Kuivituksesta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Niitä on 7, vielä kuukausi sitten oli 9. Silloin kun ostin nuo riikit, niin mä lupasin myydä jonkun hevosen vähemmäksi. No nyt myinkin 2, mutta kun on syntyny 2 varsaa lisää niin ei ne vähentynykkään :smt120 No, on niistä 3 kuitenkin poneja. :smt004
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Voi taivas! No siinä on sitte... Kavion kopsetta kerrakseen :smt003
smari

Nyt ei kopise kun on lunta. :smt003 Oli muuten hauskaa kun tänä kesänä syntyny aikas säpäkkä hevosvarsa jännitti kauheesti narskuvaa lunta. Se yritti lentää! :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Heinät säilyy taivasalla kun ne on muovitettu :smt002
Kyllä nykyisillä paalikuivikkeitten hinnalla kunnollisen kuivikevaraston tekeminen ihan varmasti kannattaa, säästää sen varaston hinnan sitten kuivikkeen halvemmassa hinnassa! Minä tykkään tuosta turpeesta, se on ihan ykköstä, ei haise ikinä ammoniakki ja se patjaantuu hienosti hevosten ja kanojen aluseksi. Vaikkei meillä semmoista oikeaa palavaa patjaa ole, hevosilta siivotaan aina pintaan asti märät ja kakkarat niin ei se patja ala palamaan. Jotkut valittaa että turve on ikävää kun se on niin tummaa mutta meillä tallia valaistaan loisteputkilla niin hyvin ettei tarvitse kuivikkeella valaista :smt002
jamppa

Reppana pelkäs.. Sellasii ne hepat on, kaikkee pitää pelätä :smt003
Mahto olla kyl aikas hauska näky ku joku kaakki yrittää nousta siiville :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Mä en erottanut niitä kakkakikkareita niistä turvekikkareista. Oli hankala siivota kun ei nähny mitään ja karsinoihin ei voi laittaa valoja kun on matala talli :smt013
smari

Joo ihan varmaan kannattaisi purunkuivauspaikan teko, mutta onneks ei sentään joudu ostamaan paalikuivikkeita. Menis siihen ihan hirveesti rahaa!
jamppa

Kanoilla tuo turve on sillee aika huono kun menee paakkuun, kanat ei pääse kunnolla kylpemään siinä sitte. Hajut se pitää kyllä poissa.
Hevosilla mäkin käyttäisin sahanpurua. Helppo siivota ja jos on tuoretta purua niin saapi hyvän hajun talliin.
smari

Näkisittepä muuten mun keittiön nyt! Täällä on koiranpennun kuivikkeena pari sanomalehtee ja nyt se on taistelee niitten kanssa ja on saanu ne sentin silpuksi ja ympäri koko huonetta :smt082 Sama jos tois sitä kutteria kohta tännekkin :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo no meilläkin joskus silloin kahden karsinan tallia valaisi yksi ainoa(!) hehkulamppu ja sekin käytävällä ja nurkassa, että ymmärrän hyvin ettei pimeässä näe siivota turvekarsinaa. Tosin turvehan on niin "antiseptinen" kuivike ettei haittaa mitään jos niitä kakkaroita vähän jääkin!
jamppa kirjoitti:Kanoilla tuo turve on sillee aika huono kun menee paakkuun, kanat ei pääse kunnolla kylpemään siinä sitte.
Meillä on tuo kuiviketurve sen verran kuivaa että kanat kylpevät siinä oikein mielellään :smt001 turve pöllyääkin sitten ties kuinka kauas ja kaikille pinnoille mutta mitäs pienistä, ja tervatuilta puupinnoilta sitä nyt ei ees huomaa...
Hevosille joudunkin kostuttamaan että se turve patjaantuu.
jamppa

Niinno, mulla on sen verran pienet kopit kanoilla et vaikka olis kuinka kuivaa niin kyl se paakkuuntuu muutamassa viikossa.. Jatkuvasti saa olla siivoomassa. Tosin kyllähän se purukin kastuu tuolla yhtäläiseen.
Tarttis rakentaa taas joku uus koppero tohon pihalle ni sais isompia koppeja kanoille..
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla ei oo puruvarastoa, mutta kutteri säilyy hyvin pihallakin pressun alla. Sahanpurua käyttäisin paljon mieluummin hevosilla kun se ei pölise ja pysyy paikallaan. Painava hevonen kun kerran pyörähtää karsinassa niin kutterit on seinillä vaikka sitä olis miten paljon. Syksyllä sain sahanpurua, mutta nyt sitäkään ei saa mistään kun ne on jäässä jossain lumen alla nekin vähät mitä joillain sahoilla olis jäljellä.

Purupaaleja en osta kuin äärimmäisessä hädässä, tulee halvemmaksi ottaa kunnon kuorma kerralla pihaan.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Aikalisä---oottakaas nyt pari punasta minuuttia, että kerkeen jakaa tän ketjun pariin osaan, kun muuttui ruokinta näppärästi kuivitukseksi :smt003

Muoks: laitoin tämän suurinpiirtein kuivikkeista olevan osan tänne kana-yleiskeskusteluun, kun kuitenkin niistäkin puhuttiin...
Saapi taas jatkaa juttua!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi Jamppa! kyllä tohon sun vaivaan ois helpompikin ratkaisu, kun lisäkoppien rakentelu. Osta kunnon maatila. Isolla navetalla, niin sinne mahtuu siivekästä lentään ja tallusteleen!ja siinä samalla saa itsekin liikuntaa :smt117
Mullakin on turpeet ja kutterit loppu. Ja kesällä ei keritty monesti sirkkelille sahaan, niin purukin on kortilla. Täällä ois yks höyläämö, jolla oli kutteria, nyt ei oo, siitä tehdään pellettiä. Mulla on nyt joka häkissä omaa olkea. Helppo siivota pois viiriäisiltä. Ja munatkin piilottuu hyvin. Kanoilla ja fassuilla olki on oikeen hyvää, kun sitä käyttää riittävästi, niin ei oo tullut sitä ammoniakin hajua. Ja lämpiääkin kivasti. Mahtaa olla vaan kamala kärrääminen keväällä edessä
jamppa

Annatko mirri rahat ni ostan heti? :smt003 Näillä lomittajan palkoilla ei paljoa ostella :smt019
Onks sun olki silputtua vai pitkää mitä kanoilla käytät? Mun mielest olki on huonoa kuiviketta kun kanat ei pääse kunnolla kylpemään. Tai sit pitäis olla ihan kylpypaikka erikseen.
Vastaa Viestiin