Minin konehaudonta ja välillä luomunakin

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Mini

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Noi voihan voi, mä ehdin jo delegoida äitikultani ostamaan mulle pääkaupungistamme Claes Olsonilta digitaalisen kosteus/lämpömittarin. Tuo maatiaiskukon vaikuttaa kyllä pätevämmältä peliltä. Ja saan sen mittarin ilmeisesti vasta ensi viikolla joten nyt mennään tuolla maanantaikappaleella siihen asti.

Eilen yritin huonolla menestyksellä läpivalaista munia taskulampulla, näkyi niistä ilmatila mutta ei pal muuta. Täytyy tänään viritellä 500W remppavalo josko sillä näkisi vähän paremmin. Tosin mä en todennäköisesti kuitenkin näin ensikertalaisena sieltä näe mitään mutta kokeillaan nyt harrastelun ja viihteen vuoksi. :smt048

Lämpö on pysynyt ~37C:ssa (2 x 37, paistomittari 36-37C) ja kosteus 45-46%. Täytynee se vesitestikin tehdä joku päivä kun en ole kovinkaan vakuuttunut tuosta kosteusmittarin paikkansapitävyydestä.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Läpivalaisussa ratkaisee se valoteho (lumenia), ei niinkään watit. Iso tehoinen työmaavalo on siitä hankala käyttää, että kuumentaa munia helposti ja voi vahingoittaa kehittyvää sikiötä. Ja tärkeintä on saada se valo kohdennettua sinne munan sisään, ettei häikäise itseä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mini

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

maatiaiskukko kirjoitti:Läpivalaisussa ratkaisee se valoteho (lumenia), ei niinkään watit. Iso tehoinen työmaavalo on siitä hankala käyttää, että kuumentaa munia helposti ja voi vahingoittaa kehittyvää sikiötä. Ja tärkeintä on saada se valo kohdennettua sinne munan sisään, ettei häikäise itseä.
Juu, ongelmia huomasin. Alkoi meinaan se häikäsyn esteenä oleva pahvi savuttaa :smt120 Ehdin jo pelästyä että munako jo savuttaa. Täytyy siis suunnata huomenna taas kerran ostoksille josko löytyisi joku järkevämpi peli läpivalaisuun. Mutta minkähänlainen olisi hyvä? Led?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kirkas Maglite tyyppinen ledilamppu on aika hyvä. Mutta pitää olla riittävän tehokas varsinkin tummakuorisille munille. Niitä vain ei tahdo joka paikasta löytyä. Voi olla, että niitä tuleekin mulle myyntiin tässä hieman myöhemmin.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
annemari

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja annemari »

Minulla on juurikin tuollainen 1 Watin led taskulamppu, josta olen värkännyt läpivalaisulampun. Se on siitä tosi hyvä, että se ei lämpene ollenkaan. Maksoi 7,90 plus paristot, n. 1,50, ja on kyllä todella kätevä. Tein hapankorppupaketista siihen tötterön, johon teippasin jeesusteipillä pahviläpän kanneksi. Siihen kanteen koversin sitten 20 c kolikon kokoisen reiän johon laitan munan töröttämään. Hyvin näkyy kaikki verisuonet ynnä muut, liikketkin lopussa.
siimis

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja siimis »

annemari, mistä ostit tuon lampun, muistatko merkkiä?

Mä ostin sellaisen digitaalisen lämpö/kosteusmittarin paikalliselta SäästöKareilta, 6,75 euroa. Suolatestissä näytti 73% kosteutta, eli aika tarkka. Se on vieläpä kohtuullisen pienikokoinen, eli mahtuu hyvin koneeseen. Sellainen litteä sentin paksu, kokoluokkaa pankkikortti - ehkä vähän isompi.
annemari

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja annemari »

Ostin sen puuilosta, omalta työpaikaltani. Lamppu on meidän firman maahantuoma, ja se oli joku scanlight tjsp merkkinen. Sitä saa puuiloista, ja näistä halpamyymälöistä ympäri suomen, joskin en tiedä onko teilläpäin tähän ketjuun kuuluvia liikkeitä. Varmasti Robin Hoodilla ja Hong kongilla on samanlaista tavaraa.
Hoksasitko Siimis miitissä, tuossa se oli hautomakoneen kupeessa se lamppu.
Mini

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Noniin. Tänään tarttui Robin Hoodista mukaan 1W led-taskulamppu ja kylläpä se pelittää! Meinasin saada paskiksen ja hyvä etten pudottanut koko munaa kun säikähdin niin kun ekasta munasta löytyi hämähäkin näköinen verisuoniverkko. :smt003 Läpivalaisun saldo 12 munasta: 9 ok ja kahdessa munassa selkeä verinen rengas, nuo kaksi poistin koneesta. Sitten jäi vielä yksi kysymysmerkillä varustettu josta kyllä epäilisin sen olevan tyhjä. Ei näy rengasta, mutta ei näy kyllä verisuoniakaan. Jätin sen nyt vielä koneeseen, täytyy katsella joku päivä uudestaan. Vai mitä olette kuvan perusteella mieltä? Jotenkin mun mielestä se sisältö on hirmu liikkuvaista ja "höllyvää" verrattuna noihin muihin. Eli onkos sittenkin tyhjää täynnä?

Kuviakin yritin siis munista ottaa, mutta meni hieman vaikeaksi yksin. Vaikka otin kameraan kiinteän 50mm objektiivin, mun käsi on niin lyhyt etten tahtonut saada munaa tarpeeksi kauas että kamera olisi suostunut tarkentamaan ja ottamaan kuvaa :smt019 Muutaman epätarkan sain, löytyvät täältä: http://www.miniatyyri.net/kanala/munat/

Ja kun äsken kävin vielä läpivalaisemassa sen tyhjän, tajusin että siellähän on vielä yksi kysymysmerkillä varustettu. No siinäkin on rengas joten nyt on munia enää 8. Toivottavasti katotahti ei pysy tällaisena tai mulla ei ole loppupäivinä kuin tyhjä kone. :roll:
annemari

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja annemari »

Onnea uudesta lampusta, Se on ihan paras tuohon hommaan !!! Mielestäni kaikki kuvissa olevat 3 munaa ovat tyhjiä.
mirri

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eka muna tyhjä, ja kaksi viimeistä on menneet kesken, kun niissä on se rengas.
Hyvin näkyy lampulla!
kukkokiekuu

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

annemari kirjoitti:Minulla on juurikin tuollainen 1 Watin led taskulamppu, josta olen värkännyt läpivalaisulampun. Se on siitä tosi hyvä, että se ei lämpene ollenkaan. Maksoi 7,90 plus paristot, n. 1,50, ja on kyllä todella kätevä. Tein hapankorppupaketista siihen tötterön, johon teippasin jeesusteipillä pahviläpän kanneksi. Siihen kanteen koversin sitten 20 c kolikon kokoisen reiän johon laitan munan töröttämään. Hyvin näkyy kaikki verisuonet ynnä muut, liikketkin lopussa.
Tuohan täytyy tehdä, ostin viime viikolla just samantapaisen lampun paikallisesta S-marketista.Kosteusmittareiden kanssa on myös minulla ollut ongelmia, :smt017 ei tahdo löytyä sopivaa ja luotettavaa mallia. :smt012Voisitko annemari laittaa kuvan siitä läpivalaisulaitteestasi tänne meidän ällisteltäväksi. :oops:
Mini

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Eilen sain sen uuden lämpö/kosteusmittarin. Ja jotenkin niin mun tuuria, se on maantaikappale. :smt019 Suolatestin tulos oli 45% kosteutta ja kun lykkäsin mittarin hautomakoneeseen, ei näytä mitään, siis pelkän viivan. Mittari näyttää kosteudet 25-98% eli me asutaan sitten ilmeisesti Saharassa. :smt083

Ja nyt lähti tilaukseen maatiaiskukon linkittämä kosteusmittari. Kolmas kerta toden sanoo.
Mini

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Nyt on sitten hankittu toimiva ja kunnollinen digimittari. Ja piru vie, se hiuskosteusmittari on sitten tosiaan näyttänyt mitä sattuu, tähän asti on ollutkin ~30-35% kosteus näemmä koko ajan :smt013 Läpivalaisun mukaan elämää munissa kyllä on, mutta mahtaako niistä tulla elämään kykeneviä yksilöitä kun on ollut noin pieni ilmankosteus? :smt012
Muusa

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tulee tulee! Eiks jotkut toisinajattelijat haudo vallankin noin alhaisessa kosteudessa? Parempihan se taitaa olla hiukka liian alhainen kosteus kuin liian korkea. Oletko kokeillut kellutustestiä? Missäs topicissa oli ne ohjeet että paljonko munasta pitäis olla pinnan yllä...
Rusina

Re: Minin konehaudonta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Kellutustesti: 8-10 vrk munan pitää seisoa pohjassa pystyssä, 12-16 vrk kelluu "välivedessä", 20 vrk kelluu pinnassa. Kuivassa tulee pienempiä tipuja, mutta eivätpä ainakaan huku :smt023.
Vastaa Viestiin