Turve kanalan pohjana?

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

kaakatin

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Mulla on kestopehkussa sekä turvetta että purua. Turve pysyy kosteampana ja maatuu tietenkin paremmin seuraavana kesänä, mutta puru tuo valoa.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

omena: minkälaista se teidän turve on? Jos se on pölisevän kuivaa, niin sahanpuru voisi olla hyvä sen kaverina. Jos turve on kosteaa, niin silloin kutterinpuru olisi varmaankin parempi vaihtoehto.
omena

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja omena »

Meillä on sitä kuiviketurvetta, eli kuivaa. Kysymmepä sitten sahanpurua, kiitos! :)
Mimi30

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Mimi30 »

Minkä kokoinen tuo agrissa myytävä turvepaali on?
adore

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja adore »

Eilen hain just turpeen ja se on semmonen iso palikka, siinä oli 38kiloa!
Rosia

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Rosia »

Eli agrista hakemaan turvetta. Millähän nimikkeellä sitä ostetaan? "Sellainen kolmekasi kiloinen palikka?" Minkähän hintainen oli palikka?
adore

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja adore »

Mä sanoin kassalla, että turvepaali ja kyllä tiesivät sitte heti, että mitä. Se on Vapon Kuiviketurve nimeltään. Ei se paljoo maksanut, olisko ollu jotain kympin pintaan? Ostin samalla muutakin kuten purupaalin ja ruokasäkkejä niin ei tullu ees katottua sitten hintaa kuitista.
awokoch

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja awokoch »

VAPOn Kuiviketurve esite
http://www.vapo.fi/fin/maatilaasiakkaat ... t/?id=1699

VAPOn ohje / esite turvepatjasta
http://www.vapo.fi/filebank/4194-vapo_t ... _esite.pdf

Lienee sovellettavissa kanalaankin ?
Terveisin Kotsi
Sunny

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Sunny »

Mulla oli viime kesän kanoilla turvetta. Pölisi ihan älyttömästi :( En laita enään ikinä pelkkää turvetta alusiksi. Me ollaaan juuri muutettu ja uusi kanala on rakenteilla. Sinne ajattelein ensi talveksi koitaa turve & kutterinpuru sekoitusta. Turve on hyvä imemään kosteutta sekä hajuja. Mutta ajattelin lähtä sellasella sekotuksella jossa ois 1/3 turvetta ja 2/3 kutteria. Toiveena ois saada toimiva kestopehku, saa nähdä onnistuuko... Meillä on nimittäin kysymyksessä' kanojen eka talvi :) Hevospuolella tätä asiaa on jo harjoiteltukin mut kanojen kanssa on vähä eri mittakaava. Mietityttää kun on vain kolme kanaa ja kukko niin saako ne aikaiseksi toimivan kestopehkun reilu 3neliön häkkiin.
Agrissa toi 38 turvepalikka tunnetaan ainakin meillä pienenä turvepaalina. Sieltä saa myös 350kg pyöröpaalin. Pikkupaalin hinta on tosiaan kympin pintaa ja kutteria oon kans ottanu agrista muistaakseni viis euroa 25kg (sahalta saa tietty todella paljon edullisemmin). Kuivikkeita saa myös K-maataloudesta samoin hinnoin.
mik

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja mik »

MÄ suosittelen sekä kanoille (että hevosille) pellavaa, maatuu yhtä hyvin kuin turve, ei pölise ja on valoisaa. Imee ihan hyvin kakkendaalit. Vähän hintavaa se tosin on.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mistä sitä pellavaa saa? Käykö myös vuohille?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Sunny

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Sunny »

Agrista sitä pellavaakin saa. Markkinoidaan hevosille joten varmasti käy myös vuohille.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

No nyt mä luin tämän ja äsken laitoin kyselyn toiseen ketjuun :smt001
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
tesla

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja tesla »

Tuo "palaa" ilmaisu johtaa vähän harhaan, vaikka sama toimitushan se periaatteessa kemiallisesti on kuin "tulen palaminen". Mutta joo, 70+ astetta on se kuumin kompostin, lantakasan tai pehkun lämpötila ja se on normaalia, se lämpö syntyy ihan pieneliötoiminnasta. Paperin ja muidenkin orgaanisten aineiden syttymispiste tuleen on n.300+ astetta tai hiukan alle, et sikäli ei taida olla tuossa pehkussa mitään riskiä. ;) toki jos on lamppuja tai muita sähkövehkeitä, niin se pöly voi syttyä vastuksien päälle leijuessaan, varsinkin jos laitteet ovat epäkunnossa ja termostaatit sanovat poks. Sikälihan tuo pehku on kätevää, että sähköä ei tarvitse laulattaa kuin ehkä korkeintaan kovimpien pakkasten aikaan ja silloinkin kenties lämpölamppu riittää?

Mä taidan kans kallistua pehkuun. Hm.. :)
Carla

Re: Turve kanalan pohjana?

Viesti Kirjoittaja Carla »

Vinkkinä kuulin, että kestopehkun käynnistämiseen pikkukanalassa on laitettu pohjimmaiseksi tuoretta hevosenlantaa. Sitten vaan turpeet päälle, niin käynnistyy pienemmälläkin porukalla ja ainakin nopeammin. Ei vielä omakohtaista kokemusta asiasta... :)
Vastaa Viestiin