Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Wuohetar, täältä löytyy useita siementen myyntipaikkoja: http://www.google.fi/search?hl=fi&q=Por ... eeds&meta= Älä hanki viljeltyä muotoa (var. sativa), sillä sen rohtovaikutus on pienempi.

Itse pysyttelen kuitenkin kotimaisissa öljysiemenissä ja kalassa.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mä olen antanut kanoille koiralle tarkoitettua mahalaukkua yms ja siivekkäät on aivan hulluina siihen.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Ei kai sillä ole väliä antaako kanoille litistettyä kauraa vai kokokauraa, linnuillahan on kivipiira joka tekee tämän jauhamisen ruokkijan puolesta. Mä en vaivautuisi myöskään kuorimaan / kuorituttamaan kauraa. Vaikka rehuarvot on "parempia", niin sehän on vai suhteellinen arvo painoon verrattua, koska sen kuoren paino on vähentynyt tietysti pois. Samaa kauraa se siis on, kuorittu ja kuorimaton. Tästä energia-arvon paremmuudesta on varmaan hyötyä jossain isoilla tiloilla missä lasketaan tosi tarkkaan rehunkulutus ja siitä saatu hyöty, ja kanaan mahtuu vähän enemmän sitä kuorittua tavaraa niin näin saadaan se syömään tehokkaammin..

Jos välttämättä haluaa halpoja kaurahiutaleita ts. litistettyä kauraa, kannattaa mennä kaurapussinsa kanssa (sen jonka on ostanut viljelijältä suoraan 10 senttiä /kg) jollekin hevostallille ja kysyä mitä maksaa käyttää litistäjää vartin verran. Ei varmaan paljoa...
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Kiitos Pootsi linkistä! Tilasin villiä portulakkaa, saa nähdä saanko (ei kuulu siemenluetteloon, voivat kerätä pyynnöstä)! On tarkoitus myös antaa näitä kotimaisia terveellisiä yrttejä ja siemeniä! :roll:
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Mulla on se käsitys että litistetty kaura ei säily hyvänä pitkään, hevosille kaura ainakin litistetään aina päivittäin pilaantumisvaaran vuoksi.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Joo, se ei säily kauaa, eikä kanoille ole mitään järkeä sitä kauraa litistääkään. Sillä litistetty kaura ei ole sama asia kuin kaurahiutaleet, rehuarvo ei siinä litistyksessä muutu. Muniva kana tarvitsee kokokauraa tuhdimpaa rehua, kuoritussa kaurassa on noin 12% enemmän valkuaista kuin jyvissä. Useat teolliset rehut sisältävät kuorittua kauraa.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

En oikein vieläkään ymmärtänyt mitä "hyötyä" tästä kauran kuorimisesta on, muuta kuin tuo suhteessa parempi rehuarvo, mutta voiko se olla tosiaan niin merkittävää. Eihän mikään tuottava lintu kuitenkaan pärjää pelkällä kauralla, on se sitten kuorittua tai ei. Kyllä minä mielummin hankin esim vehnää jota on huomattavasti helpommin saatavilla kuin kuorittua kauraa, varsinkin kun tuo säilyvyys on mitä on.

Onko muuten olemassa jotain sellaisia kotitarvekaurankuorijakoneita? (kamala sanahirviö) siis sellaisia pieniä. jos joku haluaa välttämättä kauransa kuoria niin sehän täytyisi onnistua kotona, tai sitten täytyisi asua ihan myllyn naapurissa. Onko esim noissa kotitalousmyllyissä jokin kuorimalaite?

Oletteko muuten kysyneet joltain myllyltä suoraan niitä oikeita kaurahiutaleita? Nehän säilyvät pidempäänkin, onko se juuri tuon esikypsytyksen ansiota vai minkä?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Anteeksi tosi tyhmä vertaus, mutten keksinyt parempaakaan. :oops: Elikä vertaan kauranjyvää paperipäälliseen karamelliin. Jos sen karkin syö papereineen päivineen, saa kääreestä kuitua mahantäytteeksi muttei energiaa. Jos paperin ottaa pois, mahaan mahtuu enemmän pelkkiä karkkeja. Kauran kuori vastaa karkin paperia, kanan muninta ei hyödy kuoresta, mutta se täyttää kuvun niin, että kana ei jaksa syödä riittävästi jyviä muniakseen hyvin.
Tietysti tuo pönttö esimerkki on vain yksinkertaistus. Kyllä se parempi rehuarvo on merkittävä, jos nimenomaan ei halua käyttää teollisia rehuja. Jos käyttää esimerkiksi puolitiivistettä, ei ole mitään järkeä edes miettiä kauran kuorimista tai hiutaleita. Kauran aminohappokoostumus on parempi kuin vehnän, siksi sitä halutaan kuoria ja käyttää. Mutta pelkkä kuorittu kaura ei tiettykään riitä kanalle, sitä paitsi liikaa annettuna se lihottaa. Siinä on vielä sellainenkin juttu, että rehuvehnää on helppo saada etelässä, mutta jo Satakunnassa se on kiven takana.

Itse olen ajatellut jossain vaiheessa kipaista jossakin myllyllä kysymässä hiutaleita ja lajittelujätettä. Sitä vaan olen tuosta jälkimmäisestä miettinyt, että mitenkä ne lajittelujätteen sisältämät rikkaruohonsiemenet....Pystyykö kana hyödyntämään ne, vai päätyvätkö ne lannan mukana kasvimaalle?
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mä en kyllä oikein ymmärrä miten erotellaan pehkusta ne rikkaruohon siemenet..siis jos käyttää lajittelujätettä..muuta kuin kuumakompostoimalla koko jaskakasa.. joka taas voi kotioloissa olla himppasen työlästä...kanahan ei kiltisti syö lautaselta tai mistään muulatakaan vaan tonkii ja viskelee siemenet minne sattuu, jos vaan jaloillaan pääsee niihin käsiksi ja tonkiihan ne nokallakin niin, että pölisee...
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Aöunperin kysyin tuota hiutalejuttua ihan sillä kun meillä oli tiput matokuurilla: joka aamu tein niille apetta rehusta, possujen ohrajauhosta, kaurahiutaleista, veriletuista+ muusta mitä satuin löytämään, johon sitten sekoitin matolääkkeen. No nämähän pian oppivat odottamaan sitä joka-aamuista apettaan, yksikin rokkimamma hyppii tasajalkaa (kirjaimellisesti) niin kauan että hän oman annoksensa sai. Olis kiva antaa niille talvellakin aamusotku kun sitä niin kovasti odottavat. Ei sillä meidän oloissa ole merkitystä onko jyvät kuorittu vai jauhettu vai kokonaisia, ainut vaan että ne käsitellyt versiot maistuu paremmin :D Jos siirtyisin kokonaan tämmöiseen viljaruokintaan niin mitä pitäis antaa muuta kuin : kaura- ja ohrajauhoja piimään sotkettuna, kivennäistä, kalkkia vapaasti sekä muutamia kertoja viikossa lihaa,verilettuja, maksalaatikkoa tms.? Onko joku antanut kanoilleen lehmille tehtyä rehua? Sitäkin sais tuosta naapurista joka päivä tuoreen satsin..
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kanat ja vehnä pääravintona on huono yhdistelmä. Kanan pääravintona tulle olla kaura ja myöskin jonkin verran ohraa. Vehnä pääravintona voi aiheuttaa hankaluuksia, laitanko tähän lisää, vai löytääkö kaikki kirjallisuudesta faktat?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Monnilainen, en minä ainakaan löydä. :oops: Laittaisitko tuota vehnätietoa, olisi kiva tietää kaikki mahdollinen. :D
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Jep!
Kun pääsen töistä kotiin, kaivelen tiedot prosenteista ja muista tylsistä. Jos nyt laitan muistista, saatta mennä vähän sinne päin. Mutta runsas vehnänsyöttö aiheuttaa helposti kannibalismia ja munimispään (siis persus... :lol: ) kudokset saatavat "pehmentyä" ja aiheuttaa munintavaikeuksia. Ohra taas on kovasti rasvaista, joten sen käyttöä voi talvikauden kylmillä lisätä. Vaan laitan huomenna tarkempia tietoja, kun kaivan kaikki paperit esiin.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mistä noita tietoja löytyy? Kuulosti tuo vehnäjuttu ainakin mulle ihan uudelta
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Kesti vähän ennenkuin taas pääsin tänne. Poika teloi itsensä ja pari päivää on mennyt sairaalassa... Ja joku oli vienyt juuri sen kirjan jossa on prosentit, mutta löysin siipikarjaliiton lintutarhaus- ja siipikarjakurssin materiaaleja joissa on jotakin aiheesta. kirjoitan suoraan koulutusmateriaalista 12.4.2003 Uumossa pidetystä koulutuksesta.
-Viljasta tulee 75-80% energiasta, 40-50% valkuaisesta. Viljan osuus kokonaisruokinnasta saa olla jopa 80%.
-Kaura poikasille yli 50%. Muniville vähemmän. Kuitupitoinen ja kuoressa kannibalismia ehkäiseviä aminohappoja.
-Ohra energiarehu muniville, LIIKA ohra rasvoittaa saattaa aiheuttaa kannibalismia sekä haitata joidenkin ravintoaineiden imeytymistä.
-Vehnä energiapitoinen
-Ruis kanarehuun korkeintaan 5-10%, sisältää yksimahaisille ripulia aiheuttavia ainesosia.
-Herne 5-10% jauhettuna tai murskattuna, ei vastaa yksimahaisten aminohappotarvetta, haitallisia tanniineja ja kannibalismin vaara.
-Soija erinomainen kanoille.
-Rypsi käyttösuositus muniville 5% saattaa aiheuttaa haju- ja makuhaittoja muniin.

Sitten on hirmuinen lista apilasta tattariin, niitä en jakasa näpytellä tähän.

-Kala tuoreelta keitettynä enintään 5-10%, riski makuhaitoista
-Maito hapatettuna
-Keltaisen värin lähteitä ruoho, apila, nokkonen, leväjauho, viher- ja heinäjauho.

Ja vielä viljoista...
-Viljan valkuainen ei määrällisesti ja laadullisesti riitä täyttämään siipikarjan tarpeita
-Rehuteollisuudessa lisävalkuainen soija ja kalarehu
-Kotoinen valkuaislähde maitotuotteet ja palkokasvit, herneen kanssa varottava kannibalismia.
-Kaura yksin liian kuitupitoista, poikasille kuitenkin suositellaan.
-Ohran käyttö saattaa aiheuttaa ulosteiden tahmaisuutta. Ohran määrä saa lisääntyä kanan ikääntyessä.
-Runsas VEHNÄNkäyttö saattaa aiheuttaa kudosten pehmenemistä ja kannibalismia. Kokojyväseoksesta kana valikoi vehnänjyvät.
-Seosvilja härkäpapu-kaura-herne hyvä käytössä.

Huh! Mikäs se asia olikaan... :P ?
Vastaa Viestiin