Ps. eikös sinne kanan alle voisi nyt vierittää ihan oikeita munia, niin sitten tulisi tipuja ja haudonta loppuisi :D
mikä on?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
pikkuinen
pesissä on aika hämärää mutta kyllä ne munat näkevät. Tänään aamulla kukaan ei ollut hautomassa niitä kahta munaa, vaikka yleensä aamuisin ne ovat siinä ja päivällä tulevat pois. Siis kukaan ei hautonut, eikä ollut syönyt munia.. Nyt ne eivät välitä munista millään lailla. Onko mitään keinoa saada niitä huolehtimaan munista
oon aika huono tälläsissä asioissa ..
Ps. eikös sinne kanan alle voisi nyt vierittää ihan oikeita munia, niin sitten tulisi tipuja ja haudonta loppuisi :D
-
siimis
Meidän kanoista muuten brahmat on kaikkein vähiten kiinnostuneita hautomaan! Kaikki muut (kotsit ja risteytykset) yrittää väen vängällä väsätä pesää joka mahdolliseen nurkkaan, mutta brahmat vaan tyytyy pyöräyttämään munansa melkein mihin vaan ja jättävät ne saman tien.
Aloittajan ongelmaan ehdottaisin, että ottaa jostain todella hautomaintoisen kanan ja kerää sille brahmojen munia haudottavaksi. Voisi olla helpoin ratkaisu, jos poikasia halutaan.
Aloittajan ongelmaan ehdottaisin, että ottaa jostain todella hautomaintoisen kanan ja kerää sille brahmojen munia haudottavaksi. Voisi olla helpoin ratkaisu, jos poikasia halutaan.
-
pikkuinen
-
smari
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tästä myönnetään Mimmille Munanetin "Viikon typo"-kunniamainintaMimmi kirjoitti:No, jos alunperin olisit antanut oikeita munia alle eikä siitosmunia, sinulla olisi nyt onnellisia emoja ja viikon vanhoja tipuja.. Ja haudonta olisi loppunut!gipsy kirjoitti:..ovat hautoneet muovimunia jo varmaan 4 viikkoa.
Millähän tuon haudonnan saisi loppumaan?
Jos pikkuisen kanojen munansyönti näyttää rauhoittuneen, niin kokeile herätellä haudontaintoa laittamalla pesään noin tusina vale/teko/muovimunia. Niitä löytyy yleensä semmoisista 'askartelu'-kaupoista esim. Tiimarista.
-
Mimmi
-
gipsy
joskus syödä aamupekonit tuoreiden munien kanssa. Vaikka onhan nuo marketin "maalaismunatkin" ihan hyviä. Nyt ovat haudontapuuhat kai loppu ja kukollakin on taas jotain paimennettavaa, joten eiköhän taas kohta muniakin ala kuulua. Uudet tulokkaat, eli "tavalliset" kanat ovatkin kotiutuneet aika äkkiä, kun munivat ihan tauotta. Pari nahkaista tekaisivat alussa, mutta nyt kovakuorisia. Tantat ovat hirmu ahkeria ja tomeria muutenkin.
-
pikkuinen
Olin viikon poissa kotoa joten kukaan ei ollut koko ajan juoksemassa kanojen perään (toki ruokkija oli!), mutta nyt kanat ovat innostuneet hautomaan kun minä en käy sielä koko ajan ramppaamassa.. Mutta kun on niin mielenkiintoista katsella niiden touhuja
Olen nyt parin päivän ajan käynyt kanalassa vain aamulla ja illalla ja aina on joku ollut munien päällä! Täytyisi siis varmaan yrittää vähentää tuota kanojen katselemista..
Olen nyt parin päivän ajan käynyt kanalassa vain aamulla ja illalla ja aina on joku ollut munien päällä! Täytyisi siis varmaan yrittää vähentää tuota kanojen katselemista..
-
pikkuinen
Ai niin.. Mietin tässä vielä että hautooko kanat koko ajan, kun nuo meijän kanat hautovat hetken ja sitten taas lähtevät ulos ottamaan hiekkakylpyjä. Onko se normaalia että on (joskus vähän pidempiä) hautoma taukoja? Tuola kanalassa on vähän päälle 20°C lämmintä niin meneekö munat sielä huonoksi jos niitä ei haudo koko ajan? Vai onko se sellainen lämpö jossa ne säilyy viilenemättä?
Kun tuo muu perhe väittää että kyllä niistä vielä tipuja tulee vaikka niitä ei koko ajan haudokkaan.. Mun mielestä niitä pitäsi kai hauto aika paljon
Kun tuo muu perhe väittää että kyllä niistä vielä tipuja tulee vaikka niitä ei koko ajan haudokkaan.. Mun mielestä niitä pitäsi kai hauto aika paljon
-
Mimmi
Mulla kyllä hautovat kanat istuvat kuin kiinni kasvaneena munien päällä. Välitunti pidetään kerran vuorokaudessa ja se on yleensä vain muutaman minuutin mittainen.
Sen olen huomannut, että talviaikaan, kun tallissa on vain muutama aste lämpimän puolella, hautova kana käy vain 1-1½ minuutin pikatauoilla. Vastaavasti viime kesänä, kun oli joku hellejakso, hautoja kävi viipottamassa vielä myöhälläkin iltakasteisessa ruohikossa vilvoittelemassa.
Nyt mulla kyllä on sellainen hautoja, joka välillä oikoilee orrella mun mielestä turhan pitkään.. Mutta sittenpä meni toinen kana siksi aikaa sijaiseksi! Sen jälkeen on varsinainen hautojakin malttanut pysyä keon koristeena..
Sen olen huomannut, että talviaikaan, kun tallissa on vain muutama aste lämpimän puolella, hautova kana käy vain 1-1½ minuutin pikatauoilla. Vastaavasti viime kesänä, kun oli joku hellejakso, hautoja kävi viipottamassa vielä myöhälläkin iltakasteisessa ruohikossa vilvoittelemassa.
Nyt mulla kyllä on sellainen hautoja, joka välillä oikoilee orrella mun mielestä turhan pitkään.. Mutta sittenpä meni toinen kana siksi aikaa sijaiseksi! Sen jälkeen on varsinainen hautojakin malttanut pysyä keon koristeena..
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Sinä olet ihan oikeassa! Kyllä niitä kuuluu hautoa melkein koko ajan.pikkuinen kirjoitti: Kun tuo muu perhe väittää että kyllä niistä vielä tipuja tulee vaikka niitä ei koko ajan haudokkaan.. Mun mielestä niitä pitäsi kai hauto aika paljon
Kerran (tai pari) vuorokaudessa vuorokaudessa voivat jäädä ilman hautojaa muutamaksi minuutiksi (-ehkä maksimissaan muutamaksi kymmeneksi minuutiksi) ja ehkä kerran koko kolmen viikon haudonnan aikana muutamaksi tunniksi (oisko maksimi kuusi tuntia-yön yli?), mutta sen enempää niiden ei kärsi jäähtyä.
-
pikkuinen
Niin minä vähän pelkäsinkin. Eli täytyy heitellä noita munia pois tuolta, kun ovat jo ilmeisesti pilalla. (Muutaman jätänn "syötiksi"). Tänä aamuna kun menin antamaan ruokaa ja kurkistin pesään (jossa kukaan ei ollut hautomassa) niin yksi muna oltiin syöty! Ihan kokonaan, jäljellä oli vain pieni keltainen läntti muiden munien seassa!
Ja ne tyhmeliinit ei tajua syödä tuota kanakalkkia!
Nyt taidan oikeastikin luovuttaa koko hommassa ja kerätä ne munat pois sieltä! Kiitos kaikesta avusta
Nyt taidan oikeastikin luovuttaa koko hommassa ja kerätä ne munat pois sieltä! Kiitos kaikesta avusta
-
Klara
Tästä tuli mieleen että miten on maatiais kanojen talvimuninnan (ja haudonnan) kanssa? Kaveri harkitsee kanoja mutta ei oikeen haluaisi maatiaisia kun on lukenut netistä (en tiä mistä) että ne ei haluaisi munia talvella juur ollenkaan. Pitääkö tieto paikkansa? Siis jos kanat asuu kanalassa jossa talvella on kylmä/viilee. Eristämätön paikka, vetoa ei toki ole, lämpölamppuja kyllä.Mimmi kirjoitti:Sen olen huomannut, että talviaikaan, kun tallissa on vain muutama aste lämpimän puolella, hautova kana käy vain 1-1½ minuutin pikatauoilla. Vastaavasti viime kesänä, kun oli joku hellejakso, hautoja kävi viipottamassa vielä myöhälläkin iltakasteisessa ruohikossa vilvoittelemassa.
-
Mimmi
Munintaa määrittää valon määrä, ei niinkään lämpötila. Maatiaisille on hyvä antaa munintatauko, eli vähentää valon määrää pikku-hiljaa (luonnonvaloa mukaillen) esim. marrakuussa ja nostaa takaisin sitten tammikuun aikana. Näin muninta katkeaa yleensä joulukuuksi aika lailla kokonaan. Tällainen munintatauko jatkaa sekä kanan elinikää että munintaikää. Samassa tauossa menee myös sulkasato.
Jos keinovaloa ei käytä ollenkaan, on munintatauko varmaan vielä aika paljon pidempi, oisko kolmekin kuukautta?
Harvempi kana kai hautoo ihan keskitalvella, mutta on mulla sellaistakin tapahtunut, että tiput kuoriutuivat jouluna.
Jos keinovaloa ei käytä ollenkaan, on munintatauko varmaan vielä aika paljon pidempi, oisko kolmekin kuukautta?
Harvempi kana kai hautoo ihan keskitalvella, mutta on mulla sellaistakin tapahtunut, että tiput kuoriutuivat jouluna.