UUSI IB-tauti tila löytynyt

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suwitsu

Re: UUSI IB-tauti tila löytynyt

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

mik kirjoitti:Jos ei löydy enempää kuin nuo 6 tilaa, tai vaan muutama enemmän
Mä en usko tähän alkuunkaan, siksi laitoinkin ettei sitä enää pois saada.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Vaikee kyllä uskoa, että jäis tuohon kuuteen tilaan. Onkohan niitä negatiivisia tiloja löytynyt ollenkaan.
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

kaakatin kirjoitti:Vaikee kyllä uskoa, että jäis tuohon kuuteen tilaan. Onkohan niitä negatiivisia tiloja löytynyt ollenkaan.
olisi tosiaan kiva jos nekin joilla negatiivinen tulos niin ilmoittelisivat siittä! :smt023 .
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

^Mä tahtoisin kans tietää montako tilaa tällä hetkellä on testattu ja onko kaikista pos. tulos. Meidät kait sit tällä viikolla tullaan testaamaan kun ollaan lautapihdin kontaktitila. Meidän kontaktitiloja onki sit taas oikein jokunen... muun muassa sit toi parin kilsan päässä oleva pieni munintakanala.
rituritu

Viesti Kirjoittaja rituritu »

omena kirjoitti:^Mä tahtoisin kans tietää montako tilaa tällä hetkellä on testattu ja onko kaikista pos. tulos. Meidät kait sit tällä viikolla tullaan testaamaan kun ollaan lautapihdin kontaktitila. Meidän kontaktitiloja onki sit taas oikein jokunen... muun muassa sit toi parin kilsan päässä oleva pieni munintakanala.
minäkin odottelen "kontakti tilana"soittoa ell. se näytteiden otto ainakin tuo tiedon,nyt kovasti tuumailuttaa kun kanoja katselee että ONKO VAI EIKÖ :smt009 ja myös sitten minulla muutama kontaktitila :smt090 teija r:ltä ainakin pyydetty pitkältä ajalta tiedot,olikohan ihan vuosi,korjatkaa jos olen väärässä!
Han

Viesti Kirjoittaja Han »

Minä en oo hetkeen muniksessa käynyt ja olipas täällä paljon kysymyksiä herättävää juttua.
Minä tossa kk sitten ostin lautapihtiltä siitosmunia, eli minäkin siis testattavien listalla? Eikös?
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

HAN,en kyllä olis muistanu,pääset listoille! Yhteystietoja vaan tänne oon juuri lähdös viemään listaa
Goolou

Viesti Kirjoittaja Goolou »

Otetaan huomenna kokeet meilläkin.
Nuhaa ja kuplivia silmiä meillä ei ole ollut. Aivastuksia on, näin kuin olen yrittänyt seuraa kanoja, niin tuntuu että aivastuvat suht. paljon.. :smt009 Munivat kyllä, 7 kanasta tulee 3-5 munaa /pv, mulla on 3 brahmakanaa, 2 jättikochia, 1 araucana ja 1 vanha sekarotuinen kana, eli muninta suht normaali.

Se neljäs brahmakana on ollut sairaana jo 2-3 kuukautta. Se on todella laiha, hidas ja jäykkä, mutta syö kyllä. Olen käynyt ell:illä sen kans, sai antibioottikuurin. Ell puhui siitä että antibioottikuuri oli pitkäänvaikutteinen, eli tuloksia pitää hieman odottaa. Kuuri loppui vajaa viikko sitten. Sanoi myös että kanalla voi olla syöpä. Se asuu tipujen kanssa. Tiput ovat terveet ja pirteät, mutta aivastustavat. Untuvat lähtee, pölisee. Kanalan ovi auki päivällä, vetoa? Infralamppua niillä on, vaikka ikää tipuilla on jo kyllä sen verran ettei enää ehkä tarttis.
Jissus, tästähän tulee paranoia. :(

Mullahan oli tuo arau-kukko joka sairastui ja kuoli talvella. Sen sairaus eteni todella nopeasti. Paha ripuli oli, ei nuha tms. Poltin raadon heti, pelkäsin salmonellaa, meillä kuin on lypsykarjaa tilalla niin salmonella olis sama kuin kymmenien tuhansien euron tappio. Ja syy minun... kääk.

Olen ostanut arau-kanat ja brahmakukon erästä paikasta minne mahd. on tuotu lintuja Ruotsista. Siis en tiedä varmaan ovatko tuoneet. Ja en tiedä ovatko sitten tuoneet lainmukaisesti tai ei. Aijon kyllä kysyä, joko nyt jo tai testien tuloksien tulleessa.

Ruotsissa IB-tauti näköjään harrastekanaloissa on hyvin yleistä. Ymmärtäkseni ruotsalaiset ei paljon välitä siitä - "se on niinkuin ihmisten flunssa", ja "Harratekanala-olosuhteissa elävät maatias- ja muut rotukanat ovat yleensä vahvempia, eli eivät sairastu ollenkaan yhtä pahasti ja helposti kuin tuotantokanaloiden kanat".
Tuntuu että voisi olla tilanne jo sama täällä, sillä erolla että me, harrastekanaloiden omistajat, eivät ole tienneet siitä, ja nyt totuus järkyttää. :smt017
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

kaakatin kirjoitti:Vaikee kyllä uskoa, että jäis tuohon kuuteen tilaan. Onkohan niitä negatiivisia tiloja löytynyt ollenkaan.
On löytynyt, mut ETT:ssä ei osattu sanoa määristä. Pitää Evirasta kysellä. :smt002

Niin ja piti vielä lisätä, et tämähän ensin epäiltiin olevan NC:tä ja sen mukaan oli ensin ekalla tauti tilalla rajoitteet ja sitten tämä vasta varmistui IB:ksi (IB:n kanta ei ole vielä selvinnyt, eikä edes se, et onko kaikki samaa kantaa).
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mutkan kautta tullutta tietoa on, että Eviralla on tänään palaveri IB-tilanteesta. Vielä ainakaan heidän sivultaan ei löytynyt mitään uutta asiasta.

Goolou, juttelin pari viikkoa sitten sun araucanojen emon omistajan kanssa. Ainakaan ne araut eivät ole tulleet suoraan Ruotsista, en sitten tiedä ovatko välikäsien kautta. Heidän muista linnuistaan en sitten tiedä, puhe oli vain araucanoista.

*Muoks* Mä kaipailisin kans sitä, että immeiset laittaisivat tänne infoa testituloksistaan. Ainakin negatiivisista jos ei positiivisia haluta paljastaa. Tosin tuntuu että testit tökkivät pahan kerran, kun kaikkiin TeijaR:n kontakteihinkaan ei ole vielä otettu edes yhteyttä :smt013. On ilmeisesti kiinni kyseisten kontaktitilojen seudun läänineläinlääkäristä... jolla kyllä on jo listat :smt012.
tupis

Viesti Kirjoittaja tupis »

Joko Rusinan parvea on testattu? Mekin sitten ollaan sun kontaktilistalla, jos jotain löytyy. By the way, tiput kasvaa hyvin ja on iloisia ja pirteitä :smt007
omena

Viesti Kirjoittaja omena »

No höh, ois ny kiva että sais ne testit tehtyä mahdollisimman laajasti niin pääsis sit jatkaan normaalia elämää.. oli tilanne sit mikä on :smt003 odottaminen ärsyttää!
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

tupis kirjoitti:Joko Rusinan parvea on testattu? Mekin sitten ollaan sun kontaktilistalla, jos jotain löytyy. By the way, tiput kasvaa hyvin ja on iloisia ja pirteitä :smt007
Ei oo vielä testattu, ell tulee huomisaamuna ja tulosta odotan keskiviikkona. Laitas sut tupis listalle (onneksi täällä on fisku läänineläinlääkäri, ottaa yhteyttä eikä kuhnaile). Minkälainen oli lopullinen kuoriutumisprosentti niillä tirpukoilla?
tupis

Viesti Kirjoittaja tupis »

Kuus seitsemästä kuoriutui :smt001 Siinä yhdessä ei ollut mitään elämää. Yks musta tipunen ja toiset ruskeita. Ja tällä hetkellä näyttäis, pyrstöjen perusteella, että kaks kukkoa ainakin, mutta katsotaan, kunhan kasvavat. Ne on nyt 1,5 vkon ikäsiä, joten en osaa vielä ite tarkemmin kattoo, kumpiako ovat.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Rusina kirjoitti:
tupis kirjoitti:Joko Rusinan parvea on testattu? Mekin sitten ollaan sun kontaktilistalla, jos jotain löytyy. By the way, tiput kasvaa hyvin ja on iloisia ja pirteitä :smt007
Ei oo vielä testattu, ell tulee huomisaamuna ja tulosta odotan keskiviikkona. Laitas sut tupis listalle (onneksi täällä on fisku läänineläinlääkäri, ottaa yhteyttä eikä kuhnaile). Minkälainen oli lopullinen kuoriutumisprosentti niillä tirpukoilla?
Täällä myös odotellaan Rusinan tuloksia, meille ei kyllä ole tullut tipusia vaan chabokana..joka on muuten ihana :smt007 .
Vastaa Viestiin