AIV-rehu

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

siimis kirjoitti:..ne mitään lehmän tai dinosauruksenkaan munia ole! Traktorin peräpäästähän ne pullahtaa, omin silmin olen nähnyt! Traktorinmunia ne on! :smt002
Traktorin munia ovat, keväällä kuoriutuvat ja pelloilla taas uusia traktoreita :smt003
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Traktorinmunia ne ovat meilläkin. Poni ja lampaat syövät talvikauden ja säilyvät kyllä pitkään, kun säilyttää kylmässä ulkovarastossa, jos kelit pysyy pakkasen puolella.

Kanoille ja kalkkunoille annan ja hyvin kelpaa. Nokkivat itse talliin sulamaan/lämpiämään tuodusta kasasta ja lisäksi silppuan saksilla karsinoihin. Mutta kaikista mieluisinta näyttää olevan ne lattialle varisseet rippeet...niissä kai eniten siemeniä. Niitä annan myös viiruille.

Meillä on jännä heinäntoimittaja. Jos kysyn, että onhan tässä säilöntäainetta, niin tottakai on. Jos taas kysyn, että eihän vaan ole mitään säilöntäainetta, niin ei missään nimessä ole. Noh...nykyisin en enää kysele---näkyy kelpaavan elukoille kumpi vaan.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Mää huomasin että vähän linnut vierasti kun oli jotain melassoitua, kun ostettiin. Omissa ei oo mitään säilöntäainetta. Eiks sen haista jos niissä on sitä happoa laitettu ?
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

mirri: en mä osaa hajusta tulkita mitään :smt012 Ne haisee yleensä vähän niinkuin navetalle, mutta johtuukohan se sitten vain siitä, että olen tavannut pöyröpaaleja ekaa kertaa navetassa? Joskus on ollut semmoisia pyöröjä, joista ukot tuumasivat, että nämä haisee ihan rankille! Mulle ei kyllä auennut, että mitä ne tarkoitti? Oliko se sitten sitä happoa?
mirri

no minusta se happo haisee vähän niinkun kusiaispesä, ja melassi oli kun rusinoita, tai sellanen makeejännäkypsähedelmä tai joku... ja sitten niihin kait käytetään viel jotain maitohappojuttujakin...! pitää ottaa selvää
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Rankkihan on kaljan valmistuksesta tulevaa ylijäämä nestettä. Veikkaisin et ne maitohappo paalit vois olla niitä :smt017
Eikä hapolla säilötty välttämättä haise mitenkään erityisesti hapolta tai miltään. Kaikki on niin kiinni rehun kuivuudesta ja hapon määrästä!
Niitä hajuja on niin vaikea selittää näin kirjaimin, pitäis olla näyterehut nenän edessä.
mirri

vähän tulee mieleen nää viini arvostelijat... ruskeanpuikeatäyteläisen kypsymätön...PASKANHAJU
on muuten jokunen paali haissu ihan sillekkin, mun nenään. en tiedä muista
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Juu, erittäin aromikasta hieman imelää...
Kai ne voi siltäkin haista... Mä olen haistellu jo niin monen eri talon eri tavoilla tehtyjä rehuja et en enää edes kiinnitä huomiota..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä ei oo pelloilla munia, on vaan TRAKTORIN KAKKAA. :smt003
kaakatin

AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Olisiko jollakin tietoa Aiv-heinästä? Minä kun en näistä maatalousjutuista oikein mitään tiedä. :smt002
Ystäväni korjasi kesämökki naapurinsa pellolle niittokoneen jäljiltä jääneet heinät ja olisi niitä minulle tuomassa.
Mahtaakohan näissä pellolle jääneissä heinissä olla sitä Aiv-happoa?
Mitenhän ja se niitto ja Aiv:n lisääminen tapahtuu, eli missä vaiheessa heinät todennäköisimmin jää pellolle?
Pystyykö silmämääräisesti erottamaan onko heinässä AIV:tä vai ei?
Kanathan varmaan voivat syödä Aiv-rehua, mutta voiko sitä käyttää muninta- ja haudontapesissä?
Jos heinä on Aiv:tä, niin sitä ei ilmeisesti tarvitse kuivatella, vaan sen voi säilyttää säkissä?
Jos se taas on puhdasta heinää, se kait olisi laitettava seipäälle kuivumaan?
gallia

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja gallia »

Heinä kaadetaan maahan ja sitä korjaavassa vehkeessä on hapotin. Kyl se maasta noukittava heinä tarttee kuivata. Muuten se ei säily. Hapotettukin rehu säilyy pidempään vain ilmatiiviisti pakattuna ja sen pitää pakattuna/peitettynä + painotettuna olla jonkun aikaa, ennenkuin syöttää eläimille. Vähän niinkuin maustekurkut. :smt002
Mun mielestä, jos on kuivaa, oli se mitä vaan, voi käyttää kuivikkeena. Näppituntumalla.

Sen kyllä haistaa, onko happoo vai eil! :tongue6: Ei tarvita suurempia laboratoriotutkimuksia! :smt003
kaakatin

Re: AIV-rehu

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kiitos Gallia vastauksesta, kyllä täällä muniksessa aina viisastuu. :smt023
Ystäväni sanoi heinän olevan Aiv-heinää, ajattelin kyllä että tuskin se maassa oleva heinä on hapotettua. Tänään saan heinät täytyy vaan pystyttää seipäitä ja toivoa poutaa.
Suvianne

Re: AIV - rehua?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt on kanoilla ollut säilöheinää ja ovat hengissä ja tykkäävät.
Sain sellasta mulleille tarkoitettua, kuulemma miedompaa heinää. Ja se on biologisesti säilöttyä.
Kanat tykkäävät kovasti.
Silppuan veitsellä pieneksi. Ei mene kuin hetki ja on kanoille herkkua.
Suosittelen kyllä muillekkin. Verrattuna johonkin greenlineen, niin tämä on paljon mukavampaa tarjoilla. Koska tästä kanat oikeasti tykkää.

Myskit ja kalkut ei vielä ole maistaneet. ovat niin arkoina vielä :smt009

Tässä kuvaa jos kiinnostaa
http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... oille.html

Piti editoia, kun kirjotan aina säilörehu??? Heinäähän se on...
Suppis

Viesti Kirjoittaja Suppis »

joo miekin sovin naapurin karjatilan kanssa että voisin käydä hakemassa.. muttei taida tarvita
meil on kyläl sellanen pikkanen s-market ja sovin sen kanssa että saan sieltä kaikki bioroskiin menossa olevat sallut ..
vein sinne sellasen ison kannellisen saavin 160litraisen ja sisälle jätesäkki hean ne pari kertaa viikossa ja joo ne syö kyllä nyt herkkuja jäävuorisalluu lollorosso lehtisalluu ihan onnessaan ovat.
(niin tein sen hakemuksen kirjallisesti kerron mihin käytän ja monelle kanalle ja että mihin menee kakka yms. tarkkaa hommaa)
kokeilkaas kuule työkin omalta kylältänne, sitä sallu jätettä tulee kuule hirveesti .. miekin saan varmaan jotain 20kiloo viikossa sitä.. :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

kaksi päivää ollut lunta niin paljon, ettei kanat ole pääsy ulos laiduntaan. Säilöheinää on menny paljon enemmän. Eilen kalkkunatkin söivät ja tänään oli kakka vetelänä, joten vissiin siihen pitää tottua.
Varsinklin nuoret kanat on ihan villinä tuohon rehuun ja viirutkin syö.
Joten voin kyllä suositella kokeiltavaksi.
Rehun antaja kehuikin, että se on oikein tutkittua ja siinä on valkuaista ja kaikenmaailman vitamiineja jne. :)
Vastaa Viestiin