Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä luotan siten, että annan kaiken kotiruuan. Eli jos ihmiselle kelpaa niin varmasti kanallekkin.
Ja pihalla saavat olla vapaana. Nokkivat sieltä mitä nokkivat. Tuskin syövät niittyleinikkiä myrkytykseen asti ;)

Eli ainut rajoitukseni on ei pilaantunutta.
miukku

Viesti Kirjoittaja miukku »

Rukiin käytössä on se kielto, että raakaa ei saa käyttää, (sisälti jotain myrkyllistä ainetta) mutta kypsennettynä on ihan käypää ruokaa.
Liika on tietysti aina liikaa.
Saako syömättömät sitrukset antaa, niitä kun joskus tahtoo jäädä syömättä?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No minä kyllä eilenkin kuorin 12 appelsiinia ja annoin kanoille eikä haittaa näytä olevan. Osan söivät mutta osa jäi. Omenat näyttivät maistuvan paremmin.
miukku

Viesti Kirjoittaja miukku »

Kiitos tiedosta, täytyykin mennä kuorimaan pari mandariinia tipuille, josko vaikka tykkäisivätkin.
Sitten vielä sellaista kyselen, että tuleeko tillistä makua muniin? Meillä kun olisi viimevuotisia vielä pakkasessa vaikka kuinka paljon ja olisihan sekin vihreää.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Empäs tiedä... Mutta eikös keitetty kananmuna oo hyvää tillin kanssa? Voit myydä niitä tilliltä maistuvia ja tuoksuvia muniasi sitten mainoslauseella "2 in 1" :smt003
marja-leena68

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

meillä menee kyllä ruisleipäkin,ruohosipuliaki,oikeastaan kaikki käy,mitä nyt voi kuvitella perheelleensäkkin tarjota :smt003 ,entäs koiran kuivanappulat?saako niitä antaa?olen kyllä niitäkin murustellu ja kaikki o mennyt :smt043 :smt043
Mimmi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon antanut kissan ja koiran nappuloita, mutta yleensä vedessä tai piimässä turvotettuna. En tiedä, onko kuiville raksuillekaan mitään estettä, mutta olen ajatellut, että on helpompi syödä eikähän sitten turpoa missään väärässä paikassa.. :smt017
hilla

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja hilla »

Entäs ohra? Ehdin jo hakea naapurista ämpärillisen jyviä kun toinen naapuri sanoi että älä syötä, kanat kuolevat!
Ohra pitää antaa hänen mukaansa jauhona.
Kaadanko nuo jyvät tehosekoittimeen??
Eepi

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllä meillä ohraakin on annettu, taitavat turvota jos syöttää paljon.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä menee jyväannoksesta 1/3 ohraa ja 2/3 kauraa, molemmat kokojyvänä.
viiru

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja viiru »

Onko kukaan syöttäny lanttulaatikkoa? Annoin kyl jouluna muiden tähteiden joukossa, mut entäs ihan kokonainen iso loora??
Jussikukko

Voiko kanoille antaa joulupipareita?

Viesti Kirjoittaja Jussikukko »

Siivoilen keittiönkaappeja ja sieltä löyty kaikenlaista vanhaks mennyttä, joten kysynkin että voiko kanoille syöttää joulupipareita, konvehteja, rusinoita, vaaleita pikkuleipiä, pähkinöitä, marmelaadimakeisia yms. Näit on siis ihan hillitön määrä, sen mitä jotain kymmenessä vuodessa voi kaappeihin kertyä!

Kävisköhän noista lampaillekkin ainaski rusinat ja varmaan pähkinätki jos murskais, no tarttee varmaan kysyy lampolasta sitä?
sera1

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Pipareita voisi kait syöttää, mutta ei mitään suuria määriä kerrallaan ihan sellaisenaan.
Vaaleat pikkuleivätkin ovat aikas makeita, joten ei niitäkään ämpärikaupalla.
Pähkinöitä murskattuna aika vapaasti varmaan. Eikä rusinoissakaan varmaan mitään haitallista.
Konvehdit ja marmelaadikarkit kannattanee syödä ihan itse. Ei mahda olla sellainen sokerimäärä hyvästä.
Bonus

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Mä muistelen joskus nuorempana sanotun että ruisleivässä on paljon suolaa ja siksi ei saa syöttää linnuille. Lähinnä kyse oli siis lintulaudalla käyvistä pikkulinnuista. Meillä tulee kaupasta joskus ylipäivän tuotteita (leipomuksia, vihanneksia ja hedelmiä lähinnä, joskus eineksiä) ja niistä oon antanu kanoille kaikkea mitä haluavat syödä. Ruisleipää en paljoa anna, se menee lampaille kaupaksi hyvin. Kaalilaatikko ja marjapuuro katosivat nanosekunnissa. Paprikasta syövät siemenet ja niitä on ollut tarjolla paljon. Joskus aikoinaan puhuttiin että ne siemenet on myrkyllisiä mutta ei ne ole.
Hyvä tietää että tota avokadoa ei saa antaa. Sitä tulee joskus noissa kaupan jämäsäkeissä. Lampaatkaan ei sitä syö.
marja-leena68

Re: Onko jotain kielletyä ruoka-ainetta?

Viesti Kirjoittaja marja-leena68 »

Herneenpalot...saaks niitä antaa? Meillä ei kuitenkaan herneet kelpaa...tiedä sitte kelpaako palotkaaan ? Meillä eivät syö edes porkkanaa....mikähän siinä sitten on?... :smt017
Vastaa Viestiin