Sivu 2/3
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 21 Kesä 2009, 14:41
Kirjoittaja Klara
Me törmättiin ihan uudenlaiseen ongelmaan
Se vesiautomaatti voi olla liiankin tiivis

Ollaan tässä modifiotu yhdestä sun toisesta systeemista vesiautomaatteja tipuille ja juu, vesi pysyy sielä, mutta millä sitä sais tulemaan uloskin, ei todellakaan falskaa ei

Ja joo - ollaan muistettu tehdä reijät
Meillä oli sellanen pyöree muovinen tarjoiluastia jossa oli reunoilla 4 lokeroa ja keskellä sellanen pyöree lokero. Sen alkuperäinen käyttötarkotus on ollu laittaa niihin ympäröiviin lokeroihin vaikka sipsejä, porkkanaa ynnä muuta ja keskelle dippikastike. No, akka sai älynväläyksen, keskelle saa tiiviisti astian - jonka me teimme muovipullosta leikkaamalla suuosan pois. Sitten vaan reijät joka lokerolle että vesi pääsee valumaan niihin. Sanottu ja tehty. Pullo tiiviisti kiinni siihen keskelle, katsoo että reiät on vapaana, eikä pullon reuna peitä niitä ja humpsis koko helahoito kääntäen ympäri. Ja mitä ihmettä.. sieltä ei tule pisaraakaan vettä ilman että sitä pulloa puristelee, painelee, koputtelee. Ahaaa.. reijät on liian pienet, isonnetaan niitä siis. Ja taas koko helahoito ympäri - eikä vieläkään vettä
Aikamme takuttuamme systeemin kanssa saatiin vesi kyllä tulemaan, mutta sitä tulee niin pikkasen että saa nähdä toimiiko koko homma lainkaan. Ehtii kuivua se vesi siinä astiassa ennenkö uutta tulee tilalle - eipä ainakaan tiput huku

Vietiin se kuitenkin kokeiluun, katotaan kuin käy. Rinnalla toki sitten ihan toimivampi ihan vaan vesikippo jossa kiviä että tiput ei huku. Se vaan on koko ajan ihan sotkussa kun mamma kuosputtelee kipon täyteen ties mitä.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 21 Kesä 2009, 21:06
Kirjoittaja maatiaiskukko
Hmm... Mikäli oikein ymmärsin selostuksesi, niin siinä pullon suussa tai pullon reunan alla ei ole nyt riittävän suurta tilaa, mistä vesi tulee. Jos aukko on liian pieni, niin vesi pysyy astiassa veden pintajännityksen ansiosta, eikä valu pois, koska korvausilmakin pitäisi pulputella samasta reiästä sisään. Jos ei ilma pääse pulloon, niin ei sieltä pääse vesikään pois kun pullon yläosan ilmatilaan tulee alipaine. Kun reikä on riittävä, pitäisi veden kyllä lorotella pullosta sitä mukaa, kun pinta juoma-astiassa laskee.
Ideasi kuulostaa hyvältä, joten etköhän saa siitä viritettyä aivan toimivan vielä. Laita kuva automaatista, kun saat sen toimimaan.

Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 21 Kesä 2009, 21:27
Kirjoittaja Klara
Kyllä mä luulen että mietit ihan oikeen ton jutun. Joku homma homma siinä nyt on sen pintajännityksen kans ettei vesi tuu niin vapaasti kuin vois. Pulloon leikattiin lovet niitten reikien kohdille joten pullo ei voi ahistaa veden tuloa, mutta ehkä ne reijät vaan on vieläki liian pienet
Tää onkin melkoista millipeliä säätää niitä, koska automaatin on tarkotus olla tipuille, niin sen ei tarviikkaan olla niin hirmu täynnä vettä, ettei poloset hukuta itteensä siihen. Mutta olis kuitenkin suotavaa että vesi tulis vapaasti sen mitä tarviikin.
Mä laitan kameran latinkiin, niin koitan huomenna saada otettua kuvia automaatista.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 21 Kesä 2009, 22:18
Kirjoittaja maatiaiskukko
Mulla on tuossa tipujen käytössä olevassa lasipurkki/teevati -automaatissa purkin alareunassa oleva lovi n. 5mm korkea puolikkaan veneen muotoinen pala pois reunasta. Siitä tulee jo vesi riittävän hyvin. Pulpahtaa silloin tällöin kun useampi tipu lipittelee reunalta vettä.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 21 Kesä 2009, 22:25
Kirjoittaja Klara
Kiitos, täytyy huomenna ottaa toi tutkailun alle ja kattella mitä sille keksis. Jos vaikka ensin koittais suurentaa niitä reikiä.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 22 Kesä 2009, 05:54
Kirjoittaja kanamummo
Toi muovikanisteriautomaatti oli ihan uskomaton! Siis pysyykö vesi tuolla???? Täytyy testata!
Voisko mehukattipullosta tekasta tipusille ruoka-automaatin samalla periaatteella!
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 22 Kesä 2009, 22:23
Kirjoittaja maatiaiskukko
Pysyy pysyy, kun korkki on tiiviisti kiinni. Ja se pinta olisi hyvä saada reunan alapuolelle (venyttämällä yläosaa sinne sisään alaspäin), jotta ei liritä sitten jos siinä on monta nokkaa rivissä juomassa.
Rehuautomaattinahan tuo toimii myös, ja silloinhan se on helppo täyttääkin kun ei tarvi olla korkkia, niin voit leikata yläosan pullosta pois. Ja tehdä "syöttöaukkoja" vaikka kaikkiin kulmiin.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 22 Kesä 2009, 22:51
Kirjoittaja siimis
Voishan tuolla systeemillä tehdä ruoka-automaatin ihan ämpäristäkin..? Leikkais vaikka kolmelle kyljelle viillot, joista sitten venyttäis yläosaa sisäänpäin. Mulla on tuollaisia pieniä 5 litran ämpäreitä tuossa vino pino, kannetkin ja kaikki. Ja kuumailmapuhallinkin löytyy... Pitää varmaan joku päivä alkaa askartelemaan

Ja pistää "tilaukseen" kanistereita, mun äiti saa niitä koulun keittiöstä. Tosin ei nyt kesälomilla, mutta syksyllä sitten.
Ihan vinkiksi kaikille askartelijoille, noita pieniä ämpäreitä ja mehukanistereita voi kysellä koulujen tai muiden laitosten keittiöiltä. Niitä menee roskiin vinot pinot, voivat antaa niitä ihan mielellään tarvitsijoille.
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 01 Heinä 2009, 07:18
Kirjoittaja harrastaja
Mun keksintöäni voitte katsoa harrastajan kuvista toimii se näinkin
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 13 Heinä 2009, 21:26
Kirjoittaja kanatar
Meiltä puuttui tipuilta automaatti ja huomenna ollaan reissussa koko päivä.
Isäntä askaroi tuon Viirun ohjeen mukaan tipuautomaatin. Siitä tuli todella hyvä!
Ainoa mikä mietityttää on, että kuinka sen saa tuettua riittävän hyvin, etteivät vauhdikkaat vauvat sitä kaada. Miten teillä on?
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 13 Heinä 2009, 23:38
Kirjoittaja viiru
Mulla on ihan kengännauhat vaan ympärillä.
Ensin siis tiukasti pullon ympäri umpisolmuun yks ylös toinen alas, sit voi laittaa joko verkkoon tahi johkin tolppaan rusetilla.
Niitä rusetteja sit availen, umpisolmuja en. Mut siis mulla on toi reikä niinkö siin reunemmassa sitä kantta, eli ei keskellä .
Huvittavaa muuten, miten iloseksi sitä tulee, ku joku on koklannu mun ohjetta, JEE!
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 03 Joulu 2009, 23:53
Kirjoittaja siimis
siimis kirjoitti:Voishan tuolla systeemillä tehdä ruoka-automaatin ihan ämpäristäkin..? Leikkais vaikka kolmelle kyljelle viillot, joista sitten venyttäis yläosaa sisäänpäin. Mulla on tuollaisia pieniä 5 litran ämpäreitä tuossa vino pino, kannetkin ja kaikki.
Piti ihan lainata itseäni, kun huomasin ton mun vanhan viestin... Ja etenkin tuon lainauksen viimeisen virkkeen! (Tein muuten tuollaisia rehuautomaatteja noista pikkuämpäreistä ja niistä tuli hyviä!) Mutta tänään piti sitten tehdä lopuista ämpäreistä kyyhkyille vesiastioita, kun noi automaatit ei oikein skulaa pakkasella

Ajatuksena oli siis leikata kyyhkyn pään mentävät reiät ämpärin yläreunaan, jolloin alaosaan jää reilu vesitila lämpimälle vedelle. Tuota on helpompi tyhjentää ja laittaa uutta lämmintä kuin umpeen jäätynyttä automaattia...
Noh, ämpäreistä tulikin tosi hienoja, reiän leikkaaminen onnistui hienosti fiskarsin kynsisaksilla kun ensin vähän lämmitti muovia kuumailmapuhaltimella. Mutta siihen se ilo sitten loppuikin! Kansia ei löydy mistään

Kysyin sitten mieheltä, että onko se nähnyt niitä. Noh, hän oli heittänyt ne roskiin! "No kun mä luulin..." Siis perkutarallaa! Sitten seurasi vähän

(onneksi meillä ei ole naapureita kuuloetäisyydellä!) ja sitten minä häivyin koiran kanssa piiitkälle lenkille tuulettamaan päätäni. Löysin sitten onneksi kolme vapaata kantta kanalasta, että sain edes ne kyyhkyt juotettua...
Illalla mies sitten varovasti kertoi, että oli jo miettinyt miten tekee niihin mun askarteluihin kannet vanerista... On se sitten kuitenkin niin

vaikka on vähän pöljä välillä

Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 04 Joulu 2009, 05:30
Kirjoittaja harrastaja
Näin meilläkin kannet lentää kyl aikayksikön roskiisiin ja kun rupee kaipailee niin sit voi seuraavana päivänä äitin virityksellä olla kunnon kansi
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 04 Joulu 2009, 18:22
Kirjoittaja kuutamofoxi
Re: vesiautomaatti kotitekoinen?
Lähetetty: 04 Joulu 2009, 18:38
Kirjoittaja harrastaja
Olet ihan hymiöiden kanssa saanut kuvattua sanani paremmin .
