Muutama hassu kysymys kanoista ja kanaloista?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllä se kalkkivellikin desinfioi tehokkaasti, se on niin emäksistä! Mutta virkonilla voi desinfioida juu, jos mielenrauha sitä vaatii :smt002 Painepesurilla kaikki irtolika eka pois vaan! Kunhan ei käy niinkuin mulle, lähti laastitkin tiilien välistä ja sitten pitikin alkaa rappaamaan seiniä :smt011 Oli jotkut pula-ajan laastit välissä, enemmän hiekkaa kuin sementtiä...
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

:smt005 Tulee reikä seinään ku suihkuttelee liian innokkaasti :smt005
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Ou jee :smt005 . Onneks meil ei oo tuolla tiiliseinää; puolet lautaseinää ja puolet betonia.

Täytyy kattoa että kuinka puhtaaksi tuo menee kun ruiskuttelen eka paineella jos siihen vaan sitten riittäis kalkkivellit :).
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hassu kysymys kanoista: paljonko kanan kuulo kestää?
Kotkot on olleet nyt 2 yötä uudessa leikkimökkikanalassa, noin 5 neliötä kooltaan, ja kun kolme kukkoa siellä huutaa hoosiannaa, eikö kanaparoille tuu pää kipeäks?
Vaikuttaako tää tulevien haudontojen onnistumiseen :smt002 ??
heinähattu

desibeleistä

Viesti Kirjoittaja heinähattu »

Siipinetissä tais olla ylärajana 65desibeliä kanoilla, ihmisellä 85. Mutta kuka tietäs monta desibeliä kukko saa aikaan, siinäpä kysymys...
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

sun pitää mennä desipelimittarin kans kanalaa että saat jonkillaasta osviittaa... :smt005
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

No löytyihän se oikea otsikko kun aikansa haki...
Mielessä muutama kysymys johon toivoisin saavani neuvoa:

Millaista turvetta olette laittaneet kestopehkun aineosaksi? Kelpaako siihen esim.huoltsikoilla myytävä pussiturve vai onko niihin sekoitettu jotain mömmöjä jotka on epäterveellisiä kanoille?
Täällä palstalla on puhuttu "turvepaaleista", mistä niitä saa ostaa?
Olen laittanut kanakopin lattialle n.30cm purukerroksen, mutta haluaisin laittaa siihen vielä turvetta sekaan, niin kanoilla olisi mukavampi ropsutella siinä.

Ja sitten vielä...mitä olette käyttäneet ulkohäkin katon suojaverkkona?

Mielestäni täällä jossain oli linkki nettimyyjän sivuille, jossa mainostettiin sellaista nailonverkkoa joka oli kanahaukan kestävää, mutta nyt en enää sitä löydä.. :smt009

Ulkohäkistäni tuli noin 5*4 metrin kokoinen, ja ympärillä on n.2 metriä korkea verkko, sellainen tosi jämäkkä josta ei ötiäiset läpi pääse..ei ulos eikä sisään päin. Mutta katon kanssa on vielä mietittävää..

Kaikki niksit ja neuvot ovat tervetulleita! Kiitos!

:toothy6:
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Tirppa, sinähän olit tulossa kukkoa hakemaan lauantaina? Saat meiltä muutaman säkillisen kuiviketurvetta mukaasi :smt002
Tirppa

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Voi Kiitos! Nähdään lauantaina :smt003
siivekäs

orsista ja pehkuista

Viesti Kirjoittaja siivekäs »

Moi, minäkin olen perustamassa pikku kanalaa heti kun saan tilan valmiiksi ja luin noista kuivituksista sekä orsista ihan äsken.

Orsiksi parhaita olisi luonnolliset oksat tai puunrungot, paksuus 3-4.5cm, joista on kaikki terävät jutut hiottu. Vääränlaisista orsista voi tulla kivuliaita jalkapaiseita vai mitä ne nyt oli... toiseksi paras on hiottu pyöristetty puurima, seinään kiinnitys suositeltiin tehtävän metallilevyn avulla (itse ajattelin pyytää että mies tekisi metalliset orrenkannakkeet kun tulee aika pitkä orsi) ja pitää katsoa että kestää koko parven painon.

Ja kestopehkua ei Telkänrannan kirjassa suositeltu ollenkaan ammoniakin takia, ja koska se ei edes juuri lämmitä. Itse tosin aion betonilattialle kokeilla turvepatjaa (kuten hevosilla) jonka ensin kostutan ja tamppaan ja siihen päälle varsinainen kuivike (puru-turveseos) jonka sitten yritän pitää puhtaana. Saa nähdä miten onnistuu, onneksi ainakin turvetta riittää kokeiluihin kun hevosille tilaan rekkalasteittain ;o) Kirjassa oli että jos yhtään haisee ammoniakilta se pehku niin silloin voi jo aiheuttaa kanoille silmäongelmia.

Oletko ajatellut puulattian siivottavuutta, en tiedä tuosta jutusta mutta voisiko olla järkevää laittaa muovimatto tai joku paremmin siivottava alusta ennen pehkua?

Minä en siis puhu kokemuksesta vaan siitä mitä olen lukenut!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mun on ny pakko muistuttaa uusia kanalan tekijöitä siitä että kanat on eri kokoisia ja orret on suhteutettava siihen kokoon. Kilon painoisen kääpiön ja 5 kiloisen ison kanan jalat on aivan eri luokkaa. Eli ei kannata sokeasti uskoa että kirjoissa mainitut mitat sopii kaikille kanoille. Mun mielestä esim tuo 3 cm on pikkupoikasten harjoitusrisu :smt002 ja silmä ja maalaisjärki parhaat mittarit siihen mikä on millekkin sopiva.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Maatikset on sitä mieltä et mitä paksumpi sen parempi :smt003
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

kanamummo kirjoitti:Maatikset on sitä mieltä et mitä paksumpi sen parempi :smt003
Miten mulle tuli vähän mieleen jotain, joka ei liity aiheeseen.... :smt005 :smt005
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

EEi kai..mite ni... :angel4:
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Hei hei, tehän alatte olla jo pahempia kuin mun kaverit :smt003
Vastaa Viestiin