Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Keskustelua ja pulinaa kalkkunoista
Meillä kuoriutui eilen illalla Musta-Pronssi ristetys kalkkunanpoikanen. Ikinä en ole aiemmin edes nähnyt noin pientä kalkattia ja kysymys kuuluukin:MITÄ MINÄ SEN KANSSA TEEN????
Laitoin sen pieneen terraan kahden tipun kanssa ja toivon että ne opettavat sen syömään.
Laitoin sen pieneen terraan kahden tipun kanssa ja toivon että ne opettavat sen syömään.
Hellu: Hyvin pitkälti touhut on samat kuin kananpojan kanssa. Vettä, lämpöä ja ruokaa. Aluksi voi antaa keitettyä kananmunaa hienonnettuna, kanojen poikasrehukin käy kun ei taida kannattaa yhden takia ostaa 40 kg säkkiä isopunaheltta 1:stä
Rehu on kuitenkin untuvikolle aika tärkeä juttu että saa kaikkea tarpeellista.
Mik: Minä jakaisin, jos suinkin mahdollista, emot eri karsinoihin. Meillä oli viime kesänä useampia ensikertalaisia hautomassa ja pöljyyksissään ahtautuivat kaksi ja kolmekin samaan pesään. Kuuma kesä yhdessä tämän pöljyyden kanssa sai munat räjähtelemään kun ne mätivät. Hautominen onnistuu varmemmin kun vain yksi emo häslää kerrallaan pesässä.

Mik: Minä jakaisin, jos suinkin mahdollista, emot eri karsinoihin. Meillä oli viime kesänä useampia ensikertalaisia hautomassa ja pöljyyksissään ahtautuivat kaksi ja kolmekin samaan pesään. Kuuma kesä yhdessä tämän pöljyyden kanssa sai munat räjähtelemään kun ne mätivät. Hautominen onnistuu varmemmin kun vain yksi emo häslää kerrallaan pesässä.
Joo, täytyy tehdä ihan väliseinä parista laudasta ja kanaverkosta.
Toi isopunaheltta1 oli hyvä vinkki, en ois itekseni älynnyt, vaan oisin alottanut keltuaisella ja jatkanut kanojen punaheltalla ja kaurahiutaleilla.
Toi isopunaheltta1 oli hyvä vinkki, en ois itekseni älynnyt, vaan oisin alottanut keltuaisella ja jatkanut kanojen punaheltalla ja kaurahiutaleilla.
Olen antanut itseni ymmärtää, että mustille ja pronsseille hyvän parasta olisi joku fasaaninrehu tms koska kalkkunanrehu on voimakasta ja tarkoitettu maksimaaliseen lihaskasvuun. Untuvikoille sitä voi aivan hyvin syöttää, mutta kannattaa mahdollisimman varhain totuttaa syömään muutakin. Kalkki ja sora kuuluvat myös asiaan. Poikasille meillä on ollut ns. rappaushiekkaa jonka raekoko on muutama milli. Jos alkaa näyttää siltä, että nopea kasvu aiheuttaa jalkaongelmia niin rehun määrää kannattaa rajoittaa. Meillä on aloitettu isopunaheltan ykkösellä ja siinä rinnalla annettu litistettyä kauraa/ohraa. Sitten on siirrytty kakkoseen siten että viljan osuutta on lisätty ja rehun osuutta pienennetty. Kolmosta syötämme vain silloin tällöin, lähinnä talvella ja ennen pesintää vahvistamaan lintuja. Juuri kävin pari säkkiä kolmosta hakemassa. Syötetään ne ja sitten haetaan lisää huhti-toukokuussa.
Meil on nyt ihan kahjo tilanne. Klaara ja Sofia hautoo samoja munia, mut ei yhtaikaa. Eli päivällä Klaara oli ulkonakin ja nukku orrella, peseytyi jne. Ja sil aikaa joku 6-7 h Sofia oli hautomassa. Just äsken tapahtu vaihto, Sofia tuli pesästä ja Klaara paineli heti sinne. sofia söi, joi, venytteli ja meni orrelle paskomaan ja nukkumaan.
en kyl laita koneesta pois niit munia. Ku en todellakaan nyt luota noihin akkoihin. Miten halvatussa ne sais vaiks kumpikin omaan pesään hautomaan, jos laittais munat puoliks? Klaara on ok, voin mennä pesälle, mut Sofia on niin kiukkunen, et melkeen lähti peukalo irti, ku se nokkas mua ku menin sinne pesälle.
en kyl laita koneesta pois niit munia. Ku en todellakaan nyt luota noihin akkoihin. Miten halvatussa ne sais vaiks kumpikin omaan pesään hautomaan, jos laittais munat puoliks? Klaara on ok, voin mennä pesälle, mut Sofia on niin kiukkunen, et melkeen lähti peukalo irti, ku se nokkas mua ku menin sinne pesälle.
Tuo meidän ainokainen kalkkunalapsi on oppinut hienosti sömään ja juomaan noiden tyrnistipujen opastuksella.
Toivottavasti kaikki menee vstisuudessakin sen kanssa hyvin. Isäntä kun on meinannut opettaa tuosta kalkust sellaisen traktorissa istuvan mallin 

Sit peukut pystyyn, et mun temppuni onnistu. Klaara oli yksin pesässä, niin kävin kaivamassa sen alta 4 munaa ja laitoin toiseen pesään. Sit hätistin Sofian alas orrelta ja "ajoin" sen sinne toiseen pesään. Sinne se läsähti. Ne on taas koko pvän könynneet samassa pesässä ja nimetönki kävi vielä kolmantena siellä munimassa. Ihan hulluja. Nyt on Klaara pois pesästä, toivottavasti tajuu, et ei oo toista lämmittämässä muna, vaan menee sinne pian. Pelottaa, et munat jäähtyy liiaks.
Mulla käy joku otus kalkkulassa. Vähän aikaa sit löysin lattialta rikkoutuneen munan ja se oli merkattu, eli hautovan alta. Kuvittelin, et se on vaan vierinyt pesästä ku kaikki akat yritti tunkee sinne hautomaan. Nyt löyty kauniisti avattu muna, joka oli nuoltukin puhtaaks. Mikä elukka vois noin tehdä? Rotta? Mä alotan sodan...
Ammu heti kovilla! Rotista jälkeen jääneitä koloja saan korjata varmaan vielä kesälläkin 

Tämä ei nyt liity haudonta asioihin, mutta kalkkunoihin kuitenkin. Mulla on pari vuotias naaras jolla tänään huomasin olevan kummallisen pitkä nokka? Kuuluuko asiaan? Ylä nokka kasvaa aika reilusti alanokan yli ja valoa vasten näyttää ikään kuin liika kasvaneelta, eli "läpi näkyvältä". Kertokaa viisaammat pitääkö kalkkunan nokkaa leikata? Jos pitää , miten se tapahtuu? Kiitos etukäteen!
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Joskus jollakin yksilöllä nokka kasvaa liian pitkäksi ja varsinkin talvella, kun nokan käyttö on vähäisempää kuin kesällä. Kesällä nokka pysyy lyhyenä maata kaivellessa.
Olen pari kertaa napsaissut kalkkunan ylänokasta sen "läpinäkyvän" osan pois oksasaksilla. Helpompi homma, jos on kaksi ihmistä...toinen pitelee kalkattia ja toinen leikkaa varovaisesti, ettei katkaise liian pitkää pätkää pois. Siellä nokan sisässä on hermot ja verisuonet.
Olen pari kertaa napsaissut kalkkunan ylänokasta sen "läpinäkyvän" osan pois oksasaksilla. Helpompi homma, jos on kaksi ihmistä...toinen pitelee kalkattia ja toinen leikkaa varovaisesti, ettei katkaise liian pitkää pätkää pois. Siellä nokan sisässä on hermot ja verisuonet.
Mun munarosvo tais selvii. Taas oli vierinyt yks muna pois veikkaan, et kyseessä on nimettömän munat, joita se yrittää munii muitten alle. Ja ihan ikioma kissa käy siivoomassa, jos muna on menny rikki. Eli ei rottaa onneks.
reilu viikon päästä pitäis alkaa kuoriutumaan, jos hautomiseen menee tasan 28 vrk. Eli pitää heti maanantaina mennä tilaamaan isopunaheltta 1-säkki.
reilu viikon päästä pitäis alkaa kuoriutumaan, jos hautomiseen menee tasan 28 vrk. Eli pitää heti maanantaina mennä tilaamaan isopunaheltta 1-säkki.
Nyt mulla on sit 3 kalkkunaa yhdessä rykelmässä hautomassa. siellä on kaks kasaa munia, Sofia ja Klaara vaihtelevat paikkaa, et kumpi kumpaakin munakasaa hautoo. Nyt nimetönkin jäi sinne yöks...
Pitäis jossain vaiheessa päästä sinne niin, et vaan Klaara ois, niin pääsisin jakamaan munat kolmeen osaan. Kaikille omat...
Nää on ihan kreisejä.
Pitäis jossain vaiheessa päästä sinne niin, et vaan Klaara ois, niin pääsisin jakamaan munat kolmeen osaan. Kaikille omat...
Nää on ihan kreisejä.
Mulla nyt ihmekyllä ilmeisesti sittenkin lähtenyt villikalkkujen munat kehittymään koneessa
Läpivalaisussa kaikissa jokin epämääräinen glöntti
Munia on haudottu nyt kaksi viikkio. Miltä kuulostaa tuleeko sieltä jotain?
Tässä satsissa siis kymmenen munaa. Lisäksi sekarotuisen kanan alla on nyt ollut viikonverran 5 kalkkunan munaa. Näitä en ole koittanutkaan läpivalaista. Ja nyt sitten vielä itse kalkku akkakin näyttää haudonnan merkkejä. Onhan tossa vielä muutama muna jäljellä
Jos akka ei alakaan hautoa niin nuo munat menee sitten koneeseen
Saas nähdä tuleeko tästä sekavasta haudonta ryppäästä yhtään tipuja
Ja jos tuleekin niin aika monen ikäistä kalkattia on tulossa kun joka haudonnalla tulee nyt olemaan viikko välissä. Uskomattoman paljon voi yksi kalkkuna munia on meinaan kaikki munat samasta akasta 

apua! Mulla kuoriutu äsken eka kalkkuna! 3 pv etuajassa. Ainakin yhdeeä munassa särö ja eilisen läpivalaisun perusteella yks mennyt kesken.
Nyt tuli kiiru desinfioida niille lämmitin ja häkki/laatikko.
Mut sit, kalkkulassa oli taas yks muna rikottu. Iso sikiö sisällä. Mitään ulkopuolisia jälkiä ei ole. Voiko noi kalkut itse tehdä noin? Tää oli neljäs, yksi oli syöty muut on olleet vain rikki. Mistä hitosta on kyse?
Ja sit semmoi, et en saanut isopunaheltta 1:tä. Oli tehtaalta loppu. Teenkö mä nyt tolle/noille sötkön keltuaisesta ja pikkupunaheltasta? Ja toivin, et torstaina tulis säkki?
Mä oon ihan paniikissa
Nyt tuli kiiru desinfioida niille lämmitin ja häkki/laatikko.
Mut sit, kalkkulassa oli taas yks muna rikottu. Iso sikiö sisällä. Mitään ulkopuolisia jälkiä ei ole. Voiko noi kalkut itse tehdä noin? Tää oli neljäs, yksi oli syöty muut on olleet vain rikki. Mistä hitosta on kyse?
Ja sit semmoi, et en saanut isopunaheltta 1:tä. Oli tehtaalta loppu. Teenkö mä nyt tolle/noille sötkön keltuaisesta ja pikkupunaheltasta? Ja toivin, et torstaina tulis säkki?
Mä oon ihan paniikissa