Munien kuljetuksista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Muusa kirjoitti:Mä olen tuosta munien valitsemisesta ennenkin sanonut että jos liian tarkkaan rupeaa syynäämään käy munat aika vähiin, ja varsinkin geneettinen variaatio. Siitosmuniksi valkkaan munanmuotoiset, kutakuinkin normaalikokoiset, puhtaat tai ainakin melkein puhtaat joitten kuorissa ei ole mainittavan isoa röpöä tai muuta. Maatiaisten säilyttäjän ei sovi (sen geneettisen variaation nimissä) olla liian kranttu; esim. meillä on nyt neljä munivaa kanaa joista yksi tekee selvästi pienempiä munia kuin muut, ei se ero iso ole mutta silmällä helposti havaittava kuitenkin. Niistä olen kuitenkin hautonut ihan yhtä hyviä ja reippaita tipuja kuin isommistakin munista. Enemmän eroa minusta on sillä onko parvi kolmen vai neljän kanan jälkeläisistä koostuva.
Se on vähän veteen piirretty viiva että kuinka iso poikkeama munassa pitää olla että se kannattaa hylätä haudottavaksi kelpaamattomana...
Puhut asiaa... :smt045
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kiitos Muusalle hienosta kuvasarjasta!
Mulle on tullut monella lailla pakattuja munia pääsääntöisesti ehjinä perille.

Esimerkkinä vaikka nuo kanamummon pumpuliin pakatut munat ja kuukernupillakin oli hyvä systeemi, jossa pahvilaatikko oli aivan täynnä kutterinpurua, jonka sisään munat oli piilotettu...iso laatikko, jossa munat olivat kaukana toisistaan. (Se olikin jännä purkaa, kun en tiennyt, että montako munaa pitäisi löytää :smt003) Joku lähettäjä oli saanut hommattua ilmeisesti ulkomailta ihan munien lähetykseen tarkoitettuja styroxkennoja...oli ikään kuin valumuotit munien ympärillä.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Muusan lähettämä munapaketti on tullut perille. Tuossa se kyttää takanani työhuoneeni lattialla. Paketti on ehjä, eikä näy kosteita läikkiä pinnassa. Avaan paketin vasta illalla kotona. Suuret kiitokset Muusalle vielä kerran!

En koskaan voinut kuvitella tulevani näin iloiseksi yhden paketin näkemisestä. :smt003 Täällä töissä niitä on silmissäni tuhatmäärin.
Täällä olisi paljon hyvää pakkausmateriaaliakin, joka on menossa roskikseen. Millä sitä saataisiin teille siitosmunien lähettäjille?
Vastaa Viestiin