Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
vardenji

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja vardenji »

Keitin kalkkunan munia ja maistu hiukan liikaa raudalle mun makuun, mutta pannarissa oli oikein hyvää :smt002
Kolme buttia tuolla odottelee et kasvavat, ovat vielä hoikkia poikia. Aikuisen kokosia ne on rungoltaan ja kait nyt alkaa se lihominen. Usko alkaa korkeudessa jäädä alakynteen, mutta on silti kalkkujen kingi :smt001
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

Mun doggi sit rakastaa kalkkunan munia. Et jos jollain on niit liikaa, niin mulle voi toimittaa. Saa vaiks maksuks tanskandogin kuolasen pusun/muna :smt005
lahjailona

Viesti Kirjoittaja lahjailona »

Paltsi kirjoitti:Otat kalkkunaa jaloista kiinni vasempaan käteen, nostat pölkylle ja tempaiset oikealla kädellä vesurilla pään kertalyönnillä irti. Viskaa vesuri takakäteen ja ota toisellakin kädellä kalkkunasta kiinni kunnes asettuu.

Sivistyneempi tapa on laittaa juuttisäkkiin josta on kulma pois niin, että pää pilkistää sieltä ulos. Muuten sama proseduuri. Tai tee suppilo jonka pohjassa on reikä pohjassa ja taas pää irti kertavedolla. Tapoja on yhtä monta kuin tekijää, kaksin on paljon helpompaa. Pääasia, että henki lähtee heti. Minusta se lähtee heti kun pää lyödään irti, ei tarvitse miettiä onnistuuko kolkkaus.
Mulla ei voimat riitä nostella täysikasvuista kalkkunaa yhdellä kädellä, eikä räpiköivää edes kahdella kädellä, joten teen näin;
-talutan kalkkunan teurastuspölkyn viereen,
- laitan narun kaulan ympäri löysästi,
-pujotan kalkkunan muoviseen verkkopussiin, josta on kulma aukaistu ( 25 kg porkkanapussi ), niin että pää on ulkona, siivet ovat pussin sisällä ja kalkkuna seisoo jaloillaan
-vetäistään narusta pää pölkylle ja samalla kirveellä kaula poikki
onnistuu varmasti yksin, eikä tarvita paljoa voimaa. Olen sanonut, että tämä on onnellisen kalkkunan lihaa, kun kävelevät itse teurastuspölkyn viereen eivätkä ehdi panikoida ennen kaulan katkaisua.
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Lahjailona: just tota mietin et kun ovat niin isoja, niin millai sellaisen jaksaa nostaa ja pitää :O
vardenji

Totta :smt017 Tekee tiukkaa nostaa täyskasvunen pronssirouva syliin kun räpistelee ja painaa. Saati sit toi pronssiukko! Millähän tällanen 152cm paatintappi jaksais teuraspainosen BUTIN nostaa ja vieläpä pökylle! Kyllä taluttaminen taitaa olla se parempi vaihtoehto mullekin. Tietysti jos on voimaa, niin ei se sit kai oo ongelma eikä mikään nostellakaan.

Anna rouva alko tänään taas munia :smt044
kite

vari: kiitti ku pelottelit, noi on butteja... :shock: :shock: :smt103
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Se säkki auttaa kummasti hentoistakin teurastuksessa. Hienovarasesti vaan takki niskaan ja sitten pölkylle.. ei ainakaan miekäläinen pysty ilman säkkiä. Tosin en oo nyt vielä, kun se tuli sallituksi, pulttipyssyn avulla teurastanut, jos se olis jotenkin simppelimpää ja saatais onnistua ilman säkkiä.
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Jotain etua yli sadasta kilosta pitää olla :smt003
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Säkkiä käytetään buteilla täälläkin, ei onnistuisi ilman
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
maunu_muori

Paltsi kirjoitti:Jotain etua yli sadasta kilosta pitää olla :smt003
.. tota.. mulle putkahti painoo +10 kiloo sillon touko-kesäkuussa, kun en pystynyt oikein liikkumaan.. niin että ei jää paljoo alle :smt013 ..
Mut pässiä verikoetta varten pidellessä, kiittelin, että oli paino noussut, ei ois tullut muuten yhtään mitään, meidän jätkien kanssa :smt047
vardenji

kite kirjoitti:vari: kiitti ku pelottelit, noi on butteja... :shock: :shock: :smt103
Jos ei nostaa tartte tolla taluttelusysteemillä niin ei hätää :smt001 Mietin vaan kun kukkoohan on helppo roikottaa toisessa kädessä ja toisellä lyödä kirveellä. Mutta eipä onnistu teuraskokosen kalkun NOSTAMINEN ja KANNATTELU YHDELLÄ KÄDELLÄ kun ei oikein kahdellakaan kädellä jaksa.
maunu_muori

Mulla on yhs nelivuotias buttipoika.. Tankki, nimeltään.. en oikein jaksa kaveria nostella vaikka pässien kanssa pystynkin painimaan.
Unja-O

Viesti Kirjoittaja Unja-O »

Millaisella ruokavaliolla sinä sen pidät, ettei liho jalkoja altaan? :) Mullakin on butteja (ja pronsseja/mustakalkkuja) kasvamassa ja haluaisin jättää buttipariskunnan tuosta talven yli itselleni, mutta jänskättää, että syövätkö jalat altaan. Nyt ne on vielä "pieniä", viisiviikkoisia.
maunu_muori

Kesällä laidunnuksella ja kauralla sekä omilla pöperöillä, jossa on kauraa, makaroonii ja millon mitäkin jääkaapista tai pakkasenpohjalta. Talvella( on muuten ulkona, ei mee sisälle, paitti kun väkisten viiään ... kiinnipitoaikana) laitan sitten auringonkukkaa ja rasvasempaa lihaa tohon kotikeitoksaan.. Kalkki vapaasti, ja soraa kasoista. Liikunta on a ja o :smt001 ja se nokkonen :smt023 .. en anna noille ollenkaan teollista rehua :smt003.. en oo koskaan antanut kalkateille ..paitti ihan ensimmäisinä viikkoina..
Nyt tietty saavat sitä kinnusen luomujuttuu..piimällä liotettuna, ehkä kerran päivässä, illalla, jos onnistun vuohilta huijaamaan kalkattien ruokinnan.. ai niin.. jos Tankki on kiltti poika saa joskus sokerikorpun. Tossa on 4kpl parivuotiasta koirasta lisäksi.. ei niilläkään oo jaloissa vaivaa.. vaikka butteja ovat, eivät oo ihan yhtä isoja kuin Tankki, mut kasvavat ja massavoituvat vielä. Oon noita kasvatellut sillain hitaasti, ja niitten on ite hankittava se ruoka pellolta näin kesäsin ...poislukien toi iltanen ruuanjako..
kite

Siis taas sekaan tyhmä kysymys:

Kalkut pärjää talvellakin pihalla? :shock:
Voisko niille tehdä pihaton? Ja miten lämmin sisätilan pitää olla?
Mietin josko metri olkea pohjalle ja sit miten eristys muuten??
Vastaa Viestiin