Muksujen hautomo osa 2½!

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Bean

Re: Muksujen hautomo osa 2½!

Viesti Kirjoittaja Bean »

itse en ole uskaltanut vielä valaista kuin kahta munaa, ja molemmissa on jo jotain sisällä eli ihan tyhjiä eivät ole. Uskotaan nyt vielä, että 15 tipua tulee runsaan viikon kuluttua. :smt003 Itse ajattelin laittaa jonkin rätin tai sideharson kuvun ja alustan väliin kosteutta lisäämään, sillä mitään astiaa ei koneeseen enää mahdu, kun en ajatellut poistella munia. :smt001
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla on roikkunut kannesta märkä pesusieni kosteutta lisäämässä.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Rusina kirjoitti:Mulla on roikkunut kannesta märkä pesusieni kosteutta lisäämässä.
Oletko laittanut niistä rei'istä roikkumaan narulla/rautalangalla? Pitääkin koittaa myös tuota keinoa.. Kiitos. :smt045
Millax

Viesti Kirjoittaja Millax »

Alkaa pelottaa.
Just läpivalaisin kaikki ja enää näen vain 4 munassa VARMASTI liikettä. Tietty on koko ajan vaikeempaa nähdä kun asukki kasvaa.
Olisin kiitollinen edes parista onnistuneesta!
Jos nääkin menee mönkään niin sit taitaa tulla cavatutto myyntiin. :smt001

Oliko jossain tietoa sikiön kehityksestä? Olihan niin että kana hautoi 21 päivää? Ja kosteus nostettiin kun eka alkaa kuoriutua?

Mie
Rusina

Montakos vuorokautta nyt on täynnä? Paljonko lämpö, paljonko kosteus? Covatutto on konstikas kone.
Haudonta-aika on keskimäärin 21 vrk, lämpimässä vähän lyhempi, viileässä jopa huomattavasti pidempi. Kosteuden nosto, kun ekassa munassa on reikä.

Mainostan edelleen, että mä joskus tarkistan tipun elävyyden loppuvaiheessa vesikokeella (n. 38 asteinen vesi! Tarkista ettei munassa ole vielä reikää!), jos potkii, niin on varmasti elävä. Mulla on niin huono läpivalaisulamppu, etten luota siihen yhtään. (Pitää tilata kunnollinen :smt003.) Sitä paitsi munan kasteleminen liuottaa kalkkikuorta ja helpottaa kuoriutumista. Samalla muna hieman viilenee, jolloin ilmanvaihto tehostuu ja tipu saa happea.

Peukutusta :smt023.
Millax

Meillä on päivä 15 menossa.
Vähän kyl ihmetyttää munien "täytteen" erikokoisuus.
Yksi muna on melkein täys jo (ei läpivaistu ollenkaan, kaksoset?) ja joissain on vaan pieni mutta liikkuva sikiö.
Xaus, voisiko olla niin et kana olis osaa kerenny vähän hautoa?

Mulla on aina ja kaikessa niin huono tuuri että ei kait tääkään taas onnistu. :smt009
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Ne muutamat munat oli vajaan päivän kanan alla. Oisko se voinut vaikuttaa? Ja osahan niistä oli niitä jääkaappimunia.

Katsotaan nyt, mitä mun kanan alta tulee. Ainakin 1 on tyhjä. Josko kanoissa tai kukossa on jotain vikaavikaavikaa. :smt012
Rusina

Jos osa on jo hetken haudottuja (ja selvisivät muutosta) ja osa jääkaappikylmiä, niin kyllä se vaikuttaa. Kuoriutuvat melko varmasti eri aikaan. 2-3 päivää jopa?
Millax

Vau!

Eli kun meillä on SE päivä sunnuntaina, niin voisi olla että jotkut kuoriutuisivat jo perjantaina.
Homma menee jännemmäksi! :smt036
villeah

Viesti Kirjoittaja villeah »

Onnea kuoriutumiseen! Kyllä sieltä varmasti jotain kuoriutuu. :smt023
Millax

Meillä on nyt 18. päivä menossa.
Milloin se munien kääntely piti lopettaa?
Milloin kannattaa tehdä vesitesti?

Sorry kysely, olen kauheassa angiinassa ja en jaksa etsiä tietoa. :smt022
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jotkut lopettavat kääntelyn jo kolme päivää ennen laskettua aikaa ja jotkut kaksi päivää ennen kuoriutumispäivää. Eli huomenna voit vielä käännellä.
Kun sieltä on läpivalaisun mukaan tipuja tulossa, niin vesitestiähän ei välttämättä tarvitse tehdä ollenkaan...:smt003 Ts. itse olisin niin laiska, että parantelisin vain angiinaa :smt040
Millax

Kiitos!
No ei tässä paljon muuta voi tehdä kun maata sohvalla ja katsoa taivaskanavilta autojen tuunausta ja odotella että alkaa penisiliinit tehota.

Ehkä mä en jaksa uittaa noita munia, toisaalta huomenna ehkä olen terveempi. :smt038
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tsemppiä kuoriutumiseen!!! Älä hermoile! :smt003 :smt023
Millax

Nyt on päivä 20.
Eilen lopetettiin kääntely.
Ei vielä mitää liikettä tai piipitystä.
:shock:
Vastaa Viestiin