Re: Meille kuoriutuu kanatipuja!
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Meille kuoriutuu ankkatipuja...
Mulla kuoriutui varmaan viisi kahdeksasta väärästä päästä, eli oletan että niillä oli ilmakuplakin väärässä päässä
Ihan reippaita tipuja niistä tuli mutta tarvitsivat apua kuoriutumisessa.

- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Mulla on nyt ihan uunituore kanatipun kuoriutuminen, jossa tipu tuli omin avuin väärästä päästä, vaikka ilmakupla oli usean läpivalaisun mukaan koko ajan oikeassa päässä. Munat oli pakattu hyvin ja kuljetettu kuin "kukkaa kämmenellä", mutta silti se tipu "ulostautui" väärästä päästä 
Kerran mulle tuli postissa kananmunia, jotka olivat saaneet matkalla liian kovaa kyytiä. Ilmakuplien väärä sijainti voi johtua esim. vääränlaisesta siitosmunien keräilyn aikaisesta säilytyksestäkin, että ei välttämättä vain kuljetuksesta. Omassa tapauksessani oli kyse ihan selkeästä inhimillisestä pakkausvirheestä. Osassa niistä oli ilmakuplat missä sattui, mutten silloin tullut pitäneeksi kirjanpitoa, että onnistuiko yksikään tipuksi asti.
Tästä aiheesta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää!

Kerran mulle tuli postissa kananmunia, jotka olivat saaneet matkalla liian kovaa kyytiä. Ilmakuplien väärä sijainti voi johtua esim. vääränlaisesta siitosmunien keräilyn aikaisesta säilytyksestäkin, että ei välttämättä vain kuljetuksesta. Omassa tapauksessani oli kyse ihan selkeästä inhimillisestä pakkausvirheestä. Osassa niistä oli ilmakuplat missä sattui, mutten silloin tullut pitäneeksi kirjanpitoa, että onnistuiko yksikään tipuksi asti.
Tästä aiheesta olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää!
Nää munat tuli postitse ja olivat kyllä ihan oikein pakattu - mutta mistäs sitä tietää miten päin se paketti on siellä matkustanut! En kyllä huomannut katsoa sitä ilmakuplaa, voi olla että se silti oli oikeassa päässä vaikka tipu oli väärin päin. Kyllähän ne usein kuoriutuu ilman ongelmia silti, mutta nämä kyllä ei - kun yli vuorokauteen ei tapahtunut minkäänlaista edistymistä, niin aloin auttelemaan.
Kyselin muuten vaan mummulta tosta kuoriutumisessa auttamisessa ja mummu kertoi että sillon tällön jouduttiin auttamaan viimoset ulos kuorista, mutta ainakaan siellä yhdestäkään ei kuulemma tullut muuta ongelmaa kuin erittäin kiintynyt kana, joka seurasi emäntää kuin pikkutipu myös aikuisena.
Isoveli oli kerran päässy kuorimaan tipua ja se kana ei koskaan jättäny veljeä rauhaan vaan tepasteli tyytyväisenä ympärillä 

Miun kokemuksen mukaan, jos se ilmakupla seilaa siellä ihan miten sattuu ja liikkuu ihan silmin nähden, niin muna on pilaantunut. Mutta takuuseen en kyllä mene!
Viimeisimmässä haudontaerässä kuoriutui täälläkin yksi väärästä päästä munaa, mutta ilmakupla oli kyllä ihan oikealla paikallaan läpivalaisussa. Teki ensimmäisenä reiän munaan mutta oli viimeisimpinä kuoriutuneiden joukossa.

Nyt se yksi muna, jonka ilmakupla lilluu missä sattuu on lätenyt kehittymään; eli se on hedelmöittynyt
-tekis mieli ´armahtaa` se -ja voipi olla että vielä teenkin niin...

No niin, munat olleet viikon koneessa ja viisi hedelmöittynyt ja yksi ´kuplamuna` myös kehittynyt kovaa vauhtia. Omat munat ei vieläkään mitään kehitystä; miksiköhän meidän Pikku-Kallella ei natsaa
....
Ai niin -ja edelliset ankkatipuset (2kpl) voivat paksusti: ovat kolme viikkoa vanhoja ja pikkuhiljaa alkaa untuva muuttua joksikin höyhenten tapaiseksi...Ovat TOSI hupaisan näköisiä, kun siivet on melkein saman kokoiset kun syntyessä mutta muuten ovat kasvaneet hervottomasti
Otan kuvan seur. kerralla.

Ai niin -ja edelliset ankkatipuset (2kpl) voivat paksusti: ovat kolme viikkoa vanhoja ja pikkuhiljaa alkaa untuva muuttua joksikin höyhenten tapaiseksi...Ovat TOSI hupaisan näköisiä, kun siivet on melkein saman kokoiset kun syntyessä mutta muuten ovat kasvaneet hervottomasti

Otan kuvan seur. kerralla.
Minkäs ikänen Pikku Kalle on? Ja millanen pluttaus astia niillä on? Meillä toi uros ankka on intoutunu ja jahtaa kokoajan tota nuorempaa akkaansa pitkin poikin mutta en kyl tiedä onnistuuko se astumaan sitä kunnolla kun niillä ei vielä ole isoa uima allasta käytössä. Uroshan yleensä polkee akan siellä vedessä, ilmeisesti onnistuu sillon paremmin.
Pikku-Kalle on syntynyt 29.syyskuuta 2010.
Joo minäkin olen kuullut ettei niiden ´pitäisi` paritella juuri kuin uimaan päästyään, mutta Kalle on sen verran tohelo että polkee vuoronperään kaikki typykät jotka juomakupille sattuu
-ja pitkään ja hartaasti...no nyt meni jo liikaakin yksityiskohtaisuuksiin,anteeksi...jo kuukauden ajan se on niin toiminut. Siksi olen vähän ihmeissäni mistä oikein on kysymys, koska yritystä ei ainakaan puutu.
Joo minäkin olen kuullut ettei niiden ´pitäisi` paritella juuri kuin uimaan päästyään, mutta Kalle on sen verran tohelo että polkee vuoronperään kaikki typykät jotka juomakupille sattuu

No niin...näinkö tässä taas käy
kaksi munaa mennyt ilmeisesti kesken, koska eivät kehity enää ollenkaan... Nyt enää kolme tilatuista ankanmunista kehittyy
Kyllä on surku -miks mulla onnistuu tää juttu näin huonosti (tulee aikas hinnakkaita ankkatipusia
)
Ehkä tässä käy taas niin että loppuunasti pääsee TAAS vaan kaksi!
Olen kyllä huomannut että tuossa koneessa heittelee noi kosteudet miten sattuu vaikka pitää alapuolella säiliöt täys vettä, mutta ei luulis senkään yksistään vaikuttavan. Tosin muna raukat joutuvat aika koville kun on niin hankala matka näin talvella tänne...

kaksi munaa mennyt ilmeisesti kesken, koska eivät kehity enää ollenkaan... Nyt enää kolme tilatuista ankanmunista kehittyy

Kyllä on surku -miks mulla onnistuu tää juttu näin huonosti (tulee aikas hinnakkaita ankkatipusia

Ehkä tässä käy taas niin että loppuunasti pääsee TAAS vaan kaksi!
Olen kyllä huomannut että tuossa koneessa heittelee noi kosteudet miten sattuu vaikka pitää alapuolella säiliöt täys vettä, mutta ei luulis senkään yksistään vaikuttavan. Tosin muna raukat joutuvat aika koville kun on niin hankala matka näin talvella tänne...
Ankan munat ollu koneessa 11 päivää -vielä 17 päivää jäljellä. Kyllä on odottavan aika piiiiitkäääääää... 

Nyt on ´edelliset` ankkatipuset neljäviikkoa vanhoja ja nyt olin erottavinani niillä erilaiset äänet; Jenni on OIKEESTI Jenni (sille alkaa jo muodustua aito naaras ankan ääni
) ja Joonalla on hennompi ääntely. Silloin kun ne kuoriutuivat niin Joonalla oli heti paljon jykevämpi nokka ja jalat, joten arvelin jo silloin sukupuolet.
Enää ei muuten meidän eläimet tarvo raakalaudalla
. Meille jää paljon laudanpätkiä kun rakennetaan uutta saunaa asiakkaille ja tein talvella isomman pesän ankoille. Sillä seurauksella että yhden ankan (Jasminin) jalkaan tuli tikku ja nyt sinne on kasvanut eräänlainen märkäpaise ja Jasminin on vaike välillä kävellä. Joten tästälähin meillä höylä laulaa ja hiomakone vinkuu!

Enää ei muuten meidän eläimet tarvo raakalaudalla

Nyt on EKA SÄRÖ
Laskettu aika olis vasta keskiviikkona. Jeee-ee kyllä on jännää; no voipi olla että vielä menee vuorokausikin ennenkuin tipu on ulkona.
muoks; VOI EI; nyt luin ton jutun liian aikaisesta kuoriutumisesta
http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=10872
...nyt tuli stressi!

Laskettu aika olis vasta keskiviikkona. Jeee-ee kyllä on jännää; no voipi olla että vielä menee vuorokausikin ennenkuin tipu on ulkona.
muoks; VOI EI; nyt luin ton jutun liian aikaisesta kuoriutumisesta

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=9&t=10872
...nyt tuli stressi!
Äläpä ressaile siitä liian aikaisesta kuoriutumisesta. Ellei ole sitten ihan tooosi aikaisessa. Meillä kuoriutuivat 4 päivää ennen LA:kaa, ja normaaleja noista kehittyy kovaa vauhtia.. 

Jee! Onpa jännää
Meillä on LA perjantaina - ja tänään 2 munaa liikkui! Hyvälle siis näyttää täälläkin..

Ankkoja, kanoja ja lampaita.