Kanakalkki

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Onkohan jotkut kanat herkempiä sille munanrikkomiselle?
Minä koputtelen rikki tyhjät munat kippoon ja kuoret vaan sekaan ja tarjoilen kanoille :smt003
Silti eivät ikinä yritä rikkoa pesän munia.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minusta enemmänkin tärkeää on se, ettei ne kuoret näytä munilta, kuin se onko niissä munan jäämiä. Esim. keitetyt perunatkin kannattaa muusata, ettei kanat opi nokkimaan evääkseen munan muotoisia herkkuja.

Itse murskaan nuo munankuoret hienoksi nykyään puuron tai muun ruoanloppujen sekaan ja siinä ne menee muun ohella.

Kanankalkkia meillä menee todella vähän, mutta silti munissa on huomattavasti kaupan munia vahvempi kuori, joten hyvin se osaa kana itse säädellä kalkin määrän kun sitä vain on vapaasti tarjolla.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Sori, mutta en vaan usko tähän.
Naurattaa, kun just kaadoin terassilla paleltuneita pottuja kanalan nurkkaan kassillisen.
Omenat heitän kokonaisena, keitettyjä muniakin olen heitelly puolikkaina ja en vaan usko tohon.

kana joko rikkoo munia tai ei riko. Se miksi se rikkoo, on mulle mysteeri.
Mutta minun kanat ei riko ja eivät varmasti ala rikkoon vaikka vuolisin kaikki ruuat munan muotoisiksi :smt005
Moilanen

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Olen minäkin hieman skeptinen tuohon "muotopuoleen", sitten ruuan sekaan laitetut kuoret, ei minusta vaikuta hyvältä. Kana ja monet muutkin linnut, esim viestikyyhkyt, syövät kivennäisiä ja kalsiumaineksia vain tarpeeseensa sama pätee ns kupukiviin, meillä se on grittiä.
No mitään tieteellistä perustetta ei ole esittää, onpahan vain havaintoni.
Erillisissä automaateissa munankuoret, simpukkarouhe ja gritti. Menekki ei suinkaan ole tasaista vaan vaihtelee. Riittää kun kaikissa automaateissa tuotteita on tarjolla.
Ehtoo-onni

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Aloitellessani kanaharrastustani ostin 40 kg säkin aikuisten kanankalkkia. Sitä on koko ajan tarjolla, mutta minusta tuntuu, etteivät halua syödä sitä. Tai siis se vaikuttaa liian suurirakeiselta. Kanat möyhivät kalkkikippoa niin, että kivet sinkoilevat ympäriinsä. Pienet rakeet häviävät kiposta, mutta isot jäävät aina jäljelle = minulle hiekotushiekkaa :smt002 . Onko kenelläkään kokemusta poikaskalkista, kelpaisiko se aikuisille paremmin / siistimmin? Entä simpukkarouhe, minkä kokoista raetta se on?
Moilanen

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Simpukkarouhe on kuumennetuista simpukoista jauhettua hienojakoista rouhetta. Sopii untuvikoille, viiriäisille, kanoille ja isommillekkin.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Niin voihan se olla, ettei sitä kuorimurskaa kannata "pakkosyöttää" ruuan seassa. Nuo tapaukset mistä kerroin on ollut muutaman munan kuoria kerrallaan silloin, kun ei ole ollut kuivattuna kuoret. Ei siis kovin isoista kuorimääristä edes kyse. Kuivat kuoret murskaan yleensä erilleen popsittavaksi.

Tuosta muotoasiasta en osaa päättää kumpa mieltä olisin. :smt005
Tätä omaa kantaani vahvisti tapahtuma yhtenä päivänä, kun minulla putosi yksi muna kanalassa lattiapehkuun, niin muutama kana oli heti sen kimpussa nokkimassa. Ehkä ne sitten luulivat sitä perunaksi tai jotain. Mutta otin sen pois, ennen kuin nokkivat vahingossa rikki ja huomaavat mikä se on. :smt005
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Se muotoasiahan on iän kaiken vanha opetus, jonka mm. Suviannen isä on kertonut. Voi lukea tämän ketjun ekalta sivulta. Itse luotan tähän oppiin ja murskaan kuoret todella pieniksi. Kotikotkojen munien kuoret kun tahtovat olla sen verran koviakin, että uskon niiden olevan helpompaa napsittavaa pieninä siruina.

Omput ja potut tarjoilen kylläkin vain puoliksi halkaistuina, kun meillä ei ole juurikaan ollut ongelmaa munien syönnistä. Yksi kotko muni vanhoilla päivillään paljon nahkamunia ja niitä muu parvi osasi kyllä syödä. Sikäli jännä tapaus, että ko. kana kaiketi tunsi, että tuleeko kunnollinen muna vai nahkamuna. Jos teki kovakuorisen munan, muni sen aina pesään. Jos tuli nahkamuna, niin pöyräytti sen kakkalaudalle tai lattialle ja muu parvi osasi tulkita sen asennosta, että namnam-herkkua on tulossa. Tämäkin tapaus on opettanut minulle paljon kanojen fiksuudesta ja oppimiskyvystä, enkä sen opetuksen vuoksi luovu kuorien murskaamisesta.
Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Juu olen sen kuullut monesta muustakin lähteestä.
En vaan usko siihen ainakaan enää..
On se vanha kansa joskus uskonut muutakin outoa :smt005
Mutta varaltahan kannattaa tehä kaikki jipot jos munien rikkominen mietityttää.

Mutta luulen, että vapaana ja varsinkin maatiaisena kasvanut kana ei helposti muniaan syö.

Näin mutuna sanoisin, entisten tehokanojen ja rotujen ongelma.
Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuli mieleen, kun mulla nuo tehotytöt tuolla kasvaa ja Harrastaja kerto perunakeskustelussa, että ovat rikkoneet munia :smt013
Pitääköhän mun nyt ruveta tehotyttöjen kohalla litistelee kaikki vai opettaa ne alusta asti, että pyöree peruna on syötävää, mutta muna ei!!??
Eli pyöreetä pottua vai ei, siinäpä kysymys..
Vaquera

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Jos olis mun kanani, niin en ottaisi riskiä. Mutta uteliaisuuttani haluaisin tietää miten sä opettaisit/opettat niille munan ja pyöreän perunan eron, että ne voi syödä sen perunan, mutta ei munaa? :smt018
Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005
Hitsi, nämä on nyt mun ekoja omia tehotipuja...
Mutta onhan nämä ollu vapaana tipusta asti.. Jospa ne ei rikkois.
No minä kerron ja raportoin sitten. Nyt ei pottua edes ole kun nakkelin ne raakoina vaan nokittavaksi muille. Kalkut niitä lähinnä nokkii ja kanat sitte jämiä..
Ushva

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Minä oon miettinyt tuota munienrikkomishommaa ja tulin siihen tulokseen että osittain se vois johtua hautomisvietin puutteesta. Jos kana on kovin hautomahaluinen, niin nehän varjelee ja piilottelee niitä muniaan huolella, eikä sillä varmaan tulis mieleen rikkoa ja syödä niitä? Kun taas sellaiset kanat kuten just hybridit jotka ei haudo, niin ajattelee kaikkea vaan ruokana.
No, tämä näin vaan ammattikoulupohjalta mietittynä. Silti näille hautomahulluilleni aina murskaan kuoret ja pilkon potut ym. varmuuden vuoksi.
smari

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja smari »

Ushvan mietintä kuulostaa loogiselta, mutta ainoat jotka joskus alkoi meillä munia rikkoa, oli todella hautomaviettisiä kanoja. Samoin en usko että rodulla on asian kanssa mitään tekemistä, kuten Suvianne kirjoitti. Eli ihan sama onko hybridi, maatiainen tai mikä vain, yhtäläisesti olen ainakin itse kuullut että ongelma voi alkaa. Uskon että kyseessä on vain opittu tapa, kana oppii kuitenkin helposti.
Suvianne

Re: Kanakalkki

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

minäkin murskaan kanamunankuoret aina, mutta tuo pottuasia...
Niillä on niin hyvä näkökin. Niin miten ne jotain pottua vois muuna ajatella kuin ruokana...
En tiiä. En siis usko tuohon. Mutta uskaltaakko ottaa riskiä ton hybridin kanssa
Vastaa Viestiin