Hanhenmunia!
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
milkkis]
Re: Hanhenmunia!
Mä myönnän että hanhet on pelottavia kun oon joskus pienenä saanu sellasen niskaani. Mutta siltikin niitä itelleni haluan ja tänään postista vissiinkin kolahtaa uusi hautomakone ja tarkotus olis hautoa muutama hansu itelle
Eli jos jollain on myydä siitosmunia niin 
-
Mimm@
Heii...
Miullahan on hautomakone, joten miks en hautois niitä hanhia itte? Onko miten hyvä yleisestiottaen kuoriutumisprosentti? Yhtä hyvä kun ankoilla?
Ottais reilummin ja sitten möis tai söis ylimääräiset. Ajattelin ihan vaan yhtä äitiä ja yhtä isiä, että saavat viettää rauhallista elämää ilman tappeluita.. Ja toivottavasti keväisin niillä olis aina pesue hoidettavana
Miullahan on hautomakone, joten miks en hautois niitä hanhia itte? Onko miten hyvä yleisestiottaen kuoriutumisprosentti? Yhtä hyvä kun ankoilla?
Ottais reilummin ja sitten möis tai söis ylimääräiset. Ajattelin ihan vaan yhtä äitiä ja yhtä isiä, että saavat viettää rauhallista elämää ilman tappeluita.. Ja toivottavasti keväisin niillä olis aina pesue hoidettavana
-
Lyydia
Meillä ei hanhet ole vihaisia
Ovat vapaana pihalla kesällä myös talvellä hyvillä ilmoilla,ilmoittavat kyllä kun vieraita tulee.
Viime viikolla laitoin neljä munaa koneeseen.Tänään piti sitten jo kuikata lampulla josko näkyis elämää.Siellähän se ihan pikkuinen sydän sykki
.Nyt siellä on sitten viisi sydäntä kun yhden laitoin jo aiemmin
Milloinhan hanhille tulee hautomakuume vai tuleeko niille? Ukko kyllä vartioi vieressä kun naaras munii.Laitoin sellaisen muovisen laatikon johon akka alkoi munia.Pohjalla on heiniä ja akka aina piilottaa munan heinien alle.
Viime viikolla laitoin neljä munaa koneeseen.Tänään piti sitten jo kuikata lampulla josko näkyis elämää.Siellähän se ihan pikkuinen sydän sykki
Milloinhan hanhille tulee hautomakuume vai tuleeko niille? Ukko kyllä vartioi vieressä kun naaras munii.Laitoin sellaisen muovisen laatikon johon akka alkoi munia.Pohjalla on heiniä ja akka aina piilottaa munan heinien alle.
-
Viktoria
MirjaV: Viime vuonna otin vain lihat talteen hanhista ja ruskistin ja haudutin; mureaa oli. Tänä vuonna riiputin pari päivää ja kynisin, saa nähdä millaista hanhipaistia tulee tänä vuonna! Ainakin pitäisi valmistua nopeammin kuin villihanhet.
Lyydia,Mimm@ ja milkkis: Pidän peukkuja ja varpaita pystyssä, että teidän konehaudonnat onnistuvat. Itse annan Elsan hoitaa homman, mutta joskus vielä otan poikasia omaan hoitoon, että tulevat oikein kesyiksi!
Olen huomannut, että kaikki ihmiset pelkäävät hanhien tulevan päälle. Meidän hanhet pitävät aina vähintään 2 metrin välimatkan ihmisiin. Äänitehosteet ovat kyllä aikamoiset!
Lyydia,Mimm@ ja milkkis: Pidän peukkuja ja varpaita pystyssä, että teidän konehaudonnat onnistuvat. Itse annan Elsan hoitaa homman, mutta joskus vielä otan poikasia omaan hoitoon, että tulevat oikein kesyiksi!
Olen huomannut, että kaikki ihmiset pelkäävät hanhien tulevan päälle. Meidän hanhet pitävät aina vähintään 2 metrin välimatkan ihmisiin. Äänitehosteet ovat kyllä aikamoiset!
-
tinttuli
Apua! Hanhiemo hautonut kohta kolme viikkoa ja on laihtunut aivan valtavasti. Nostan sen pois pesästä joka päivä; se käy pikapikaa uimassa ja sukii itsensä, mutta ruoka ei kelpaa. Kädestä syö vähäsen, mutta sitten kääntää pepun päin ja on sen näköisenä, että on tässä tärkeämpääkin tekemistä. Se JUTTELEE munille ja suhtautuu niihin maailman ihanimpana asiana. Koneessa on ainakin jo viikon sisällä mahdollisesti kuoriutuva, mutta tämä akkahan nääntyy jos kuoriutumisissa jokin menee pieleen. Oli tosi pulskassa kunnossa ennen haudontaa ja nyt vain varjo entisestään. Ihan emon takia melkeinpä

-
Mirja V
Meillä sama meno. Ei kulu juomat ei ruoat. Välillä nousee pesässä ylös kaakattamaan, mutta sitten jatkaa taas hautomista.
Hölmöt silkit istuu tyhjässä pesässä, vissiin hautovat toinen toistaan. Pelastin munat kerran kun ne oli hylätty ja osa rikottu. Ilmeisesti oli tullut nälkä, kun eukot tankkasivat ruoka-astialla. Vein munat koneeseen ja eukot jatkoivat istumista pesässä. Onneksi poikasia kuoriutuu nyt koneesta.
Hölmöt silkit istuu tyhjässä pesässä, vissiin hautovat toinen toistaan. Pelastin munat kerran kun ne oli hylätty ja osa rikottu. Ilmeisesti oli tullut nälkä, kun eukot tankkasivat ruoka-astialla. Vein munat koneeseen ja eukot jatkoivat istumista pesässä. Onneksi poikasia kuoriutuu nyt koneesta.
-
tinttuli
12.3 tulee 30 haudontapäivää täyteen. Kosteutta on nyt tässä munassa menetetty 11% ja tavoitteeksi asetin 15%. Haihtuminen oli alussa aivan liian vähäistä ja jouduin korjaamaan koneen kosteutta. Tiukoille menee... Muiden munien haudonnassa olen ottanut vastaan sen mitä tulee, mutta nyt hanhet on ihan eri juttu.
Miksi tää on näin jännää, pakko kohta alkaa hengittää paperipussiin...
Miksi tää on näin jännää, pakko kohta alkaa hengittää paperipussiin...
-
Viktoria
Jestas mikä meno teillä!
Toivottavasti onnistuvat molempien haudotuset.
- tinttuli: hengitä....ja uloooos, sisään... ja uloooos...
- tinttuli: hengitä....ja uloooos, sisään... ja uloooos...
-
Lyydia
Tuleeko hanhellekkin hautomakuume jos jättää vaan munia pesään?Mulla ei ole hanhista vielä semmosta kokemusta että hautoisivat
Tänään seurasin kun hanhi muni ja se peitteli sitten munan.Oon kerännyt ne heti aina etteivät kylmety.Koneesta pitäisi viikon päästä kuoriutua.
-
Lyydia
Jännät paikat.Yksi hahenmuna alkoi kuoriutumaan ja minun lähdettävä hakemaan kääpiöpukkia.Jospa sitten illalla odottas yllätys kun tulen takaisin 
-
tinttuli
Lyydia kirjoitti:Jännät paikat.Yksi hahenmuna alkoi kuoriutumaan ja minun lähdettävä hakemaan kääpiöpukkia.Jospa sitten illalla odottas yllätys kun tulen takaisin
No...
...joko?-
Lyydia
No odottihan se yllätys kotona,mutta ikävä
se hanhi oli kuollut.Laitoin vettä siihen koneen keskellä olevaan kuppiin ja sitä oli sitten mennyt ylikin niin sen pää oli sitten ollut vesilammikossa.Koneena minieco ja kun se niin pienikin että mahtuu vaan 5 hanhen munaa.Hyvä kone kun haudonnat onnistuu hyvin aina.
-
Viktoria
Voi voi! Mutta sulla on useampi muna hautuumassa?
Ja kyllä se hanhikin saa hautomakuumeen, kun pesässä on tarpeeksi munia. Eri yksilöillä on ehkä eroja, mutta mulla rupesi hautomaan alle vuoden ikäinenkin naaras. Munat eivät ikävä kyllä olleet hedelmöittyneitä, eli jäi ilman omia poikasia, vaikka hautoi täyden ajan.
Ja kyllä se hanhikin saa hautomakuumeen, kun pesässä on tarpeeksi munia. Eri yksilöillä on ehkä eroja, mutta mulla rupesi hautomaan alle vuoden ikäinenkin naaras. Munat eivät ikävä kyllä olleet hedelmöittyneitä, eli jäi ilman omia poikasia, vaikka hautoi täyden ajan.