Kanalan / eläintilojen siivous

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja mirri »

http://www.pharmaxim.com/pharmaxim_fi/p ... nfo_fi.htm
Tuossa on pieni linkki...
Ei virkonia tarvitse tosiaan pois huuhtoa. En mää oo ainakaan huuhdellut. Ja samoin ETT antoi ohjeet ettei tarvitse huuhtoa.
nifnaf

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja nifnaf »

Mites teillä ylläpitosiivous? Riippuu varmaan kuivikkeesta?
Mulla on käytössä sahanpurua ohut kerros. Kanalan lattia on betonia, joka vähän kärsinyt joistain kohdista, vanha yhden lehmän (tai kahden aikas pienen) navetta. Kanat kakkaavat enimäkseen kusikourun toisella puolelle, missä lattia onneksi kunnossa. Mä vetelen noin joka toinen päivä sellaisella pitkävartisella puutarharaapalla pohjia myöten sen kakkaisemman puolen ja näkyvät kakat toiselta puolelta, missä on paljon pesästä pudonnutta heinää ja olkeakin. Siivouksen tulokset laitan jätesäkkiin ja vien roskiin. Mulla tulee tota kakkaa muutenkin niin paljon, kun on heppa ja poni. Hepojen kakat kasataan maatumaan tai kynnetään jonnekin laitumelle.

Mitään kunnon paksua pehkua ei tonne voi kerätä, kanalan rakenteen takia.
ann75

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Sen verran vihreetä mussakin on, että kauhistun roskiin viemistä jätesäkissä :smt105
Kyllä ne kanankakat ihan varmasti maatuu siellä hepan kakkojen joukossa, eikös vaan :thumbright:
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

ann75 kirjoitti:Sen verran vihreetä mussakin on, että kauhistun roskiin viemistä jätesäkissä :smt105
Kyllä ne kanankakat ihan varmasti maatuu siellä hepan kakkojen joukossa, eikös vaan :thumbright:
Kanankakkahan on suorastaan parempaa lannoitetta. Kaikkien puutarhurien toivomaa lantaa. :smt005
Lukekaa vaikka täältä http://www.kekkila.fi/kotipuutarhurit/t ... kanankakka
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
smari

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja smari »

Ehdottomasti ei täältäkin kanankakkojen roskikseen viennille. Ne on täysin maatuvaa ja erittäin hyvää lannoitetta, eihän sitä kanankakkaa muutoin myytäisi joka kaupassa. Meillä kompostoidaan muutoinkin kaikki mahdollinen, koitan kovasti välttää turhaa jätteen tuottamista ja elellä sen verran ympäristöystävällisesti kuin osaan ja nykypäivänä voi. Kaatopaikoille (eikä jätekuljetuksiin) ei mielestäni kuulu mikään mitä vaan voi kierrättää jollain tavoin.
nifnaf

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja nifnaf »

Tulipa pyyhkeitä mun kanankakan roskiinviemisestä, mutta itse aiheesta ei komentteja?

Käytin kanankakkaa kavihuoneeseen ja kasvimalle, mutta toi siivoushomma nyt vaan menee noin. Päädyin tähän ratkaisuun senkin vuoksi, että tuolta navetasta on pirun hankala kuskata mitään paskakasalle. Alkuperäinen lantala on luonnollisesti pois käytöstä ja sen luukku kiinteästi suljettu. Kottarilla ei oikein onnistu, kun on puolimetrinen kynnys, välissä on portti ja paskakasa on kauhean lutakon takana. Sen paikan valinnassa ei ole pahemmin ajateltu jatkuvaa käyttöä. Sinne siis viedään etukuormaajalla palanutta paskaa, jos ei pihaton pohja mene peltoon. Eli jos pihatto joudutaan tyhjentämään muulloin kuin pellon muokkauksen aikoihin. Ja kurkut ja kurpitsat tietty kasvaa siellä.

Tutkimuksen mukaan esim kurkuille ja kurpitsoille hevonpee on parasta mahdollista lannoitetta, jopa kaupallisiin verrattuna. (En muista kuka tutki, mut tulokset oli muunmuassa Maaseudun Tulevaisuudessa aikoinaan) Multa haetaan joskus hevonpeetä, mutta kanankakkaa ei ole kukaan kysellyt.

Kyllä mä kierrätän ja hyödynnän vaikka mitä, ostan ja myyn kirpparilla ja vältän kaikenlaista keinotekoista ja saastuttavaa. Teen jopa saippuani itse, varmasti lisäineetonta. Mulla ei ole edes vesivessaa! Tosin ajan kaikki matkani omalla autolla, kun ei täällä maalla ole julkista liikennettä. Et ei tartte ihan hiiltyä.

Palataanpa asiaan.
Mimmi

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on talli kans betonilattialla ja kanat siis talvet siellä karsinoissa. Talvella käytän kestopehkua. Kesällä tallissa on vain emot pikkutipuineen ja niillä yksi kukko kuria pitämässä.. Kesäkäytössä olen laittanut vain ohuesti purua ja kylpypaikan erikseen. Haravoin karsinan noin kerran viikossa ihan lehtiharavalla ja lisään hiukan puhdasta purua. Ulkotarhat haravoin tarpeen tullen, eli kun näyttää kakkaiselta. Harvoinpa se näyttää, kun kanat mylläävät kakat maapohjaan. Enimmät kerään kyllä orsien alta pois.

Kyllä mullakin vähän särähtää, että kanankakkapehkut menisi muovipussissa roskiin.. Entäs edes biojätepussissa? Ja mahtuisko ne sitten keittiökompostiin, vai viekö liikaa tilaa? Entä huussin alle? Erillinen pieni "lantala" johonkin kätevään paikkaan ja ensi kesänä kurpitsa päälle? Eikä oikeasti millään pahalla, mutta ideoita vain hiukan luontoystävällisempään meininkiin.
kaakatin

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minusta pointti on siinä, ettei sinne kaatopaikalle kannattais sitä kanankakkaa viedä metaania tuottamaan. :smt009
Sen takia minulla on kanankakkakuoppa pihanperällä, ei niinkään lannoitteen takia.
ankkuli

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja ankkuli »

Minkälaisia komposteja/lantaloita teillä on kananpeelle? Meillä tyhjennetään huussin saavit ja koiratarhasta kerätyt kakat eristettyihin umpikompostoreihin, pikkueläinten kuivikkeet on vain avokompostoreissa/kasoissa...mutta nyt olen miettinyt, millainen kannattaisi kanankakalle tehdä? Ja voiko sitä käyttää ihan sellaisenaan, kompostoimatta? Kun mun sisko oli jo keräämässä kanojen jätöksiä pussiin ja viemässä kukilleen, mutta arvelin että voi olla turhan vahvaa sellaisenaan (niinkuin mä nyt olisin joku puutarha-asiantuntija, no toisaalta ei kyllä ole siskokaan ;) ).
kanamummo

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tyhjensin kanalan kestopehkun vattupenkkiin vuos sitten, ja nyt tulee semmosia sormustimia (kookas naisen etusormi mahtuu sisälle vadelmaan) että on ne varmaan tykänneet :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mulla on ns. kestopehku, muttei se koskaan kanalassa pääse palamaan, koska siivoan päivittäin kakkalaudat ja lattialtakin näkyvät kakat. Ok...tälle on naurettu ennenkin, joten höröttäkää vaan vapaasti :smt003 Kakat menee lantalaan, johon menee myös muiden elikoiden tuotokset ja myöskin muut biojätteet. Meillä tulee biojätettä vain kahvinporot ja semmoisten hedelmien kuoret, joita ei voi antaa elikoille. Normaali komposti ei toimi niin vähällä määrällä, joten siksipä lantalaan.

Kesällä tyhjennän pehkut pois ja kuskaan ne tarhojen kuivikkeeksi. Meillä savimaa, johon uppoaa kaikki kuivikkeet! Kanalan pesen vain vedellä+mäntysuovalla. Tarhoista kerään näkyvät kakat ja höyhenet pari kertaa kesässä. Lantalassa on pari eri-ikäistä kasaa, joista vanhempi tyhjennetään omaan ja/tai jonkun tarvitsijan käyttöön. Esim. perennapenkkiä tehdessä/uusiessa sotken perusmaahan n. kolmanneksen maatunutta lantaa. Vanhoille istutuksille laitan silloin tällöin ohuen katekerroksen.
Tirppa

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Meitin kanala on kanssa aika vaikea kulkuinen.Kottikärryillä ei pääse työntäen kanalaan, ellei osaa matkaa kanna niitä kärrejä olkapäällä :smt002 ...olen ottanut avuksi lasten pikkuisen lumilapion ja pienen haravan, jolla suurimmat kökkäreet putsaan tällä hetkellä päivittäin pinnalta pois. Kannan tuotokset sitten tuollaisella vesisaavilla pihalle...levitän sen tuonne piharakennuksen taakse ns.täyttömaaksi kun koko alue on ihan ruvella.Ajattelin kyllä talvellakin suurimmat paskat putsata pois ja käyttää reilusti kuiviketta ettei tirppojen varpaat sitten palele :smt003
Ainut mikä tossa murhettaa on noi hiiret ja rotat, kun väkisinkin kuivikkeen seassa sinne kulkeutuu jyviä ja tota rehua. Vielä ei ole nurkissa näkynyt mitään hiiri/rotta armeijaa, mutta ajattelin myrkkypussukat heittää nurkkiin valmiiksi.
Kuivikkeena meillä on pääosin kutteria, sekä hiukan turvetta seassa.
Eepi

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä on tollanen kestopehku joka vaihdetaan vuoden välein. Pesien ja tilojen pesu tapahtuu painepesurilla. En ole kauheasti kerännyt orsienkaan alta kakkoja pois koska ovat niin hankalassa paikassa. Mites te pidätte verkon silmäs puhtaina? Meikäläisellä ainakin kaikki pölyt kertyy verkkoon joka on sitten ku ois piipunrassista tehty!! :smt002
viiru

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mulla on kanalassa oma sateenkaarenvärinen halpahallin pölyhuiska.
Hyvin lähtee verkosta pöly (siirtyäkseen pöllyttelijän nenäkarvoihin ja silmiin).
Suwitsu

Re: Kanalan / eläintilojen siivous

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä puhalletaan silloin tällöin paineilmalla paikat puhtaaksi. On kyllä pölyistä puuhaa, kaikki elukat laitetaan siksi aikaa ulos.
Vastaa Viestiin