Miten viileessä pikkutiput pärjää?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Entä ihan lyijykynällä??
Aiankin ne rastit ja o laitan lyijärillä
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti:Mää oon laittanut permanenttitussilla. Hyvin on tullut (raidallisia?) tipuja. :smt003
Koklaa ens kerralla piirtää kukkakuvioita tai vaikka ruutuja :smt003
Näkyykö se lyijäri kauheen hyvin hämärässä pesässä ja eikö se kulu aika hyvin kanan alla pois? :smt017
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä tuleeki sit shakkiruudullisia tipusia jos noista jotain tulee :smt005 Permanent kynää käytin ja tein vyöt etuperin ja takaperin että joka suunnasta näkyy :smt003

Vähän olin yllättynyt kun ei löytynyt kuin kaksi munaa tänään. Ne kaksi on nyt sitten merkattuna Helgan alla. Kai huomiset munat pitää vielä kaikki sitten jättää myös sille. Ei kai se haittaa vaikka ne on peräkkäisten päivien munat?

Ja sitte oikeen pöllö kysymys.. Mulle kun otti ja iski totaalinen blackout... KAuanko kana hautoo?? :smt017
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

21-22 päivää.
Minä olen hautomakoneeseen laittanu munia vielä seuraavana päivänä.
Ne kuoriutuu myöhemmin, muttei välttämättä paljoa. Koska muitten piipitys nopeuttaa kehitystä :)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla aina ekat kuoriutuu kanan alla jo päivänä 20. Parina päivänä voi munia laittaa, kyllä se emo jaksaa varmaan sen verran jatkaa haudontaa, vaikka ekat tiput jo saakin. :smt045
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Suvianne kirjoitti:Entä ihan lyijykynällä??
Mä oon aina merkannut lyikkärillä. Kuluuhan se jonkin verran, mutta loppuhaudonnassa olen turvautunut taskulamppuun :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sielä se Helga makaa lättänänä munien päällä. Aina sinne pesään joku koittaa käydä lisää munimassa ja ylimääräsiä haetaan joka päivä alta pois.

Aluksi se makas sielä monta päivää putkeen, mutta nyt käy jo välillä vähän juomassa ja syömässä. Potpottaa ankarasti muille ja kulkee niska kyrmyssä ja pörhistelee. Klaaralla ja Huldalla on kumma tapa mennä nokkimaan sitä niskahöyhenistä kun se lähtee pesästä. Mistä moinen vois johtua?
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Miks mun kanat ei halua hautoo vaikka toisaalta hyvä kun on talvi tulossa mutta mitäs sitten jos ne ei halua edes keväällä hautoa :smt009
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minnimanni, eikös sulla ollut brahmakin, vai muistanko väärin? Se nyt ainakin hautoo, meillä ainakin ihan jokainen brahma on halunnut hautoa liikaakin.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

On Brahma mutta ei se haluu hautoo, puolpäivää saattaa pesässä kököttää ja sitten luovuttaa, aina menee munat kylmäks :smt011
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Tuosta tulikin mieleen että kuis nopeesti ne munat jäähtyy ja kuinka paljon ne voi jäähtyä että menee haudonta pilalle?

Meinaan Helga tossa yks päivä jalotteli ihan reilun mittasen ajan oisko ollu ainakin jotain 15min, jollei vähän pitempäänkin. Kyllähän ne tossa ajassa jo jäähtyy melkoisesti. Palas kyllä sitten pesään ja muut jalottelut on ollu huomattavasti lyhkääsempiä reissuja.

Kannattaako mun tollasen jälkeen sieltä enää mitään odotellakkaan?
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Eihän ne nyt varttissa pilalle mene, meillä kun akat lopettaa tyystin ja munat menee ihan yhtä kylmäks kun ilman lämpötila, eivätkä ala uudestaan hautoon. Ei vaikka olis useampiakin munia alla, paitsi Brahmalle en ole koittanu kun se ei muni muiden kanssa samaan paikkaan.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Just, no hyvä sitten. Mä kyselen välillä varmaan ihan pöllöjäkin juttuja, mutta kun en tiijä näistä kotkottimista rehellisesti sanoen juur mitään. Ekat kanat vasta menossa ja koko ajan koian imee tietoa itteeni. Tää hautominenkin tuli vähän varkain ja puuntakaa. Olin kovasti itte kaavaillu että josko ne keväällä sitten kun ilmat lämpiää kivasti ja silleen. Helgaltakin monta päivää keräsin munia pois että lopeta, ei nyt tarvi hautoa, kun on talvi tulossa niin eikä mitä. tää jästipää makaa sitte tyhjässä pesässä :smt013

Annoin sitte luovutusvoiton sille ja jätin muutaman munan haudottavaksi. Nyt koitan keksiä että miten pidän tiput sitten turvassa kunhan kuoriutuvat. Helga hautoo alapesässä ja sinne on usein hurja tunku muittenkin kanojen puolelta. Ja nämä ulkoileekin vielä että on ovet auki päivisin, niin ettei tipuset sitten harhaudu pihalle kans.

Jos Helga nyt saa ton haudonnan onnistumaan ja tulee tipu tai tipuja niin sitten ottaa rajusti päähän jos ne joutuu pihalle ja kylmettyy tai joku varis tai mein kissa ne nappaa. Tai mein muut kanat keksii niitä körmyyttää tai jotain :smt009
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Saisko siihen jonku verkkovirityksen päälle?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minnimanni kirjoitti:On Brahma mutta ei se haluu hautoo, puolpäivää saattaa pesässä kököttää ja sitten luovuttaa, aina menee munat kylmäks :smt011
Siis onko sillä hautomakuume päällä?
Sulat pörrönä siis todella pörrönä ja outoa käytöstä. jos menet lähelle pörhistää kaikki sulat??

Katsos jotkut kanat muniessaan viihtyvät pesässä kauan.
Esim meillä Pikkumustan muninta operaatio on noin 2-3 tuntia. Joskus tuntuu että pitempikin.

(Luulen että se on munien säilyvyyden takia. Luin jostain opuksesta että siitosmunienkin hedelmällisyys kasvaa jos niitä lämmittää kerran päivässä.)
Vastaa Viestiin