Orsista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Ok, kiitos vastauksista! Nyt laittamaan niitä :smt003
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Miten ootte noita orsia kiinnitellyt?
Mä miettisin ttä jos ne eka naulais tukipuihin ja sitten vielä köyttä kieputtelis yhtymäkohtaan :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon tykönäni huomannut kätevimmiksi sellaiset irtonaiset orsirakenteet, jotka siis eivät ole lainkaan seinissä kiinni. Mä käytän heinäseipäitä, niin mulla on kaksi seivästä jalkoina ja 2-3 orsina. Kiinnitykseen olen käyttänyt isoja nauloja ja rautalankaa. Rakennelma sitten mukavasti nojolleen seinää vasten.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mulla on vain yksi orsi, kun kanalakin on niin pieni.
Kiinni se ei ole oikeastaan millään, vaan seinissä on kakkosneloset, joihin on kuviosahalla tehty kolot ja orsi on niin pitkä, et se pitää naputella vasaralla paikalleen.
Ei pyöri, eikä heilu, mut saa kuitenkin helposti irroitettua tarvittaessa.
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Voisko tähän vielä laittaa kuvia orsirakennelmista?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Meillä on molempia, pyöreitä ja neliskulmaisia. Saa kana itse valita paikkansa. Toi on hyvä et laittaa ne vinosti seinää vasten. Meillä ainakin nuo ikuisen vanhat orret on tehty tyhmästi päällekkäin ja kanat paskovat toistensa päälle jos sattuvat sopivasti päällekkäin.
Alholainen

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Siirrettävä malli heinäseipäillä. Helppo koota ja kevyt käsitellä.
Kuva
Rosmariini

Viesti Kirjoittaja Rosmariini »

Kiitos neuvoista :smt003

Onpas hieno tuo orsirakennelma.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mulla on orret kiinni seinissä ihan tavallisilla metallisilla L-hyllynkannattimilla. Kannattimet on ruuvattu seinään ja orsiin ja varmistuksena on orren ympäri vielä nippuside. Hyvin toimii vaikka painoa on jonniiverran ko jättiporukka käy maate, ja saa vaihettuakin näppärästi.
Muna Jootik

Viesti Kirjoittaja Muna Jootik »

viiru kirjoitti:Mulla on orret kiinni seinissä ihan tavallisilla metallisilla L-hyllynkannattimilla.
Sama homma.Tässä vielä sellanen juttu kun eräs alaskalainen ystävä kertoi että orret olisi hyvä olla kiinnitetty metalliin.Tämä siksi koska yleensä(niinkuin meilläkin)orsi on jostain kohtaa kiinni seinässä tai maassa joka on puuta,ja että puuta pitkin voi yöllä kun kanat nukkuvat,kulkea joku loinen tai punkki kanojen varpaisiin.Tuon metallisen kiinnikkeen pitäisi estää ko.vierailijan pääsy orrelle.Ötökän nimeä en saanut keskustelusta ongittua kun tuo kieli oli englanti,ja kaveri kertoi itsekin tiedon perustuvan kuulopuheisiin.
Mene ja tiedä mutta itsellä toi on ollu oikeestaan aika luonnollisin ratkaisu kiinnittää vinosti seinästä seinään ja juuri noilla kulmilla.Mitäs muut mieltä,onko kukaan kullu tommosesta jutusta?

Sitten vielä 2.kysymys-Milloin nuoret kanat alkaa käyttää orsia nukkumiseen.Meillä kiipeilevät joskus niihin,mutta kertaakaan en ole nähnyt nukkuvan.Orsia on eri korkeuksilla ja eri kulkureiteillä.Vähän oon houkutellut pähkinöillä laittamalla niitä portaille,laatikon päälle etc.josko sitä kautta kiinostuisivat,mutta mitään suurta suosiota ei ole vielä saanut.
Onkos mitään hyviä opetusmetodeja?
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllä ne meillä ovat ihan itse oppineet orsia käyttämään, ei nyt muistu vaan mieleen minkä ikäisinä :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kanaemo ne kai opettaa.. Tuossa 1,5 kk -> ne alkaa siellä yönsä olla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä olen lukenut joskus jostain Muna Jootikin mainitsemasta metallijutusta, mutta kun en enää muista, että mitä ötökkää vastaan sen arveltiin tepsivän. Veikkaisin kanapunkkia tai kalkkijalkapunkkia, mutta ainakaan tuo kanapunkkia estävä vaikutus ei liene enää nykytietämyksen mukaan mahdollinen, kun niitä elelee häkkikanaloiden metalliosissa riesaksi asti...toisaalta taas kalkkijalkapunkki elää kotkojen koivissa koko ajan, niin eipä ne metallit siihenkään taida auttaa. Olipahan hyödyllinen vastaus :roll: mutta josko joku vaikka kanakirjoistaan löytäisi oikean vastauksen!
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Mulla oli kaksi kanakirjaa lainassa ja varmaan toisessa niistä luki just tuosta metallista. ja oli sen kanapunkin takia se metalli. ( jos nyt oikein muistan :smt017 )
Muna Jootik

Viesti Kirjoittaja Muna Jootik »

Mimmi kirjoitti:Kanaemo ne kai opettaa.. Tuossa 1,5 kk -> ne alkaa siellä yönsä olla.
No mites sitte kun ei ole kanaemoa?Pitäiskö sitten laittaa toi kämppisemäntä sinne orrelle opettamaan(160cm pitkä,porukan lyhin),se ainakin sinne vois mahtua..heh
Kolmatta kuukautta jo mennään ja ei siellä orrella oo kuin silloin tällöin yksi killumassa.Pitääkö vain odotella että luonto opettaa?
Vastaa Viestiin