Onko laumassa pakko olla myös kana vai voiko ottaa kesäksi pelkästään ukkokalkkuja? Tuleevatko ne toimeen keskenään vai alkavatko ne kasvaessaan ?
Butti-poikasia kovin haluaisin, jonkun 2-3kpl:tta ja syksyllä sitten maiskutellaan. Savusauna löytyy pihasta, niin pääsis maistelemaan sitä savukalkkuakin.
Onko butteja vaikea saada täältä Pohjois-Savon seutuvilta?
Tuttu oli ostanut buttinsa jostain kiertävästä lintuautosta. Onko ihmisillä hyviä kokemuksia siitä vai onko ihan hämäräheikkien toimintaa?
Paljonko butin poikaset maksaa, semmoset luovutusikäiset?
Asiantuntevampi voi kommentoida loput, mutta varmaan ne kukotkin tulevat hyvin toimeen, jos vaan saat pelkkiä kukkoja... Silloin kun niitä kalkkunoita hankitaan, niin välttämättä ei pysty vielä tunnistamaan tai valikoimaan vain kukkoja. Meillä osa kukoista rupesi hieman tappelemaan syyskuussa. Kesäkuusta syyskuuhun meni ihan ok, laumassa n. puolet kukkoja/kanoja, yhteensä 10 lintua. Eivätkä tuolloinkaan vielä verissäpäin tapelleet, mutta erotettiin tappelijat omaan porukkaan ilman kanoja ja syötiin ne sitten eka pois. Ei ne sitten pahemmin enää keskenään otaltaneetkaan.
Ei kai se Pohjois-Savo kovin huono paikka ole, tänne Pohjois-Karjalaan ainakin sai...
Mulla oli viime kesänä 6 ukkoa ja 5 akkaa. Ei tappeluita. Ja ukot tuskin keskenään alkaa tappelemaan, jos ei oo akkoja ja niillä on riittävästi tilaa, ruokaa jne.
Lintuauton pitäjä jäi eläkkeelle muutama vuosi sitten. Jos ette löydä kasvattajaa savonmualta niin meiltä Pohjois-Karjalan puolelta saa poikasia viisiviikkoisena.
Noniin! Kalkkunoita varasin nyt 3kpl. Jippii!!
Eräs pariskunta käy Etelä-Suomesta hakemassa isomman satsin kalkkunoita ja samassa kyydissä kulkeutuu minunkin poikaseni ja melkeinpä kotiovelle asti!
fasunen kirjoitti:Kalkkunat munivat vain lisääntymiskautena aina pesällisen kerrallaan. Keräämällä munat voi munintakausi pitkittyä mutta ympärivuotiseksi unijaksi kalkkunasta ei ole.
Voitko Fasunen täsmentää tällaiselle uudelle kalkkunan pitäjälle, mitä tarkoittaa kalkkunoiden tapauksessa lisääntymiskausi? Haluan haudottaa munia, mutta tällä hetkellä kukon tasapainoilu ei näytä kovin tuloksekkaalta, joten miten pitkään voin vielä odotella munien tuloa, vai pitäisikö tässä ryhtyä siementäjäksi? Muniiko ne maaliskuun, huhtikuun? Kolme kuukautta, neljä kuukautta? Noin niin kuin yleensä?
Tuota, mun villikalkkuna akat kyllä munivat putkeen ainakin 9 kuukautta. Aolittivat tammikuussa ja lopettivat joskus syksyllä. Samoihin aikoihin kun vanhemmat lopettivat alkoi viime keväinen akka munimaan ja se muni helmikuulle asti. Nyt sitten ei muni kukaan. Toivotaan etteivät saaneet kaikkia munarakkuloitaan vielä pois munittua. Nää ei tosin ymmärrä mitään pesän rakentamisesta, munivat minne sattuu juostessaan tai orrella istuessaan. Myöhään viimesyksynä oliskohan ollut lokakuuta, keväinen kalkkua alkoi tosin hautomaan. Se oli onnistunut keräämään yhdeksän munaa tujan alle ja siellä aloitti hautomisen. En vaan voinut sen antaa hautoa pihassa kun alkoi jo talvi painamaan päälle. Sen jälkeen se jatkoi emoiltaan oppimaansa systeemiä ja muni mihin sattui. Saa nähdä koska aloittavat uudelleen. Vanhemmat kalkkuna ovat aloittaneet sulkasadon, eli voi vielä kestää jonkin aikaa. Tuskin kuitenkaan niin pitkään munivat kuin ensimmäisenä munintakautenaan.
Mun ympärivuotiset asuu kanojen kanssa kanalassa, tilaa 12,5 neliötä, jossa 3 kalkkua, 10 kanaa, 3 kukkoa ja omassa häkissään viirut. Kesällä ulkoilevat katetussa tarhassa (n. 50 neliötä) ja pihalla ihan vapaana kun oon kotosalla. Kanala on semmonen parakin mallinen, siinä on harmillisesti vaan yks pienehkö ikkuna, josta linnut kyllä mielellään kurkkivat ulos, toinen orsi on näköalapaikalla.
Mitään fiksua munintapesää mulla ei kalkuille ole. Kanat munii vanhoihin rulokaappeihin ja viime kesänä pronssiakka tunki itsensä myös siihen alimpaan ruloon munimaan. Butilla ei tietenkään ole edes turhia toiveita pesään änkeämisestä, oon laittanut sille turvetta ja olkea viiruhäkin alle kun sinne usein munii, mut kanan pahukset levittelee oljet heti ympäriinsä. Nyt tosin syövät myös butin munat, joten eipä tartte siitäkään huolehtia
Niin, ja toi kanala on siis hyvin eristetty ja lisälämpönä on semmonen lämpösäteilijä-levy, sitä ei kyllä tarvi pitää päällä kuin öisin kovimmilla pakkasilla, muuten kanat itse pitää lämmöt siinä 10 asteen hujakoilla.
Meillä on kalkkunat olleet ihan kylmässä säänsuojassa, mahdollisuus heillä ollut kanalaan mutta eivät ole menneet. Vapaa kulku siis ja oma valinta. But-akkakin on kasvattanut komean höyhenpuvun eikä ole ollut kertaakaan palelevan näköinen.
Keinovalo on ollut koko talven kellokytkimellä 10 tuntia päivässä, mutta nyt vasta kun pienoista kevään tuoksua on ollut ilmassa, ovat intoutuneet soitimelle. Nyt kysyisinkin kokeneemmilta, että miltä se onnistunut astuminen näyttää..? Kun meidän Urho mies kyllä polkee Lyydiaa, ja polkee ja polkee ja polkee... Mutta siihen se sitten jääkin. Naisparka makaa siinä alla sen näköisenä että pääsisitkö jo asiaan?! Kuinka pitkään se ukko normaalisti siinä selässä sitä asentoa hakee? Onko se aina tuollaista tunarointia..?
Viime kesänä eivät saaneet hedelmöittyneitä munia aikaan ja vähän jännityksellä tässä odottelen miten käy tänä kesänä...
Se on niin kömpelöö tunarointia et itellä tulee jo tuskanhiki kattellessa. Mut kyl sen näkee, kun ukko perille pääsee. Ihan selkee tuikkasu. Ja js akka ei oo tyytyväinen ja pudistele höyheniään sen jälkeen, niin ei oo onnannut.
No sitä tuikkaisua just olen kytännyt ja odottanut, mutta en ole vielä nähnyt... Juuri eilen seisoin pitkän aikaa ja katsoin, mutta kun ei siitä näyttänyt tulevan mitään, niin kyllästyin odottelemaan. Ei edes yritystä sinne suuntaan, kunhan vaan tepastelee naisensa selässä
Viime kesänäkin oli akalla monesti multainen selkä, mutta ensimmäinenkään muna ei ollut hedelmöittynyt, että tiedä sitten. Kai se vaan tarttee odottaa niitä munia ja katsoa onko nyt mies löytänyt oikean osoitteen.