Minusta pitäisi olla ihan itsestään selvää, että ne jotka ovat säilyttäjiä, toimivat niiden ohjeiden mukaan, joita MTT:lta on annettu tai jatkossa tullaan antamaan. Tällä hetkellä kantaansa ei saa todellakaan yhdistellä mihinkään toiseen kantaan tai rotuun, koska on sitoutunut säilyttämään sen oman kantansa puhtaana. Sopimus kestää neljä vuotta ja sen jälkeen sen voi lopettaa ja toki ennen sitäkin painavista syistä. Sopimuspapereissa sanotaan myös, että jollei täytä sopimusehtoja, niin sopimus raukeaa. Tuli mieleen, että jos joku nyt tietää väärin toimivia säilyttäjiä, niin voisi kenties ilmoitella Tuoviselle. Se olisi kaikkien säilyttäjien etu, että rekisteristä poistettaisiin "epämääräiset" säilyttäjät.
Täällä on paljon uusia käyttäjiä, joista ainakin osa tuntuu olevan kiinnostuneita säilytyksestä. Heille lähinnä tekee mieleni teroittaa sitä, että säilyttäminen on pitkäjänteistä puuhaa ja siihen ei ehkä kannata alkaakaan, jos pikkuisenkin epäilee, että sittenkin saattaa innostua muistakin roduista/kannoista ihan lähiaikoina

Kannattaa haalia ensin kaikki mahdollinen tieto säilyttämisestä ja puntaroida kaikessa rauhassa, että sopiiko se juuri minulle itselleni. Ettei ryntäisi alkuhuumassa hankkimaan ja säilyttämään jotain kantaa esim. vain siksi, että kun se on niin harvinainen
Itse olen sitä mieltä, että kantojen erillisinä säilyttämisen lisäksi pitäisi olla toinenkin suuntaus, jolla säilytettäisiin suomalaista maatiaiskanaa kantoihin katsomatta
Onhan siinä säilyttämisessä aika hassujakin piirteitä---joku uusi parvi voidaan nimetä joksikin tietyksi kannaksi pelkkien valokuvien perusteella. Vaikkeivät edes näytä ns. täydellisiltä ko. kannan edustajilta ainakaan ei-säilyttäjän silmiin. Ehkä hiukan tarkempaa seulaa voisi käyttää.
Huom! Ei ole ylläoleva tarkoitettu kenellekään henkilökohtaisesti...kunhan vaan tuulettelin omia ajatuksiani.