Missä iässä niistä alkaa näkemään sukupuolen? Mulla on nyt lähinnä villejä veikkauksia. Kolme siis kolmeviikkoisia ja neljä kaksiviikkoisia.
Vihdoin meillä haudotaan luomuna!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
chicken
Re: Vihdoin meillä haudotaan luomuna!
Vähän päivitystä, meillä on tällä hetkellä enää 7 tipua, yksi oli jäänyt loukkuun ja kylmettynyt ilmeisesti yön aikana
Yritin sitä pelastaa, lämmitin ja juotin mutta kuoli sitten kuitenkin. Ja yksi tipu, saanut nimen reikäpää, ihan varmasti kuolee, se ei ole kasvanut samaa tahtia mitä kolmeviikkoiset veljensä (luulisin niiden olevan kukkoja..)
Missä iässä niistä alkaa näkemään sukupuolen? Mulla on nyt lähinnä villejä veikkauksia. Kolme siis kolmeviikkoisia ja neljä kaksiviikkoisia.
-
chicken
Nyt kyllä ottaa päähän
Oli toinenkin tipu nyt sitten kuollut, oli hukkunut vesiastiaan
Ajattelin että se on näin alkuun niin korkeareunainen etteivät yllä sinne. Täytyykö kaikki virheet oppia kantapään kautta!!
Kokemuksesta sitä tietysti viisaantuu ja seuraavien tipujen kohdalla tiedän paljon enemmän mitä nyt. Vuosi sitten kun ensimäinen tipu (Kaarle) kuoriutui, kaikki meni hyvin, ei mitään ongelmaa. Nyt tuntuu että kaikki varmasti perinteisimmät ongelmat on tullut esille kolmen viikon aikana. Mut kyllä ketuttaa tällä hetkellä ja pahasti!
Täytyy vissiin tehdä kanoille pehmustettu pallon muotoinen huone ja syöttää/juottaa ne kädestä ettei kävisi mitään. Kaiken lisäksi se "reikäpää" kuolee todennäköisesti koska vastaa nyt kooltaan jotain 3-4 päiväistä vaikka ikää jo 3 viikkoa. Reilusti pienempi mitä samanikäinen tipu ja pienempi mitä viikon nuoremmat tipusetkin.
Kokemuksesta sitä tietysti viisaantuu ja seuraavien tipujen kohdalla tiedän paljon enemmän mitä nyt. Vuosi sitten kun ensimäinen tipu (Kaarle) kuoriutui, kaikki meni hyvin, ei mitään ongelmaa. Nyt tuntuu että kaikki varmasti perinteisimmät ongelmat on tullut esille kolmen viikon aikana. Mut kyllä ketuttaa tällä hetkellä ja pahasti!
Täytyy vissiin tehdä kanoille pehmustettu pallon muotoinen huone ja syöttää/juottaa ne kädestä ettei kävisi mitään. Kaiken lisäksi se "reikäpää" kuolee todennäköisesti koska vastaa nyt kooltaan jotain 3-4 päiväistä vaikka ikää jo 3 viikkoa. Reilusti pienempi mitä samanikäinen tipu ja pienempi mitä viikon nuoremmat tipusetkin.
-
Adeliina
voi itku, mitä murheita siellä
Mä kun olen noita kolmea konehaudottua saanut seurata ihan koko ajan läheltä, niin huomasin että kukot alkoivat sulkiintumaan myöhemmin kuin tuo yksi kana. Eli meillä on nyt Allu, Olli, ja Elli :D nyt niillä on ikää seitsemisen viikkoa, ja reilu viikko sitten huomasi jo selkeän eron harjoistakin, että pari kukkoa siellä on. Alkuun olivat harjoista hyvin samannäköiset. Ja Elli on kyllä ihan eri mallinenkin kuin veljensä, samoin luonne on niin kuin kanalla, pojat on kyllä ihan poikia ;D
Sit taas Roosan alla olevista tipusista, Sylvistä ja Sanelmasta, en osaa vielä sanoa mitään, nehän on nyt öö... jotain kaksi viikkoa? :D sulkiintuvat kyllä jo kovaa vauhtia molemmat, mutta kun niillä on 3-4 päivän ikäero muutenkin..
Mä kun olen noita kolmea konehaudottua saanut seurata ihan koko ajan läheltä, niin huomasin että kukot alkoivat sulkiintumaan myöhemmin kuin tuo yksi kana. Eli meillä on nyt Allu, Olli, ja Elli :D nyt niillä on ikää seitsemisen viikkoa, ja reilu viikko sitten huomasi jo selkeän eron harjoistakin, että pari kukkoa siellä on. Alkuun olivat harjoista hyvin samannäköiset. Ja Elli on kyllä ihan eri mallinenkin kuin veljensä, samoin luonne on niin kuin kanalla, pojat on kyllä ihan poikia ;D
Sit taas Roosan alla olevista tipusista, Sylvistä ja Sanelmasta, en osaa vielä sanoa mitään, nehän on nyt öö... jotain kaksi viikkoa? :D sulkiintuvat kyllä jo kovaa vauhtia molemmat, mutta kun niillä on 3-4 päivän ikäero muutenkin..
-
chicken
Viime kesänä kuoriutuneista on "jäljellä" kaksi kanaa ja kukko
Yhdelle kukolle piti tehdä
kun alkoivat tapella. Mirja kana osoittautui varsin laiskaksi emoksi
Paineli itse illalla orrelle ja jätti ne tivut alas ketkä ei orrelle ollut oppinut
Reilu meininki! Aikani koitin niitä lämmittää, nostelin orrelle mutta joku oli sitten yöllä tippunut jne. Uskomattoman surkea kana hoitamaan poikasensa, toinen kana Tupu taas on esimerkillinen emo ja nukkui poikastensa kanssa maassa niin kun kunnon kananen tekee
Nyt on sitten viime kesältä selvinneen
Kauno kanan alla ainakin kaksi tipua kuoriutunut, en ole tänään vielä käynyt katsomassa. Toivottavasti se olisi vähän parempi emo.. Tarvittaessa otan poikaset terraarioon noiden myös eilen kuoriutuneiden kiuruvetisten joukkoon. En tiedä mutta tuntuu jotenkin että kotsit kuoriutui tosi nopeasti ja helposti kun taas noilla kiuruilla kestää ja kestää, 18h tais mennä
Kosteudet kuitenkin 70-75% koko ajan, joten en tiedä mistä kiikastaa vai onko se kuoriutumisaika toisilla noin pitkä muutenkin. Viime kesänä kotsit kuoriutui koneessa kolmessa tunnissa.
Nyt on sitten viime kesältä selvinneen
-
Adeliina
Meillä on viime kesäisistä jäljellä vain yksi kana, joka muutes onkin muistaakseni teidän käppänöitten munista haudottu:) toinen kana kuoli jostain syystä ennen kuin kasvoi isoksi kanaksi, ja 4 kukkoa sai
muutama viikko sitten, alkoi olla kevättä rinnassa ja kukkotappeluita enemmän ja vähemmän.. jospa tänä kesänä tulis enemmän kanoja 
-
chicken
Raaskitteko laittaa ruokapöytään kukot? Meillä ei oikein vaan jotenkin pystynyt 
-
vardenji
Kunhan niitä kukkoja on tarpeeks niin kyllä raaskii! Sitä tappelua ei kattele ketään... 
-
chicken
Se olisi se ideaali tilanne että ne itse söisi jos pystyis.. mut ehkä sitä karaistuu tässä.. Ukko on nyt toiminut
mutta ei vielä olla syöty omia kukkoja saati kaupan broileria ainakaan puoleen vuoteen..
-
Adeliina
Meidän kukot oli "teurastajan", eli mun isän, mielestä niin pieniä ettei kannattanut ruokapöytään yrittääkään. Enkä kyllä varmaan ois pystynyt niitä syömään, ne oli kuitenkin meidän ihan ekoja tipuja. Isä vei ne sit metsään ketun ruoaksi, saapahan joku edes niistä jotain iloa.
Nyt mulla on rokki-tipuja kasvamassa, ihan sen takia halusin isoa rotua, että noista sit on syödäkin asti, jos kaikki ovat kukkoja
ja yritän jo nyt alusta asti ajatella että ne on mun ruokaa, ei rakkaita lemmikkejä 
Nyt on tuolla sit 8 tuoretta ankanpoikasta kasvamassa, viimeisin syntyi tänään, ja ihan pata-ankoiksi niitäkin kasvattelen, mutta.. saapa nähdä, mitä mieltä sit syksyllä olen, ne on nyt ainakin niiiiin
Nyt mulla on rokki-tipuja kasvamassa, ihan sen takia halusin isoa rotua, että noista sit on syödäkin asti, jos kaikki ovat kukkoja
Nyt on tuolla sit 8 tuoretta ankanpoikasta kasvamassa, viimeisin syntyi tänään, ja ihan pata-ankoiksi niitäkin kasvattelen, mutta.. saapa nähdä, mitä mieltä sit syksyllä olen, ne on nyt ainakin niiiiin
-
chicken
Joo, meillä vähän sama linja tulevien tipujen kanssa, saas nähdä miten käy.. Nytkin tuolla kukolla ei ollut nimeä ja sanoin alusta asti että se syödään mutta toisin kävi. Ehkä sitten jos noista kiuruvetisistä tulee vaikka viisikin kukkoa ja kasvavat pullukoiksi niin ehkä.. Tarkotus kuitenkin mahdollisesti ottaa myös lampaita ja possuja lihaksi kasvamaan niin on kai aika kasvaa isoksi ja lopettaa omat tunteelliset ajatukset.
Mun ei niitä ankkoja kannata tulla katsomaan kun kohta meillä on ankkojakin
Vasta kävin possuja katsomassa ja niitä on nyt saatava, ihan lihaksi vaikka olivatkin niiiiiiiiin suloisia 
Mun ei niitä ankkoja kannata tulla katsomaan kun kohta meillä on ankkojakin
-
Adeliina
Heh, tiedän tuon tunteen, ois kyllä kiva nähdä sit teidän possuja, mutta parempi tosiaan kun en tule lähimaillekaan
Oon possuista ja lampaista itsekin haaveillut, mutta pikkuhiljaa jos lisäis tätä eläinmäärää, ehkä sit ens kesänä jompia kumpia..
keskityn tän tulevan kesän vielä vaan lintujen lisäämiseen 
Oon possuista ja lampaista itsekin haaveillut, mutta pikkuhiljaa jos lisäis tätä eläinmäärää, ehkä sit ens kesänä jompia kumpia..
-
chicken
Hei, tuli mieleen että sitähän vois vaihtaa sitten lihoja jos possu kelpaa
Olis kiva maistaa ankkaa
Mut kunhan myö nyt ne aitaukset kyhätään jahka lumet sulaa
Mut kunhan myö nyt ne aitaukset kyhätään jahka lumet sulaa
-
chicken
Osaisiko joku viisaampi sanoa, kun mullahan ei ole kokemusta kokonaan itse kasvatetuista tipusista.. pienemmät tulevat nyt kaikkien laskujen mukaan tällä viikolla kuukauden. Aloin vaan miettiä kun ne makoilee koko ajan, onko se tyypillistä niille?
Siis syövät ihan ok ja liikkuvat mutta menevät koko ajan maate, olevinaan seurailin että kaksi menisi enemmän kun muut mutta voin olla väärässäkin. Onko olemassa mahdollisuus että niillä on joku tauti tai puutos? Vai onko ne vaan vauvoja?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Eipä kyllä ole tyypillistä n. kk:n vanhojen tipujen makoilu melkein koko ajan...jotain hämminkiä niillä nyt on. Mitä syövät ja missä lämpötiloissa ovat? Konehaudottujako ovat?