riikinkukoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Tarkennan tätä riikkien ruokalistaa. Ulkona ympäri vuoden asuvat riikit (olivat sitten nuorikoita tai aikuisia) tarvitsevat vuodenajasta johtuen erilaisen ruokalistan, kuin sisällä talvet asuvat. Sisällä olevat eivät tarvitse (nuorikot ja aikuiset) pikkupunaheltaa, voi antaa esim. kasvatusta, jossa on jyviä ja semmosia siemeniä joissa ei ole rasvaa kauheasti. Koska sisällä on lämmin ja energiaa lämmön tuottamiseen ei tarvita. Sisällä oleville en anna esim. auringonk.siemeniä ollenkaan, koska ne ovat niin energiapitoisia. Muuten rasvoittuvat liikaa. Ulkona asuvat tarvitsevat enemmän energiapitoista ruokaa, että tarkenevat pakkasessa. Keväällä ja kesällä sisä- ja ulkoruokinta on samanlainen. Eli ei tarvita silloin rasvasia ruokia. Munitus puolitiivistettä annetaan kahdesta ikävuodesta ylöspäin ja vain muninta aikana, maalis-heinäkuu. Pähkinöitä en suosittele, tässä joku syötti riikeille maapähkinöitä ja sai kaksi kukkoa hengiltä. Toinen antoi kauraa ja ruista eikä muuta. Yksi syötti linnuille pelkkää munitus puolitiivistettä. Ei kannata ihan kaikkea antaa, vaikka hyvää tarkoittaisikin. No, toivottavasti tästä mun selityksestä saa jotain selvää :smt001
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Tosi mukavaa kun tulee taas uusia riikinhoito-ohjeita. Kiitos ja kumarrus :smt038
Itse olen eri ihmisiltä, jotka niitä ovat pitäneet, saanut hyvin erilaisiakin ohjeita. Mielenkiintoista, mutta vähän vaikeeta näin uutena riikkiharrastajana. Tuntuvat olevan hirmuisen vahvoja lintuja, kun ajattelee miten eritavoin ruokittuna ne elävät ja lisääntyvätkin! Ja tuo kylmänsieto on mulle ihan uutta myös, itse en vuosikausiin hankkinut niitä juuri siksi kun luulin että meidän noin 10 asteen lämmössä pysyvä tila saa ne paleltumaan. :oops:

Nyt mua vielä kauheesti mietityttää tuo riikkien tilantarve sisällä. Eli mikä se hyvä, tai riittävä, karsinan koko on? Meillä eivät siis vielä tänävuonna linnut pääse talvella ulos lainkaan ja riikit saavat kunnollisen aitauksen vasta tulevana keväänä tai kesänä. Nyt ne on 9 neliön karsinassa ja siinä on toistaiseksi myös liuta kukkoja samassa.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meneehän noi riikit tän talven kanojen seassa vai olisko niille parempi kylmä aitta missä ei ole sähköö eikä ikkunaa :smt017 .Mullekkin tulee niitä ihanuuksia Tammikuun lopussa :smt007
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Taitaa siellä kanojen joukossa olla parempi kuin aitassa pimeässä :smt003 Hyvin noi näyttää tulevan juttuun keskenään!
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

No hyvä laitan sitten vaan kanalaan yhden orren lisää.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Eikö ne sotkeennu kanankakkaan?
jamppa

Ennemmin toisin päin! Riikkien kasat on isompia :smt005
Ei noi mun ole ainakaan yhtään likaantunut vaik on kanojen kanssa samassa.
Suvianne

Entä se pyrstö?
Olen aina ajatellu, että se olis kohta kamalan näkönen jos olis kanojen kanssa?
Tai muutenkin ahtaassa sisällä. pitääkö olla joku minimi tila, että pyrstö säilyttää silmänsä :)
smari

Pyrstöä ei ole tähän aikaan vuodesta. :smt002
Suvianne

Siis HÄ! Pudottaako ne pyrstön talveksi??
Taas opin uutta.
smari

Joo pudottaa. Mutta tuo tilan koko mietityttää muakin, olis kiva tietää minkäkokoisissa muut pitää riikkejään talvella. Siis sisällä ja kevääseen asti.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ei ne pyrstöä pudota, se on laahus. :smt002

(Sorry, mä oon aina tällainen pilkun viilaaja!)
jamppa

No mulla ei ole kun joku 4 neliöö noille ja siel on vielä muutama raamakin joukossa.......... Ulkotarha valmistuu heti kunhan nää kiireet helepottaa ja sit pääsevät ulos aina kun mahdollista!
Kesällä tietty kun on laahus perässä tarvii paaaaaljon tilaa, että saa laahuksen kunnolla levitettyä!
Notta ei sulla smari ne ainakaan ahtaudessa elä noihin mun riikkeihin verrattuna, jos sulla on 9 neliöö :smt001
Toki, mitä enemmän tilaa sen parempi!
smari

Mimmi kirjoitti:Ei ne pyrstöä pudota, se on laahus. :smt002

(Sorry, mä oon aina tällainen pilkun viilaaja!)
Kiitos mimmi kun huomautit. :smt001 Olishan tuo jo mullakin aika oppia, kun itekkin tulee aina puhuttua väärin, vaikka sen tietää.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voihan kakka! Mun varaamastani riikkikolmikosta jää kukko saamatta, eli mulle tuleekin tässä vaiheessa vain kaksi kanaa. (Talon oma riikkikukko oli kuollut, joten jättävät nuoremman itselleen..)

Mistäs mä nyt kukon tempaisen? :smt017
Vastaa Viestiin