Kalkitus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Aika kallista oli tahna minunkin mielestä. Varmaan sen raaskii sijoittaa, mutta hämmästyin vaan, kun olin valmistautunut vähän pienempään summaan. Millaistahan se valmis kalkkimaali sitten on?

Taidan vaan ostaa sen rakennuskalkkisäkin ja koetan tehdä maalia siitä. Myyjä antoi maalin tekemiseen ohjeet, ne kai on tarkoitus sopia sekä siihen tahnaan että jauhoonkin. On vaan sen verran hankalasti selitetty, että niillä ohjeilla ei meikäläisen kanalassa oo kalkkia ennen joulua :smt003 . Täällä oli jossain selkeämmät ohjeet, kaivelen sen ketjun esille ja otan neuvot siitä. Pitäis onnistua!

Muoks: Poistelin omin luvin tekstin sekaan hyppineet hymiöt pois..
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Sininen on sen verran laaja käsite, että voisko joku asiaan perehtynyt vääntää rautalangasta?
Tyyliin suomenlipunsininen tahi rasvattomanmaidon tölkin-sininen.
Siis kärpäsasiassa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon nähnyt koko tallissa koko aikana, kun mulla elukoita on ollut, ehkä kaksi kärpästä (käytävällä). Muut hävinnevät parempiin suihin.. :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Katariina, itse olen tehnyt sen näin yksikertaisesti: ämpäriin sammutettua kalkkia ja vettä. Annetaan olla hetki ja sekoitetaan. Sitten lisätään jompaa kumpaa sen verran että tuntuu sopivan paksulta tai litkulta ja taas sekoitetaan. Sitten vaan suditaan seiniin.

Sutimisen alettua voi hyvin vielä lisäillä vettä tai kalkkia jos paksuus ei miellytä. Eli hyvin helppoa ja yksinkertaista ilman sen monimutkaisempia ohjeita. Ja lähes ilmaista.

Tarvikkeina mulla ollut vain ämpäri, suti, kalkki ja joku puunpätkä sekoitukseen. Seuraavaksi laitan lisäksi tuota suolaa. Ohjeita on kyllä monia mutta tuo helppo toimii hyvin.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Sori kun toistelin itteäni noissa viesteissä :smt003 ja vähän toisiakin :smt005 se oikea sininen on semmonen kesätaivaan sininen, kukapa estää maalaamasta yläreunaa tummemmalla ja siitä pikkuhiljaa vaaleammalla ja vaaleammalla alaspäin, niinkun kesätaivas on, ja pari poutapilveä sinne sekaan :-k niin sitte kaikki kärpäset istuu pilven reunalla?
Kotopullaki, eiks teillä päin oo paljon valkosia taloja ja sinisiä ovia? Just samasta syystä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Vielä sen verran lisäystä, että kun ensimmäistä kertaa laittaa kalkkivelliä seiniin, niin ei pidä pelästyä sitä miltä se aluksi näyttää. Voi olla kirjavaa ja lähes näkymätöntä ja vaikka mitä, mutta seuraavana päivänä kun on kuivunut niin seinät on valkoiset kuitenkin. Jos velli on paksua niin se valkaisee heti, mutta kun ohuena on helppo sutia, niin itse teen aika litkua ja lopputulos ei näy märkänä.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mä hätäsenä ihmisenä tein vahvan sekotuksen ja sutasin lattiaharjalla seinät. Leveällä!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

kanamummo kirjoitti:Kotopullaki, eiks teillä päin oo paljon valkosia taloja ja sinisiä ovia? Just samasta syystä.
Ai kärpästen takiiko sen niin on!???!! Minä kun luulin että ihan vaan minua ja Suomen lippua kunnioittaakseen... :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tuo mummon kesäinen taivas -idea oli ihana! Arvatkaa, kenellä on ens kesän jälkeen kaikissa kanaloissa aina poutapäivä, aurinko paistaa ja muutama pumpulipilvi taivaalla? (Ja muutama pääskynenkin siellä voisi lennellä..)

Ja alaosaan voisi tietysti maalata muutaman hassun kanan tipuineen, niin onpahan tipujakin sitten aina pimeimpäänkin talviaikaan.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mulla on ollu sellanen käsitys (en tosin oo mikään asiantuntija) että pahojen henkien (kai niihin voi lukea myös kärpiäiset) pois pitämiseksi ovet ovat välimerellä siniset.

Mut siellähän sininen on nimenomaan se suomenlippuväri, Kun taas kesätaivas on kyllä paljon vaaleampi, lähellä niinkutsuttua ryssänsinistä?
Vai oisko se kärpäs-sininen lähellä tota päätään raaputtavaa hymiötä?

(Anteeks tää saivartelu, mua oikeesti kiinnostaa.)
Viimeksi muokannut viiru, 16 Maalis 2009, 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Haa, poutapilviä! En kyllä kanalaan ajatellut niitä, mutta meillä on lasten huoneen katossa aina kesä.On pilviä, aurinkoa, sateenkaari.. Alkuun joutui moneen kertaan sitä katsomaan ja miettimään, että mitä tulikaan tehtyä,mutta nyt siihen on jo tottunut. On hieno :smt004 ja lapset tykkää. Pitäisköhän kanalaan laittaa samanlainen :smt003 ?

Mun kalkkimaaliohjeessa piti ensin tehdä velliä ja sitä seisottaa kolme päivää ja sitten ottaa siitä se vesi ja siihen tehdä maali ja taas seisottaa. Eikä seiniä saanut kastella tavallisella vedellä vaan kalkkivedellä ja mitä lie :smt017 . Teen teidän ohjeella, on helpompaa, nopeampaa ja varmasti tulee hyvä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Oi, sateenkaari! :smt007 :smt007

Nämä on pakko muistaa sitten, kun kalkkivelli turpoaa..
katariina

Viesti Kirjoittaja katariina »

Kohta on kaikilla niin kesäiset kanalat että :smt003 . Se siitä nopeasta valmistumisesta, menee viikkotolkulla aikaa kaikkien pilvien ja sateenkaarien maalaamiseen kumminkin. Onneks en oo vielä kanojakaan löytäny, on aikaa taiteilla ihan kunnolla!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei muuten, mites se kalkkimaalauksen pohjustus menee näin toisella kerralla? Voiko vain kevyesti pestä/kastella vai pitääkö vanhan maalin jämät jotenkin tarkastikin raaputella pois? Ei kai..
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mä oon luudalla huiskinu suurimmat liat pois ja laittanu uudet vellit päälle. En oo kyllä koskaan ensimmäiselläkään kerralla muuta tehny.
Vastaa Viestiin