Butteja kesäksi 2013
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Paltsi
Re: Butteja kesäksi 2013
Olin äsken yhteydessä Esseniin ja heillä on tavoitteena saada kevään ensimmäinen haudonta huhtikuun lopulle. Kuka haluaa untuvikkoina omansa niin kerätkää isompi kimppa ja toimittakaa tilaus. Kyytimahdollisuus taitaa olla vain Heinolaan koska heidän asiakkaansa ovat lounais-suomessa, Turun suunnalla.
-
mik
Mitääh? Turun suunnalla? Oisko toi Paimiolainen tila. Mun pitääkin soittaa ja varata, jos kert kulmille tulee. Haluuks joku muu? Voin myös kasvattaa muutaman jokusen viikon. Isoja tiloja ei oo, mut kyl siin samalla muutama ylimääräinenkin menee.
-
suikku
Minäkin tahtoisin tänne Lempäälään muutaman. Kuka mainitsi Nokialaisesta kasvattamosta? Voin tietysti matkanvarreltakin ottaa tai jostain etelästäpäin hakea.
-
Riku
Meilläkin on tarkoitus ottaa kesäksi butteja
. Untuvikkoina olen ajatellut ottaa. Onko kukaan ottamassa Kiuruveden läheltä? Kimppakyydillä olisi helpompi ja taloudellisempi butteleita hakea
.
-
Kiyry87
Mä en vissiin osaa hakea oikeilla sanoilla kun en löydä sitä nokian kasvattajaa.
Ainut johtolanka vie kananetin keskuteluun
Ainut johtolanka vie kananetin keskuteluun
-
Ladehak
Liminkaan, Oulun kupeeseen haen satsin tipuja huhtikuun lopussa. Mukana kulkee muillekin.
Kasvatan halukkaille 5-6viikkoisiksi. 20e/kpl ja 7-8vk 30e/kpl
Yv paras, jää talteen
Kasvatan halukkaille 5-6viikkoisiksi. 20e/kpl ja 7-8vk 30e/kpl
Yv paras, jää talteen
Viimeksi muokannut Ladehak, 18 Tammi 2013, 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Eltsunkanat
Hei, tänne Kuopion lähelle otettais butti- tai pronssikalkkuna-untuvikkoja noin tusinan verran. Voisimme ajaa vastaan johonkin sopivaan paikkaan, jos kalkkunakyyti sattuisi kulkemaan lähistöllä....? Sopiva ajankohta olisi esim. huhtikuu-toukokuu-kesäkuun alku.
-
mio
Meille kans butteja kesäksi! Varmaankin ainakin Kiyry87:n kanssa jotain kimppakyytiä saadaan aikaiseksi kun "melkein naapureita" ollaan
Nokialle ei ois pitkä matka, mut tarvittaes voin kyllä ajella kauempaakin hakemaan satsia.
-
dani
olen parina kesänä hakenut tältä nokian mieheltä. kasvattaa untuvikoista myyntiin kesäkuussa ekan ja heinäkuussa toisen satsin. ilmoittaa keltsissä ja kananetissä oli kanssa ilmoitus, kun on ajankohtaista. itsellä vielä elossa kolme akkaa ja munia tullut pitkin talvea, ennen joulua alkoivat hautomaan. nyt koneessa munia isänä pronssi
ajattelin tilata kummiskin esseniltä pikkusia, vaikka omiakin luultavasti tulee.
ajattelin tilata kummiskin esseniltä pikkusia, vaikka omiakin luultavasti tulee.
-
Kiyry87
MIO; mie on tajunnu sulta kysäästä ollenkaan
Että mistä oot linnut hankkinu viime kesälle.
Mie oon joskun NIIN tampio
Mie oon joskun NIIN tampio
-
Mini
Heh, aika kultaa muistot. 2011 oli kesäbutteja, nyt taas houkuttaa vaikka vannoin että ei enää ikinä moisia syömäreitä ja paskamaakareita. Kummasti sitä unohtaa miten ne söi kasvimaalta perunatkin maasta.
Ja jos tällä kertaa ei tekisi sitä virhettä että ottaa niitä reilusti "kun niistä kuitenkin osa kuolee". No ei kuollut.
-
msk5
Hei vaan! Olen myös harkinnut butteja tulevaksi kesäksi, ihan pataan kasvatettaviksi. Viime kesänä otettiin pronssinuorikoita ja ne oli "hankalia" pitää. Paskoivat joka paikan, kun eivät pysyneet missään tarhoissa. Painelivat jopa navetan katolla.Lopulta verkotettiin kanojen tarhan katto ja yritettiin sulkea ne sinne, hah, läpi tulivat, kun olivat jo oppineet kuljeksimaan! Näiden emot olivat n. metrisessä aidassa ja kuulemma pysyivät ihan hyvin. Ja minä tietämättömyyttäni uskoin omienikin pysyvän. No, kaksi sitten teurastettiin jouluksi, rinta ihan syötävää, mutta jalat olivat monen tunnin uunissa olonkin jälkeen törkeen sitkeet ja maistuivat pahalle.
Tämän pitkän alustuksen jälkeen kysymykseni kuuluukin, mikähän mahtaa olla näiden buttien lentokyky/halukkuus? Ulkolaisissa ohjelmissa niitä tarhataan ihan matalissa aidoissa.
Terveisin Marketta
Tämän pitkän alustuksen jälkeen kysymykseni kuuluukin, mikähän mahtaa olla näiden buttien lentokyky/halukkuus? Ulkolaisissa ohjelmissa niitä tarhataan ihan matalissa aidoissa.
Terveisin Marketta
-
Paltsi
Nuorena butti lentää ihan siinä missä pronssikin mutta kun painoa tulee lisää niin orrelle pääsyssä on ihan tarpeeksi niille. Lentoja voi vähentää kun leikkaa siipisulista kärjestä muutamat ratkaisevat sentit pois, ei pysy tasapaino ja lentohalut vähenevät kummasti. Pitää leikata varovasti ettei irtoa veri. Vähän niinkuin koiralta kynnet. Viisaammat neuvokoot tässä leikkausasiassa, meillä on annettu paskoa joka paikka 
Muoks. Butillakin jalat on paljon sitkeämmät jos saavat liikkua vapaasti. Meillä ne jauhetaan tai syödään reisi yön yli leivinuunissa kinkkupussissa paistettuna tms. Koipinuija nakataan koirille.
Muoks. Butillakin jalat on paljon sitkeämmät jos saavat liikkua vapaasti. Meillä ne jauhetaan tai syödään reisi yön yli leivinuunissa kinkkupussissa paistettuna tms. Koipinuija nakataan koirille.
-
dani
samaa huomasin kun koipia kokkailin, ei kypsynytkään hetkessä.Paltsi kirjoitti: Muoks. Butillakin jalat on paljon sitkeämmät jos saavat liikkua vapaasti. Meillä ne jauhetaan tai syödään reisi yön yli leivinuunissa kinkkupussissa paistettuna tms. Koipinuija nakataan koirille.
meillä butit on noin metrin aidatussa alueella. eivät lähteneet mihinkään tai lentäneet aidan yli, seurasivat perässä laitumelle tai talon pihalle vihreää syömään ja oli helppo paimentaa takaisin. kaksi pronssia pysyi myös, ainoastaan lensivät yöksi aika korkealle puuhun tai kanalan kuistin räystäälle. alue on aika laaja eli tilaa eri roduilla olla vapaana.