Seran konehaudonnan kokeilu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Pirjo

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja Pirjo »

Söpöt :smt055 -onnea pikkutipusista!
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Onnea tipusista ,Toivöttavasti mullakin on ens viikolla .kun se hullu joka alotti hautoi 2 viikkoa ja jätti kesken ,olivat kyllä vielä lämpimiä kun sain toisen kanan niitä jatkamaan.Ei kukaan ois ollu nauramatta se joka alotti ja rupesin antamaan ruokaa sinne häkkiin niin tuli olkapään ylitte kuu raketti löytäny en sitä sakista mut onneks toinen jatkoi ja vein lämpösen kankaan alle aah niin ihanaa tuumasi kun munia allensa kasasi 4 niitä vain on jäljellä kun yhden oli kai rikkonut ja syönyt
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Aijjai, nyt löytyi taas kanalasta sellainen munakeko, että hampaat irvessä yritän estää itseäni, etten lataa hautomakonetta uudelleen :smt016
Nää aiemmat tipuset olis kyllä jo varsin isoja jajaja, muttaku muttaku, niin :smt021
No josko vähäsen konetta käynnistäisin, EIKÄ! no vähäsen vaan :smt035
sera1

Ja nyt sinne koneeseen lipsahti 7 uutta munaa hautumaan.
Nyt vain odotellaan ja katsotaan kuin käy :smt015
ninanni

Viesti Kirjoittaja ninanni »

aivan ihania ihania ihania tipuja siellä <3 ! Täällä uusi olen ja nyt sit en voinut vastustaa, niin koneen tilasin, manuaali kylläkin mutta ensimmäistä kertaa laitoin eilen munat koneeseen ja jännitän koneen vieressä jo jalat ristissä. Kuinka ihmeessä maltan 20päivää vielä?! Tuntuu nyt jo ikuisuudelta. Mutta malttamaton kun todellakin olen niin vein munat, lampun ja paperirullapahvin yläkertaan pimeään huoneeseen. Sitten raahasin äkkiä miehen perässä (mies ei oikein innoissaan tästä tipu asiasta ole ollut vielä) ja läpivalaisimme munat. Ja yhdes munassa jo pieni selkeä hämähäkki. Ja päivän vasta koneessa olleet. Ja kovasti jännittää. Tahtoisin niin jo tipuja ! Ne on niin suloisia!
Onko siis vinkkejä millä saan hillittyä itseni vielä odottamaan tipuja :D

ja onnea myös sinne jännitykseen :) minun viestini ei varmaan tähän ketjuun nyt sopinut mutta en tiedä minne purkaa tämä jännitys:(
älkää siis pitäkö ihan höynähtäneenä.vaikka olenkin kanoihin ihan höynähtänyt ;) en liene ainoa :)
sera1

Ei siihen jännitykseen auta mikään :smt040
Odotettava vaan on :smt015

Onhan ne tiput suloisia, mutta osaa ne myös olla kauhean vaativia pieniä pirulaisiakin joskus :D

Nää aiemmat tipuset oli jotenkin erikoisen hiljaista ja tyytyväistä sakkia.
Mä ilmeisesti nyt kerjään seuraavaan satsiin niitä tyypillisiä päät punaisena mekkaloivia gremlinssejä, että uskon taas :smt003
ninanni

heh, noh toivottavasti tää ei lähde lapasesta kun tuo konekkin tuli hommattua, valitettavinta tässä taitaa olla että tuota navettaa riittää ja riittää,että tuntuu välillä olevan ehkä liikaakin tilaa sille että harrastus lähtis käsistä.... Hirvittää jo... Onneks tuo äijä tuntuu osaavan pitää langat käsissään. Tai toivottavasti osaa.... No sen näkee sitten :) meill siis syntyy tiput samaan aikaan :) p.s puhelimell on kamala kirjoittaa tänne kun en osaa vielä tätä käyttää, joten pahoittelut jo valmiiksi kirjoitusvirheistä...
sera1

Malttamaton kun olen, niin iltasella tiedossa läpivalaisua, vaikkei nuista pari päivää haudotuista ikinä näy mitään varmaa.
3-4 haudontapäivän kohdalla jo näkyy sit.
ninanni

noh mitä näkyi? :)
tyhmän tyhmä kysymys mutta läpivalaisin myös ja 2ssa näkyi todella selkeä hämähäkki. Mut muut 5munaa ei vielä selkeitä. Muutamassa on niin paksu kuorikin. Mut koska kannattaa ottaa pois tyhjät? Mitä jos ei ole varma onko tyhjä? :)
sera1

Sain vasta nyt aikaiseksi läpivalaista.
Kolmessa munassa näkyy hämähäkki, loput 4 vielä epävarmoja. Kuori huokoinen ja kirjava, ei saa selvää.
Pari päivää vielä, niin pitäisi alkaa näkemään selvästi lopuistakin.
Tällä kerralla saatan jopa kokeilla sitä tyhjien munien korvaamista uusilla, vaikka kuoriutumisen aika sitten heittääkin.

ninanni
Emmävaan tiedä milloin niitä tyhjiä poimitaan pois. :smt017
Jos läpivalaisusta ei saa selvää, niin odottele vielä.
Itse olen niitä tyhjiä poiminut pois vasta parin viikon haudonnan jälkeen.
Jos en ole ollut varma, että muna on tyhjä tai tipu siellä kuollut, niin olen antanut munien olla koneessa, kunhan eivät ihan haisemaan ala :smt003
ninanni

kun sitä tässä juuri lähinnä ajoin takaa että olisiko ihan idiootti idea ensikertaa vaikka haudonkin niin laittaa tyhjien tilalle uusia? Tai siis kun koneeseen muutenkin vielä yksi ainakin mahtuisi vai tuleeko ongelmia ? En tiedä. Nyt niin hirveän epäselvästi taisin taas yrittää itseäni ilmaista mut mut yritä saada selkoa. Niin kuin hautomakonetta tilatessa olin niin varma mitä pitää tehdä ja miltä tyhjä muna näyttää ym ym ym. Mut nyt sit kun on päässyt itse asiaan niin tuntuu niin epävarmalta koko ajan :/
sera1

Yleisesti ottaen pidetään tässä munien lisäilyssä jälkikäteen ongelmana sitä, että sitten kosteutta nostetaan ensin kuoriutuvien kohdalla ja mites sitten käy niiden myöhäisempien tipujen kans.
Korkea kosteus saattaa hukuttaa nää myöhäisemmän kuoriinsa tai sitten ei.
Ainakin tuossa hautomakoneessa on mielestäni helppoa pitää sellaista kosteutta mitä tykkää.
Jos nokka näkyy, nostetaan kosteutta kunnes kuoriutuu. Sit jos nokkia ei näy, eikä säröjä munissa, niin imaisen ruiskulla liiat vedet veks säiliöstä.
Näin toimin myös aiemmin, kun toinen tipu meinasi odotuttaa itseään ja toinen tipu oli jo kuoriutunut aiemmin.

Mitäpä sitä turhaan pitämään trooppisia kosteuksia koneessa niillä väleillä, kun nokkaa/säröjä ei näy.
Toki sekin tulee eteen, että osaa munia käännellään edelleen, kun toisien kääntely on jo lopetettu, mutta senhän saa toteutettua kun merkitsee ne munat. Tietää sitten mitä niistä käännellään ja mitä ei.

Tuo mun konehan on automaattikäännöllä, eli ensimmäisten tipujen kuoriutumisen aikaan kääntölevy veks ja muiden munien kääntelyä voi jatkaa omatoimisesti.
Kyllä uskoisin että voi onnistua.
ninanni

kiitos vinkeistä:) täytynee kokeilla kun olen varma että munia on tyhjiä. Mut ainakin ens vko n vielä olen ajatellut pitää koneessa, tai niin että on 10päivää olleet. Ja kerro kuulumisia miten itse etenet. Tai montako lisäät ja sitten kun alkaa kuorituun.. Tahdon pysyä mukana :) ja anteeksi jos olen yli-innokas :D
sera1

Eihän sitä yli-innokas voi olla.
Aina tää haudonta koneella tai kanan alla on ihan yhtä jännää :smt048
sera1

Nyt vaihdoin 2 munaa tyhjien tilalle.
Toinen niistä ei kovinkaan priimaa läpivalaisun mukaan, mutta toisaalta ei ole kovin priimaa ne korvatut munatkaan.
Toinen korvatuista hedelmöittymätön, toinen myös näyttäis olevan tyhjää täynnä ja huonokuorinen.
Totuus selviää kun avaan ne kohta.

Edit.
Avasin ne munat ja molemmat ihan tyhjiä.
Helpotus, en tehnyt murhatekoja kumminkaan :smt001
Eli nyt koneessa kaksi munaa, joiden kuoriutuminen osuisi 4 päivää muita myöhemmäksi.
Vastaa Viestiin