UUSI IB-tauti tila löytynyt
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt
Kieltämättä on tämä odottelu raskasta. Me ollaan "vasta" Rusinan kontaktilistoilla, joten odottelua varmaan vielä riittää tovi. Oikeasti sitä on tullut ihan vainoharhaiseksi noiden kanojen terveyden suhteen. Sitä syynää ja syynää ja on huomaavinaan ties mitä. Jos joku tipu nukkuu mukamas jotenkin kummallisessa asennossa, on se heti herätettävä jne. Huoh. Olen muistaakseni tänä talvena kuullut meidän kukon aivastavan kaksi kertaa ja siinäpä sitten mahdolliset taudin oireet. Vastaostettu kääpiö-kochin kana kyllä kuolla kupsahti lainkaan sairastamatta, mutta sen ajattelin johtuvan sydämestä, kun oli tod. iäkäs kana ja noin yht´äkkisesti kuoli. En älynnyt siinä vaiheessa ajatella raadon tutkituttamista, kun ei vielä ollut IB-tietoa.
No, jos tässä taudissa käy niin, että rajoittuu vain muutamiin tiloihin ja päädytään kanoja lopettamaan - eikä meidän tilalla jostain syystä olis tätä, niin osallistun kyllä ilman muuta talkoisiin ja olen valmis haudotuttamaan & antamaan tipuja ja kanoja heille, joille näin käy. Mutta sitäkin mä ole miettinyt, että jos meiltä pitäis kaikki lopettaa, haluaisinko edes uusia hetkeen aikaan. Jotenkin harrastusten pitäisi olla iloisia ja rentouttavia asioita, nyt juuri ei tunnu kanailu sellaiselta. Toisaalta minkä tahansa eläinten kanssa on tietenkin välillä surullisia aikoja. Tulee sairauksia ja luopumista. Onneksi on tämä Munanetti - ei tarvitse ihan yksin jännätä ja odotella.
No, jos tässä taudissa käy niin, että rajoittuu vain muutamiin tiloihin ja päädytään kanoja lopettamaan - eikä meidän tilalla jostain syystä olis tätä, niin osallistun kyllä ilman muuta talkoisiin ja olen valmis haudotuttamaan & antamaan tipuja ja kanoja heille, joille näin käy. Mutta sitäkin mä ole miettinyt, että jos meiltä pitäis kaikki lopettaa, haluaisinko edes uusia hetkeen aikaan. Jotenkin harrastusten pitäisi olla iloisia ja rentouttavia asioita, nyt juuri ei tunnu kanailu sellaiselta. Toisaalta minkä tahansa eläinten kanssa on tietenkin välillä surullisia aikoja. Tulee sairauksia ja luopumista. Onneksi on tämä Munanetti - ei tarvitse ihan yksin jännätä ja odotella.
vetehinen kirjoitti:
No, jos tässä taudissa käy niin, että rajoittuu vain muutamiin tiloihin ja päädytään kanoja lopettamaan - eikä meidän tilalla jostain syystä olis tätä, niin osallistun kyllä ilman muuta talkoisiin ja olen valmis haudotuttamaan & antamaan tipuja ja kanoja heille, joille näin käy.

Minä myös!!kaakatin kirjoitti:vetehinen kirjoitti:
No, jos tässä taudissa käy niin, että rajoittuu vain muutamiin tiloihin ja päädytään kanoja lopettamaan - eikä meidän tilalla jostain syystä olis tätä, niin osallistun kyllä ilman muuta talkoisiin ja olen valmis haudotuttamaan & antamaan tipuja ja kanoja heille, joille näin käy.komppaan
Tosin meille tuli lautapihtiltä siitosmunia reilu viikko sitte, eli jos on niin helppo tarttumaan mitä luullaan nii sit tää on meilläki.. Vaikka kanat kyllä munii normaalisti (6 kanaa, 4 munaa per päivä) enkä mitään oireita ole huomannut.
Jaa no mulle tuli Lautapihtiltä munia kanssa maaliskuun lopussa... 

Komppaan myös
Rusina, puhuitko siis GW:in kanssa? Ajattelin arau isäkukkojen omistajaa/minun araucanojen kasvattajaa, LS. Sillä on pari brahmaa, valkoisia ruskein merkein (buff laced?) joka on eehkä Ruotsista tuotu.

Rusina, puhuitko siis GW:in kanssa? Ajattelin arau isäkukkojen omistajaa/minun araucanojen kasvattajaa, LS. Sillä on pari brahmaa, valkoisia ruskein merkein (buff laced?) joka on eehkä Ruotsista tuotu.
Millaisissakohan luvuissa kontaktitilojen määrä menee tällä hetkellä? Tietääkö kukaan yhtään? Tai onko arvauksia?
Meidän testitulokset ei oo vielä tulleet,huomenna soitan jos ei mitään kuulu.
Mä epäilen että mun linnuilla nyt saattaa olla se IB
Kanoja on kuollut tänä vuonna jo 5, joka on huomattavasti korkeampi määrä kuin yleensä. Heikoimmat näyttäisi karsiutuvan. Kahdella kukko nuorikolla on nyt nuo kuplivat silmät.
Suurin osa vaikuttaa muut tällä hetkellä elossa olevat vaikuttvat kuitenkin terveiltä lukuun ottamatta yhtä kukna nuorikkoa. Bean on ainoa jolta uskoisin olleen aikataulujen mukaan mahdollista olla tullut. Mutta kai se jostain muualtakin voi tulla kuin muista kanaloista suoraan. Ja voihan olla mahdollista että se olisi ollut mun linnuilla jo pitempään mutta nyt vasta tänä vuonna alkanut kunnolla viemään kanoja.
Kalkkunoihin tauti siis tarttuu mutta entäs fasaanit ja riikinkukot?
Oma kanalani on nyt sitten totaallisesti eristykssä. Pahoittelut kaikille joille olen luvannut siitosmunia tai lintuja.
Pitäisi minun nyt teettää nuo testit? Ja kuinkakohan todennäköistä on että joutuisin lahtaamaan jokaisen lintuni? Nämä jos joutuu pois laittamaan niin mulle ei kyllä tule yhtäkään lintua ennen kuin asun omillani kanoille sopivassa kodissa ja siihen tulee menemään vuosia.

Kalkkunoihin tauti siis tarttuu mutta entäs fasaanit ja riikinkukot?
Oma kanalani on nyt sitten totaallisesti eristykssä. Pahoittelut kaikille joille olen luvannut siitosmunia tai lintuja.
Pitäisi minun nyt teettää nuo testit? Ja kuinkakohan todennäköistä on että joutuisin lahtaamaan jokaisen lintuni? Nämä jos joutuu pois laittamaan niin mulle ei kyllä tule yhtäkään lintua ennen kuin asun omillani kanoille sopivassa kodissa ja siihen tulee menemään vuosia.

Fasunen; saako udella vähän tarkempaa kuvausta noista silmistä? Kun mun jakeluun ei mene miltä kuplivat silmät näyttää....? Onko siis tyyliin kuin sieltä luomien alta tulisi ilmakuplia
?
Itse olen suorastaan vauhkona tutkinut tuota yhtä silkkikanaa, kun se on tänään aivastellut...
. Mutta ei siltä mitään muuta oiretta löydy...
Ja lopuksi sitten kiitokset sana kaikille listalaisille. On todella hienoa, miten ahkerasti täällä seurataan ja kerrotaan tilanteesta. Monissa muissa harrasteryhmissä ei ehkä oltaisi näin avoimia...

Itse olen suorastaan vauhkona tutkinut tuota yhtä silkkikanaa, kun se on tänään aivastellut...

Ja lopuksi sitten kiitokset sana kaikille listalaisille. On todella hienoa, miten ahkerasti täällä seurataan ja kerrotaan tilanteesta. Monissa muissa harrasteryhmissä ei ehkä oltaisi näin avoimia...
Siis silmä kulmissa on semmoista vaahtoa. Pieniä ilmakuplia siis miten sitä nyt kuvailisin
No mutta se on niin selkeää kun läheltä katsoo niin tajuaa kyllä jos omassa kanassa sellaista on. Näkyy siis jo kaukaa että silmässä jotain on.

Voi kun ikävää Fasunen
Kyllähän sun pitäis teettää ne testit jos tuollaisia oireita on. Jossain kirjoitit, että sinulla oli joku aiempi kontakti lautapihdin kanoihin? Jos Lautapihti vois pistää sut vielä kontaktilistalle, niin saisit ilmaiset testit. 

Hetkinen, nyt on mulla mennyt ohi.. Ai voiko tarttua kalkkunoihin? Sanottiinko se jossain?fasunen kirjoitti:Kalkkunoihin tauti siis tarttuu mutta entäs fasaanit ja riikinkukot?

Siis ei pitäis tarttua kalkkunoihin mutta ne voi sitä kantaa.