"Suomuttomat" ja karheat jalat kukolla=KALKKIJALKA

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hö! :(

Katselin tänään taas oikein tarkasti Volmarin jalkoja, niin ne näyttäisi sille, että tuliskohan se (vai olisko ollu koko ajan) kalkkijalkapunkkivaiva takaisin!!!!
Voi hevon kukku jos näin on! En osaa oikein vielä sanoa, että onko vaan noinkin pahojen jalkojen jälkeen tuo uusi pinta hieman erilainen kun muilla, vai onko nyt sitä huonoa tuuria, että vaivaa ei saada pois...
ja mitäs sitten, talvi ja sisälläolo edessä ja taasko kaikkiin tarttuisi?!

Voi voi voi jos näin on taas vaiva edessä...en kyllä ala, jos joudun koko köörin taas lääkitseen, heittään munat pois ja sit melkein kaikki kanat pelkää mua taas pitkän aikaa :?
Olisihan tuolla tuo Kauno varakukkona ja järkevä ihminen jättäisikin sen kukoksi, mutta milläs mä sellasta pystyisin muka tekemään. Ei taida onnistua, Volmari on niin RAKAS!
Mutta nyt taidan seurata tilannetta herkeämättä, sutia sille hiukan vaikka öljyä ja katsoa mitä tuleman pitää.

Toivokaa, että panikoin suotta ja vitsaus olisi oikeasti ohi!
TiPu

Viesti Kirjoittaja TiPu »

Voi ei :evil:

Toivotaan parasta, pelätään pahinta...
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Voi ei! :(
Luin jostain, että parafiinipohjaista juttua kannattaisi levitellä jalkoihin vähintään kerran viikossa lievän tapauksen hoitona. Mitäpä, jos hoitaisit sitä Volmaria edelleen, vaikket muita enää troppaisi? Sen öljyn tarkoituksena on tukahduttaa punkit, oliskohan dippaus parafiiniöljy+mehiläisvaha -seokseen vielä tehokkaampaa?
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Heips! Minulla on kaksi vanhaa kirjaa Siipikarjanhoidon oppikirja 1946v.ja Kananhoidon käsikirja 1951v. Kalkkijalkojen syyhypunkin tappamiseen on käytetty notkeaa tervaa ja pikiöljyä, lamppu öljyä ja puuöljyä. Tarkempi ohjekin tässä on, ja muita hoito ohjeita kalkkijalkoihin! En kuitenkaan kehoita käyttämään, ovat vanhoja hoito keinoja! :roll:
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Laitappas Wolmari pari kuvaa kaimasi jaloista. Meillä kun tuo Moilasen jalkojen paraneminen entiselleen kesti kolmen hoitokerran jälkeen puolitoista kuukautta. Olisi kiva vertailla.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Wuohetar, olisi mielenkiintoista kuulla lisää wanhoja hoito-ohjeita, jaksaisitkohan naputella? :D
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Juu kyllä voin kirjoitellakin, minua kiinostaa kovasti nää vanhat ohjeet, joitakin voisi ehkä soveltaa nykyaikaankin. Itse käytän eläinten hoidossa yrttejä ja homeoopaatisia ja mahdillisemman luonnonmukaista eläinten hoitoa ja pitoa! :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Noissa vanhoissa kirjoissa on paljon sellaista jota voi hyödyntää kotitarvekanojen kanssa. Uudet opukset kun on niin teollispainotteisia. Järjenkäyttö ei kuitenkaan oo kiellettyä esim. yhessä vanhassa puuterhakirjassa ylistettiin uuden torjunta-aineen DDT ylivoimaisuutta verrattuna entiseen arsenikkiin..ei tuu pölyttäjälle oireita ei, mutta mitens kertymät luonossa.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Lisäyksenä edelliseen kirjoitukseeni kalkkijalan hoidosta on tässä vielä että, amerikkalalaiset käyttävät loisten hävittämiseen 2%karboolihappoliuosta tai seosta, jossa on yksi osa on kuminaöljyä ja 5 osaa vaseliinia! :shock: Tehokkainta käyttää DDT-liuosta pesun jälkeen! :shock: Ajat on muuttuneet! :roll:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Koska tuo toinen ketju suljettiin jostain ihmeen syystä, kysyn tänne: Mistä tunnistaa alkavan kalkkijalan? Olen nimittäin seurannut huolestuneena rokkikanojeni jalkoja. Mitä mun pitäisi ymmärtää katsoa, suomujen välejä vai suomuja? Voiko jalasta ottaa näytteen ja etsiä siitä punkkeja mikroskoopilla?
Moilanen

kanojen sairaudet

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Kalkkijalan tunnistaa siitä, että suomut jaloissa eivät enää ole tiukasti limittäin vaan ikäänkuin raollaan ja sitten se suomujen sauma vaan suurenee ja suurenee. Pahimmoillaan kanalla on selvästikin kipuja jaloissaan, ne yrittävät nokkia jalkojaan ja silloin ongelma on todella iso.
Niistä vanhoista kanakirjoista; minulla on aina vuodelta 1916, vuoteen 1964 erilaisia kanakirjoja, useitakin samoja kappaleita, jos jotain kiinnostaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Nyt pistit Moilanen pahan viestin.. onneks isäntä ei lue tätä palstaa..Mulla on vanhimmat lehdet ( jotain maamies tai sinnepäin) vuodelta 1898 ja kaikkee alaan liittyvää siitä eteenpäin....Kummasti ei isäntä koskaan pääse minkään kirjapinon ohi kirppareilla ja aina kaikki kasat tongitaan juurmutia myöten. Loppuu säilytystilat, vaikka meillä on erillinen kirjasto-karjakeittiö( noin 24 neliön vesikeskuslämmitteinen toimistoparkka) ihan vaan kirjoja ja talvella elikkoruokinen pilkkomista varten. No on siellä meidän telkkakin, kun musta se ei kertakaikkiaaan sovi vanhan hirsimökkiin, ja sen harvan kerran, kun telkkaa kattoo, niin samalla tulee pilpottua elikkoruokia. Voithan sä laittaa listan niistä kaksoiskappaleista.. niin katon puutuuko jotain, mitä sulta löytyis.....en mää ollenkaan oo kiinnostunut, en ..enhän, tai siis..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Juu, ehdottomasti laitat Moilanen listan tuplakappalestasi! :D
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Moilanen ja Wuohetar, laittakaa ihmeessä tietonne tuohon kalkkijalka-oireet ja hoito osioon :) ja Wuohetar jos sinulla on hyviä vinkkejä esim. nuhan ym. hoitoon ihan noin kotikonstein niin laita niitäkin näkysälle, varmasti kiinnostavat monia. Minua ainakin kovasti
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Tarkoitatko kanan nuhan hoitoon kotikonsteja! Minulla ei ole ole komusta kanan nuhan hoidosta, mutta hevosen on.Kuusenkerkät hunaja omenaviinietikka ja valkosipuli autaa nuhaista ja yskäistä hevosta.Wanhassa kirjassa on tarttuvan nuhan hoidosta: Silmät ja sieraimet puhdistetaan haalealla boorihappoliuoksella ja juomavetenä käytetään 1%:sta salmiakkiliuosta. Tärpättihöyrytystä voidaan myös käyttää! :roll:
Vastaa Viestiin