja valkata vain yksi kanta, muita "laatuja" ei sitten meille tule, niin on helppo pitää puhtaana.

Kai se sitten on se se Lindellin tai Jussilan kanta, mitä lähden soittelemaan.
Pyöriikö täällä foorumilla kummankaan säilyttäjää, että saisi täällä alkuun kysellä, vai soittelenko suoraan?

Onkohan näissä miten pitkät "toimitusajat"? :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, jos itsellä on mielessä useampiakin vaihtoehtoja, niin niiden saatavuus voikin sitten ratkaista asian.. Jotain kantaa saattaa saada aika nopeastikin, toista voi joutua metsästämään/odottamaan pitkäänkin tai sitten hakumatkat saattavat muuttua melkein mahdottomiksi.

Mutta mäkin painotan tuota, että ota säilyttäjältä varmasti säilytykseen kelpaavaa kantaa, niin tulee se korsi kannettua oikeaan kekoon. :smt002

Mulla on Alhon kantaa Muhoksella, saatavuutta varmaan kevään mittaan. Mutta varmasti löytyy täältä muitakin kantoja, tosin ei hirmupaljon täällä pohjoisemmassa.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Muusa kirjoitti:monnilainen siis eivät kai nämä yhdistelijät ja uuden paremman rodun luojat ole kaksinaamaisia säilyttäjiä?
Onhan täällä muniksessakin monia joilla on maatiaissekoituksia, vähän väliä tuolla markkinapalstallakin on erilaisia sekarotuisia maatiaisyhdistelmiä tarjolla. En mä niitä näe sen paheksuttavampina kuin sekarotuisia yleensä. Paitsi tietysti jos niihin käytetään yksilöitä joilla olisi käyttöä puhdassiitoksesta (olen utelias, minkä värinen se harvinaisenvärinen kukko oli?).
Mutta se jos säilytysohjelman puitteissa joku harrastaa moista kaksinaamaista vehkeilyä, saa minut, pedantin puhdassiitoksen intohimoisen kannattajan, näkemään punaista!
Tässä on minusta tärkeä pointti. Minusta on tärkeää, että säilyttäjät tekevät MTT:n ohjeiden mukaan, niin kuin ovat sitoutuneet tekemään. Säilytysohjelman ideahan on se, että joku koordinoi sitä ja tietää, missä mennään. Koko touhu menettää merkityksensä, jos yhtäkkiä kaikki toimivatkin eri tavalla kuin on sovittu.

Eri kantojen sekoitukset ovat varmasti ihan yhtä hyviä maatiaisia ja ehkä tossa sekoittelussa voisi olla puolensa. Mä en osaa ottaa asiaan kantaa. Mutta minusta säilyttäjien pitäisi luottaa siihen, että MTT:n asiantuntijat haltsaavat homman. Kyllä kai he sieltä sitten muuttavat ohjeita, jos se katsotaan jonkin kannan terveyden kannalta tarpeelliseksi.

Eli minusta on täysin ok sekoittaa kantoja, kunhan sitten myy ne myös sekoitusmaattareina eikä minkään kannan edustajina. Jos säilytysohjelmassa oleva haluaa sekoittaa kantoja, niin kyllä siihen minusta tarvitaan ehdottomasti MTT:n lupa ja selkeät perusteet ja ohjeet sieltä ja asiasta pitää informoida juurta jaksaen myös ostajia. Miksi osallistua säilytysohjelmaan, jos haluaa tehdä ratkaisut omin päin? Siihenhän on täysi mahdollisuus säilytysohjelman ulkopuolella.

Jos haluaa kasvattaa kantojen sekoituksia, niin sen voi hyvin tehdä säilytysohjelman ulkopuolella. Maattareita nekin ovat ja maattareiden pito on silläkin tavalla ihan hyvää työtä alkuperäisrodun hyväksi. Jokainen tavallaan, mutta avoimesti ja säilytysohjelmassa säilytysohjelman säännöillä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ilona vei taas jalat suustani. Kun kerran on säilyttäjäsopimuksen allekirjoittanut ni toimii sen mukaan! Ettei oo niinku taas keltasessa pörssissä: myydään tupsujalkaisia maatiaisia :smt011

Lady Liinamaa, esteks tervetuloa ja kiva että tulee maatiaisihimisiä ja pohojalaisia lisää! :smt038

Mulla on ilmajokista, yks syy siihen päätymiseen oli pieni kanta ja paikallisuus. Hyviä hautojia ja hassuja persoonia piisaa. Ei toki Mimmin hulluhautoja-alhoille pärjää mut sillee tasasesti. Tai sit se on oloista kiinni, Mimmillä onki kanojen paratiisi.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tästä sekoittamisesta puhutaan niin paljon, niin onko jollain siis tiedossa, että joku säilyttäjä olisi näin tehnyt. Eli tietoisesti rikkonut säilytysohjelmaa. Vai onko tämä vain luuloa tai spekulointia??
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

En tiä onko kukaan tehny, Moilanen tais vaan provosoida keskustelua :smt002 ketju on tuolla jossain...
Suvianne

Aivan, minä ajattelinkin, että kyllä se jo ihmiseltä vaatii, että se tahalleen rikkoisi jotain ohjelman sääntöjä.
Eli olisi oikeasti ja tietoisesti epärehellinen.
Ei sellaseen ny ihan kuka vaan ryhdy.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Varsinkaan, kun säilytysohjelmaan liittyminen on kuitenkin omaa aktiivista toimintaa, eli vaatii jo alkujaan itseltä sen verran asennetta, että haluaa kaavakkeet täyttää ja asiat selvittää.. Olisi sitten vähän outoa, jos sen jälkeen alkaisi tietoisesti rikkoa sääntöjä, joita noudattamaan juuri varta vasten ilmoittautui.
Suvianne

Jep, kuin pissis omiin nurkkiin minusta...
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Suvianne kirjoitti:Aivan, minä ajattelinkin, että kyllä se jo ihmiseltä vaatii, että se tahalleen rikkoisi jotain ohjelman sääntöjä.
Eli olisi oikeasti ja tietoisesti epärehellinen.
Ei sellaseen ny ihan kuka vaan ryhdy.
En mä missään tapauksessa tarkottanut, että kukaan olis niin tehnyt! Ettei kukaan nyt vaan tulkinnut väärin mun jyrkkyyden puuskaani...

Elikkäs mun puolesta voi jokainen sekoitella niinkuin tykkää, kunhan vaan ei sotke näitä säilytysohjelmaan ja huolehtii siitä, ettei niitä sekoituksia vahingossa päädy säilyttäjälle. Eli pitää tehdä aina itselleen ja ostajalle selväksi, mitä mikäkin on.

Itse asiassa, jos joku haluaa maatiaisia, muttei halua nähdä sitä vaivaa, että metsästää jotain tiettyä kantaa matkojen takaa, vaan päätyy ottamaan koktailin eri kantoja lähiseudulta, niin sekin on minusta ihan tärkeää työtä maattarin eteen. Siis maattarin kannalta parempi kuin ottaa jotain tehokanoja tms. Pääasiahan on, että maatiaisia on, koska isossa populaatiossa geenipooli säilyy aina laajempana. Mutta ei siis ohjelmaan näitä!
Suvianne

Ilona, sitä just kysyin, että onko oikeasti joku säilyttäjä rikkonut sääntöjä???
Vastaa Viestiin