Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: Kaikki Tyrnäväläisten pitäjät tänne
Ai niin, Minnimanni taisi hautoa etnan munista ennen luopumistaan.
Urhopa ei ole vielä sanottavasti kasvanut kuvanottohetkestä. Vaaleankirjava kukko tosiaan oli ja tosi nuori Elojalalla, ei ollut nähnyt sen vielä koskaan polkevan, mutta onneksi edes yksi tipu saatiin. Minunkin mielestäni Urho on tosi komea poika
. Ainakin pari kanatipua näyttäisi olevan myöhemmin kuoriutuneissa, siis niissä Minnimannilta tulleissa, että enköhän jonkunlaisen parven alun saa jo noistakin. Olen laitellut sille Tiina T:lle viestiä jo aikoja sitten tuosta säilytysohjelmasta, mutta on varmaan vielä kesälaitumilla...

Oi armaat tyrnisihmiset. Kertokaa, kumpi tämä "pikku"tipu on. Pitkään se oli selvä kukko, mut nyt sillä on muihin verrattuna aivan olematon heltta ja pienempi harjakin.

Tässä muita samanikäisiä kukkoja, paitsi 1 niistä on vanhempi. Tuo kukna on tuossa tuo valkoinen.

Tässä muita samanikäisiä kukkoja, paitsi 1 niistä on vanhempi. Tuo kukna on tuossa tuo valkoinen.

Eiks toi selvästi kukko kumminkin ole, kun katsoo tuota pyrstöäkin niin kukon laulusulkia näyttäis kasvavan. Joillain nuo harja ja heltat vaan kasvaa myöhemmin ja toisilla on jo nuorena komea harja. Kuvasta ei näy mutta voisin kuvitella että kun tarkemmin syynää yläperän höyheniä niin alkaa jo esiin pilkistämään niitä kukon komeita hapsureunaisia satulahöyheniä.
Nyt petti google, mikä on laulusulka? Onko se sellainen "kihartuva" pyrstösulka, siis sellainen kaareksi kaartuva?
Joo just, eli semmonen mitä tyrniskukoilla rotutyypillisesti on ehkä just pari antenniksi kaartuvaa ja tukku onnettoman lyhyitäKarhurouva kirjoitti:Nyt petti google, mikä on laulusulka? Onko se sellainen "kihartuva" pyrstösulka, siis sellainen kaareksi kaartuva?

Vastaan samalla tähän toisessa topicissa kysymääsi kun sopii paremmin tähän aiheeseen, eli alkuperä on käytännössä sanan varassa. Säilyttäjä todistaa allekirjoittamallaan alkuperätodistuksella kanojen/kukkojen/tipujen/siitosmunien (todistuksessa ei ole tosin siitosmuna-rastituskohtaa mutta mä olen sit vaan soveltanut) aitouden mutta tuttujen kesken tai muutenkaan noita todistuksia nyt ei aina ole käytetty.Karhurouva kirjoitti:Mietin, että miten sen kanojen alkuperän pitää olla todennettu, onnistuuko se ihan vaan hommaamalla säilyttäjältä siitosmunat?
Maatiaisten säilytyshän on omanlaisensa aate, eikä kellään ole järkevästi saatavilla mitään etua sillä että myisi sekuleita tai muita maatiaisina.
Kyllä kai tässä pääsi nyt niin käymään, että päätös taitaa olla tehty. Vinkkaanpa siis tännekin, tuonne osto-puolelle laitoin jo ilmoa. Parin viikon päästä olisi kone tyhjänä, ja ajattelin sen tyrnisten siemenillä täytellä. Eli ostaisin siitosmunia, postin kautta toimitettuna. Ehtoo-onnilta tuli jo ystävällinen tarjous (jos vaan kaikki onnistuu), mutta enemmänkin mahtunee, koneessa 24 paikkaa.
Paitsi meidän entisellä siitoskukolla, Sylvesterillä! (joka taitaa olla vain säännön vahvistava poikkeus?Muusa kirjoitti:Joo just, eli semmonen mitä tyrniskukoilla rotutyypillisesti on ehkä just pari antenniksi kaartuvaa ja tukku onnettoman lyhyitäKarhurouva kirjoitti:Nyt petti google, mikä on laulusulka? Onko se sellainen "kihartuva" pyrstösulka, siis sellainen kaareksi kaartuva?![]()

Täällä muuten myös yksi Tyrnäväläisten tuore säilyttäjä
Me ollaan haettu parvemme Iiwiltä, Salosusalta, SannaT:ltä ja Muusalta
Ensi kuussa meille on tulossa myös Onnin polkemia siitosmunia hautomakoneeseen 

Huh ja puh. Pääseeköhän sitä ikinä parvea kokoamaan. Oli tarkoitus tehdä kukko tulevaan parveen. Munia oli 15, niistä tuli 13 tipua, 7 priimaa. Uskoin ja toivoin, että onhan siinä toki 3 tahi 4 kukkoa, noin niinkuin todennäköisyyksiä laskien, vaan katos ketaletta, kun kukkoa aletaan tekemään, niin... Komia kanaparvi kasvamassa, siinä on näillä näkymin yksi kukko ja yksi josta vielä toiveita elättelen, josko se kukon puolelle kääntyisi. Onhan kummaa hommaa tämä kanankasvattelu.
(Vaan liekkö sen kummempaa, kuin koirankasvatuskaan. Kävin vuosi sitten nartun astuttamassa uroksella, josta tiesin, että yhdistelmän markkinoiminen voi olla hankalaa. Halusin itselle kuitenkin nartun nimenomaan näistä vanhemmista, ja kuinka ollakaan, narttu tiinehtyi, pennut syntyivät, ja 4 urosta! Jätä siitä sitten itsellesi narttu...
)

(Vaan liekkö sen kummempaa, kuin koirankasvatuskaan. Kävin vuosi sitten nartun astuttamassa uroksella, josta tiesin, että yhdistelmän markkinoiminen voi olla hankalaa. Halusin itselle kuitenkin nartun nimenomaan näistä vanhemmista, ja kuinka ollakaan, narttu tiinehtyi, pennut syntyivät, ja 4 urosta! Jätä siitä sitten itsellesi narttu...

Karhurouva, missä päin Suomea sä asustat? Kun kukkojahan on monella kuitenkin ylimääräisiä niin olisiko joku säilyttäjä lähellä että pääsisi kukkelin hakemaan 

Eipä tässä Oulun seutuvilla taida tyrnäväläisiä juuri olla, vaikka Tyrnävä ihan kulmilla onkin... Rovaniemellä ja Jyväskylän seudulla taitaa olla lähimmät. Mutta on mulla kuule hienoja kanoja tulollaan!

Elojalakalla Kalajoen kupeessa tms. olisi kukko, ainakin mulle oli sitä tarjoamassa, kun otin häneen yhteyttä. 
Mulla on koneessa 17 munaa, joista toivoisin kukon saavani. Tuleekohan mulle 17 kanaa?

Mulla on koneessa 17 munaa, joista toivoisin kukon saavani. Tuleekohan mulle 17 kanaa?

Mistä vetoa, että kun nyt on koneessa "Muusan munat", joista pitäisi saada kanat, niin sieltä putkahtaa sitten joku 15 kukkoa? Mikäs siinä sitten, kukkoja kaikille, parhaimmille parikin! 

Ootsä Karhurouva läpivalaissut niitä?
Meneeks sulla Xaus nyt Kalajoella asuva Jyrika ja Kurikassa vaikuttava Elojalaka sekaisin?
On siellä Oulun suunnassa tyrniksiä. Mini myi joku aika sitten parven Tyrnävälle!

Meneeks sulla Xaus nyt Kalajoella asuva Jyrika ja Kurikassa vaikuttava Elojalaka sekaisin?
On siellä Oulun suunnassa tyrniksiä. Mini myi joku aika sitten parven Tyrnävälle!