Monelta kukot kiekuu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hepsuli

Re: Monelta kukot kiekuu?

Viesti Kirjoittaja Hepsuli »

Meillä oli viime kesänä vielä kukko, mut ei oo enää. Juurikin tuo naapurien häirintä oli kukon lähdön syynä.. Ollaan taajama alueella ja naapurit ihan vieressä. Kaikkemme yritettiin et voitais kukko pitää. Se oli yöt sisällä ettei ois häirinny naapurien kesäöitö. Lopulta se ei saanut kiekua edes päivällä :smt011 No kukko muutti maalle ja meillä on naapurisopu! Tosin nyt meillä on taas kukko kasvamassa.. en varmaan uskalla pitää sitä :smt003
Ujopossu

Viesti Kirjoittaja Ujopossu »

Meidän edellinen kukko alkoi kiekumaan kesällä 2.00-2.30 välillä. Nyt nykyinen kukko alkaa laulamaan vasta seitsemän aikaan aamulla. Mutta on se niiiiiin mahtavaa kun kukko laulaa aamulla ja sitten kun siihen herää niin :smt060 Meillä kieutaan päivälläkin jos koira on näkyvissä, vaikka koira kurkkaisi oven raosta, aivan niinkuin kukkoo kiekuisi pelosta :smt003
juhop

Viesti Kirjoittaja juhop »

Olisi tarkoitus nyt keväällä tehdä kanala vanhaan hirsiseen aittarakennukseen. 20cm paksua hirttä seinät joten olisi lämmintä talvella halvemmalla.

Aitta vaan on 7 metrin päässä talosta(+makuuhuoneesta).
Onko ihan turha koittaa näin lähellä olevaa kanalaa, tuleeko paskanhaju ja saako ikinä nukuttua jos kukko kiekuu?
Lähinaapuriin on ainakin 500 metriä ja siellä kukko huutaa yötä päivää, mutta eikö hyvällä tuurilla kukko ole hiljaa öisin? Tarkoitus olisi pitää yöt aitan sisällä muutenkin, päivisin sitten tarhassa tai edes ovi auki.
kukkopoika
bankiva

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tämä kukonlaulu on vähän kaksipiippuinen juttu,toisia se ärsyttää ja toiset tykkää kuten minä,se kuuluu maalaisidylliin.Kukonlaulun ääneen jonkun verran tottuu.Minä olen nukkunut 20metin etäisyydellä kanalasta enkä ole herännyt.Kukko aloittaa päivän vähän auringon nousun mukaan,kesällä 3-4 aikohin seitsemänä päivänä viikossa.Minulla on yksi tarina kukon laulusta.Ennen vanhaan taloon oli tullut heinätöihin renkiä ja olleet talossa yötä.Yhdellä rengillä on ollut sellainen ehto,tulen heinätöihin jos tapatte kukon niin saan nukkua yöt.Kyllä minä tykkään kukon huilumaisesta äänestä,sehän on niin kuin kuuntelis sibeliusta,samettia korville.
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Nostin tätä vanhaa ketjua, kun huomasin juttua kukon biologisesta kellosta (Tiede-lehti)

Kukko kiekuu biologisen kellonsa mukaan

Kukonlaulun aika tarkoittaa monissa kielissä aamunkoittoa. Kukot todella kiekuvat silloin, mutta reagoivatko ne ympäristöönsä eli valon lisääntymiseen vai tietävätkö ne, mitä kello on?

Selvittääkseen asiaa Takashi Yoshimuran tutkimusryhmä järjesti kukoille ympäristön, jossa valon määrä pysyi vakiona. Nauhuri tallensi kukkojen kiekumiset päivän ja yön mittaan.

Vaikka kukkoja pidettiin vuorokauden ympäri hämärässä valaistuksessa, ne kiekuivat edelleen joka aamu juuri ennen auringon nousua. Näin ne todistivat, että niiden laulua säätelee sisäinen kello. Myös ulkoiset ärsykkeet saivat kukot kiekumaan, mutta eri lailla eri vuorokauden aikoina.

Tutkimuksen julkaisi Current Biology.

http://www.tiede.fi/uutiset/4997/kukko_ ... n=is-boksi

Ääh, nyt vasta huomasin, että tämä oli jo laitettu linkit-osastoon
Sarkki

Viesti Kirjoittaja Sarkki »

Mulla on ennestään ollut isa-browneja, brahmoja ja jotain maatiais/kääpiö kukkoja ja kaikki ovat kiekuneet aamulla ja pitkin päivää miten sattuu. Mutta, nyt on tuo rokkikukko ja en ole kertaakaan kuullut sen kiekuvan... :smt017 Myyjä sanoi kyllä, että hänen rokkikukot ei ole pahemmin kiekunut, että ovat hilhaisia kavereita. mutta tuntuu vain niin hassulta kun kukko ei pahemmin kieku... :-"
Pimu

Viesti Kirjoittaja Pimu »

Meillä on alkanut kiekumaan klo.6 aamulla ja välillä huutelee päivällä ja illalla, satunnaisesti. Silkkikukko siis tämä kiekuja.
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

joskus satunnaisesti keskellä yötä, aina aamuisin about kuuden aikoihin, viime viikonloppuna la,su ja ma klo 5.55! Mutta yleensä milloin sattuu.
Pitkin päivää kun on iloinen. Kun näkee ihmisiä. Kun haluaa huomiota. Kun yrittää houkutella ihmisiä paikalle antamaan herkkuja tai avaamaan häkin oven pihamaalle.
Eli oikeastaan kukkomme Don Carlos kiekuu vähän väliä, 24/7 kun siltä tuntuu ja usein tuntuu siltä tuntuvan. :smt003

Nuoriso ei ala kiekumaan kilpaa Carloksen kanssa, mutta keskenään kyllä, eli kun esim. Pikku Prinssi kiekaisee, niin Sylvesteri kiekuu myös ja toisin päin, eli saavat aikaiseksi pitkään kestävän kierteen. Kunnes Don Carlos kiekaisee kaikista lujiten ja komeiten, syvällä rintaäänellä, niin nuoret hiljenevät. Eli kolme kukkoa osaavat välillä pitää aikamoista mekkalaa ja joskus tyynellä ilmalla kun kalastamme kilometrin tai parinkin päässä, niin saatamme kuulla kolmikon kuoron. Mutta on se vaan niin idyllistä maalaiselämää.
:happy9:
yaya

Viesti Kirjoittaja yaya »

hmm kukot kiekuu juu mutta minkä ikäisinä ne rupeavat äänijänteitään virittelemään?? siitä en ole vielä löytänyt tietoa täältä :smt017 kun mietin että jos nyt kumminkin ottaisin kukon tuleville kanoille seuraksi tosin naapurit sen lopullisen sanan siihen sanovat että saanko ottaa vai en :smt012
yaya

höh :smt009 no ei nyt kukaan vastannut tohon minkä ikäisinä kukot alkaa yleensä varsinaisesti kiekua :smt017 jos joku avulias kiltti munislainen vois vähän valaista tällästä tyhmää alottelijaa olisin erittäin kiitollinen :smt041
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Mulla on orppipoikia kaks ja toinen niistä on opetettu kiukumista pari vikkoo ja ikää on nyt 10 viikkoo :smt023
pipsukka

Viesti Kirjoittaja pipsukka »

Minun kukko pojat rupesi kiekumaan n.4kk vanhoina, tosin aika epävireistä oli pitkään...ja polkemaan rupesivat saman ikäisinä.
Minä nukun aamulla, niin en kuule koska kiekuvat. Yhtenä aamuna, kun ikkuna oli auki, kuulin neljän aikaan kukon kiekuvan. Aamulla kiekuu yleensä enemmän, mutta toki päivälläkin. Ja jos illalla menen kanalaan, ja ovat jo olleet yöpuulla pidemmän aikaa, kukko saattaa ruveta kiekumaan, kun häiritsen heitä. Muuten ei kieku illalla.
Viimeksi muokannut pipsukka, 02 Kesä 2013, 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ropponen

Viesti Kirjoittaja ropponen »

Yksi rupesi kiekumaan 4,5 kk ikäisenä ja toinen vasta 6,5kk, mutta loppupuolisko ajasta oli talvea ja samassa pienessä tilassa 2 aikuista kukkoa, joten ei ehkä uskaltanut/kehdannut... Ja kellonajasta vielä... Klo on nyt 23.57 ja meidän pääkukko kiekuu parhaillaan!
yaya

Kiitos vastauksista. No enköhän mä sen kukon ota sitten onhan se kanoillekin parempi että on isäntä "talossa" :smt003
Vastaa Viestiin